Suuri talvirengasäänestys: Kitkat vai nastat

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista

Käytätkö autossasi kitka- vai nastarenkaita?

Kitkarenkaita, 2wd auto (ei xDrive)
39
25%
Kitkarenkaita, 4wd auto (xDrive)
36
24%
Nastarenkaita, 2wd auto (ei xDrive)
36
24%
Nastarenkaita, 4wd auto (xDrive)
42
27%
 
Ääniä yhteensä: 153
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Huäh, mitä raati tähän sanoo...

Vastustan kitkoja ja runflättejä. Hommasin (vaimon käytössä olevaan) F11:een Pirelli Sottozero Runflat keski-Euroopan kitkat. Ku halavalla sai 18" vanteineen.

Nyt sitten katsotaan, kuinka kauan niillä "pärjää", ennenkuin ruuvataan hyllyllä edelleen olevat nastarenkaat alle...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
IKa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Marras 2014, 22:39
Auto: M440i xDrive G22
Paikkakunta: Klaukkala

Käyttiksenä toimii takaveto F33, jolla talvi ajellaan kitkarenkailla. Tarkoitus olisi myös saada Quaifen valmistama torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko paikoilleen, ennen ensilumia.

Harrasteautona toimivassa E36:ssa on perinteinen kitkalukko ja talvella siviiliajot ajellaan nastarenkailla. Mutta muutamasta kerrasta noin kymmeneen kertaan per talvi, E36 pääsee oikeaan elementtiinsä, kun alle laitetaan kunnon piikkirenkaat (pitkiä nastoja 384 kpl per rengas).
f3113
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Tammi 2013, 13:38
Auto: X3 F25 3.0dA
ex: F31 318dA business

Edellinen auto f31 nastoilla. Nykyinen f25 viime talvi kitkoilla, hyvin on pärjännyt. Täytyy vain sovittaa nopeus ja välimatka edellä ajaviin.
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

3Gt;ssä NONRFT nastat. Vaikka enemmän on kyllä sellaisia kelejä ettei nastoilla ole todellakaan tarvetta. Ehkä seuraavaksi kitkat??? Tulevat talvet näyttää suuntaa.
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Laitoin eilen illalla tarjouspyynnöt menemään rengaspaketista, jossa nykyiset auton mukana tulleet Bridgestone RFT kesärenkaat vaihdetaan Continentalin non-RFT SportContact 6:ksi ja talvirenkaiksi tulee Continental non-RFT VikingContact 6. Nyt ilmeni, että CVC6 ei saa kokona 225/40R19, vaan lähin koko on 235/40R19. Puolet paikoista suosittelee renkaiksi Nokian Hakka R2 (non-RFT), kun puolestaan toinen puolisko tuota CVC6:sta 235 -koossa.

Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle. :blink:
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

El Pantero kirjoitti:Laitoin eilen illalla tarjouspyynnöt menemään rengaspaketista, jossa nykyiset auton mukana tulleet Bridgestone RFT kesärenkaat vaihdetaan Continentalin non-RFT SportContact 6:ksi ja talvirenkaiksi tulee Continental non-RFT VikingContact 6. Nyt ilmeni, että CVC6 ei saa kokona 225/40R19, vaan lähin koko on 235/40R19. Puolet paikoista suosittelee renkaiksi Nokian Hakka R2 (non-RFT), kun puolestaan toinen puolisko tuota CVC6:sta 235 -koossa.

Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle. :blink:
Te kun kiroatte noita 19"" RFT renkaita, laittakaa tarjousta mulle, niin ostan pois, jos vähillä metreillä. Hinta sitten sen tosi surkean renkaan mukainen, niinhän se varmaan menee:o). Yksityisviestiä!
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

TomA kirjoitti:
El Pantero kirjoitti:Laitoin eilen illalla tarjouspyynnöt menemään rengaspaketista, jossa nykyiset auton mukana tulleet Bridgestone RFT kesärenkaat vaihdetaan Continentalin non-RFT SportContact 6:ksi ja talvirenkaiksi tulee Continental non-RFT VikingContact 6. Nyt ilmeni, että CVC6 ei saa kokona 225/40R19, vaan lähin koko on 235/40R19. Puolet paikoista suosittelee renkaiksi Nokian Hakka R2 (non-RFT), kun puolestaan toinen puolisko tuota CVC6:sta 235 -koossa.
Molemmat kelpo kumeja, mutta mielelläni noilla CVC6:lla ajelisin. Toisaalta taas haluan, että renkaat ovat tehdassuosituksen mukaisia, joten olen näillänäkymin pakotettu laittamaan nuo R2:t alle. :blink:
Te kun kiroatte noita 19"" RFT renkaita, laittakaa tarjousta mulle, niin ostan pois, jos vähillä metreillä. Hinta sitten sen tosi surkean renkaan mukainen, niinhän se varmaan menee:o). Yksityisviestiä!
YV laitettu, eli Bridgestone RFT kesärenkaat myynnissä. http://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=37&p=92055#p92055 :thuup:

Juttelin tänään Laakkosen huollon kanssa TPMS sensoreista ja kysyin samalla noista rengaskoista. Kätevä vinkki oli, että auton kuskin puolen B-pilarista löytyvä kartta mitä rengaskokoja autoon voi laittaa. Siinä ei ole 235 -kokoja mainittu, joten Nokialla mennään.

Lopulliset rengasvalinnat:
Kesärenkaat Continental SportContact 6 non-RFT - eturenkaat 225/40 R 19, takarenkaat 255/35 R 19 - vanteet 19" BMW M Sport 442M
Talvirenkaat Nokian Hakka R2 non-RFT - eturenkaat 225/40 R 19, takarenkaat 255/35 R 19 - vanteet 19" BMW M Sport 403M
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

F10/11 sopivia kitkoja saa tarjota tänne jos haluaa mielummin nastoilla ajella. Orkkis vanteista plussaa ja vaihdossa saa melkein uuden nokian nastat tarvikevanteilla :D

Itse asiaan niin kitkoja suosin enemmän kuin nastoja, sopii omaan ajotapaan ja en pidä nastojen rapinasta.
Kuva
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Rengaskaupat on nyt tehty ja autoon meni alle Nokian Hakkapeliitta R2:det. Ainoa pohjoisen (nordic compound) non-RFT kitkarengas, jota on saatavilla 225/40 R19 koossa. Meni alle ke 5.10 ja ajomelun puolesta nämä ovat huikea parannus Bridgestone Potenza RFT -kesärenkaisiin, jotka autossa oli tätä ennen. Talvirengassettiin meni myös BMW:n orggis TPMS -sensorit, jotka ostin jo auton mukana kesällä.
Tälläiset meni alle - auto tässä vielä pukilla.
Tälläiset meni alle - auto tässä vielä pukilla.
HakkaR2_1.jpg (420.08 KiB) Katsottu 14854 kertaa
Ai niin, ja vielä vahvistuksena kaikille: TPMS sensorit lähti heittämällä toimimaan. Eli kun talvivanteet/renkaat meni päälle, tarvitsi iDrivesta vaan resetoida rengaspaineet ja homma lähti heittämällä toimimaan. Easy as pie :mus:
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

El Pantero kirjoitti: Ai niin, ja vielä vahvistuksena kaikille: TPMS sensorit lähti heittämällä toimimaan. Eli kun talvivanteet/renkaat meni päälle, tarvitsi iDrivesta vaan resetoida rengaspaineet ja homma lähti heittämällä toimimaan. Easy as pie :mus:
No tätä olisinkin seuraavaksi kysynyt - mutta vastaus tuli kysymättä :)
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

jva kirjoitti:
El Pantero kirjoitti: Ai niin, ja vielä vahvistuksena kaikille: TPMS sensorit lähti heittämällä toimimaan. Eli kun talvivanteet/renkaat meni päälle, tarvitsi iDrivesta vaan resetoida rengaspaineet ja homma lähti heittämällä toimimaan. Easy as pie :mus:
No tätä olisinkin seuraavaksi kysynyt - mutta vastaus tuli kysymättä :)
Joo tuossa oli pientä epäselvyyttä aluksi Laakkosella ja muutamalla rengasfirmallakin asiasta. Ilmeisesti vanhemmat (ca. 2010 ja vanhemmat) TPMS sensorit piti jollain tavalla 'herättää' ennnen kuin ne laittoi alle. Nämä uudet sensorit toimii siis heittämällä. :)
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

F30:een tuli Nokian R2 -kitkarenkaat 205/60-16 -koossa.
Kai_Von_Veivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
Auto: 320i Touring ( 11/16->)

Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide. Tarkistin muistikuvia ja totesin että 17 talvea / noin 450tkm olen kitkoilla suhannut . Nokialaisia on ollut satunnaisesti ja malleja kaikkea Q-R2 , sen mukaan mitä on sattunut alle tulemaan. Sittemmin aloin itse valitsemaan renkaat suostumatta siihen mitä autoliike tai rengasliike "suosittelee" ja kokeiltuna on aika monet merkkirenkaat. Viimeisimmät kokeilut ( nyt Skodan alla ) on Conti CVC6 joka on pidoltaan erittäin hyvä , mutta sekin vähän veltto nulju, hyvä kakkonen omalla listalla toki . Sitä ennen oli kahdessa eri autossa ( Ocu RS ja Ford S-Max ) Michelin X-Ice 2 ja 3 kitkat , jota itse pidän omaan käyttööni parhaana. Pito on niin hyvä kuin kitkassa voi olla ja ajettavuus varsinkin paljaalla tiellä ( jota kuitenkin on 80% ajosta ) on erittäin hyvä eikä rengas nulju alla. Siispä tilasin F31.ee taas Misukat koossa 225/45/18

Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-) En ole kyllä yhtäkään testiä lukenut ja katsonut onko sillä rintamalla kukaan mun kanssa samaa mieltä tuosta että misukka on aika vakaa sekä pito riittävä ja että nokialainen on veltto. Oisko kellään jotain testiä skannattuna ?
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Kai_Von_Veivi kirjoitti:Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide. Tarkistin muistikuvia ja totesin että 17 talvea / noin 450tkm olen kitkoilla suhannut . Nokialaisia on ollut satunnaisesti ja malleja kaikkea Q-R2 , sen mukaan mitä on sattunut alle tulemaan. Sittemmin aloin itse valitsemaan renkaat suostumatta siihen mitä autoliike tai rengasliike "suosittelee" ja kokeiltuna on aika monet merkkirenkaat. Viimeisimmät kokeilut ( nyt Skodan alla ) on Conti CVC6 joka on pidoltaan erittäin hyvä , mutta sekin vähän veltto nulju, hyvä kakkonen omalla listalla toki . Sitä ennen oli kahdessa eri autossa ( Ocu RS ja Ford S-Max ) Michelin X-Ice 2 ja 3 kitkat , jota itse pidän omaan käyttööni parhaana. Pito on niin hyvä kuin kitkassa voi olla ja ajettavuus varsinkin paljaalla tiellä ( jota kuitenkin on 80% ajosta ) on erittäin hyvä eikä rengas nulju alla. Siispä tilasin F31.ee taas Misukat koossa 225/45/18

Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-) En ole kyllä yhtäkään testiä lukenut ja katsonut onko sillä rintamalla kukaan mun kanssa samaa mieltä tuosta että misukka on aika vakaa sekä pito riittävä ja että nokialainen on veltto. Oisko kellään jotain testiä skannattuna ?

Mies on kyllä oikeilla jäljillä. Useita rengastestejä on tullut tehtyä. Hiljainenhan nokia on, mutta Michelin "ryhdikkäämpi"
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kai_Von_Veivi kirjoitti:Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide.
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-)
Joo olet kyllä oikeassa, että CVC6:t olisi paremmat, mutta nuo R2:t oli tuossa koossa ainoat jotka non-RFT:nä sai alle. Itse en tuota 'hyytelömäisyyttä' huomannut, johtuukohan siitä että on 19" 35-40 profiilin renkaat? Tunnistan kuitenkin tuon kuvauksen hyvin aikaisemmista Hakkoista, jotka minulla oli Mersussa alla, ja korkeamman profiilin renkaissa hyytelömäisyys ehdottomasti tuntui.

Jos siis omaan autoon löytyisi kokoja, niin ykkösvaihtoehto olisi ehdottomasti CVC6.

Et ainakaan minussa saanut ärsytystä aikaan :)
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

El Pantero kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:Nyt heitän " trollipommin" . Olen vakaasti sitä mieltä että jokainen joka suostuu ajamaan Nokialaisilla kitkarenkailla menettää oikeutensa moittia " run crap" renkaita . Nuo Nokialaisten ajo omituisuudet on kyllä surkuhupaisat ja ajotuntuma muistuttaa lähinnä hyytelön päällä ajamista . Tämä siis ihan vaan oma mielipide.
Sainkohan nyt ärsytystä aikaan ? :-)
Joo olet kyllä oikeassa, että CVC6:t olisi paremmat, mutta nuo R2:t oli tuossa koossa ainoat jotka non-RFT:nä sai alle. Itse en tuota 'hyytelömäisyyttä' huomannut, johtuukohan siitä että on 19" 35-40 profiilin renkaat? Tunnistan kuitenkin tuon kuvauksen hyvin aikaisemmista Hakkoista, jotka minulla oli Mersussa alla, ja korkeamman profiilin renkaissa hyytelömäisyys ehdottomasti tuntui.

Jos siis omaan autoon löytyisi kokoja, niin ykkösvaihtoehto olisi ehdottomasti CVC6.

Et ainakaan minussa saanut ärsytystä aikaan :)
Etelän keleissä misukat ja conti "tukevampia" ajaa ja toimii hienosti. Paljon paljasta asfalttia kuitenkin talvisinkin. Pohjoiseen nokia ykkönen. Tuohon e versioon voi hyvin heittää 235/40 19 jo suuremman oman massan johdosta.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Entisissä autoissa on ollut Nokian Hakkapeliittoja nastoilla ja ilman, jossain jopa 195/65-15 -koossa, painavampana kuin nyt tuleva 320iA. Totta kai tunnelma on enemmän "ilmatyynyjen päällä" ajamista kuin esim. 18-tuumaisten vannesuojien rullaamista, mutta talvella ei kaahata. Valintapäätöstä tuki testimenestykset, tosin tämän viimeisimmän kuluttajakusetuksen tultua ilmi olisin vaihtanut merkkiä, jos olisin voinut. Tämä vaihtopäätös ei olisi perustunut renkaan vaan valmistajan ominaisuuksiin.

RFT-renkaista ei ole mitään hyviä kokemuksia omalla kohdalla ja jos voi valita, ei niitä kiitos.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

TomA kirjoitti:Etelän keleissä misukat ja conti "tukevampia" ajaa ja toimii hienosti. Paljon paljasta asfalttia kuitenkin talvisinkin. Pohjoiseen nokia ykkönen. Tuohon e versioon voi hyvin heittää 235/40 19 jo suuremman oman massan johdosta.
Pystyisitkö vielä tarkentamaan tuota Etelä-Pohjoinen rajalinjaa. Napapiiri kenties? Vaiko etelämpänä?. Osaisi sitten renkaiden ostajat suunnata heti oikealle "rengashyllylle".
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

ainakin täällä meidän korkeuksilla (Pohjois-Pohjanmaa) olen kokenut ja ajanut liukkaalla jäisellä asfaltilla (siis kylmässä, alle -10C lämpötiloissa) ja muissa jäisissä talviolosuhteissa että nastat toimivat paremmin. Pääkaupungissa tulee vierailtua työn puolesta ja siellä ja lounais-Suomessa ajaisin varmasti kitkoilla.

Eli meille tulee pikkuhybridiin Contin IC2:set ja maasturiin taasen jouduin valitsemaan Nokia HKPL7 SUVit, oli (melkein) ainoa mitä saa koossa 285/45 R19.
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Eilen tuli vaihdettua alle Nokian HP 8:t. Pitkään tekivät nuo RunFlatit vielä Suomessa, mutta nyt lukee kyljessä jo made in Russia. Perkele!

Mutta nastojen (niitä on vallan pirusti!) melu lähes olematon ja pehmeys verrattuna M-Soprt paketin kesärenkaisiin uskomattoman mukava. Rengaspaineet ed.2,6 ja ta.3,1bar.

Tuota melua mietin, vaikuttaako tuo säätyväiskunvaimennus tuohon rengasmeluun jotenkin? Esim.aiempi F10 518d oli normikesärenkailla yhtä meluisa, voipi eristeissäkin olla eroa. Tosiaan varauduin jo kitkarenkaiden ostoon, mutta ei huolta, nämä saa olla alla.

Tämä rengas-sarja tuli auton mukana kevään Laakkosen tarjousviikon takia. Muuten olisin ostanut kitkat.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Vastaa Viestiin