F30 330e Business Sportline

Käyttäjät esittelevät autojaan
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Mulle sanottiin noista eDrive-merkeistä autokeskuksessa että niitä ei saa poistaa, kun on "EU-säännösten vastaista" :rolle:

Totta kai itsekin nuo kaikki merkit pois haluan, helpottaa jo ensinnäkin auton pesua.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Mä haluaisin nähdä sen säännöksen. eDrive ei yleiskielessä EU-tasollakaan tarkoita yhtään mitään.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Joo, mä saan auton kylkeen kirjoittaa vaikka sanan 'possu' jos haluan eikä eu siitä päätä. Eikä siitä jos otan 320d-merkit pois omasta pirssistä. Eli pötypuhetta paitsi jos tuo on jokin pelastuslaitoksen suojaamiseksi tarkoitettu säädös. Eli jotta pelastushenkilöstö tietää korkeajännitteestä yms.
Viimeksi muokannut salmol, 17 Syys 2016, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Joo, ja varuste 3DE: ulkoisten iPerformance yksityiskohtien poisto tarkoittanee myös eDrive merkkiä?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

salmol kirjoitti: Eli pötypuhetta paitsi jos tuo on jokin pelastuslaitoksen suojaamiseksi tarkoitettu säädös. Eli jotta pelastushenkilöstö tietää korkeajännitteestä yms.
Tämä logiikka on nyt esitetty jo myös myyjän näkökulmasta, kuulemma maahantuojan kertomana. Vaikuttaa siltä että maahantuoja olisi todella kieltänyt merkkien irrotuksen tuolla perusteella.

Ajatus on kuitenkin täysin järjetön. Ei voida olettaa että pelastuslaitos olisi koulutettu tuntemaan kaikkien eri autonvalmistajien entiset, nykyiset ja tulevat markkinointinimet nyt ja tulevaisuudessa, joten kyseessä lienee urbaani legenda tai sitten jonkun maahantuojan työntekijän sääntelyvimman ilmentymä.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Tällä viikolla varmistettu myyjältä, että varuste 3DE eli ulkoisten iPerformance-yksityiskohtien poisto tarkoittaa vain sen etukaaren takana olevan i-merkin poistamista, ei siis poista sitä eDrive-merkkiä. Tämä 3DE-varuste tulee M Sport -paketin yhteydessä listalle automaattisesti, koska M-merkki tulee tilalle.

Ei ollut puhetta myyjän kanssa tuon eDrive-merkinnän pakollisuudesta, mutta tosiaan kuulostaa älyttömältä, että sitä ei saisi poistaa. Kyllä kai pelastushenkilöstö järjestelmillään rekisterinumeron kautta muutenkin saavat selville auton turvallisuustekijät, kuten airbagien määrän ja sijainnit, luulisin että myös sähköjärjestelmät.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Offtopicia vielä:

Kukapa tuota tulisi kyselemään vaikka nuo merkit poistaisikin. Korkeintaan katsastusmies aikanaan, mutta eipä ole ainakaan mulla todennäköisesti sama auto enää 3 vuoden päästä joten hällä väliä.

Tuskin tuo esim. takuuta vaarantaa...
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Enpä ole kuullutkaan ettei edrive-merkkiä saisi poistaa?!
Tietysti olisi jollakin tapaa loogista että pelastustoiminnan takia olisi autossa oltava jokin ulkoinen merkki korkean sähköjännitteen mahdollisuusesta. Toisaalta mikä takaa että liimatut merkit pysyvät paikallaan onnettomuustilanteessa?
No, jos tuollainen määräys on, sen pitäisi kyllä löytyä mm. Trafin sivuilta.
Edit. Selasin nopeasti eu-direktiivit aiheeseen liittyen. En löytänyt mainintaa edrive-/vastaavan merkinnän pakollisuudesta. Toki näitä direktiivejä ja muita määräyksiä on melkoinen liuta, joten saattoi jäädä huomaamattakin. Äkkiseltään Eu:ssa ei kuitenkaan näyttänyt olevan määräystä sähköautojen tai hybridien merkkaamiseen ulkoisin tunnuksin.
Saattoi siis jäädä minulta huomaamattakin, mutta äkkiseltään ei osunut silmiin.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Tuntuu vähän siltä, että brändin edistämistä on nyt sekoitettu vahingossa turvallisuuteen tai sitten jossain on annettu todella ylivarovainen ja täysin todellisuudesta irrallinen lausunto. Eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä. Ei edes siinä, että "edrive" merkki jossain maagisessa paikassa kertoisi pelastushenkilökunnalle yhtään mitään.

Poistaisin ja nauraisin selityksille.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kaikkein koomisin asia tuossa merkkien poistamisessa on se, että tuo eu-kommentti tuli autokeskuksen BMW product geniukselta, joka on autokeskuksen mukaan "Suomen ainoa BMW-varusteiden asiantuntija".

Lähinnä hän kyllä taisi tarkoittaa BMW:n virallista tulkintaa asiasta.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

JP-76 kirjoitti:....autokeskuksen BMW product geniukselta, joka on autokeskuksen mukaan "Suomen ainoa BMW-varusteiden asiantuntija
No ei mene hyvin BMW:n Suomen organisaatiolla jos varusteiden asiantuntijoita on vain yksi.. :)
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

jva kirjoitti:
JP-76 kirjoitti:....autokeskuksen BMW product geniukselta, joka on autokeskuksen mukaan "Suomen ainoa BMW-varusteiden asiantuntija
No ei mene hyvin BMW:n Suomen organisaatiolla jos varusteiden asiantuntijoita on vain yksi.. :)
Ainakin ainoa BMW Product genius.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Tänään tai eilen oli Kalevassa juttu sähkö/hybridiautojen turvallisuudesta pelastushenkilökunnalle. Jutussa sanottiin, että ei ole olemassa minkäänlaista määräystä siitä, että autossa pitäisi olla jokin tunniste sähkölaitteistosta. Kuulemma korkeajännitejohtoja saattaa kulkea esim kotelopalkkien sisällä sen kummemmin suojaamatta.

Siinä myös sanottiin, että pelastuslaitoksella on työkalu tarkistaa rekisterikilvestä, että onko auto hybridi. Toisaalta kerrottiin, että on kuulemma suositus laittaa aurinkolippaan joku tarra tms, jossa kerrotaan huoltokytkimen sijainti (josta saa sähköt pois).
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Huivei kirjoitti:Siinä myös sanottiin, että pelastuslaitoksella on työkalu tarkistaa rekisterikilvestä, että onko auto hybridi. Toisaalta kerrottiin, että on kuulemma suositus laittaa aurinkolippaan joku tarra tms, jossa kerrotaan huoltokytkimen sijainti (josta saa sähköt pois).
Varmasti toimintatavat tulevat tarkentumaan nopoeasti kun hybridit ja sähköautot yleistyvät. Kenties joku standardi, joka määrittäisi mistä autossa pitää löytyä hätäkatkaisin pelastustoimiin liittyen voisi olla paikallaan ja helpottaisi pelastushenkilöstön toimintaa onnettomuustilanteessa. 40e:ssä se on johtolenkki konepellin alla, jonka katkaisemalla sähköt saa pelastushenkilöstö kytkettyä pois. Toki siinäkin joutuu konepellin ensin avaamaan. Sen voisi varmasti sijoittaa, ulkonäköä haittaamatta, siten että katkaisu onnistuisi konepeltiä avaamatta ja löytyisi kaikista autoista suunnilleen samasta paikasta.
Avatar
MPK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2016, 12:11
Auto: F30 330e M Sport

^
https://oss.bmw.de/rettungsleitfaden/BM ... 0-PHEV.pdf

Samalla lailla on Rescue Sheetin sivun 6 alemman kuvan mukaisesti myös 330e -mallissakin.
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

No niin, talvimoodiin siirrytty ja takana n.15tkm ja keskikulutukseksi tuolla matkalla on tullut 3.9 l /100km. Auton lataan työmatkan (reilu 80km suuntaansa) molemmissa päissä täyteen ja kaasujalka on "sopusuhtainen"! [emoji16]

Edelleen todella tyytyväinen autoon ja lähes ongelmitta mennyt matka. Pari kertaa auto on ollut yön latauksessa ja lähtiessä näyttänyt rangeksi -- km eikä max edrive mene päälle ennen kuin n. 10min ajon jälkeen. Toinen issue oli reissulaturin schuko-johdon kuoriutuminen joka vaihdettiin takuuseen. Materiaali tuossa on hyvin muovinen ja ihmettelen jos muillakin ei talvella tuo halkeile.

Kuva
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

juntta kirjoitti:Pari kertaa auto on ollut yön latauksessa ja lähtiessä näyttänyt rangeksi -- km eikä max edrive mene päälle ennen kuin n. 10min ajon jälkeen.
Lähdin eilen extempore ajelulle, kun pihalla oli +2c lämmintä. Auto ei siis ollut lämmitettynä, joskin laturi oli seinässä. Auto lähti liikkeelle sähköllä, mutta heti maantielle kääntyessä kun kaasua painoi, lähti polttomoottori tulille. Katselin idrivestä ajoneuvon tilaa, ja siellä oli "sähköajo" tms. huomautus päällä. Siellä luki että sähköajo ja max edrive ei ole käytettävissä ennenkuin käyttöolosuhteet on saavutettu. Range näytti -- ja auto tosiaan meni aivan pintakaasuajoa lukuunottamatta vain bensalla. Sähköajo rupesi maittamaan noin 2km/3min ajon jälkeen, jolloin range palautui käyttöön.

Olisiko tuo vaan niin että kun mennään kylmän puolelle, akusta ei voi ottaa virtaa kuin pienissä määrin jos sitä ei ole lämmitetty etukäteen?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
juntta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19

toukopouko kirjoitti:Olisiko tuo vaan niin että kun mennään kylmän puolelle, akusta ei voi ottaa virtaa kuin pienissä määrin jos sitä ei ole lämmitetty etukäteen?
Mulla tuo preconditioning on nimenomaan ollut päällä eli silläkään ei tunnu olevan merkitystä. Mutta tosiaan muutaman minuutin ajon jälkeen tilanne on normalisoitunut ja range palannut sekä max edrive ollut käytettävissä. Tuntuu siltä että joku paikka kun on lämmennyt tarpeeksi, palaa myös normaali toiminta. No, odotellaan mitä liike palaa tuohon ja lupaan välittää tännekin tietoa jos tulee uskottava vastaus.
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

juntta kirjoitti:Mulla tuo preconditioning on nimenomaan ollut päällä eli silläkään ei tunnu olevan merkitystä. Mutta tosiaan muutaman minuutin ajon jälkeen tilanne on normalisoitunut ja range palannut sekä max edrive ollut käytettävissä. Tuntuu siltä että joku paikka kun on lämmennyt tarpeeksi, palaa myös normaali toiminta. No, odotellaan mitä liike palaa tuohon ja lupaan välittää tännekin tietoa jos tulee uskottava vastaus.
Preconditioningin kanssa auto on joka aamu ollut valmis sähköajoon, ja olenkin sillä painellut tuon 20km moottori(liikenne)tietä ongelmitta. Kerro ihmeessä jos liike vastaa jotain järkevää.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

toukopouko kirjoitti:
juntta kirjoitti:Mulla tuo preconditioning on nimenomaan ollut päällä eli silläkään ei tunnu olevan merkitystä. Mutta tosiaan muutaman minuutin ajon jälkeen tilanne on normalisoitunut ja range palannut sekä max edrive ollut käytettävissä. Tuntuu siltä että joku paikka kun on lämmennyt tarpeeksi, palaa myös normaali toiminta. No, odotellaan mitä liike palaa tuohon ja lupaan välittää tännekin tietoa jos tulee uskottava vastaus.
Preconditioningin kanssa auto on joka aamu ollut valmis sähköajoon, ja olenkin sillä painellut tuon 20km moottori(liikenne)tietä ongelmitta. Kerro ihmeessä jos liike vastaa jotain järkevää.
Enpä ole itsekään huomannut tuolla preconditioningilla olevan vaikutuksia rangeen. Nyt viileämmillä keleillä tuo on kyllä todella hyvä varuste, mutta olisi vielä parempi, jos preconditioningilla saisi myös penkin- ja ratinlämmittimen päälle. :)
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Vastaa Viestiin