Tämä kyseinen auto on ensirekisteröity heinäkuussa 2014, joten lieneekö perinteisempään tapaan rekisteröity kaikki rengaskoot? Tyyppihyväksyntä on tehty 17" mukaan, mutta listalla on jopa 19" kokoja. Vai johtuisikohan tuo skaala siitä että 220i:n päästöjen ei katsota muuttuvan 17-19":n välillä...iwbwiwb kirjoitti:Jos auto on tullut tehtaalta 18" vanteilla, maksat myös verot sen mukaan. Siinä tapauksessa rekisterotteesta löytyy todennäköisesti vaihtoehtoisisa kokoja, koska pienentäminen ei lisää päästöjä. Mutta tarkista vaan ja kerro jos olen väärässä.
F30 Vanteet ja renkaat
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Rekisteriotteen tiedot on edelleen viranomaisen järjestelmässä ja poliisin helposti nähtävissä. Sakottaa jos innostuu virkaintoiseksi. Eipä se muutoskatsastuksella rengaskoon merkintä auton tietoihinkaan ole iso eikä kallis juttu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
- Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16
Vai johtuuko siitä että auto on lähtenyt tehtaalta 18" kiekoilla? 17" ja 19" saisit joka tapauksessa laittaa ilman muutoskatsastusta vaikka ei muita merkintöjä olisikaan.ssalmela kirjoitti:iwbwiwb kirjoitti:Tämä kyseinen auto on ensirekisteröity heinäkuussa 2014, joten lieneekö perinteisempään tapaan rekisteröity kaikki rengaskoot? Tyyppihyväksyntä on tehty 17" mukaan, mutta listalla on jopa 19" kokoja. Vai johtuisikohan tuo skaala siitä että 220i:n päästöjen ei katsota muuttuvan 17-19":n
Mielenkiintoista.. Eri halkaisijan renkaat kuin itsellä, joka on rekisteröity 1/2015.. Mulla ei ole tosiaan kuin 205/60/16.. Joka tarkoittaa 18 tuumaisena 225/45 kokoa ja 17 tuumaisena 225/50.. Nuo koothan olisi jopa hiukan halvempia, jotka ovat tuossa kuvassa..
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Taitaapi olla kyse eri automalleista. Keskustelunaiheesta huolimatta minun autoni ovat 2-sarjaa (F22), pahoittelen hämmennystä.Rekam kirjoitti:Mielenkiintoista.. Eri halkaisijan renkaat kuin itsellä, joka on rekisteröity 1/2015.. Mulla ei ole tosiaan kuin 205/60/16..
1/2-sarjoissa lienee halkaisijaltaan n. 63 cm:n renkaat (esim. 205/55R16),
3/4-sarjoissa 65 cm (esim. 205/60R16) ja
5-sarjassa 67 cm (esim 205/65R16).
7-sarjassa sitten lieneekin jo n. 70 cm rengas...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Onko kesärenkaiden osalta kokemusta sekarengastuksen hylkäämisestä kesärenkaissa? Alla 18" Msport vanteet ja kesärenkaat menee vaihtoon tulevana kesänä. Jos laittaisi 225/45r18 joka nurkkaan niin merkki/mallivaihtoehtoja tulisi melkoisesti lisää.
Talvirenkaissa tämä on hyvinkin yleistä mutta kokemuksia kesällä?
Talvirenkaissa tämä on hyvinkin yleistä mutta kokemuksia kesällä?
Onko muilla F30 ollut uraherkkä?
Omassa kulkineessa alla 7,5 X 17'' ET 37 style 413 vanteet ja päällä 225/45/17 Hankook Ventus V12 Evo2 kesärenkaat. Nyt kevään tullen tuntuu, että ottaa tosi voimakkaasti uriin ja vetelee levottomasti matka-ajossa. Viime kesänä alla oli 8 X 18'' ET 35 tarvikevanteet ja renkaina 235/40/18 ja ei ollut havaittavissa minkäänlaista vetelyä. Mikä mahtaa olla F30 vakio et ja rengaskoko? Mikä avuksi?
Omassa kulkineessa alla 7,5 X 17'' ET 37 style 413 vanteet ja päällä 225/45/17 Hankook Ventus V12 Evo2 kesärenkaat. Nyt kevään tullen tuntuu, että ottaa tosi voimakkaasti uriin ja vetelee levottomasti matka-ajossa. Viime kesänä alla oli 8 X 18'' ET 35 tarvikevanteet ja renkaina 235/40/18 ja ei ollut havaittavissa minkäänlaista vetelyä. Mikä mahtaa olla F30 vakio et ja rengaskoko? Mikä avuksi?
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
mulla on edessä ja takana samankokoiset renkaat, niin talvella kuin kesälläkin, suosittelen! enää en laittaisi eteen kapoisempia renkaita, ajettavuus kärsii. bonuksena renkaita voi vaihtaa etu<->taka jos takarenkaat kuluu enemmän.AP1982 kirjoitti:Onko kesärenkaiden osalta kokemusta sekarengastuksen hylkäämisestä kesärenkaissa? Alla 18" Msport vanteet ja kesärenkaat menee vaihtoon tulevana kesänä. Jos laittaisi 225/45r18 joka nurkkaan niin merkki/mallivaihtoehtoja tulisi melkoisesti lisää.
Talvirenkaissa tämä on hyvinkin yleistä mutta kokemuksia kesällä?
mopomalleilla ohituskiihtyvyys voi myös parantua
noi msport vanteet varmaan edessä kapoisemmat kuin takana? tarkista ensin että sama rengaskoko sopii molempiin vanteisiin, ettei tuu naurettavaa lapsellista venykumia
Mulla on sama 17" koko Misukoita alla, ja vetelee urassa aivan tolkuttomasti. Onhan ne uratkin kyllä ihan tolkuttomat tuossa motarilla, ja renkaat sen verran kuluneet että viimeistä kesää menevät. Käynyt mielessä kyllä tarkistuttaa pyöränkulmatkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
- Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16
Mulla 225/50-17 Continental SportContact 5 ja 7,5 x 17 et 37 Rial X10 tarvikevanteet ja ei vetele ollenkaan. Renkaista tuo vetely johtuu. Mulla oli vanhassa autossa Misukat ja ne veteli ihan hirveesti.Erwin kirjoitti:Onko muilla F30 ollut uraherkkä?
Omassa kulkineessa alla 7,5 X 17'' ET 37 style 413 vanteet ja päällä 225/45/17 Hankook Ventus V12 Evo2 kesärenkaat.
- -Jeenyus-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 34
- Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
- Auto: BMW F31 330dA M-Sport
Moro,ssalmela kirjoitti:Tämä kyseinen auto on ensirekisteröity heinäkuussa 2014, joten lieneekö perinteisempään tapaan rekisteröity kaikki rengaskoot? Tyyppihyväksyntä on tehty 17" mukaan, mutta listalla on jopa 19" kokoja. Vai johtuisikohan tuo skaala siitä että 220i:n päästöjen ei katsota muuttuvan 17-19":n välillä...iwbwiwb kirjoitti:Jos auto on tullut tehtaalta 18" vanteilla, maksat myös verot sen mukaan. Siinä tapauksessa rekisterotteesta löytyy todennäköisesti vaihtoehtoisisa kokoja, koska pienentäminen ei lisää päästöjä. Mutta tarkista vaan ja kerro jos olen väärässä.
Pieni juttu noista vanteiden koosta. Kun uutta autoa ostaa on vanteiden koolla merkitystä auton verolliseen hintaan, pienemmät vanteet katsotaan antavan pienemmät CO päästöt. Vaikka ostaa esim. 3-sarjalaisen 17'' vanteilla rekisteriotteeseen tulee aina vaihtoehdoiksi nuo muut vanteet. Mikäli rekisteriote antaa rengasvaihtoehdoiksi 19'' voit laittaa alle 20'' ilman muutoskatsastuksia, ja ilmeisesti tämä toimii myös toisinpäin eli kokoa voi pienentää yhdellä tuumalla "alkuperäisestä". Eli kukaan ei sakota eikä verota lisää ostohetken jälkeen eikä muutoskatsastusta tarvita mikäli liikkuu näissä rajoissa; http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 .
"2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava."
Itse esim. omassa F31 tein niin, että kesärenkaisiin otin eteen ja taakse leveämmät renkaat ja pidin profiilikertoimen samana mutta näinhän renkaan profiili paksuuntui muistaakseni n. 10mm. Eli uusien autojen kohdalla joissa on rekisteriotteessa aina useammat rengas sekä vannekoot voi puljata aika paljon ennen, kuin lakipykäliä rikotaan.
Viimeksi muokannut -Jeenyus-, 01 Kesä 2016, 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käytin auton ohjauskulmien säädössä ja tarkistin rengaspaineet, niin vetely rauhoittui huomattavasti. Toki renkaatkin muokkaantuneet varmasti vähän nyt ajon myötä.iwbwiwb kirjoitti:Mulla 225/50-17 Continental SportContact 5 ja 7,5 x 17 et 37 Rial X10 tarvikevanteet ja ei vetele ollenkaan. Renkaista tuo vetely johtuu. Mulla oli vanhassa autossa Misukat ja ne veteli ihan hirveesti.Erwin kirjoitti:Onko muilla F30 ollut uraherkkä?
Omassa kulkineessa alla 7,5 X 17'' ET 37 style 413 vanteet ja päällä 225/45/17 Hankook Ventus V12 Evo2 kesärenkaat.
Asiasta seuraavaan. Viime kesänä ongelmana oli ratin tärinä jarruttaessa ja tämä ongelma korjaantui etupään jarrupalojen ja jarrylevyjen vaihdolla. Nyt kuitenkin ongelma alkanut palata takaisin, eli ratti tärisee jarruttaessa taas. Voiko uudet levyt (Zimmermann) olla muka taas kierot? Vai onko kyse jostain muusta? Apuja kaivataan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 57
- Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
- Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16
Tuskin uudet jarrulevyt ovat kierot. Tuo tärinä voi tulla myös jos jarrupala ei liiku vapaasti.Erwin kirjoitti:Asiasta seuraavaan. Viime kesänä ongelmana oli ratin tärinä jarruttaessa ja tämä ongelma korjaantui etupään jarrupalojen ja jarrylevyjen vaihdolla. Nyt kuitenkin ongelma alkanut palata takaisin, eli ratti tärisee jarruttaessa taas. Voiko uudet levyt (Zimmermann) olla muka taas kierot? Vai onko kyse jostain muusta? Apuja kaivataan?
- m3iss3li
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 05 Joulu 2014, 14:00
- Auto: BMW
- Paikkakunta: Espoo
Ite hommasin 19-tuumaiset vanteet (F34 alkuperäiset, Style 598M) 320dA Sportiin. Tyytyväinen olen ulkonäköön, mitä nyt wheelgapiin joutuu puuttumaan ensi kesänä, jolloin katsotaan kanssa suuntaukset uusiksi. Renkaat (Kumho ECSTA Le Sport) edessä 225/40 ja takana 255/35 - jotka löytyy otteesta.
Täysii ja takaa, BMW.
Laitanko F31 karvalakin alle 215/55R17 renkaat? Olettaisin hitusen mukavammaksi (saa 94 kantavuudella) ja hitusen halvemmaksi kuin 225/50R17 jotka siinä nyt on. Ulkohalkaisija kasvaa sentin, ei haitanne mitään?
Itsellä ainakin kerran piti vaihdattaa Mersuun levyt kolmeen kertaan, että sai ei-kieron sarjan. Kaksi ekaa sarjaa meni kieroiksi kuukaudessa, mennyt varmaan tuotanto persiilleen ja suoristettu, sit kun sai lämpöä / kylmää suihkua niin muistista palautui kieroksi.iwbwiwb kirjoitti:Tuskin uudet jarrulevyt ovat kierot. Tuo tärinä voi tulla myös jos jarrupala ei liiku vapaasti.Erwin kirjoitti:Asiasta seuraavaan. Viime kesänä ongelmana oli ratin tärinä jarruttaessa ja tämä ongelma korjaantui etupään jarrupalojen ja jarrylevyjen vaihdolla. Nyt kuitenkin ongelma alkanut palata takaisin, eli ratti tärisee jarruttaessa taas. Voiko uudet levyt (Zimmermann) olla muka taas kierot? Vai onko kyse jostain muusta? Apuja kaivataan?
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Hinnasta en tiedä, harvinaisempi koko on kalliimpi, kysy mitä maksavat.Wonderi kirjoitti:Laitanko F31 karvalakin alle 215/55R17 renkaat? Olettaisin hitusen mukavammaksi (saa 94 kantavuudella) ja hitusen halvemmaksi kuin 225/50R17 jotka siinä nyt on. Ulkohalkaisija kasvaa sentin, ei haitanne mitään?
Veikkaisin et toi paksumpi nakki mahtuu, mutta katso nyt ensin paljonko nykyisillä on tilaa, ennen kaikkea edessä kun renkaat ääriasennossa ettei tuu yllätyksiä.
Hei!
Talvirenkaat ja renkaat on periaatteessa valittu. Vanteeksi tulee rial x10 racing schwartz 18 ja renkaiksi Conti Ice Contact 2 nastat. Renkaiden koko arveluttaa, pitäisikö valita 245/40 vai 225/45? Hinnassa ei ole eroa vaan saan samaan hintaan. Onko kellään kokemusta 245 -levyisestä nastarenkaasta? Auto 330e m-sport alpine white.
Talvirenkaat ja renkaat on periaatteessa valittu. Vanteeksi tulee rial x10 racing schwartz 18 ja renkaiksi Conti Ice Contact 2 nastat. Renkaiden koko arveluttaa, pitäisikö valita 245/40 vai 225/45? Hinnassa ei ole eroa vaan saan samaan hintaan. Onko kellään kokemusta 245 -levyisestä nastarenkaasta? Auto 330e m-sport alpine white.