E60/1 ilmastoinnin "ryntäily"

E60, E61
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Tästä ilmiöstä oli aikanaan muistaakseni jollain toisella forumilla juttua. Kyseessä on automaatti-ilmastoinnin ajoittainen ryntäys puhaltamaan aivan hillittömällä boforilla hetkeksi auto-asennossa. Aikaisemmin en ole asiaan suuremmin kiinnittänyt huomiota, mutta eilen maantieajossa alkoi jo tuo ominaisuus nyppiä. Nappasin auto-asennon pois säätelin loppumatkan manualisti ilmastointia. Idriven valikossa oli säädöt soft ja lämpötila valkoisella eli neutraali.

Tänään tuo ilmiö jatkui sekä kaupunki- että maantieajossa. Lämpötila ulkona pikkupakkasella ja taivaalta tuli kuuluisaa alijäähtynyttä vettä, joka muurasi tuulilasin hetkessä panssarijäähän.

Makkis, Kynäkauppias, Samulis ynnä muut kumppanit, teillä oli muistaakseni sama ongelma jo viime talvena? Mikä avuksi?
Ex: E60/F10
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

En o tollasta ryntäilyä huomannu, mutta vaikka auto on jo lämmin, mielestäni jatkaa ihan turhan suurella puhallusteholla vaikka soft asennossa onkin. Usein tulee manuaalisesti laitettua puhaltamaan pienimmälle nopeudelle, ettei kuulu puhaltimen ääntä.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Miikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 10:57

Itsellä vaihdettiin käsittääkseni akun kaapelointia (se osio jossa on jotain elektroniikkaa), oli kaiketi sotkenut jotenkin auton väylät ja kun lopulta tehdas keksi ratkaisun niin ainakin täälläpäin useampi ratkaisua odotteleva auto jonosta sai saman korjauksen omani lisäksi.

Sen jälkeen tuota ryntäilyä ei ole tapahtunut enää sellaisella boforilla kuin ennen korjausta, toisinaan ilmastointi hiukan innostuu mutta se on vain hieman ripeämpää puhallusta ja liittyy todennäköisesti oikeasti huurteeseen. Aikaisempi oli todellakin sellainen "nopeudet täysille ja sukat pyörimään kenkien sisällä"-puhallus. Lisäksi omalla kohdallani tuo ei tehnyt sitä hetken ajan vaan ei suostunut luovuttamaan ennenkuin auto-asennon otti pois päältä (15 minuutin kuluttua autossa oli jo kuuma kuin saunassa kun joskus katsoin, että aikooko se lopettaa koskaan).

Ongelma esiintyi nimenomaan pikkupakkasella kun huurtumisvaara on suurin, ei koskaan kovalla pakkasella. Itselle jäi aina mysteeriksi miten jokin akun kaapelointi voi liittyä huurteenpoistoon jota ilmastointi selkeästi teki tuolloin (kuvitteli ilmeisesti kaikkien ikkunoiden olevan ihan huurteessa) mutta tuon korjauksen jälkeen ei ole ongelmia tullut. Sain käsityksen, että tuo ongelma oli sen verran yleinen ja tosiaan kävi tehtaalla saakka, joten minkä tahansa BMW-huollon pitäisi varmaan heti tunnistaa korjaus kun vain kerrot, että ilmastointi paahtaa boforin voimalla itsestään ilman syytä.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Juu, tuota "navakkaa vastatuulta" esiintyy aina välistä ja vuosi sitten muistaakseni mainitsin siitä huollon yhteydessä ja ei siihen silloin mitään tehty, tosin taisin valitella samalla kylmyyttä ja ne sääteli sen epätasaisuus säädön täpöille... :wassat:
Tän vuoden huolto meni just ja en muistanut/huomannut tuosta juuri mainita, joten vaikea sanoa auttaako tuo Miikan kaapelointi, mutta vien auton kohta uudestaan tuulilasin vaihtoon niin pitääkin mainita jo ennen sitä. Erityisen ikävää tuo on ollut lapin matkoilla ja meillä ainakin on esiintynyt myös kovemmilla pakkasilla. Esim tänä vuonna pari kertaa jossain -15-20 keleissäkin. Useimmiten vain lämpimällä koneella. Mulla asetukset sillä kovimmalla puhalluksella ja lämpösäädin tasaisella eli harmaalla. Itse olen vain hillinnyt puhallin nopeutta jonkin aikaa (30min-1h tms) ja sen jälkeen se on rauhoittunut tai käyttänyt individuaali asetusta siten, että puhallusta on enemmän jaloille. Tuossa ryntäilyssähän puhallus on vain tuulilasille ja kesti aina sen ~2-5min kerralla, mutta toistuu 10-15min välein..
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Minulla on aiheen tiimoilta tehty softapäivitys ja vaihdettu akun kaapeli. Ei apua.

Vikahan ei kamala ole, itse ajelen aina individual-asetuksiin tekemällä automatiikalla ja ryntäilyä ei esiinny. Ongelma siis vain noilla kolmella tehtaan asetuksella. Takuu umpeutuu parin viikon päästä ja seuraava huolto menee jonnekin helmi-maaliskuulle, pitänee kilauttaa ja nostaa asia takaisin "framille" ettei pääse unohtumaan.
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Mikä ilmastointi on kyseessä? Jos kyseessä on ns. parempi automaatti-ilmastointi, niin tietääkseni juuri tähän ongelmaan on tullut softapäivitys viime kuussa. :)

Peilin alla olevan huurtumistunnistimenkin tiedetään aiheuttaneen samanlaisia oireita.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Oma softapäivitys tehtiin "ajat sitten" eli jos on tullut uusi vuodenvaihteessa, täytyy seuraavassa huollossa muistuttaa sen ajamisesta. Enpä ollut tiennyt muuten tuon huurteentunnistimen sijaintiakaan :=) Aina oppii uutta.

Tipauttaakohan tuo individual -asetus huurteentunnistimen pois, koska ongelmaa ei koskaan silloin ilmene?

Toisaalta, huurtuminen ei ole kyllä millään asetuksilla ollut ongelma, kovillakin (-30 tietämillä) sivulasitkin pysyy hyvin kirkkaina maltillisilla puhallusnopeuksilla. Samoin nollakeleillä, ei mitään ongelmia huurteen suhteen.
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Makkis kirjoitti:Tipauttaakohan tuo individual -asetus huurteentunnistimen pois, koska ongelmaa ei koskaan silloin ilmene?
Mielestäni huurteenpoisto toimii vain automaattiasennossa, mutta en ole 100% varma. Lieneeköhän asiaa selvitetty auton käyttöoppaassa?

Tosin huurretunnistimen toiminnan voi helposti kokeilla eri asetuksilla: kuppi höyryävää kahvia taustapeilin alle ja puhaltimen nopeuden pitäisi kasvaa jos tunnistin on käytössä. :)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

pumafi kirjoitti:Tästä ilmiöstä oli aikanaan muistaakseni jollain toisella forumilla juttua. Kyseessä on automaatti-ilmastoinnin ajoittainen ryntäys puhaltamaan aivan hillittömällä boforilla hetkeksi auto-asennossa. Aikaisemmin en ole asiaan suuremmin kiinnittänyt huomiota, mutta eilen maantieajossa alkoi jo tuo ominaisuus nyppiä. Nappasin auto-asennon pois säätelin loppumatkan manualisti ilmastointia. Idriven valikossa oli säädöt soft ja lämpötila valkoisella eli neutraali.
Tänään tuo ilmiö jatkui sekä kaupunki- että maantieajossa. Lämpötila ulkona pikkupakkasella ja taivaalta tuli kuuluisaa alijäähtynyttä vettä, joka muurasi tuulilasin hetkessä panssarijäähän.
Makkis, Kynäkauppias, Samulis ynnä muut kumppanit, teillä oli muistaakseni sama ongelma jo viime talvena? Mikä avuksi?
Meinasin jo laittaa tänne oman otsikon aiheesta automaatti ilmastoinnin ongelmasta, mutta olkoon näin.

Mulla oli sama ongelma kerran E39ssä ja kolme kertaa E60-mallissa.

Kyse on helvetin pienestä anturista, ns. pääteasteesta. Se on kummankin mallin perusvika joka kuuluisi olla BMWn maksettava.
Näitä vikoja on jokaisessa E39/E60 ympäri maailman ja vaikka kuinka paljon. E39ssa se on helppo korjata mutta E60/61-mallissa se ei ole halpa korjata, koska itse osa on kojetaulun sisällä ja syvällä.

Haluan myös huomauttaa että 5-sarjan E60 -04 auton omistajana sain BMW Jälkimarkkinoinnilta kirjeen joka varoitti penkinlämmittimien selkänojassa ylikuumentumista. Monilla se on varmasti jo korjattu.

Myös ennen 11/-04 valmistettujen E60/61 autojen EuroNCAP-luokitus on vain 3 tähteä (paha moka BMWltä.)
12/-04 ovat nelitähtisiä koska autoon tehtiin muutoksia kojelautaan ja oviin sekä johonkin mitä juuri nyt en muista.
LCI E60/61 autot ovat sitten kyllä periaatteessa 5 tähtisiä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Ricracing kirjoitti:Kyse on helvetin pienestä anturista, ns. pääteasteesta. Se on kummankin mallin perusvika joka kuuluisi olla BMWn maksettava.
Jos tarkoitat tuolla puhaltimen "siiliä", niin se ei ole anturi vaan tehonsäädin eikä se myöskään ole mitenkään erityisen pieni osa: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=143393" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin