F30 330e ja moottorinlämmitin, onko tarvetta?

F30, F31, F32, F33, F34, F36
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Onpa hyvä ettei tullut ostettua e-mallia, nyt ei tarvitse pähkäillä puuttuvaa 2% latausta... [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

salmol kirjoitti:Onpa hyvä ettei tullut ostettua e-mallia, nyt ei tarvitse pähkäillä puuttuvaa 2% latausta... [emoji23]
Niinkuin sanottu: tuskin sillä mitään käytännön merkitystä on, mutta ei sekään haitaksi olisi jos täysi akku olisi täysi akku silloin kun sen pitäisi täynnä olla.

Vai miten se esimerkiksi palkkapäivänä? Jos jää muutama kymppi saamatta - tuskin on monelle sinänsä merkityksellinen summa, mutta harva sitä silti hyväksyy :tong:
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

[Zei-M-Zei] kirjoitti:Kuvien perusteella siellä ei ole mitään sähköisiä vastuselementtejä, pelkästään nesteputkistot, joten lämmitys tapahtunee tuolla samalla jäähdytyskierrolla käyttäen sitä sähköistä 5kW lämmitintä (olettaisin että tuo 5kW on lämpöteho).
Löytyikö jostain suoraan maininta että tuon lämppärin teho on 5kW? Tuosta lämmityssysteemistä yleensäkin on hiiskuttu missään kovin vähän, enkä muista tehoja nähneeni missään niin sillä kiinnostaa :)
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tuossa voi tosiaan olla yksi ratkaisun avain - preconditioningin tarvitsema - tai oikeammin käyttämä - teho. Normaalista 230V/16A tökkelistä saa irti kutakuinkin 3680VA, joka latauskäytössä (kun kuorma ei ole resistiivinen) jäänee hattuarviolla jonnekin 3300-3500W tienoolle. Jos preconditioning käyttää tehoa yli tuon, niin sen on yksinkertaisesti pakko vetää lisäboostia ajoakusta, koska eihän se sitä mistään muualtakaan saa. Lisäksi jos preconditioning ei osaa käyttää seinäsähköä suoraan sellaisenaan, jää useampaan portaaseen (laturi, akuston sisäinen resistanssi, mahdollinen sähkömuutos preconditioningia varten (epätodennäköistä, mutta mahdollista)) joitain prosentteja hyötysuhdetta.

12A virtarajalla lukema on 2760VA, pätötehona hattuarviolta 2200-2500W. Mitä alemmas virtaa rajoitetaan, sitä alemmas putoaa myös tarjolla oleva maksimiteho.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

salmol kirjoitti:Onpa hyvä ettei tullut ostettua e-mallia, nyt ei tarvitse pähkäillä puuttuvaa 2% latausta... [emoji23]
Samaa mieltä heh :)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

salmol kirjoitti:Onpa hyvä ettei tullut ostettua e-mallia, nyt ei tarvitse pähkäillä puuttuvaa 2% latausta... [emoji23]
Insinööri saattaa ratkaista tämän ongelman seuravaassa ohjelmapäivityksessä pyöristämällä näytöllä näkyviä lukemia, niin että näyttää täydeltä. :)
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

toukopouko kirjoitti: Löytyikö jostain suoraan maininta että tuon lämppärin teho on 5kW? Tuosta lämmityssysteemistä yleensäkin on hiiskuttu missään kovin vähän, enkä muista tehoja nähneeni missään niin sillä kiinnostaa :)
Aika monella "epävirallisella" webisivulla tuo mainitaan kun googlettaa, mutta tämä seuraavan ainakin pitäisi olla melko virallinen, kun löytyy tuolta bmw pressin sivustolta.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

Tuolta kun esim. article offline attachmentsista lataat tuon: "The new BMW 330e.PDF, EN, 367.71 KB", niin siinä sivulla 6 mainitaan mm. tuo tieto "... the BMW 330e comes as standard with auxiliary heating and cooling (output: 5 kW)."
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

[Zei-M-Zei] kirjoitti: Aika monella "epävirallisella" webisivulla tuo mainitaan kun googlettaa, mutta tämä seuraavan ainakin pitäisi olla melko virallinen, kun löytyy tuolta bmw pressin sivustolta.

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

Tuolta kun esim. article offline attachmentsista lataat tuon: "The new BMW 330e.PDF, EN, 367.71 KB", niin siinä sivulla 6 mainitaan mm. tuo tieto "... the BMW 330e comes as standard with auxiliary heating and cooling (output: 5 kW)."
Joo, niin näkyy olevan. Luki suoraan tuossa webbisivun artikkelissakin sama tieto. Kai se sitten on 5kW :)
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Palatakseni aiheeseen. sain hieman lisätietoa, jonka perusteella ainakin toistaiseksi jätän nyt lämmitimen asentamatta. Järjestelmä ja lämmönvaihdin on I-kouluttajan mukaan riittävän tehokas siihen, että jos matka alkaa sähköllä (täysi lataus), jäähdytysneste ehtii lämmetä riittävästi, kun moottori käynnistyy. Säteilijän käyttö kuulemma merkityksetöntä johtuen ajoviimasta,eikä letkulämppärilläkään suurta hyötyä saavuteta.
Kaipa tuo on ihan järkeenkäypää.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Tulipa tähän liittyen mieleen vielä tämä:
Aikaisempina talvina polttomoottoriautojen kanssa olen joutunut pitämään autoa ylläpitolaturissa koska lyhyt pätkäajo ei ole riittänyt lataamaan käynnistysakkua riittävästi.
Miten tämä homma mahtaa e-malleissa toimia? Hoituuko homma korkeajänniteakun latausten yhteydessä vai täytyykö polttomoottorin käynnistysakkua pitää erikseen kunnossa ylläpitolaturilla?
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

jva kirjoitti:Tulipa tähän liittyen mieleen vielä tämä:
Aikaisempina talvina polttomoottoriautojen kanssa olen joutunut pitämään autoa ylläpitolaturissa koska lyhyt pätkäajo ei ole riittänyt lataamaan käynnistysakkua riittävästi.
Miten tämä homma mahtaa e-malleissa toimia? Hoituuko homma korkeajänniteakun latausten yhteydessä vai täytyykö polttomoottorin käynnistysakkua pitää erikseen kunnossa ylläpitolaturilla?
Enpä ole ennen kuullut että ehjä bemarin akku pääsisi lyhyestäkään ajosta tyhjenemään ellei käytössä ole ollut jälkiasenteista Webastoa. Mutta kysymyksesi ovat kyllä ihan hyviä. Valitettavasti en osaa vastata, vaan ainoastaan esittää lisäkysymyksiä.

1. Ladataanko latauspistokkeen kautta vain korkeajänniteakkua vai myös 12 V akkua?
2. Onko eDrive-autossa 360 -> 12 V muuntaja ja tarvittava ohjauselektroniikka niin että se pystyy tuottamaan myös 12 V jännitettä tarvittaessa korkeajänniteakuilta?
3. Onko eDrive-autossa lainkaan erillistä starttimoottoria vai käynnistetäänkö polttomoottori aina automaattilaatikkoon integroidun sähköisen ajomoottorin avulla?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

ssalmela kirjoitti: 1. Ladataanko latauspistokkeen kautta vain korkeajänniteakkua vai myös 12 V akkua?
2. Onko eDrive-autossa 360 -> 12 V muuntaja ja tarvittava ohjauselektroniikka niin että se pystyy tuottamaan myös 12 V jännitettä tarvittaessa korkeajänniteakuilta?
3. Onko eDrive-autossa lainkaan erillistä starttimoottoria vai käynnistetäänkö polttomoottori aina automaattilaatikkoon integroidun sähköisen ajomoottorin avulla?
Näitä ja ketjun aiempiakin kysymyksiä yritin selvitellä tutkimalla realoemin 330e-räjäytyskuvia ja vaikuttaisi tältä:

1. Latauspistokkeesta ladataan suoranaisesti vain korkeajänniteakkua erillisen latauksenhallintamoduulin kautta.
2. eDrive-autossa on erillinen elektroniikkamoduuli, joka huolehtii 12 V akkujen (näitä on siis 2 kappaletta!) lataamisesta korkeajännitteestä, sillä räjäytyskuvien mukaan näissä autoissa ei ole perinteistä laturia lainkaan. Lyhyt moniurahihna pyörittää vain vesipumppua ja kiristinpyörää.
3. Erillinen perinteisen näköinen, mutta osanumeron mukaan vain eDrive-autoihin sopiva, starttimoottori sen sijaan näistäkin löytyy. Sitä en sitten tiedä käynnistetäänkö auto aina tuolla vai onko se vain varalla?

Luulisin siis, että eDrive-autojen 12 V akkujen ulkopuoliselle lataamiselle ei pitäisi tulla tarvetta, vaan niistä huolehtii auto itse, ja ihan eri tavalla kuin perinteisen laturin ja lataussäätimen kautta. Erikoista tosiaan, että 12 V akkuja on kaksin kappalein. Toinen peräkontissa ja toinen konehuoneessa. Kaapelivetoja seuraamalla saa sen käsityksen, että konehuoneen akkua käytetään starttimoottorin kanssa ja peräkontin pienempi akku on sitten puskurina muita 12 voltin järjestelmiä varten. Sähköähän 12 voltin järjestelmään saadaan ajon aikana aina tarvittaessa lisää korkeajännitejärjestelmästä.

Jäähdytysjärjestelmä näyttää myös todella monimutkaiselta: 3 sähköistä vesipumppua ja yksi säädettävätuottoinen mekaaninen. Moottorin ja sisätilojen jäähdytysjärjestelmä näyttää kyllä olevan kahdesta paisuntasäiliöstä huolimatta yhtä järjestelmää, kuten joku ketjussa aiemmin totesikin. Jäähdytysjärjestelmään liittyy vielä ahtoilman vesijäähdytysjärjestelmä ja automaattivaihteiston öljynjäähdytys (mikä jäähdyttää myös sähkömoottoria). Mutta kun systeemissä on 4 pumppua, vaihtoventtiileitä ja useita haaroja niin eihän tuosta selvää helposti ota.

Kuvista näkee myös, että auton alla olevaa tehoelektroniikkamoduulia jäähdytettään jäähdytysnesteellä, mutta korkeajänniteakkua jäähdytetään ilmastointilaitteen kylmäainekierrolla. Minun veikkaukseni on, että sisätilojen lämmittäminen korkeajänniteakun ja integroidun 5 kW sähkölämmittimen avulla ei suoraan lämmitä moottoria auton ollessa parkissa. Mutta sähköajon aikana saattaa olla, että jähdytysnestettä kierrätetään jo polttomoottorissakin, riippuu millainen logiikka ohjausjärjestelmään on koodattu.

Tässä ketjussa on todettu myös, että moottori pysyy yllättävän pitkään lämpimänä, tai että lämpötilalukemista ei ole voinut päätellä onko parkkilämmitys vaikuttanut moottoriin. Veikkailen jälleen kuvien perusteella, että moottori tosiaan pysyy pitkään lämpimänä tehokkaan paketoinnin ansiosta. Räjäytyskuvista löytyy ties kuinka monta acoustic encapsulation -osaa, mm. öljypohjan alla on vielä toinen öljypohjan muotoja mukaileva muovikuori. Lohkoa on ympäröity myös melkein joka sivulta eristyspaneeleilla.

On tuota kokonaisuutta jonkin aikaa saanut suunnitella...
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Kiitoksia - taas! Mielenkiintoista tietoa :)
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

elem

Kuvista näkee myös, että auton alla olevaa tehoelektroniikkamoduulia jäähdytettään jäähdytysnesteellä, mutta korkeajänniteakkua jäähdytetään ilmastointilaitteen kylmäainekierrolla. Minun veikkaukseni on, että sisätilojen lämmittäminen korkeajänniteakun ja integroidun 5 kW sähkölämmittimen avulla ei suoraan lämmitä moottoria auton ollessa parkissa. Mutta sähköajon aikana saattaa olla, että jähdytysnestettä kierrätetään jo polttomoottorissakin, riippuu millainen logiikka ohjausjärjestelmään on koodattu.


On tuota kokonaisuutta jonkin aikaa saanut suunnitella...
Tuo vahvistettiin minulle, että näin järjestelmä toimii. Kun ajetaan sähköllä, jäähdytysneste kiertää myös polttomoottorissa.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Sod-3 kirjoitti: Tuo vahvistettiin minulle, että näin järjestelmä toimii. Kun ajetaan sähköllä, jäähdytysneste kiertää myös polttomoottorissa.
Hyvä. Fiksuahan tuo on siirtää hukkalämpöä ensin niin paljon kuin mahdollista kylmään metallimöhkäleeseen, ennemmin kuin harakoille.

Niin ja lisätään vielä se, että tähän taloon tulevaan 330e:hen ei ole tulossa mitään lisälämmittimiä. Kovilla pakkasilla strategia tulee olemaan seuraava: Lähtö lämpimästä tallista ja menomatka töihin Sport-moodilla, jotta polttomoottori käy koko ajan ja lämpenee. Moottori ei kahdeksan tunnin aikana luultavasti umpijäähän ehdi edes jäähtyä, mutta silti paluumatka pelkällä sähköllä ja tietysti kabiini esilämmittäen. Akun pitäisi tähän yhdensuuntaiseen matkaan riittää kovillakin pakkasilla. Ja jos joskus polttomoottori loppumatkasta käynnistyykin, niin se on sitten jo matkan aikana ehtinyt lämmetä sen verran, ettei tule tuostakaan ihan kylmäkäynnistystä. Lopuksi auto yöksi talliin ja lataukseen.

Satunnaisista kylmäkäynnistyksistä en olisi lainkaan huolissani. Eikä tosiaan kaksien sähköpiuhojen (lataus+lämppäri) kanssa pelaaminen enää olisi mielekästä.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Mielenkiintoista nähdä, kuinka järjestelmä käyttäytyy esim. 30c pakkasessa...

Moottorin kannalta paras tilanne olisi että autolla lähdetään tällöinkin sähköllä liikenteeseen ja tässä vaiheessa rupeaa jäähdytysneste kiertämään moottorissa pikkuhiljaa lämmittäen sitä.

Todellisuudessa toimii ilmeisesti niin että kovimmilla pakkasilla polttomoottori käynnistyy heti auto käynnistettäessä, joka tietysti selittyy sillä että matkustajien mukavuus on ensisijalla, eli matkustamon mahd. nopea lämmittäminen (siis jos ei ole käytetty esilämmitystä).

Eli tuossa mielessä onko esim. pohjois-suomessa sittenkin perusteltua käyttää lisälämmitintä moottorille tietyissä olosuhteissa, vai, hoitaako esilämmitys-toiminto kyseisissä olosuhteissa moottorin jonkin asteista esilämmitystä...

Jää nähtäväksi.

P.s. Lämmin tallihan on ratkaisu kaikkiin edellämainittuihin asioihin :mus:
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Minulle suositeltiin näissä kylmän kelin käynnistyksissä käytettäväksi preconditioningia ja max edrive-asetusta, jotta polttomoottori ei käynnistyisi ja neste ehtisi lämmetä riittäväksi. Saa nähdä, mitrn tämä käytännössä toimii sitten. En kyllä itsekään jaksa alkaa noiden tuplajohtojen kanssa säätämään.
Autotohtori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 19 Syys 2016, 22:09

elem kirjoitti:
ssalmela kirjoitti: 1. Ladataanko latauspistokkeen kautta vain korkeajänniteakkua vai myös 12 V akkua?
2. Onko eDrive-autossa 360 -> 12 V muuntaja ja tarvittava ohjauselektroniikka niin että se pystyy tuottamaan myös 12 V jännitettä tarvittaessa korkeajänniteakuilta?
3. Onko eDrive-autossa lainkaan erillistä starttimoottoria vai käynnistetäänkö polttomoottori aina automaattilaatikkoon integroidun sähköisen ajomoottorin avulla?
Näitä ja ketjun aiempiakin kysymyksiä yritin selvitellä tutkimalla realoemin 330e-räjäytyskuvia ja vaikuttaisi tältä:

1. Latauspistokkeesta ladataan suoranaisesti vain korkeajänniteakkua erillisen latauksenhallintamoduulin kautta.
2. eDrive-autossa on erillinen elektroniikkamoduuli, joka huolehtii 12 V akkujen (näitä on siis 2 kappaletta!) lataamisesta korkeajännitteestä, sillä räjäytyskuvien mukaan näissä autoissa ei ole perinteistä laturia lainkaan. Lyhyt moniurahihna pyörittää vain vesipumppua ja kiristinpyörää.
3. Erillinen perinteisen näköinen, mutta osanumeron mukaan vain eDrive-autoihin sopiva, starttimoottori sen sijaan näistäkin löytyy. Sitä en sitten tiedä käynnistetäänkö auto aina tuolla vai onko se vain varalla?

Luulisin siis, että eDrive-autojen 12 V akkujen ulkopuoliselle lataamiselle ei pitäisi tulla tarvetta, vaan niistä huolehtii auto itse, ja ihan eri tavalla kuin perinteisen laturin ja lataussäätimen kautta. Erikoista tosiaan, että 12 V akkuja on kaksin kappalein. Toinen peräkontissa ja toinen konehuoneessa. Kaapelivetoja seuraamalla saa sen käsityksen, että konehuoneen akkua käytetään starttimoottorin kanssa ja peräkontin pienempi akku on sitten puskurina muita 12 voltin järjestelmiä varten. Sähköähän 12 voltin järjestelmään saadaan ajon aikana aina tarvittaessa lisää korkeajännitejärjestelmästä.

Jäähdytysjärjestelmä näyttää myös todella monimutkaiselta: 3 sähköistä vesipumppua ja yksi säädettävätuottoinen mekaaninen. Moottorin ja sisätilojen jäähdytysjärjestelmä näyttää kyllä olevan kahdesta paisuntasäiliöstä huolimatta yhtä järjestelmää, kuten joku ketjussa aiemmin totesikin. Jäähdytysjärjestelmään liittyy vielä ahtoilman vesijäähdytysjärjestelmä ja automaattivaihteiston öljynjäähdytys (mikä jäähdyttää myös sähkömoottoria). Mutta kun systeemissä on 4 pumppua, vaihtoventtiileitä ja useita haaroja niin eihän tuosta selvää helposti ota.

Kuvista näkee myös, että auton alla olevaa tehoelektroniikkamoduulia jäähdytettään jäähdytysnesteellä, mutta korkeajänniteakkua jäähdytetään ilmastointilaitteen kylmäainekierrolla. Minun veikkaukseni on, että sisätilojen lämmittäminen korkeajänniteakun ja integroidun 5 kW sähkölämmittimen avulla ei suoraan lämmitä moottoria auton ollessa parkissa. Mutta sähköajon aikana saattaa olla, että jähdytysnestettä kierrätetään jo polttomoottorissakin, riippuu millainen logiikka ohjausjärjestelmään on koodattu.

Tässä ketjussa on todettu myös, että moottori pysyy yllättävän pitkään lämpimänä, tai että lämpötilalukemista ei ole voinut päätellä onko parkkilämmitys vaikuttanut moottoriin. Veikkailen jälleen kuvien perusteella, että moottori tosiaan pysyy pitkään lämpimänä tehokkaan paketoinnin ansiosta. Räjäytyskuvista löytyy ties kuinka monta acoustic encapsulation -osaa, mm. öljypohjan alla on vielä toinen öljypohjan muotoja mukaileva muovikuori. Lohkoa on ympäröity myös melkein joka sivulta eristyspaneeleilla.

On tuota kokonaisuutta jonkin aikaa saanut suunnitella...
Kiitos hyvästä vastauksesta. Itse myös veikkaan, että latauksessa ollessaan ei lämmitä moottoria, ei vaikka precondition cabin lämmitys olisi päällä... Täällähän joku oli nyt syksyllä mitannut vain 6C suuremmat moottorilämmöt preconditionin jälkeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Ensin iso kiitos teille jotka jaksatte selvittää miten tämä hieno auto toimii, itse olen tyytynyt vain ajamaan ja nauttimaan, sekä metsästämään ilmaisia latauspisteitä :D

Minä jätän moottorinlämmittimen asentamatta, enkä kyllä ymmärrä mihin sellaista nykyaikana tarvitsee. Alunperinhän tälle kapistukselle oli nimi lohkolämmitin, siinä vastus, joka oli asennettu öljypohjan läpi, lämmitti öljypohjassa (valurautainen) olevaa öljyä. Sitten tuli moottorinlämmitin jossa lohkon kylkeen (alumiinia), autonvalmistajan tekemälle paikalle, asennettiin lämpösäteilijä. Tämä sitten taas lämmitti öljypohjassa olevaa öljyä. Öljyä lämmitettiin siksi että se olisi noteampaa ja voitelisi paremmin moottoria.
Toki nämä molemmat lämmittivät myös moottorin jäähdytysnestettä.
Nyt öljyt kehittyneet ja ovat notkeita aina vaikka pakkasta olisi kuinka paljon. Nyt autovalmistajat eivät enään suunnittele/valmista lohkolämmittimille paikkoja autoihin. Miksi ihmeessä siis meidän pitäisi laittaa ulkoista lämmitintä autoon johokin letkun väliin???

Se että Defa ja Kalix mainostaa vielä näitä ei kerro mitään. Jos mielestäsi kertoo, niin mielestäsi varmasti Nokia valmistaa parhaat puhelimet ja Kodak parhaat kamerat, maailma muuttuu, bisneksen täytyy muuttua myös. Onneksi Defa ja Kalix enemmässä määrin keskittyvät nykyään akkujen lataamiseen, ajoneuvoseurantaan ja turvallisuuteen, siellä bisnestä voikin tulevaisuudessa olla.

R.I.P. Moottorilämmitin 2020 sanon minä.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

Janisema kirjoitti:lohkolämmitin, siinä vastus, joka oli asennettu öljypohjan läpi, lämmitti öljypohjassa (valurautainen) olevaa öljyä. Sitten tuli moottorinlämmitin jossa lohkon kylkeen (alumiinia), autonvalmistajan tekemälle paikalle, asennettiin lämpösäteilijä. Tämä sitten taas lämmitti öljypohjassa olevaa öljyä. Öljyä lämmitettiin siksi että se olisi noteampaa ja voitelisi paremmin moottoria.
Toki nämä molemmat lämmittivät myös moottorin jäähdytysnestettä.
Hieman offtopic, mutta eikö enemmistö muuttorinlämmittimistä lämmitä juuri jäähdytysnestettä? Käsittääkseni vanha vastusmallinen lohkis asennettiin yleensä aina pakkaspropun reiästä koneen vesitilaan.

Veden ominaislämpökapasiteetti on huomattavasti suurempi kuin öljyn, lisäksi vedelle on moottorissa isot kanavat joita pitkin lämpö leviää koneessa. Jos lämmitettäisiin vain moottorin pohjassa olevaa parin litran öljymäärää, jäähtyisi öljy melko nopeasti kun avaimesta käännetään. Jos veden saa lämpimäksi, on lämpöä varastoitu koneeseen kertaluokkaa enemmän.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Vastaa Viestiin