Hienoa. Tiedossa olikin, että rättikattoja on historiassa tehty sekä lämpiminä että kylminä - esim. Saab jo 80-luvulla kehui avon olevan kovakattoista lämpimämpi. Harrasteavoni puolestaan edustaa sitä toista äärilaitaa, jossa ei ole oikeastaan mitään ylimääräisiä eristeitä, sen enempää lämpöä kuin ääntäkään ajatellen. En ole aiemmin perehtynyt Bemarin tapaan tehdä rättikatto, joten kun kerran ovat lämpimän kannalla, niin hyvä niin.phuksi kirjoitti: Monet on multa kysyny talvella lämpöeristyksestä ja kylmyydestä. Jos talvella koittaa kovakattoisen metallia niin eipä sekään niin lämpöiselle tunnu. Eikä siellä kattoverhoilun ja pellin välissä nyt mitään hirveää uretaanieristystä ole... Viime talvena ajelin rättikatolla läpi koko talven, motarilla -30 asteessakaan en huomannut että pakkanen olisi mikään ongelma kylmyyttä ajatellen. Tätä ei siis kannata pitää valintakriteerinä. Rättikatossa on siinäkin ulkokatto ja sisäkatto joiden välissä ilmarako eristeenä. Toimii.
Silloin harvoin kun on kuormaa, saattaa tosiaan joutua kummalla tahansa ajamaan katto kiinni. Tuo kuitenkin on mulla harvinaisempaa kuin ne päivät, jolloin voisi ajaa katto auki jos se aukeaisi, joten mieluummin uhraan avoiluin noilta päiviltä kuin kaikilta muilta. Isompia lasteja varten tosiaan peräkoukku on ehdoton (vaikka joku kohta sanoo ettei avoon saa koukkua laittaa, sitä varten pitäisi ostaa joko pornstarter tai yankee-pickup - minä vain en ymmärrä että miksi ajamisen pitäisi olla ikävää silloin kun jotain pitää kuljettaa).phuksi kirjoitti: Metallisen avon huonoja puolia on tila jonka katto vie takaluukusta avattuna. Käytännössä kontti on aika lailla käyttökelvoton kun katto on alhaalla. Rätti vie vähemmän tilaa. Joskin E88:ssa varmaan aika pieni kontti joka tapauksessa.
Hyvä pointti. En myöskään yhtään ihmettele, jos rättikatto pehmentää kumisevia häiriöääniä kuten rengasmelua.phuksi kirjoitti: Toinen mikä voi olla metalliavon ikävä puoli talvella on katon saumat joihin voi kertyä jäätä ja sen jälkeen kattonatinat voi olla melkoisen ikäviä. En tiedä tapahtuuko näin käytännössä vai onko kattosaumat tehty niin, että tämä ei ole ongelma. Rättikatto on talvella täysin äänetön nitinöistä ja natinoista. Samaten kattomekanismi.
Totta - ja otettu huomioon. Jos homma tuntuu rasittavalta, voi onneksi auton aina rahaa vastaan työntää pesuun ja puunaukseen kaverille, joka tekee noita hommia ammatikseen, eiköhän siinä kattohoito hoidu samalla.phuksi kirjoitti: Rättikaton lisävaiva on tietysti sen vaatima hoito. Eli pari kertaa vuodessa vaatii huolellisen pesun ja ainekäsittelyn jos haluaa katon kestävän siistinä pitkään. En ole kokenut sitä rasitteeksi kun kuitenkin muutenkin tykkää autojen parissa nysvätä.
Rätti oikeasti houkuttaisi enemmän, koska se on minun silmääni rehellisempi. Kutakuinkin kaikki kovakattoavot näyttävät katto kiinni häpeilevän avouttaan näyttäen mieluummin epäonnistuneelta coupelta. Rättikatto on rättikatto, se ei yritä hämätä ketään eikä mitään ja vaikka se joissain autoissa näyttää vähän irralliselta komponentilta, on sillä perustelu koska se kuuluu saada auki.phuksi kirjoitti: Halusin tosi pitkään ostaa avon ja pidin kovaa kattoa välttämättömänä kriteerinä. Jostakin syystä sitten aivo kääntyi kokeilunhalun puolelle ajatuksella että myydään pois jos menee pieleen ja hommasin rättikattoisen. Päivääkään en ole katunut valintaa. Ja jos homman kiteyttää, ei katon materiaalia kannata pitää valintakriteerinä. Enemmän kannattaa keskittyä muuhun käytettävyyteen ja tarpeisiin.
No siihen on saatavana nelisylinterisiä bensakoneita, nelisylinterisiä dieseleitä ja bensakutosia. Pienet bensakoneet on laiskoja ja M47/N47 on näissä enemmänkin vibraatiogeneraattori kuin ajomoottori, joten ainoa vaihtoehto on bensakutonen. Niitä on tosiaan N52B30A:sta kolme eri versiota (25i, 28i ja 30i), joista ensimmäinen (160kW/270Nm) on käytökseltään todennäköisesti hyvin lähellä nykyistä kolmossarjalaistani (N52B25A, 160kW/250Nm) ja sen ikävin puoli on laiskuus. Lisäksi näihin on saanut N54 ja N55 -moottoreita, mikä olisi tietysti huikeinta, mutta tarjonta on vähäistä.phuksi kirjoitti:Nyt en muista noita ykkössarjalaisen moottoreita tarkemmin mitä siihen oli tarjolla, mutta 130i ei voi mennä pieleen Pitkään mietin itse diesel vai bensa mutta en pystynyt avoon oikein millään dieseliä sovittamaan. Eipä ole tullut suru silmään bensamoottorista
Pari kaveria on tuota avo+diesel -komboa myös paheksunut kun olen tätä ajatellut ääneen. Toinen esiin nostettu vasta-argumentti on "ei avolla saa ajaa katto kiinni". Minä olen näistä molemmista päässyt henkisellä tasolla yli, koska en mieti kakkos- tai harrasteautoa, jonka pitää olla avo, vaan käyttöautoa (jollaisena diesel olisi parempi ja jolla ajetaan kelistä riippumatta) jossa ei harmita että siitä haluttaessa saa katon auki. Dieselin puolesta puhuu sekä hinta että tankkausväli, kun käyttöauton mittariin kertyy vuodessa matkaa 40-50tkm. Bensakoneen puolesta puhuu ylärekisteri sekä kolinattomat talviaamut. Käytännössä valinta osuu (kuten nykyisessä) autoon, josta löytyy sopiva varuste/hinta/kunto -suhde hyväksyttävällä moottorilla (eli tässä tapauksessa 3.0 I6 polttoaineesta riippumatta).
Aina voi ajaa auton talliin ja pöhöttää kattoon tarpeeksi lämpöä, että sen rohkenee avata ja suunnata vaikkapa jääradalle . Talviavoilu on meinaan raikasta ja hauskaa. Umpiautosta se ei aukea edes tallin ja pöhöttimen voimin.phuksi kirjoitti:No jos jonkin syyn haluaa keksiä niin se, että katto ei aukene pakkasella Itse olen ollut tosi tyytyväinen F12:n valintaan. Mahtava ympärivuotinen perheauto.Aero kirjoitti: Vai osaako joku sanoa jotain ehdotonta syytä, miksi ei pitäisi ostaa Bemarin avoa ympärivuotiseksi käyttöautoksi?