Suuri talvirengasäänestys: Kitkat vai nastat

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista

Käytätkö autossasi kitka- vai nastarenkaita?

Kitkarenkaita, 2wd auto (ei xDrive)
39
25%
Kitkarenkaita, 4wd auto (xDrive)
36
24%
Nastarenkaita, 2wd auto (ei xDrive)
36
24%
Nastarenkaita, 4wd auto (xDrive)
42
27%
 
Ääniä yhteensä: 153
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

VeeMatti kirjoitti:
VeeMatti kirjoitti: No nyt on alla ekat kitkat ikinä, Nokian WR A3 245/45R18 100V XL
Hiljaisemmat - ei yllätys sinänsä - jo pikkasen kuluneisiin kesärenkaisiin (275/40R19 ja 245/45R19 Michelin Pilot Super Sport ) verrattuna.
Ajotuntuma näin lähes kesäkelissä yllättävän hyvä, pikkasen pehmeämmän oloinen ei kuitenkaan löysä.
Katotaan mitä talvi tuo sitten tullessaan...
Nyt ajettu muutamia satoja kilometrejä ihan talvikelissä ja eikä noi renkaat tosiaan vakuuta. Luikkaat ovat eikä pitoa tunnu löytyvän kiihdyttäessä. Muuten ajo-ominaisuuksiltaan loistavat matka-ajossa.

Poitsulla on samanlaisessa F10:ssä Nokian R2t, täytynee tehdä ihan testiä/vertailua samanlaisissa olosuhteissa ja vetää johtopäätökset...
Do dii, niinhän siinä kävi että nyt on alla Continentalin Ice Contact 2:t.
Pito löytyi ja muutenkin tuntuivat hyvältä ajaa - sisäänajo vielä huomioiden.
Koko 245/45-18.

PS. Jos joku tarvitsee noita Nokian WR A3 245/45R18 100V XL kitkoja niin 3kpl olisi tarjolla, pintaa about 6mm. Yksi oli näköjään lievästi runkoviallinen ja meni suoraan roskiin.
Saa tarjota, nouto Espoo/Helsinki.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
Paikkakunta: Imatra

Myös minulle meni viime viikolla alle Continental Ice Contact 2:t.
Erittäin tyytyväinen olen ollut renkaisiin. Pääsin vielä tekemään vertailua huollon sijaisauton (f30) alla olleisiin 17" Hakkapeliitta 8:hin. Tosin 8:sit olivat RFT, mutta nastojen melu loistaa poissa olollaan conteissa. Mutta ex. F10 muistelen, että hakka 8 tyypillinen "jollotus" häviää ajan myötä.

Omassa siis vanteina style 398 8" ja 8,5". Eteen meni vakiokoko 225/45R18 ja taakse joutui laittamaan vakiota pykälää kapeamman 245/40R18 sillä conteista ei ollut tarjolla 255 leveää.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Eerote kirjoitti: conteista ei ollut tarjolla 255 leveää.
Melko harvinainen koko pohjoismaisissa talvirenkaissa yleensäkin. Ei pelkästään Conteissa.
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Terminen kevät on koittanut täällä etelässä ja tiet ovat olleet kuivia ensimmäistä kertaa sitten syksyn. Myös ainakin täällä Espoon suunnalla on jo kiitettävästi pesty teitä pölystä, joten pito alkaa olemaan kohdallaan.

Nyt marraskuu 2016 - maaliskuu 2017 välisenä aikana tätä viestiketjua on luettu yli 18 000 kertaa ja mukaan on mahtunut kaikennäköisiä kommentteja. Äänestyksessä on annettu puolestaan 140 ääntä ja ne ovat jakautuneet todella tasaisesti. Talvirenkaat ovat selvästi polarisoiva aihe monelle ;)

Itselläni 330e:n alla olleet Nokian R2:t olivat mukava yllätys. Koko talven aikana ei ollut kuin pari päivää, jolloin kitkat oli hieman haasteelliset. Nämä olivat kelejä, jossa tien päälle oli rakentunut paksu jääkerros ja sitten pakkanen hellitti nopeasti -20c tuntumasta nollaan. Muutamassa paikkaa puolestaan oli sellainen fiilis, että xDrive olisi ollut kiva lisävaruste, jonka olisin 330e:hen ottanut jos sen olisi vain saanut. Kohtaa alkaa olla aika, jolloin tulee taas 19" 442M kesäkiekot alle 19" 403M talvikiekkojen tilalle.

Mitkäs fiilikset muilla tästä talvesta jäi? Tuliko kennellekään havereita renkaiden vuoksi?
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Mulla myös todella mieluisat kokemukset R2:sta, vaikka nyt alla Hankookin kitkat, ovat selvästi keskieurooppalaistyylisemmät kuin nuo Noksut, niin niilläkin hyvin pärjännyt. Vaikka vähän haastavampi vuosi olikin kelien suhteen, olen täys nastakiellon puolella ehdottomasti, ainakin täällä Kokkolan seudulla joitain teitä todella pahasti reikiintynyt, ja liittymiä etenkin. Ja mitä ehtii vielä tapahtua ku nastoilla ajavat odottelee pääsiäistä ja Lappiin menoa, tää väli ajetaan sulia teitä. Ihan suotta valtio odottaa kieltoa 7v. kun se ois pitänyt tapahtua jo 5v. sitten, tässä häviää 100miljoonia valtio ja autoilijatkin tien huonompana kuntona jne. Nasta pilaa todella monta asiaa. Havereista en tiedä, ja renkaistahan ne eivät suoranaisti johdu vaan väärästä tilanne nopeudesta.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

tarkoitin tietysti satoja miljoonia, yksi 100 miljoona ei riitä, se on selvä...
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Takaveto Nokia kitka R2 RFT kanssa eikä oikeastaan mitään ongelmia. Okei, tottakai auto sutii jos on liukasta mutta sellaista se on. Talvi oli kyllä todella helppo eli katsotaan miltä ensi vuosi näyttää.

Vaikka kitkat on suunnattoman miellyttävät 99% ajasta tuli niitäkin hetkiä että nastoja olisi kaivannut. Pahimpana aurinkoinen kevätpäivä ja pienehkö 80 rajoituksella oleva tie. Auto lähti oikealle kääntyvässä varjoon jäävässä (jäinen) mutkassa tasaiseen nelipyöräluisuun suoraan vastaantulevien kaistalle. Siinä tuli vähän sellainen että mitä vittua nyt tapahtuu fiilis...
Vastaa Viestiin