F10 Saksasta; 525d vai 530d, webasto ?

F10, F11, F07
ak8518
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Syys 2016, 09:34

Näiden kahden välillä puntaroinut, vuosimallista 2012 alkaen eli kyseeseen tulisi 2L moottori 218hv tai 3L 258hv.
Onko tietoa miten nämä 2L on kestäneet eli vaivaako sitä mahdollisesti tuo N47 jakoketjuongelma jossain vaiheessa? Aika tiukallehan on viritetty toki kokoon nähden. Tehojen puolesta 525d riittäisi mutta jotenkin silti mieluummin 530d eli se on todennäköisempi vaihtoehto.

Onko tietoa onko Saksassa varustelistaan merkitty "standheizung" normaali webasto (samanlainen kuin Suomessa) näissä dieseleissä? Kun nykyisessä 525i E60 jonka hain Saksasta on webasto mutta se on semmoinen kummajainen joka lämmittääkin vain sisätilat eikä konetta ollenkaan ellei tee jotain muutoksia nesteen kiertoon venttiilin avaamalla/poistamalla, jätin tekemättä ja laitoin lohkolämmittimen koska ajoa oli silloin sen verran vähän että akku tahtoi huonosti latautua lyhyillä pätkillä. Mukavasti sinänsä sisätila kyllä lämpeni mutta pitäisi se konekin lämmetä.

Onko jotain muuta huomioon otettavaa tällaista autoa haettaessa? N. 80000-125000 ajettua hakemassa eli ei kovin valtavilla kilometreillä joka tapauksessa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

ak8518 kirjoitti:Onko tietoa onko Saksassa varustelistaan merkitty "standheizung" normaali webasto (samanlainen kuin Suomessa) näissä dieseleissä? Kun nykyisessä 525i E60 jonka hain Saksasta on webasto mutta se on semmoinen kummajainen joka lämmittääkin vain sisätilat .
eikös se tuommoinen kummajaine n ole Bemareissa aina? Molempiin uusina ostamiini on joutunut modaamaan myös koeen lämmityksen

Ja ota nyt hyvä myös kutoskoneinen kun valita saa
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Kyllä tuo BMW:n taukolämmitys (standheizung) aina lähtökohtaisesti lämmittää ensin sisätilat tavoitelämpötilaan. Eli Suomen talviolosuhteissa moottorille ei käytännössä jää mitään. Muutos on näissäkin varsin helppo, vaihtoventtiilin tilalle vastus, niin moottorikin lämpenee.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

N47 ketjuongelmat jäivät muistaakseni 3/2011 ja vanhempiin, eli uusissa ei ole ollut kuin yksittäistapauksia ja tuo 525d 218hp nelikko on uudempi konstruktio.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

salmol kirjoitti:N47 ketjuongelmat jäivät muistaakseni 3/2011 ja vanhempiin, eli uusissa ei ole ollut kuin yksittäistapauksia ja tuo 525d 218hp nelikko on uudempi konstruktio.
Höpö höpö. Sama N47D20C moottori on myös tuossa 4-sylinterisessä 525d:ssä. Ei ne aiemminkaan kaikki hajonneet, niin kuin ei ole uudemmatkaan. Joku voi kestää 300tkm eikä tarvitse tehdä mitään. Toiseen taas joutuu tekemään remontin jo muutaman 10tkm jälkeen. Tässä mielessä yksilöllisiä tapauksia. Ainoastaan tässä uusimmassa B47-moottorissa en ole kuullut ainakaan vielä, että olisi jakopääongelmia. Sinuna ostaisin suosiolla tuon 530d:n, on suurella todennäköisyydellä varmempi vaihtoehto.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

MKV kirjoitti:
salmol kirjoitti:N47 ketjuongelmat jäivät muistaakseni 3/2011 ja vanhempiin, eli uusissa ei ole ollut kuin yksittäistapauksia ja tuo 525d 218hp nelikko on uudempi konstruktio.
Höpö höpö. Sama N47D20C moottori on myös tuossa 4-sylinterisessä 525d:ssä. Ei ne aiemminkaan kaikki hajonneet, niin kuin ei ole uudemmatkaan. Joku voi kestää 300tkm eikä tarvitse tehdä mitään. Toiseen taas joutuu tekemään remontin jo muutaman 10tkm jälkeen. Tässä mielessä yksilöllisiä tapauksia. Ainoastaan tässä uusimmassa B47-moottorissa en ole kuullut ainakaan vielä, että olisi jakopääongelmia. Sinuna ostaisin suosiolla tuon 530d:n, on suurella todennäköisyydellä varmempi vaihtoehto.
Höpöhöpö itsellesi. Onko nelimukista 218 heppaista 525d:tä olemassa joka on valmistettu 3/2011 tai ennen? Minun tietääkseni ei ole. Kuten sanoin, niin tuon ajankohdan jälkeen on ohjaimet yms muutettu ja ongelmia vain yksittäistapauksissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

salmol kirjoitti:Höpöhöpö itsellesi. Onko nelimukista 218 heppaista 525d:tä olemassa joka on valmistettu 3/2011 tai ennen? Minun tietääkseni ei ole. Kuten sanoin, niin tuon ajankohdan jälkeen on ohjaimet yms muutettu ja ongelmia vain yksittäistapauksissa.
Ei ole. Enkä ole niin väittänytkään. 4-sylinterinen 525d tuli mallistoon loppuvuodesta 2011. Tosiasia on se, että 4-sylinterisessä 525d:ssä on sama N47D20C moottori, jossa näitä ongelmia on ollut. Tuo päivämäärä 3/2011 ei tee autuaaksi tässä asiassa. Samalla tavalla niitä ongelmia on ollut uudemmissakin N47-moottoreissa. Tosiasia on myös se, että hyvällä tuurilla jakopää kestää ilman ongelmia niin uudemmissa kuin vanhemmissakin N47-moottoreissa useita satoja tuhansia kilometrejä. Huonolla tuurilla jakopää pitää remontoida jo muutaman kymmenen tuhannen jälkeen. Syytä näihin tiettyjen yksilöiden eroihin en tiedä. Sen takia suosittelen ostamaan 530d:n jos se on kerran vaihtoehtona.
jjpelkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Joulu 2016, 14:19

Clavurion kirjoitti:Kyllä tuo BMW:n taukolämmitys (standheizung) aina lähtökohtaisesti lämmittää ensin sisätilat tavoitelämpötilaan. Eli Suomen talviolosuhteissa moottorille ei käytännössä jää mitään. Muutos on näissäkin varsin helppo, vaihtoventtiilin tilalle vastus, niin moottorikin lämpenee.
Tuon pettymyksen minäkin jouduin kokemaan F11:ssa. Mikähän tuo muutos on ja kukahan tuon osaisi tehdä PK-seudulla? Maahantuoja totesi eilen että ei todellakaan kannata ohjata tuota moottorille, se "sotkee moottorin säätöjä". Vähän ihmettelin, ja olin sitten jo tilaamassa säteilylämmitintä (sinänsä ei paha, <300e asennettuna) mutta tuo lausuntosi pisti silmään.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

jjpelkon kirjoitti: Tuon pettymyksen minäkin jouduin kokemaan F11:ssa. Mikähän tuo muutos on ja kukahan tuon osaisi tehdä PK-seudulla? Maahantuoja totesi eilen että ei todellakaan kannata ohjata tuota moottorille, se "sotkee moottorin säätöjä". Vähän ihmettelin, ja olin sitten jo tilaamassa säteilylämmitintä (sinänsä ei paha, <300e asennettuna) mutta tuo lausuntosi pisti silmään.
Muutos omaan tehdaswebastoon tehtiin täällä: http://www.autovarustelu.fi/

Hinta oli 200e ja hyvin on pelannut.
Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 23:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

jjpelkon kirjoitti:
Clavurion kirjoitti:Kyllä tuo BMW:n taukolämmitys (standheizung) aina lähtökohtaisesti lämmittää ensin sisätilat tavoitelämpötilaan. Eli Suomen talviolosuhteissa moottorille ei käytännössä jää mitään. Muutos on näissäkin varsin helppo, vaihtoventtiilin tilalle vastus, niin moottorikin lämpenee.
Tuon pettymyksen minäkin jouduin kokemaan F11:ssa. Mikähän tuo muutos on ja kukahan tuon osaisi tehdä PK-seudulla? Maahantuoja totesi eilen että ei todellakaan kannata ohjata tuota moottorille, se "sotkee moottorin säätöjä". Vähän ihmettelin, ja olin sitten jo tilaamassa säteilylämmitintä (sinänsä ei paha, <300e asennettuna) mutta tuo lausuntosi pisti silmään.
Vesiventtiilin piuhan väliin tehovastus, onnistuu kyllä jokaiselta jos vähänkään pysyy johdonpäät sormissa. 47 ohminen ja 25 wattinen vastus maksaa sen 5€
Laita PM jos tarvitset lisäinfoa.
Kuva
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA
jjpelkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Joulu 2016, 14:19

Tutuille tiedoksi. Kävikin niin hassusti että kun vein auton tuohon muutokseen, niin sanoivat että ei täältä löydy mitään Webastoa! No, varmistin asian sitten myyjältä Saksasta niin paikallisen BMW kauppiaan mukaan laite onkin "easy version of Standheizung" (olivat muuten ruksanneet "Standheizung" myyntiesitteessä). Heh heh. Chattailin sitten maahantuojalle niin hän totesi että jäähdytystoiminto (eli menussa näkyvä "Climate") ei toimi Webastolla ja että se on vakiovaruste ja todellakin vain sisäilman viilennykseen. Kysymykseksi jäi että mitä lopulta tarkoitetaan "Standheizungilla"? Lyhyen saksan lukeneena heizung selkeästi viittaa lämmitykseen, eli taidanpa vielä vaihtaa muutaman valitun sanan myyän kanssa (joka sinänsä on huippuasiallinen). Seuraava kysymys onkin että mikä on 2.paras moottorinlämmitin tuohon autoon (530xd F11 2011)? Säteilylämmitin ilmeisestikään ei ihan tehokkain ole.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Olisiko tuo kevytlämmitys perus taukolämmitys, eli auton saa käyttämään moottoriin varastoitunutta lämpöä sisälämmön ylläpitämiseen esim. kaupassa pysähtymisen ajaksi. Liekö Ilmastoinnin paneelissa uudemmissakin nappi, jossa lukee "Rest" lämmityssymbolin kaverina - jos on, niin siitä toimii tuo toiminto.

Sähkölämppäreistä tehokkaimmat löytyy TT-thermolta, joka myy pumpullisia, tehokkaita lämppäreitä. Toki kannattaa pitää mielessä, että jos moottorilämppäri ja sisälämppärin yhteenlaskettu teho ylittää 2200W, niin settiä ei juuri kannata alle 16A pistorasioissa käyttää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jos autossa on "ilmastointi laajennetuilla toiminnoilla" niin sulla on siinä tämmöiset toiminnot: pysäköintituuletus ja jäännöslämpö. Eka on ajastettu toiminto, joka tuulettaa (kuuman) auton ulkoilmaa käyttäen, mikä on kätevää jos auto on pysäköitynä auringonpaahteessa. Toka on auton "taukolämmitys" pysäköinnin jälkeen. Kun sammutat auton (moottorin pitää olla lämmin) niin painat kuskin puolen tuuletin-näppäimen "suuremmalle" puolta, jolloin kytkeytyy päälle ja lämmittää auton kabiinia kunnes jäähdytysneste on liian kylmää tai 15 minuuttia kulunut.

Nyt selkeästi jompi kumpi näistä on sulla sekoitettu pysäköintilämmitykseen eli webastoon..
Vastaa Viestiin