Auton vaihto F11 520xda -> F11 530xda
voisin nyt kirjoittaa hieman edellisen ja nykyisen autoni eroista ja huomioista. Edellinen oli viime vuonna tilaamani ja toukokuussa luovutettu F11 520xda. Varusteina xdrive exclusive (vai mikä se nyt olikaan...) ja lisävarusteina ruksittu metalliväri (sininen), m-sport ratti rattivaihteilla, Black Panel-mittaristo, HK-äänentoisto, takapenkin lämmitys ja tuulilasin tummennettu yläreuna. Vanteet vakio 17" non-rft renkailla, jolloin mukaan tulee "mobility kit". Autolla ehdin ajaa juuri vuoden ja 15tkm.
"Uusi" auto on vm2014 F11 530xda 55tkm, (sininen) jossa käytännössä samat "business exclusive"-varusteet parilla erolla.Tässä autossa on alla 20" vanteet rft-renkailla (tai itse asiassa vain taka-akselilla??), normi sportti-ratti
, sport-vaihtelaatikko, B&O äänentoistojärjestelmä, nahkasisusta (Dakota) + "exclusive stitching" eli valkoiset ompeleet mustissa penkeissä, peruutuskamera ja tumma sisäkatto ja pari lisäsylinteriä konehuoneen puolella.
Aloitetaan tärkeimmästä, eli moottorista. 530d on hieno moottori ja sen tuottama äänimaailta on minusta täysin hyväksyttävissä, vaikka on diesel. Kuitenkin on pakko myös kehua 520d:n moottoria. Minusta näillä on yllättävän pieni ero pienellä kuormalla. Toki nelipyttynen disukka on hieman karkea, kun kierrokset pääsevät yli "kolmen tonnin". Normiajossa tuota 20d moottoria ei edes juurikaan kuule sisälle. Suorituskyky tosiaan täysin hyväksyttävä vaikkakin auto on näinkin raskas. Valitettavasti kulku ei enää ollut niin jouhevaa koko perheen ollessa mukana ja se tuli itse asiassa hieman yllätyksenä. 530d liikahtaa kuormattunakin ihan kiitettävästi (minun tarpeisiin).
Äänentoisto. H-K:n setti on mielestäni jo todella hyvä ja siksi olin siihen hyvin tyytyväinen edellisessä autossa. Nykyisessä on B&O:n setti, joka kyllä selvästi on "fiinimpi" kuin H-K:n setti eli korkeat taajuudet toistuvat puhtaammin tai jotain sinne päin. Uutena en toisaalta edes harkinnut B&O:ia sen järkyttävän hinnan vuoksi. Investoimalla yli kolmenkertaisen hinnan verrattuna H-K:n settiin saa mielestäni 20% parempaa ääntää. Onhan se "nouseva" kojelaudan kaiutin toisaalta hieno
.
Tumma sisäkatto on sellainen asia jota en vain ymmärtänyt miksi se pitäisi tilata uuteen autoon ja se jäi siis tilaamatta. Nyt kun tässä autossa kyseinen varuste on, jättäisin toistamiseen tilaamatta. Ihan ok, mutta koen, ettei se tuo minulle mitään lisäarvoa. Vaihtaisin koska tahansa M-sport rattiin.
Jäin siis kaipaamaan edellisestä autostani käytännössä (jos ei pienempiä ajokilometrejä lasketa...) M-sport rattia. Se vain oli niiiiin paljon mielyttävämpi ja sopi mielestäni paremmin käteen. Makuasioita nämäkin. Black-panel näyttö oli myös "ihan kiva" mutta kyllä tämän nykyisen "laajennetulla sisällöllä" pärjää.
Voisin jossain vaiheessa palata rengasmelu-aiheeseen. Sanomattakin on selvää, että nämä 20" RFT-renkaat pitävät enemmän meteliä kuin 17" non-RFT.
Kummassakaan ei ole isoa navigaattorin ruutua ja sitä en ole kaivannut. Olen tyytyväinen jopa ulkonäköön ihan normi-ruudulla.