Akkusuosituksia?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Antore kirjoitti:Jos uuden akun rekisteröinti maksaa 50,- niin ehkä kannattaa harkita carly for bmw pro -appia jos on vähänkään diy-henkeä? Carlyllä akun rekisteröinti onnistuu iisisti ja muutkin pikku 'koodaukset'.
Taitaa vaatia juuri Carly adapterin (koodaus) ja silloin hinta nousee app in ostoksen kanssa 100e tietämille.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

OK, pahoittelut väärästä infosta! Ilmeisesti ei sitten toimi akun rekisteröinti missään F-sarjan autossa? Muuten kyllä olen ollut Carlyyn ihan tyytyväinen, pikkusäätöjä sentään saa aikaiseksi :)
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

Summary: 288eur ei paha hinta :)
30min, kahvit ja hyvä mieli. Kädet taskussa :tong:
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Ei paha hinta ei mutta jos niitä käsiä ei tykkää taskuissa pyöritellä ja hyvä mieli tulee siitä, että saa edes jotain itse aikaiseksi :) Vielä Carlystä ja akun rekisteröinnistä, on kuulemma F-sarjaan tulossa 'lähikuukausien' päivityksessä. Projekti-saitilla statuksena 25% ja 'analyysivaiheessa', siis tuo rekisteröinti.
http://www.mycarly.com/projects/bmw-app/
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Carlyn koko F-sarjan versio oli samassa "lähikuukausina" tilassa ainakin vuoden verran ennen kuin lopulta julkaistiin. Ja sittenkin julkaistiin hyvin rajoittunut versio. Tekisipä saman kuin E-sarjalaisille niin ostaisin heti, mutta nyt on mennyt usko.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Hetki sitten tuli Carlyyn päivitys jossa kerrottiin akun rekisteröinnin onnistuvan nyt myös F-sarjaan.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Oispahan mielenkiintoista kuulla onko jollakulla tullut oikeasti ongelmia siitä jos autolle ei ole kerrottu, että sinulla on nyt uusi akku..
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Ihan samaa miettinyt, ei varmasti mitään ongelmia varsinkaan jos uusi akku ei oleellisesti poikkea vanhasta. Tässä Schmiedmannin sivuilta lainattu pätkä jossa vakuutellaan kuinka tärkeä toimenpide se onkaan :)

MITÄ VOI TAPAHTUA JOS UUDEN AKUN REKISTERÖINTIÄ / KOODAUSTA EI TEHDÄ ?

Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää.

Älä siis säästä tässä asiassa, vaan vaihdata akkusi ammattilaisella, joka myös pystyy suorittamaan akun vaihto rekisteröinnin/ koodauksen oikeaoppisesti !

Schmiedmann:lta saat uudet alkuperäiset akut edullisesti, sekä huoltomme voi suorittaa vaihdon sekä uuden akun rekisteröinnin / koodauksen oikea opppisesti merkkikohtaisella testerillä tehtaan ohjeiden mukaisesti ja näin autosi pysyy paremmassa kunnossa pidempään.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Antore kirjoitti:Ihan samaa miettinyt, ei varmasti mitään ongelmia varsinkaan jos uusi akku ei oleellisesti poikkea vanhasta. Tässä Schmiedmannin sivuilta lainattu pätkä jossa vakuutellaan kuinka tärkeä toimenpide se onkaan :)

MITÄ VOI TAPAHTUA JOS UUDEN AKUN REKISTERÖINTIÄ / KOODAUSTA EI TEHDÄ ?

Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää.

Älä siis säästä tässä asiassa, vaan vaihdata akkusi ammattilaisella, joka myös pystyy suorittamaan akun vaihto rekisteröinnin/ koodauksen oikeaoppisesti !

Schmiedmann:lta saat uudet alkuperäiset akut edullisesti, sekä huoltomme voi suorittaa vaihdon sekä uuden akun rekisteröinnin / koodauksen oikea opppisesti merkkikohtaisella testerillä tehtaan ohjeiden mukaisesti ja näin autosi pysyy paremmassa kunnossa pidempään.
Ihan tuon saman luin aiemmin kun tuota mietin ja tuo jos joku on niin kauppamiesten puhetta että ei paremmasta väliä :lol:
jukaar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Elo 2013, 23:14
Auto: F11 530DA
E46 316i
ex E61 520DA

wsaarja kirjoitti:
Antore kirjoitti:Ihan samaa miettinyt, ei varmasti mitään ongelmia varsinkaan jos uusi akku ei oleellisesti poikkea vanhasta. Tässä Schmiedmannin sivuilta lainattu pätkä jossa vakuutellaan kuinka tärkeä toimenpide se onkaan :)

MITÄ VOI TAPAHTUA JOS UUDEN AKUN REKISTERÖINTIÄ / KOODAUSTA EI TEHDÄ ?

Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää.

Älä siis säästä tässä asiassa, vaan vaihdata akkusi ammattilaisella, joka myös pystyy suorittamaan akun vaihto rekisteröinnin/ koodauksen oikeaoppisesti !

Schmiedmann:lta saat uudet alkuperäiset akut edullisesti, sekä huoltomme voi suorittaa vaihdon sekä uuden akun rekisteröinnin / koodauksen oikea opppisesti merkkikohtaisella testerillä tehtaan ohjeiden mukaisesti ja näin autosi pysyy paremmassa kunnossa pidempään.
Ihan tuon saman luin aiemmin kun tuota mietin ja tuo jos joku on niin kauppamiesten puhetta että ei paremmasta väliä :lol:
No bemareissa on täysin erilaiset lataus profiilit vanhalle ja uudelle akulle. Vanhaa kulahtanutta akkua lataillaan jopa yli 15 voltin jännitteellä ja uutta n 14.7. Se mitä tuo ero tekee agm akulle on että uutta akkua yliladataan ja se tuhoaa sen aika äkkiä (muutaman kk sisään) Koko bemmin lataus ja sähköjärjestelmä on tietokone ohjattua. Ja akun latautumista ja sen kapasiteettia mitataan johdossa olevalla älymokkulalla. Siksi autolle pitää kertoa että nyt on uusi patteri kiinni!

Bemariin ei päde 80 luvun systeemit, että akku vain vaihtoon ja ajoa.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Kyllä mä olen tuosta älykkäästä latauksenhallinnasta lukenut jutun jos toisenkin ja kyllä rekisteröin uuden akun jos vaihto tulee tarpeelliseksi. Ihmeellistä kuitenkin kun 2000-luvun bemarissa ei ole niin fiksua 'älymokkulaa' joka huomaisi, että akun varaus on nyt kohdillaan ja se myös latautuu aika lailla nätisti ja antaisi aina tarvittavan määrän latinkia...
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Antore kirjoitti: Ihmeellistä kuitenkin kun 2000-luvun bemarissa ei ole niin fiksua 'älymokkulaa' joka huomaisi, että akun varaus on nyt kohdillaan ja se myös latautuu aika lailla nätisti ja antaisi aina tarvittavan määrän latinkia...
Ihan samaa tässä olen hämmästellyt jos 50€ Ctek yms. älylaturi hoitaa homman eikä sillä ole aavistustakaan kuinka vanhaa akkua se lataa..
Eikä se akun ikäkään kyllä ole ihan suoraan verrannollinen sen latauksenvastaanottokykyyn mikäli BMW tuota jollain tavalla vatuloi sähköä sinne hieroessaan.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Antore kirjoitti: Ihmeellistä kuitenkin kun 2000-luvun bemarissa ei ole niin fiksua 'älymokkulaa' joka huomaisi, että akun varaus on nyt kohdillaan ja se myös latautuu aika lailla nätisti ja antaisi aina tarvittavan määrän latinkia...
Tuo "aina tarvittavan määrän latinkia" antaminen on juuri sitä -80 lukua. Nykybemareissa akkua ladataan silloin, kun se on järkevää ja etenkin taloudellista.
wsaarja kirjoitti:Ihan samaa tässä olen hämmästellyt jos 50€ Ctek yms. älylaturi hoitaa homman eikä sillä ole aavistustakaan kuinka vanhaa akkua se lataa..
Eikä se akun ikäkään kyllä ole ihan suoraan verrannollinen sen latauksenvastaanottokykyyn mikäli BMW tuota jollain tavalla vatuloi sähköä sinne hieroessaan.
Ctekin ja auton laturin tuottamassa lataustehossa on kuitenkin valtava ero, joten niitä ei voi verrata ihan suoraan. Ctekin ja muiden akkulatureiden akun lataaminen on nimenomaan sitä mainitsemaasi hieromista, koska latausvirrat on parista sadasta milliampeerista joihinkin ampeereihin, kun autossa latausvirrat voivat helposti olla 50A. Lisäksi autossa akun lataamiseen ei voi käyttää samanlaista syklitekniikkaa, koska auton muu sähköjärjestelmä on ajon aikana koko ajan käytössä ja sähkölaitteiston käyttämä teho vaihtelee jatkuvasti.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

penttim kirjoitti: Tuo "aina tarvittavan määrän latinkia" antaminen on juuri sitä -80 lukua. Nykybemareissa akkua ladataan silloin, kun se on järkevää ja etenkin taloudellista.
No oli miten oli, mutta luulisi automatiikan tunnistavan akun kunnon ja lataavan sitä nyt sitten juuri niin taloudellisesti ja järkevästi kuin mahdollista. Tätä tietysti kirjoituksellani tarkoitin ja varmasti sen myös itse tajusit. Tosin onhan saivartelu ihan hauskaa välillä...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Voihan olla että nykysysteemillä saavutetaan parempi lopputulos kuin perinteisemmällä. Akkua vaihdetaan autoon niin harvoin ettei koodaaminen haittaa, ja lämpimämmissä maissa vaihdetaan vielä harvemmin tai ei koskaan. Sama juttu kuin että ei jakopääremontinkaan "tarvitse" olla helppoa.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Antore kirjoitti:No oli miten oli, mutta luulisi automatiikan tunnistavan akun kunnon ja lataavan sitä nyt sitten juuri niin taloudellisesti ja järkevästi kuin mahdollista. Tätä tietysti kirjoituksellani tarkoitin ja varmasti sen myös itse tajusit. Tosin onhan saivartelu ihan hauskaa välillä...
Tottakai automatiikalla pystyisi akun kunnon tarkistuksen toteuttamaan, mutta ongelman aiheuttaa se, että akun lataukseen käytetty latauspiiri on suorassa yhteydessä kaikkiin muihinkin sähkölaitteisiin. Akun kunnon seuraamiseen käytetään joidenkin kymmenien tai satojen milliampeerien sähkövirtaa ja jos samaan aikaan akun kautta kiertää tuhatkertainen sähkövirta muille laitteille, niin ymmärrät varmaan, että tuo seurantavirta katoaa niihin muihin sähkölaitteisiin. Tämän ongelman poistamiseksi pitäisi akku saada irrotettua muusta sähköpiiristä tai edes vakioitua muiden sähkölaitteiden käyttämä sähkövirta ja näistä kumpikaan ei oikein ole mahdollista yhden akun järjestelmässä.

Nykyakkujen laatu ei normaalikäytössä ole niin suuri ongelma, että autovalmistajilla olisi tarvetta saada siihen parannusta. Suurimpaan osaan maailman autoista ei akkua vaihdeta kertaakaan sen suunnitellun elinkaaren aikana.

Ps. En tarkoittanut kirjoitustani saivarteluksi. Yritin tuoda ilmi sitä, että nykyautossa tärkeämpää on muut asiat, kuin aina 100% täyteen ladattu AGM-akku.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

jukaar kirjoitti:No bemareissa on täysin erilaiset lataus profiilit vanhalle ja uudelle akulle. Vanhaa kulahtanutta akkua lataillaan jopa yli 15 voltin jännitteellä ja uutta n 14.7. Se mitä tuo ero tekee agm akulle on että uutta akkua yliladataan ja se tuhoaa sen aika äkkiä (muutaman kk sisään) Koko bemmin lataus ja sähköjärjestelmä on tietokone ohjattua. Ja akun latautumista ja sen kapasiteettia mitataan johdossa olevalla älymokkulalla. Siksi autolle pitää kertoa että nyt on uusi patteri kiinni!

Bemariin ei päde 80 luvun systeemit, että akku vain vaihtoon ja ajoa.
Ei taida kovin fiksu tietokone/älymokkula olla tuota latautumista ohjailemassa, ehkä 80-luvun systeemi olisi sittenkin fiksumpi ainakin täällä pohjolassa - vaikka sitten desin kovammella kulutuksella. Yllättävän paljon on näinkin unisella foorumilla kirjoituksia väsähtäneistä pattereista!
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Antore kirjoitti:
jukaar kirjoitti:No bemareissa on täysin erilaiset lataus profiilit vanhalle ja uudelle akulle. Vanhaa kulahtanutta akkua lataillaan jopa yli 15 voltin jännitteellä ja uutta n 14.7. Se mitä tuo ero tekee agm akulle on että uutta akkua yliladataan ja se tuhoaa sen aika äkkiä (muutaman kk sisään) Koko bemmin lataus ja sähköjärjestelmä on tietokone ohjattua. Ja akun latautumista ja sen kapasiteettia mitataan johdossa olevalla älymokkulalla. Siksi autolle pitää kertoa että nyt on uusi patteri kiinni!

Bemariin ei päde 80 luvun systeemit, että akku vain vaihtoon ja ajoa.
Ei taida kovin fiksu tietokone/älymokkula olla tuota latautumista ohjailemassa, ehkä 80-luvun systeemi olisi sittenkin fiksumpi ainakin täällä pohjolassa - vaikka sitten vähän suuremmalla kulutuksella. Yllättävän paljon on näinkin unisella foorumilla kirjoituksia väsähtäneistä pattereista!
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

jukaar kirjoitti:No bemareissa on täysin erilaiset lataus profiilit vanhalle ja uudelle akulle. Vanhaa kulahtanutta akkua lataillaan jopa yli 15 voltin jännitteellä ja uutta n 14.7. Se mitä tuo ero tekee agm akulle on että uutta akkua yliladataan ja se tuhoaa sen aika äkkiä (muutaman kk sisään) Koko bemmin lataus ja sähköjärjestelmä on tietokone ohjattua. Ja akun latautumista ja sen kapasiteettia mitataan johdossa olevalla älymokkulalla. Siksi autolle pitää kertoa että nyt on uusi patteri kiinni!

Bemariin ei päde 80 luvun systeemit, että akku vain vaihtoon ja ajoa.
Ei taida kovin fiksu tietokone/älymokkula olla tuota latautumista ohjailemassa, ehkä 80-luvun systeemi olisi sittenkin fiksumpi ainakin täällä pohjolassa - vaikka sitten vähän suuremmalla kulutuksella. Yllättävän paljon on näinkin unisella foorumilla kirjoituksia väsähtäneistä pattereista![/quote][/quote]
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Antore kirjoitti:
jukaar kirjoitti:No bemareissa on täysin erilaiset lataus profiilit vanhalle ja uudelle akulle. Vanhaa kulahtanutta akkua lataillaan jopa yli 15 voltin jännitteellä ja uutta n 14.7. Se mitä tuo ero tekee agm akulle on että uutta akkua yliladataan ja se tuhoaa sen aika äkkiä (muutaman kk sisään) Koko bemmin lataus ja sähköjärjestelmä on tietokone ohjattua. Ja akun latautumista ja sen kapasiteettia mitataan johdossa olevalla älymokkulalla. Siksi autolle pitää kertoa että nyt on uusi patteri kiinni!

Bemariin ei päde 80 luvun systeemit, että akku vain vaihtoon ja ajoa.
Ei taida kovin fiksu tietokone/älymokkula olla tuota latautumista ohjailemassa, ehkä 80-luvun systeemi olisi sittenkin fiksumpi ainakin täällä pohjolassa - vaikka sitten vähän suuremmalla kulutuksella. Yllättävän paljon on näinkin unisella foorumilla kirjoituksia väsähtäneistä pattereista!
Vastaa Viestiin