BMW 520d vm,2012 ja latura ei jaksa ladat

F10, F11, F07
reiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Touko 2013, 21:30

MInulla on BMW 520d sedan ja sillä on ajettu
92tkm ja voiko olla totta että prenium luokan autossa
on niin heikko laturi että auton näyttö huutaa
charge battery mikä google kääntäjän mukaan on
latausta vaativa ilmoitus siis onko laturi käyttökelvoton
2012 vuosimallin autossa;
-tähän autoon oli laakkoselta tehtaan takaisinkutsu viime kesänä
mutta ei siihen mitään vaihdettu mutta taisi olla juuri kysymys
laturista
-voisitteko te ilmoittaa mikä takaisinkutsu on autoon viime vuonna on ollut
-kysyn saako autoon tehdastakuuna uuden laturin! kysyn maahantuojalta
mutta viesti oli lähetetty laakkoselle hertsikaan ja he lupasi että voivat
tarkistaa laturin,
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo ilmoitus tarkoittaa että akku alkaa olemaan tyhjä ja pitäisi ladata. Vuoden 2012 mallinen auto on jo kohta 5 vuotta vanha, eikä ollenkaan outoa jos AGM akku olisi 5 vuoden kohdalla vaihtokunnossa.

Auto ei käytännössä lataa akkua ollenkaan kun akku on kylmä, eli jos pidät autoa ulkona ja ajelet lyhyitä matkoja niin akku vain tyhjenee jos et lataa itse tai aja pitkiä matkoja. AGM akku ei ota eikä luovuta virtaa kunnolla kylmänä.

1. Lataa akku C-TEK tai vastaavalla älylaturilla. Laturi kytketään konehuoneen virtapaikkoihin, ei akkuun.
2. Auto lataa akkua paremmin kun akku on lämmin. Pidä vaikka takapenkit käännettynä alas että kabiinin lämmin ilma menee peräkonttiin, osta akkulämmitin tai pidä autoa lämpimässä
3. Voihan olla että akku on finaalissa, vaihda siis. Muista että akku pitää rekisteröidä autoon, eli pelkkä vaihto ei riitä.

Uskon että laturi on OK. Voithan katsoa latausvirtaa piilovalikosta, virran pitäisi olla 14,7-15,0 latauksen aikana, ja noin 14,0 - 14,1 kun ei ladata. Muista että latausta ei tapahdu koko ajan eikä kylmällä akulla aina.

Piilovalikkoon pääsee näin: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=4820#p45271
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
reiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Touko 2013, 21:30

Voihan hitto mihin tekniikka on menossa olen eläkeukko
ja minulla on ollut lähes kaikki automerkit 60,luvulta lähtien
mutta ikinä ei ole akkua tarvinnut latata auto on hoitanut sen!
nythan laakkonen tajosi 350 e akkulaturia autoon ja minulla
on sellainen mielikuva että auto kutsuttiin laakkoselle
viine kesänä takuutarkistukseen laturin vuoksi jolloin todettiin
että tässä autossa se on ok, siis en muista tasantarkasti mikä sen kutsun aihe oli!
-sinulla tuntuu oleva tieto hallussa siispä sano mikä on hyvä huoltopaikka
täällä uusimaalla autolle, laakkosella olen tähän asti käyttänyt
reiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Touko 2013, 21:30

:thuup: Voihan hitto mihin tekniikka on menossa olen eläkeukko
ja minulla on ollut lähes kaikki automerkit 60,luvulta lähtien
mutta ikinä ei ole akkua tarvinnut latata auto on hoitanut sen!
nythan laakkonen tajosi 350 e akkulaturia autoon ja minulla
on sellainen mielikuva että auto kutsuttiin laakkoselle
viine kesänä takuutarkistukseen laturin vuoksi jolloin todettiin
että tässä autossa se on ok, siis en muista tasantarkasti mikä sen kutsun aihe oli!
-sinulla tuntuu oleva tieto hallussa siispä sano mikä on hyvä huoltopaikka
täällä uusimaalla autolle, laakkosella olen tähän asti käyttänyt
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:Auto ei käytännössä lataa akkua ollenkaan kun akku on kylmä, eli jos pidät autoa ulkona ja ajelet lyhyitä matkoja niin akku vain tyhjenee jos et lataa itse tai aja pitkiä matkoja. AGM akku ei ota eikä luovuta virtaa kunnolla kylmänä.
Voiko tosiaan olla, että jos vaikka kantakaupungissa asuvalla auton ainoa säilytyspaikka on kadunvarsipysäköinti niin bemarilla ei Suomen talvesta selviä. Jos siis sattuu oikein kunnon pakkastalvi? Mulle tuli tuoreena bmw-kuskina kyllä yllätyksenä miten paljon noista akku-ongelmista on kirjoituksia, avauduinkin aiheesta tulla akkusuosituksia aiheessa :) Onneksi oma auto pääsee kotona semilämpimään talliin eikä vielä ole ollut ongelmia...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

reiska kirjoitti::thuup: Voihan hitto mihin tekniikka on menossa olen eläkeukko
ja minulla on ollut lähes kaikki automerkit 60,luvulta lähtien
mutta ikinä ei ole akkua tarvinnut latata auto on hoitanut sen!
nythan laakkonen tajosi 350 e akkulaturia autoon ja minulla
on sellainen mielikuva että auto kutsuttiin laakkoselle
viine kesänä takuutarkistukseen laturin vuoksi jolloin todettiin
että tässä autossa se on ok, siis en muista tasantarkasti mikä sen kutsun aihe oli!
-sinulla tuntuu oleva tieto hallussa siispä sano mikä on hyvä huoltopaikka
täällä uusimaalla autolle, laakkosella olen tähän asti käyttänyt
Tuo Laakkosen takuutarkistus on auton omaan laturiin liittyvä juttu, minä puhun ULKOISISTA latureista jotka ovat lisävarusteita.

Itse olen käyttänyt huoltoon Autokeskusta (Helsinki Konala ja Airport Vantaa), mutta kyllä kai Laakkonen osaa myös. Mutta lataa nyt akku ensin ennen kuin sitä huoltoon viet. Todennäköisesti ongelma häviää.

Tuo Laakkosen tarjoama laturi oli varmaan kiinteästi autoon asennettava ja puskurissa piuhan paikat yms, mutta saat 'irtolaturin' halvemmalla, tosin se ei ole niin kätevä.

Tällainen CTEK löytyy esim. Clas Ohlsonilta: http://www.clasohlson.com/fi/Akkulaturi ... 00/36-3763

Ne autoliikkeiden tuotteet lienevät jotain tällaisia: http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... _chargers/

Laturi on halpa ja esim. tuollainen CTEK toimii auton kuin auton kanssa ja sille on kyllä käyttöä jatkossakin. Halpa verrattuna akun vaihtoon ja koodaukseen, joka lienee yhteensä joku 350€-400€. Tuo laturin hinta on kuitenkin vain 139€.

Auton oma laturi on varmaan ihan kunnossa ja OK, mutta se ei vain yksinkertaisesti saa kovilla pakkasilla tarpeeksi virtaa akkuun ajon aikana kun AGM akku ottaa kylmänä huonosti virtaa vastaan. Kun laitat tuollaisen CTEKin yöksi aina lataamaan kovimmilla pakkasilla, niin akku pysyy hyvässä kunnossa. Auton oma laturi kyllä lataa sitten tarpeeksi kun on lämpöisempää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
kaspa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Syys 2016, 16:51

Mun saman vuosimallin 5-sarjalaisessa, josta juuri luovuin, oli samat ominaisuudet jo heti uudesta alkaen kovilla pakkasilla. Käytin takuuhuollossa, mutta akku sekä laturi olivat kunnossa. Ongelma poistui kovien pakkasten mentyä ja muutamalla pidemmällä ajokerralla. On siis enemmän auton ominaisuus tosin ikävä sellainen kuin vika.

Auto lataa maksimissaan akun 80%:sti täyteen jättäen jarruenergian lataukseen aina kapasiteettia. Logiikka ei toimi meidän kylmissä keleissä ja BMW Suomi yritti tuloksetta saada muutosta toimintalogiikkaa. Hyvä asia on, että auto käynnistyi joka kerta varoitusvalosta huolimatta.

Salmolin neuvoilla ongelma poistuu, mutta tietysti taas rahaa palaa... :mad:
reiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Touko 2013, 21:30

Kyllä on käsittämätön juttu jos auton laitteet
on kunnossa ja pitää akkulaturi olla SILLOIN ON
AUTOSSA SUUNITELUVIKA SIITÄ EI PÄÄSE YLI EIKÄ YMPÄRI TAI SITTEN
PITÄÄ AUTOLLE LAITTAA MYYNTIKIELTO POHJOISMAIHIN SEKÄ
SALLAISILLE JOILLA EI OLE SÄHKÖLÄMMITYS MAHDOLLISUUTTA
JA NIITÄ ON AIKA TAVALLA MINÄ MYÖS PIAN KUN OLEN MUUTTAMASSA
KERROSTALOON JOSSA EI ILMEISESTI SITÄ OLE!
TAITAA OLLA VIISAINTA LAITTAA FACEBOOKIIN TIETOA ETTÄ
KADUNVARTEEN JA ULOS AUTONNE PYSÄKÖIVÄT ÄLKÄÄ MENKÖ AINAKAAN
BEMARIA HANKKIMAAN,
-KUKA AUTON MAAHANTUOJA ON JOKA EI OSAA VAATIA ETTÄ SUOMEEN
TUOTAVIIN AUTOIHIN UUDET SUUNITTELUT JA ISOMMAT AKUT JA TEHOKKAAMAT
LATURIT! SIIS MITEN SAISI MAAHANTUOJAAN YHTEYDEN,
-56 vuotta olen autoilun hyvin monilla merkeillä ja ikinä ei ole muuta tarvinnut
kuin kerran vuodessa huolossa käyttää en ole edes akkulaturista kuulutkaa
mutta nyt kun hankin 2012 eka bemarin on jopa hinausauto tullut tutuksi!!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

No, näin se vaan on ja jos reklamoit liikkeeseen, valmistajalle tai kuluttajariitalautakuntaan, niin onnea vaan valitsemallesi tielle. Voisin väittää että ei tule johtamaan mihinkään kuin sinun omaan mieliharmiin ja turhaan ajankäytöön. Mutta siitä vaan.

Sinulla on 5 vuotta vanha auto jossa takuu 2 vuotta, akulla todennäköisesti vuoden takuu jos sen vaihdat. Se kestää kyllä sen vuoden joten valitukset eivät tule johtamaan mihinkään.

Kaada nyt vaikka ne takaselkänojat ja aja pidempää reissua. Poista vaikka vielä akun edestä se kotelosuoja. Voit myös asennuttaa akkulämmittäjän joka siis toimii auton virroilla kun auto on käynnissä. Näin akku lämpiää ja latautuu jos kerta laturia et mihinkään seinään saa.

PS. Älä kirjoita isoilla kirjaimilla, hankaloittaa lukemista. ;)
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Antore kirjoitti:Voiko tosiaan olla, että jos vaikka kantakaupungissa asuvalla auton ainoa säilytyspaikka on kadunvarsipysäköinti niin bemarilla ei Suomen talvesta selviä.
Voi, eikä se rajoitu bemareihin. Fysiikka sekä hyvässä että pahassa toimii samalla tavoin muissakin merkeissä ja mm. akun latautumiseen vaikuttaa ihan samat tekijät riippumatta siitä, lukeeko keulassa BMW, Audi vai Volvo - vai jotain muuta.
reiska kirjoitti: -KUKA AUTON MAAHANTUOJA ON JOKA EI OSAA VAATIA ETTÄ SUOMEEN
TUOTAVIIN AUTOIHIN UUDET SUUNITTELUT JA ISOMMAT AKUT JA TEHOKKAAMAT
LATURIT! SIIS MITEN SAISI MAAHANTUOJAAN YHTEYDEN,
Tehokkaamman laturin hyöty on melko tarkkaan 0, kun kylmä akku ei juuri ota energiaa vastaan. Isomman akun hyöty voi olla vähän muuta kuin 0, mutta vain vähän - sillä saa ongelmaa vietyä muutamaa starttia pidemmälle, mutta sekään ei ongelmaa ratkaise. Ajonaikainen akkulämmitin olisi huomattavasti hyödyllisempi. Koko auton sisäistä infraa ei valmistaja taatusti suunnittele täysin uusiksi pienen pohjoismarkkinan takia.

Maahantuojaan saa yhteyden merkkiliikkeen kautta.
reiska kirjoitti: -56 vuotta olen autoilun hyvin monilla merkeillä ja ikinä ei ole muuta tarvinnut
kuin kerran vuodessa huolossa käyttää en ole edes akkulaturista kuulutkaa
mutta nyt kun hankin 2012 eka bemarin on jopa hinausauto tullut tutuksi!!
Todennäköisesti aiemmissa autoissa on akku sijainnut konehuoneessa. Etenkin kaupunkiajossa, kun ajoviima on vähäistä, moottori tuottaa sinne lämpöä, joka lämmittää akkua joka latautuu paremmin. Vastaava ajo on puolestaan melkoista myrkkyä auton takaosaan sijoitetulle akulle, joita on BMW:n lisäksi löydetty ainakin Volvosta ja Audista, muistaakseni myös Mercedes-Benzistä. Muiltakin merkeiltä saattaa löytyä vastaavia ratkaisuita, joten kannattaa olla valppaana seuraavan autonvaihdon yhteydessä, mikäli lataus- tai lämmitysmahdollisuutta ei tarjolla ole. Mikäli on pakko sortua taka-akkuiseen autoon, kannattaa varmaan miettiä akkulämmitintä - niistä löytyy enemmänkin juttua haun avulla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:Kaada nyt vaikka ne takaselkänojat ja aja pidempää reissua. Poista vaikka vielä akun edestä se kotelosuoja. Voit myös asennuttaa akkulämmittäjän joka siis toimii auton virroilla kun auto on käynnissä. Näin akku lämpiää ja latautuu jos kerta laturia et mihinkään seinään saa.
Tai vedä jesarilla vanhan imurin imuletku takamatkustajien tuuletussuuttimiin kiinni ja suksiluukun kautta akun viereen :)
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Kuten kaspa1 edellä kirjoitti, niin suurin ongelma näissä on jarruenergian talteenotto, jonka takia akkua ei ladata täyteen kapasiteettiin. Suomen talviolosuhteissa tämä ei tietysti ole kovin järkevää. Kyseisen ominaisuuden saa koodattua pois toiminnasta, niin akku latautuu olosuhteiden salliessa täyteen kapasiteettiin. Merkkiliike tätä tuskin suostuu tekemään, koska se periaatteessa vaikuttaa auton päästöihin. Eli asiansa osaavaan koodariin yhteyttä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Clavurion kirjoitti:Kuten kaspa1 edellä kirjoitti, niin suurin ongelma näissä on jarruenergian talteenotto, jonka takia akkua ei ladata täyteen kapasiteettiin. Suomen talviolosuhteissa tämä ei tietysti ole kovin järkevää. Kyseisen ominaisuuden saa koodattua pois toiminnasta, niin akku latautuu olosuhteiden salliessa täyteen kapasiteettiin. Merkkiliike tätä tuskin suostuu tekemään, koska se periaatteessa vaikuttaa auton päästöihin. Eli asiansa osaavaan koodariin yhteyttä.
Ei ole mitään merkitystä silloin, kun akkuun ei lataudu pätkäajossa edes sen vertaa että käyntiin jaksaisi lähteä. Autohan lähtee käyntiin ongelmitta vakiota puolet pienemmälläkin akulla, jos se vaan on täyteen ladattu, silloin pakkaspätkäajon sähkönloppuminen tulee vaan muutama päivä aikaisemmin vastaan. Akunlämmitin on oiva varuste, melko halpa ja toimii ilman mitään käyttäjän toimenpiteitä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Tästä samasta aiheesthan on täällä puhuttu paljon. Minulla oli sama riesa (uudesta asti!) 2012 mallin X3:ssa,josta hävisi softapäivityksellä. yt 2014 mallin F10:ssä vaivaa ei ole ollenkaan, vaikka Webastoa laulatan kuinka.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti:Tästä samasta aiheesthan on täällä puhuttu paljon. Minulla oli sama riesa (uudesta asti!) 2012 mallin X3:ssa,josta hävisi softapäivityksellä. yt 2014 mallin F10:ssä vaivaa ei ole ollenkaan, vaikka Webastoa laulatan kuinka.
Softapäivitys ei korjaa sitä ongelmaa että oikein kylmässä AGM-akku ei ota virtaa vastaan. Siinä ei auta vaikka millä virralla sinne työntäisi ja miten hienot latauskartat olisivat, se ei vain ota virtaa vastaan tarpeeksi nopeasti. Mutta leudommilla ilmoilla varmaan ohjelmistopäivitys auttaa akkua pysymään paremmassa hapessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

salmol kirjoitti:Softapäivitys ei korjaa sitä ongelmaa että oikein kylmässä AGM-akku ei ota virtaa vastaan. Siinä ei auta vaikka millä virralla sinne työntäisi ja miten hienot latauskartat olisivat, se ei vain ota virtaa vastaan tarpeeksi nopeasti. Mutta leudommilla ilmoilla varmaan ohjelmistopäivitys auttaa akkua pysymään paremmassa hapessa.
No se nyt on minulle ihan sama mikä minulle auttoi; vaikka olisivat käärineet villasukkia akun ympärille. Siellä se auto (F25) pajalla vajaan päivin oli (kurkin välillä vierestä) kun kaikki softat päivitettiin. Ja sen jälkeen ko. ilmoitusta ei tullut kertaakaan. Ja nyt F10:ssä sitä herjaa ei tule laisinkaan vaikka ajo ja Webaston käyttö ihan sama kuin F25:ssa
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ei se nyt ihan niin sentään ole että se akku ei ota yhtään virtaa vastaan. Kaksi vuotta oli F11 ja sen jälkeen kaksi vuotta F30, molemmissa ainoastaan webasto ilman mitään latureita yms. Koodasin molemmista jarruenergian talteenoton pois, kertaakaan ei tullut mitään herjoja.

Näissä autoissa on herkkä akun varauksen valvonta, joka laukeaa herkästi kovalla pakkasella mikäli akku ei ole aivan täynnä. Niin kauan kuin -20c pakkasella tulee herjaa mutta auton starttimoottori pyörii normaalisti, sanoisin vain että kovaa ajoa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Böntti kirjoitti:Näissä autoissa on herkkä akun varauksen valvonta, joka laukeaa herkästi kovalla pakkasella mikäli akku ei ole aivan täynnä. Niin kauan kuin -20c pakkasella tulee herjaa mutta auton starttimoottori pyörii normaalisti, sanoisin vain että kovaa ajoa.
Juuri näin! Reilu 6v yhteensä on ollut alla F11 20d (2011) ja 35d (2012). 20d valitteli yleensä -15C jälkeen akku varausta useasti, mutta aina lähti käyntiin. 35d ei ole puolessatoista talvessa vielä valittanut kertaakaan, molemmilla autoilla samanlaista ajoa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hydrophyte kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Näissä autoissa on herkkä akun varauksen valvonta, joka laukeaa herkästi kovalla pakkasella mikäli akku ei ole aivan täynnä. Niin kauan kuin -20c pakkasella tulee herjaa mutta auton starttimoottori pyörii normaalisti, sanoisin vain että kovaa ajoa.
Juuri näin! Reilu 6v yhteensä on ollut alla F11 20d (2011) ja 35d (2012). 20d valitteli yleensä -15C jälkeen akku varausta useasti, mutta aina lähti käyntiin. 35d ei ole puolessatoista talvessa vielä valittanut kertaakaan, molemmilla autoilla samanlaista ajoa.
Ainoa rasittava juttu tuossa on se että auto kytkee lämmityksen ja tuuletuksen pois jos "luulee" että on virrat vähissä. Pirullista ajella kintut huurussa. Siksi minulla on akkulaturi jonka heitän kiinni sitten kovilla pakkasilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Antore kirjoitti: Voiko tosiaan olla, että jos vaikka kantakaupungissa asuvalla auton ainoa säilytyspaikka on kadunvarsipysäköinti niin bemarilla ei Suomen talvesta selviä. Jos siis sattuu oikein kunnon pakkastalvi? Mulle tuli tuoreena bmw-kuskina kyllä yllätyksenä miten paljon noista akku-ongelmista on kirjoituksia, avauduinkin aiheesta tulla akkusuosituksia aiheessa :) Onneksi oma auto pääsee kotona semilämpimään talliin eikä vielä ole ollut ongelmia...
Kyllä näin voi todellakin sanoa. Varsinkin jos autossa on päivittäin käytettävä webasto ja päivittäiset ajot on alle 15km suuntaansa. Tällöin akku ei pakkasilla lataudu juuri koskaan. Olen kyllä usein ihmetellyt että miten ihmiset selviää näiden nykyautojen kanssa kaupunkien (varsinkin pohjoisemmissa) keskustoissa kadunvarsipysäköinnillä...

Sehän ei tosiaankaan ole BMW:n aiheuttama "fysiikan fakta" että -20 asteen pakkasessa uudenkin akun virranantokyky on max. puolet verrattuna lämpimiin keleihin. Ja tällöin jos kyseessä on valmiiksi ns. "puolikuntoinen" akku, voi jokainen päätellä että sellainen akku toimii jatkuvasti 20-30% kapasiteetilla. Ja nykybemuissa käytettävät AGM-akut on yleensä puolikuntoisia viim. 3v käytön jälkeen. Varsinkin webastollisissa autoissa. BMW:n tapauksessa ongelmaa pahentaa merkittävästi vielä akun sijoitus peräkontin pohjalle kylmään, jossa se ei pääse ajon aikanakaan oikeastaan laisinkaan lämpenemään. Ja tämä em. seikka on juuri se suurin ongelma, joka koskee nimenoaan bemareita. Ja tietysti muita autoja joissa akku on konehuoneen ulkopuolella. BMW:llä on akun sijoitteluun tietysti ihan pätevät syynsä, joka on huomattavasti oleellisempi kuin muutamien pohjoisessa asuvien "eskimoiden" pakkashuolet.

Itse olen ratkaissut webastollisessa F11:ssa asian siten, että asennettuna on kiinteä DEFA 4A -akkulaturi. Ja auto menee piuhan päähän laturiin aina kun ajan sen kotipihaan. Tällä menetelmällä 5v vanha AGM-akkukin (takuulla elämänsä ehtoopuolella oleva) tuntuu toimivan ilman herjaamista vielä -20 asteen pakkasella. Pakkasista kun päästään niin puolikuntoinen akkukin pelittää kesälämpöisillä ihan hyvin.
Vastaa Viestiin