F30 kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Minä olen ollut siinä uskossa, että agm-akkuihin ei saisi noita ajonaikana toimiva lämmittimiä laittaa mutta ilmeisesti olen ymmärtänyt jotain väärin. Ainakin motonetissä myytävissä arctic battery heatereissa on maininta 'ei saa käyttää agm-akkujen kanssa'.
Muistaakseni siinä luki että akku purkaantuu. Lisäksi olen saanut herjoja jäähdytysnesteen vähyydestä (nämä tulivat n -3 asteessa). Ensi viikolla huoltoon. On kuulemma päivitettävää ja "osiakin näihin on tilailtu"Huivei kirjoitti:Mikä viesti sinulle tuli?Sod-3 kirjoitti:Tänään tuli akkuherjat myös hybridiin. koko yön oli laturin nokassa kinni. Ei ole siis pelkkä pre-lci:n vaiva.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
Kuulostaa fiksulta laitteelta! Laitatko linkin tai lisätietoa mikä Arctic Battery Heater sulla on. Ne paikat joissa tuota kaupitellaan mainitaan aina, että ei saa käyttää agm-akun kanssa - eli ei oikeastaan missään viimeisen 10 vuoden aikana valmistuneessa bmw:ssä.Wonderi kirjoitti:Se on Arctic Battery Heater, oli helppo asentaakin kun ei tarvinnut vetää piuhoja akkutilasta mihinkään kauemmas.
ABH:n tuotteistukset on näköjään vähän muuttuneet toissa syksyisestä kun omani ostin, nyt on näköjään lämmittimet erikseen AGM:lle ja perinteiselle akulle. Yhtäkkiä en keksi mikä niissä voisi eroa olla. Tämä kuitenkin ainakin sopii http://www.pakkasistaviis.fi/product/4/ ... gm-akuille
Jos autossa on verkkovirtalaturi tai vastaava, on syytä huomata että akunlämmitin syö 50w, eli pienimmän Defa/Calix/Ctek-laturin teho menee lähes kokonaan akunlämmittimelle, pitää olla pykälää isompi että akku latautuukin. ABH:n lämmittää akkua siis silloin kun laturi (moottori käy tai 230V) lataa, eli jännite on korkeampi kuin ilman latausta, ja akun lämpö enintään 20°C. Bemarin suljetussa akkupoterossa ei siis hukkaannu energiaa juurikaan.
Jos autossa on verkkovirtalaturi tai vastaava, on syytä huomata että akunlämmitin syö 50w, eli pienimmän Defa/Calix/Ctek-laturin teho menee lähes kokonaan akunlämmittimelle, pitää olla pykälää isompi että akku latautuukin. ABH:n lämmittää akkua siis silloin kun laturi (moottori käy tai 230V) lataa, eli jännite on korkeampi kuin ilman latausta, ja akun lämpö enintään 20°C. Bemarin suljetussa akkupoterossa ei siis hukkaannu energiaa juurikaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Samoja herjoja havaittu myös täällä. Viimeviikonloppuna kainuun korvessa oli enää -28.5 (en ehtinyt sinne kun oli kymmene astetta kylmempää...) niin tuli juurikin nuo samat herjat, eli:Sod-3 kirjoitti:Muistaakseni siinä luki että akku purkaantuu. Lisäksi olen saanut herjoja jäähdytysnesteen vähyydestä (nämä tulivat n -3 asteessa). Ensi viikolla huoltoon. On kuulemma päivitettävää ja "osiakin näihin on tilailtu"Huivei kirjoitti:Mikä viesti sinulle tuli?Sod-3 kirjoitti:Tänään tuli akkuherjat myös hybridiin. koko yön oli laturin nokassa kinni. Ei ole siis pelkkä pre-lci:n vaiva.
- akun varaustila heikentynyt auton seisoessa (tjsp.)
- jäähdytysneste vähissä
- renkaiden ilmanpaine alhainen
mutta nämä (rengaspaine herjoja lukuunottamatta tapahtuivat vain kerran). Rengaspaineherjatkin poistuivat tekemättä mitään kun päästiin takaisin -15 asteen lämpimämmälle puolen.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
- -Jeenyus-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 34
- Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
- Auto: BMW F31 330dA M-Sport
Hei,[Zei-M-Zei] kirjoitti:Samoja herjoja havaittu myös täällä. Viimeviikonloppuna kainuun korvessa oli enää -28.5 (en ehtinyt sinne kun oli kymmene astetta kylmempää...) niin tuli juurikin nuo samat herjat, eli:Sod-3 kirjoitti:Muistaakseni siinä luki että akku purkaantuu. Lisäksi olen saanut herjoja jäähdytysnesteen vähyydestä (nämä tulivat n -3 asteessa). Ensi viikolla huoltoon. On kuulemma päivitettävää ja "osiakin näihin on tilailtu"Huivei kirjoitti:
Mikä viesti sinulle tuli?
- akun varaustila heikentynyt auton seisoessa (tjsp.)
- jäähdytysneste vähissä
- renkaiden ilmanpaine alhainen
mutta nämä (rengaspaine herjoja lukuunottamatta tapahtuivat vain kerran). Rengaspaineherjatkin poistuivat tekemättä mitään kun päästiin takaisin -15 asteen lämpimämmälle puolen.
Itsellä samat herjat, pois lukien rengaspainevaroitukset. Entinen Audi A4 antoi samoja herjoja kovilla pakkasilla. Ihan ymmärrettäviä vikailmoituksia molemmat mikäli kylmää. Esim. "washer fluid low", kovalla pakkasella joka tapauksessa nesteen viskositeetti muuttuu tai jopa jäätyy, pääasia, että tuolloin ei pesuria käytetä.
Ilmeisesti Salmol:lla on euro5 varustuksella(2012)? Onko euro6 saastevarusteisilla suurempi kulutus?salmol kirjoitti:Voisiko auton yksilöissä olla eroja? Itse kanssa ajan rajoitus+10 ja lähden reippaasti. Nyt Leville koko matka Sport-manual-kruise. Renkaat kesä 17" rft ja talvi 16" rft. Jotenkin tuntuu että monen 320dA vie enemmän, itse olen kuitenkin tankkauksesta mitannut. Kaikki ajot 68 tkm sisältäen kaupunkipyöritykset Helsingissä on 5.1 l/100km (ajotietokone). Matkaa menee ihan nelosen päälle. Minulla kuitenkin tehoboxi, joka voi vaikuttaa positiivisesti, ei vain kulutukseen vaan myös kulkuun...eesau kirjoitti:Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää..
Monet kuvittelevat ajavansa taloudellisesti ajamalla hissutellen. Nykyautoilla taloudellinen ajo tarkoittaa reippaita kiihdytyksiä ajonopeuteen ja vauhdin pudottamisen ennakointia siten, että jarruun ei tarvitse koskea. Mittareiden perusteella vähän karrikoiden: mitä pidemmän aikaa ajon aikana mittaristossa palaa sininen efficient dynamics - valo ja mitä lyhyemmän aikaa kulutusmittari on +5 litraa lukemissa nopeusmuutoksissa, sitä taloudellisempaa ajo on, kunhan ajetaan suunnilleen tikkari + 10 km/h. Noilla saa dieselin kulutuksen pienenemään 0,5 - 1 litraa/100 km, mutta keskinopeus pysyy vähintäänkin samana ja ajaminen hauskanaBRot kirjoitti:Ilmeisesti Salmol:lla on euro5 varustuksella(2012)? Onko euro6 saastevarusteisilla suurempi kulutus?salmol kirjoitti:Voisiko auton yksilöissä olla eroja? Itse kanssa ajan rajoitus+10 ja lähden reippaasti. Nyt Leville koko matka Sport-manual-kruise. Renkaat kesä 17" rft ja talvi 16" rft. Jotenkin tuntuu että monen 320dA vie enemmän, itse olen kuitenkin tankkauksesta mitannut. Kaikki ajot 68 tkm sisältäen kaupunkipyöritykset Helsingissä on 5.1 l/100km (ajotietokone). Matkaa menee ihan nelosen päälle. Minulla kuitenkin tehoboxi, joka voi vaikuttaa positiivisesti, ei vain kulutukseen vaan myös kulkuun...eesau kirjoitti:Olen mitannut polttoaineenkulutuksia auton omalla tietokoneella useamman kerran ja lähes vuoden jaksoissa. Auto kuluttaa 5,6 litraa dieseliä johon olen tyytyväinen. Kiihdyttelen ohituksissa ja joskus muutenkin reippaasti ja ajonopeus on yleensä sen verran yli Suomen usein ylikireiden rajoitusten että selviää huomautuksella jos peltipoliisi välähtää..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 07 Maalis 2016, 16:38
- Auto: F31 320iA xDrive -13
Asennutin syksyllä -16 tuohon kulkineeseen tuon Arctic Battery Heaterin ja hyvin on ainakin tähän asti tuntunut toimivan. Yllätyksenä tosiaan tuli, että akku lämpiää myös ajettaessa. Tuli vaan mieleen, että kun tuossa on Defan 4Ah-akkulaturi myös, niin pitäiskö se nyt sitten päivittää 10Ah-versioon, jos kerta akkulämppäri syö tehoa?
Onnistuuko edes tuon laturin vaihtaminen ilman, että tarvitsisi myös johtosarjaa alkaa vaihtamaan?
Onnistuuko edes tuon laturin vaihtaminen ilman, että tarvitsisi myös johtosarjaa alkaa vaihtamaan?
Kannattaa vaihtaa laturi isommaksi, kun ABH syö 4A lataustehon melkein kokonaan. Johtosarjat sopii samat, mutta 10A versio on aika paljon isompi ja hankalampi löytää sille paikka, ei välttämättä mene samaan paikkaan. Toisaalta kun Bemmin varsin suljetussa paikassa oleva akku saavuttaa 20°C, ABH lakkaa lämmittämästä ja virta riittää lataukseen. Ja sehän on usein jäljiltäkin valmiiksi lämmitetty.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
IIHS:n small overlap -törmäystestissä ensimmäistä kertaa hyvä arvosana.
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl ... print-view
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl ... print-view
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Tein havainnon joka lienee syytä jakaa. Meillä on ollut nyt 3 kpl F30-autoja joista tällä hetkellä tallella kaksi LCI-mallia.
Näistä ainut auto jonka jarrut ei koskaan vingu, on se jossa on M-sport jarrut. Eli ilmeisesti jos sinänsä harmittomalta vinkumiselta haluaa välttyä, pitää jarruista maksaa vähän enemmän.
Voihan tämä olla sattumaakin. Onko muilla tätä tukevia havaintoja?
Näistä ainut auto jonka jarrut ei koskaan vingu, on se jossa on M-sport jarrut. Eli ilmeisesti jos sinänsä harmittomalta vinkumiselta haluaa välttyä, pitää jarruista maksaa vähän enemmän.
Voihan tämä olla sattumaakin. Onko muilla tätä tukevia havaintoja?
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Ei ole vinkunut normijarrutkaan täällä, muita ääniä niistä kyllä kuuluu. Pyörimisen ja paikallaolon rajalla narskahtaa enemmän kuin mitkään jarrut mulla koskaan, ja kun auto oli jonkun aikaa tosi vähällä käytöllä, ilmeisesti levyjen ruostunut pinta rohisi jarruttaessa. Nyt enemmän ajaessa rohinat on taas poissa. Seuraavaan autoon valitsisin edelleen normijarrut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 79
- Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
- Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
- Paikkakunta: Helsinki
Molemmat F30:t (pre-LCI ja nyk. LCI) ovat normijarruilla vinkuneet meillä ensimmäiseen huoltoon saakka.
Muistaakseni tekevät jotain viilausta huollossa kun rutisee niistä viedessä.
Muistaakseni tekevät jotain viilausta huollossa kun rutisee niistä viedessä.
Minulla vinkui mielettömästi F30 2012 sateella ja viilsivät palat ja tekivät levyille jonkun liemikäsittelyn. Ei sen jälkeen vinkunut.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Jokerdef
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
- Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...
Ovatko 330e omistajat huomanneet mahdollista parannusta äänieristykseen moottorin tai rengasäänien osalta "normi" F30 verrattuna (tai LCI)?
Hybridien yksi myyntiargumentti kun on myös hiljaisuus ja F30 tunnetusti ei ole ainakaan rengasäänien osalta mallioppilas.
Ja tähän jatkokysymyksenä teille jotka olette lisänneet äänieristystä autoonne, mikä on toiminut ja mikä ei?
Oletan että normityyliin ovet ja takapään pyöräkotelot/penkin alta kannattaa ainakin eristää jos melu häiritsee?
Hybridien yksi myyntiargumentti kun on myös hiljaisuus ja F30 tunnetusti ei ole ainakaan rengasäänien osalta mallioppilas.
Ja tähän jatkokysymyksenä teille jotka olette lisänneet äänieristystä autoonne, mikä on toiminut ja mikä ei?
Oletan että normityyliin ovet ja takapään pyöräkotelot/penkin alta kannattaa ainakin eristää jos melu häiritsee?
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Mulla on nyt just 330e huollossa ja alla on tämän päivän ajan uudempi 318i. Olkoonkin että siinä on nastat alla niin koko auto tuntuu meluisalta ja suhisevammalta.
Muutenkin kamalaa miten iso ero kokonaisvaikutelman osalta on todellisessa karvalakkimallissa ja enemmän varustellussa yksilössä. Tuossa vuokraamon laina-autossa on jopa muovinen ratti jollaista ei kai enää edes kuluttajalle myydä. Hyi.
Muutenkin kamalaa miten iso ero kokonaisvaikutelman osalta on todellisessa karvalakkimallissa ja enemmän varustellussa yksilössä. Tuossa vuokraamon laina-autossa on jopa muovinen ratti jollaista ei kai enää edes kuluttajalle myydä. Hyi.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)