F11 ulisee

F10, F11, F07
Viitosbemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 20:08

Auto siis vajaa 90tkm ajettu 520dA, vm 2013. Alkoi tässä talven tullen pitää ihmeellistä ulinaa tai voisi sanoa jopa korkeataajuiseksi "tärinäksi" vaikka ei kyllä rattiin tunnu mitään. Vaikea paikallistaa mutta tuntuisi kuuluvan vasemmalta edestä ja alkaa kuulumaan kun nopeus nousee jonnekin 30-40km/h. Pienemmillä nopeuksilla auto on niin äänetön kuin voi olla, nastojen ropinaa lukuunottamatta.

Oon kokeillut painella ajaessa kojetaulua ja kuskin ovia mutta ei vaikutusta. Enkä oikein osaa yhdistää sitä ovien narinaan jota ilmeisesti myös esiintyy. Enkä ole ratin kääntelyssä huomannut vaikutusta ääneen mutta voisiko tuo silti viitata laakeriin? Todella raivostuttava ääni muuten hiljaisessa autossa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Voihan se laakeri olla, yleensä kyllä alkaa ääntämään vasta vähän korkeammilla nopeuksilla. Itsellä meni laakeri niin se äänsi alussa jossain 80 kmh yli, mutta sitten vähän ajan päästä jo 60 kmh jälkeen. Laakerin ulina on minun mielestäni sellaista matalaa ääntä eikä kovin korkeataajuista, eli olisiko kyse jostain muusta.

Oletko kokeillut että pitääkö ääntä jos vedättää, moottorijarrutuksessa, eri vaihteilla, kun laittaa vapaalle ajossa, kun jarruttaa, kun ottaa ilmastoinnin pois päältä, jne? Kannattaa kokeilla rajata tuo niin että tulee vaan jossain tilanteessa niin helpottaa selvittämistä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Viitosbemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 20:08

Ilmastoinnin otin pois päältä, ei vaikutusta ääneen. Ei myöskään moottorijarrutuksella kun esim antaa rullailla alamäkeen. Ääni ei ehkä kovin korkeataajuista ole mutta sellaista ikään kuin nopeasta tärinästä syntyvää. Pitänee kokeilla nostaa tunkille, toisaalta huolto lähellä että voisivat kurkata sielläkin..
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos ääni riippuu nopeudesta niin tuskin viittaa sähkölaitteisiin. Vaihteleeko taajuus tai voimakkuus nopeuden mukaan loogisesti? Jopa niin yksinkertainen kaveri kuin ikävä jäämöykky sopivalla kohtaa voi onnistua viheltämään vittumaisesti, mikä voisi sopia talven myötä tulemiseen (paitsi tietty jos auto viihtyy pääosin lämpimässä tallissa). Tarkista ainakin jäät korin liikkuvien saumojen kohdalla - esim. ovi tai takaluukku tärrää hieman eri tahtiin korin kanssa ja siinä oleva jää nitisee ikävästi. Myös joillain pyyhkijänsulilla on ikävä tapa viheltää, mikä on helppo testata heilauttamalla pyyhkijöitä kertapyyhkäisyllä äänen kuuluessa.

Laakeriäänistä hieman loogista paikannusapua:
-Jos ääni tulee moottorin laakeroinnista, siihen vaikuttaa moottorin kierrosluku
-Jos ääni tulee laatikon "etuosasta", siihen vaikuttaa moottorin kierrosluku, mikäli veto on kiinni (kytkin ylhäällä tai turbiini lukossa - automaatilla toki hankala testata).
-Jos ääni tulee laatikon "loppuosasta" (ns. perän puolelta) tai muualta voimansiirron varrelta /kardaanin tukilaakeri esim.), vaikuttaa ääneen puolestaan auton nopeus, ei kierrokset eikä pääsääntöisesti kallistelut.
-Jos ääni tulee pyöränlaakerista, siihen tyypillisesti vaikuttaa ko. pyörään kohdistuva massa, eli ääni muuttuu auton kallistelun myötä - tätä salmol haki siis takaa kiihdytyksillä ja jarrutuksilla, myös tiukka kääntely paljastaa usein pyöränlaakerivaurion.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Viitosbemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 20:08

Jäästä tuskin johtuu koska piti tuota ääntä jo sulien aikana. Pyyhkijänsulat pitänee testata.

Nopeudesta ei juurikaan riipu muuta kuin siten että alle 30km/h ei kuulu mitään ja yli ton ääni kuuluu. Voimakkuus ei juurikaan vaihtele nopeuden tai kierroslukujen suhteen. Täytyy nyt vielä ottaa kunnon kallistelu ja kiihdyttelytesti.
Viitosbemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 20:08

Eipä ollut pyyhkijöistä eikä kaartelu vaikuta mitenkään. Voisiko olla jotain jousituksen puolella?
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Voisko jotain olla löysällä sisälokasuojassa tai konehuoneen muoveista. Mikäli ääni kuuluis jousituksen osista, se muuttuu joustoliikkeen aikana
Viitosbemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 20:08

Otin auton tunkille ja renkaan irti mutta ei kyllä mun korviin laakerivika ainakaan ole. Samoin on tullut tutkittua konehuoneen muovit mutta ei mitään selkeätä syytä sieltä, yksi "muoviniitti" oli ylhäällä jonka painoin takaisin kiinni.

Olen kokeillut eri kierroksilla huudattaa kun sportissa saa ton manuaalin päälle mutta aika tasainen ulina tuntuisi olevan eikä riipu kierrosluvuista. En tiedä, voisiko johtua noista alla olevista Hakka7 renkaista koska jos tie on kunnolla lumen peitossa ääni tuntuisi vaimenevan ( normaalia nastarenkaan hurinaa). Ainoa mikä tuossa hämää on että äänessä on paikoin sellaista "tärinää" eikä pelkkää tasaista ulinaa. Kesää odotellessa...
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Nämä ovat kyllä todella ikäviä ja hankala selvitää. Isäukon Octaviassa oli/on vähän vastaava - siitä tuli ensimmäisenä mieleen pyöränlaakeri. Pyöränlaakerit vaihdettiin eteen takuuseen (vaikka niissä ei toki vikaa ollut), renkaita vaihdeltiin jne. Sitten yhden kerran ääni katosi auton pesun jälkeen. Siltikään vikaa ei löytynyt ja välillä tulee ja menee. Tod. näk. jokin keulan / aluston osa (muovi?) hieman muuttaa asentoa ja ulina alkaa.
Vastaa Viestiin