F10 takajarrulevyjen ja -palojen vaihto

F10, F11, F07
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Kokemuksia?

Onko mitään ihmeellistä ja normaalista poikkeavaa, jos vaihtaa nuo itte?
Life is too short to driving boring cars :tong:
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Eihän siinä muuta kuin sähköisen kässärin temput --> eli sylinterejä ei paineta sisään kuten ennen vanhaan. Ja sitten ajotietokoneen "nollaus" - kun palat on vaihdettu - näyttämään oikeaa kilomterimäärää.
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

https://www.youtube.com/watch?v=BOubDKjnqak

Tuon videon ohjeilla itse tein ekaa kertaa jarruhuollon autoon, kokemusta aiemmin vain moottoripyörän jarruista. Jarrusylinteri painettiin pohjaan perinteisesti, kun oli ensiksi ruuvattu käsijarru täysin auki. Kaikki ohjeet löytyy videolta.
Kuva
jhuttunen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
Auto: BMW 520d F11 Touring 2013

Oletteko millä uudelleen aktivoineet seisonta jarrun? Jos ymmärsin oikein videon lopussa puhuvat seisontajarrun uudelleen aktivoinnista. Ajotietokoneen kautta oletettavasti pystyy vain levyjen kilmetrit nollaamaan?


Sent from my iPad using Tapatalk
Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

Jos tuon tekee videon mukaisesti, eli irroittaa moottorit ja pyörittää käsin nuo aivan ääriasentoon, niin kasaamisen jälkeen ei tarvitse muuta "aktivointia" tehdä, kuin käyttää käsijarrua peräjälkeen niin monta kertaa, että käsijarru ottaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ainakin kuulee että moottorit pyörii tavallista kauemmin, kun je ajaa sen ylimääräisen välyksen kiinni.

Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.
jhuttunen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
Auto: BMW 520d F11 Touring 2013

Sauman kirjoitti:Jos tuon tekee videon mukaisesti, eli irroittaa moottorit ja pyörittää käsin nuo aivan ääriasentoon, niin kasaamisen jälkeen ei tarvitse muuta "aktivointia" tehdä, kuin käyttää käsijarrua peräjälkeen niin monta kertaa, että käsijarru ottaa kiinni. Ensimmäisellä kerralla ainakin kuulee että moottorit pyörii tavallista kauemmin, kun je ajaa sen ylimääräisen välyksen kiinni.

Jos taas käsijarrun ajaa testerillä (esim. ISTA) huoltoasentoon, niin palojen vaihdon jälkeen se pitää aktivoida, eli ottaa pois huoltoasennosta. Tämänkin toimenpiteen jälkeen Istan ohjeessa neuvotaan käyttämään käsijarrua niin monesti päällä/pois että se varmasti ottaa kiinni. Itse olen tämän kertaalleen tehnyt ja toisella käsijarrun käyttökerralla kuuli moottoreiden äänestä, että sitten vasta otti kunnolla palat kiinni.
Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?


Sent from my iPad using Tapatalk
Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

jhuttunen kirjoitti: Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?
Ole hyvä! :)
Kyllä, etupää on aivan normaali, toisella puolen on se kulumistunnistin kuten takanakin. (taisi edessä olla kuskin puolella)
jhuttunen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
Auto: BMW 520d F11 Touring 2013

Sauman kirjoitti:
jhuttunen kirjoitti: Hei, kiitos paljon tästä :D eli palojen ja levyjen vaihtoa varten ei tarvitse välttämättä testeriä (jos käsijarrun ajaa takaisin päälle/pois menetelmällä) Edessä vaihto varmaan menee samalla tavalla, mutta ilman sähkömoottorin irrotusta?
Ole hyvä! :)
Kyllä, etupää on aivan normaali, toisella puolen on se kulumistunnistin kuten takanakin. (taisi edessä olla kuskin puolella)
Juu, kuskin puolella taitaa olla muissakin merkeissä kulumistunnistin :D


Sent from my iPad using Tapatalk
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Tere,

Suurkiitokset ohjeista ja erityisesti juutuubin videoata :)

Tein suoraan videon mukaan Motonettin OEM osilla ja ilman ongelmia meni.
Osat makso 290 egee.

Kiitokset kommentoijille :)
Life is too short to driving boring cars :tong:
Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

..Niin ja mitens ton kompuutterin sais nollattua, kun herjaa aina käynnistyksessa kuluneista jarrupaloista ja levyjen vaihtotarpeesta?

Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?
Life is too short to driving boring cars :tong:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pepex kirjoitti:..Niin ja mitens ton kompuutterin sais nollattua, kun herjaa aina käynnistyksessa kuluneista jarrupaloista ja levyjen vaihtotarpeesta?
Pitääkö ajella huoltoon resetoimaan, vai onko lukijapiirissä asiantuntijaa, joka osaisi resetoinnin suorittaa?
Sen vissiin pystyy nollaamaan seuraavasti:

- Ota elektroninen käsijarru pois päältä äläkä paina jarrua
- Autossa pitää olla virrat (ignition) päällä, mutta ei käsittääkseni käynnissä
- Paina mittariston trippi-nollauspainiketta kauan kunnes tulee joku huolto-valikko
- Siirry alaspäin listassa painamalla lyhyesti trippinappulaa kunnes tulet sen kohdan kohdalle jonka haluat resetoida
- Sitten paina pitkään nappulaa kunnes se sanoo resetoineensa ja paina uudestaan jotta voit resetoida varoitusvalon

Jotenkin noin sen internetin mukaan pitäisi mennä. Joku viisaampi korjatkoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Avatar
Pepex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2015, 10:31
Auto: F10 525dA, E24 635csi

Jes, ton viimesen ohjeen avulla sain resetoitua kompuutterin huoltonäytön. Jälleen kerran iso kiitos.
Life is too short to driving boring cars :tong:
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Tuossa videolla käyttivät jarrumäntätyökalua männän työntämiseksi sisään. Onnistuisikohan tuo jollain yleisemmällä työkalulla, minulla kun ei tuollaista satu työkalupakista löytymään? Samoin videolla sivuutetaan kulumissensorin vaihto. Onko siinä mitään sen ihmeellisempää huomioitavaa? Vanha vain irti ja uusi tilalle?

Ajattelin kokeilla Brembon paloja, levyjä ei ollut tarkoitus vaihtaa.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Itse itselleni vastaten. Ruuvipuristimella meni aika näppärästi. Ja sensorin vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, parin minuutin homma.

Jarrumännän kiertämiseen tarvitaan Torxin T47, sitä ei välttämättä jokaisesta Torxin sarjasta löydy.
Vastaa Viestiin