jva kirjoitti:En usko. Se miksi Bilia tuota tekee on se, että yhä useampi tarjoaa tänä päivänä erilaisia yksityis-/rahoitusleasing/pitkäaikaisvuokraus-tyyppisiä ratkaisuja - mikä onkin ihan hyvä ja tervetullut juttu. He eivät tee sitä tappiolla, se on itseasiassa varsin hyvä bisnes. Sinulle myytiin käytännössä siis auto vuokralle odotusajaksi ja liike saa odotusajaltakin tuottoa.
En siis väitä, että ratkaisu olisi huono tai muuta - itsekin voisin aivan hyvin päätyä samaan ratkaisuun. Mutta kyse on siitä (liikkeen kannalta) että he saavat näin tuottoa myös uuden auton odotusajalta.
Jep. Kyllä se on juuri näin ihan paperillakin, että minulle myytiin auto vuokralle. Tosin huomattavasti edullisemmin, mitä normaalit nämä "all in one" jutut sekä lyhyellä sopimuskaudella. Se miten kuvio toimii virallisesti paperilla ja oikeasti käyntännössä on seuraava:
1) Bilialla on varastossa Hangossa tai muualla myymättömiä ajamattomia autoja
2) Uuden 90-sarjan auton ostalle tarjotaan näitä varastossa olevia autoja nimellä "odotusautotuki" ja asiakas ottaa tai ei ota odotusautoa, tähän ei mitenkään myyjän puolelta painostettu, vaan pallo oli asiakkaalla. Toki rahahan ratkaisee ja jokainen valitsee itse sopivimman diilin
3) Asiakas ostaa Bilialta tämän odotusauton 0% käsirahalla ja auto laitetaan 100% rahoitusosuudella Santun nimiin.
4) Odotusauton kauppasopimukseen lyödään kunnon alennus nimellä odotusautotuki, talvirenkaat ja tarviikket myös "tukihintaan" näin Bilia tekee tarvittavat poistot heti
5) Odotusautosta tehdään heti luovuttaessa ostosopimus, jossa Bilia sitoutuu ostamaan auton pois täydellä summalla, jonka asiakas on velkaa rahoutusyhtiölle, kun varsinainen auto saapuu
6) Asiakas maksaa 499 EUR/kk rahoitusyhtiölle ja velkapääoma lyhenee kuukausittain 499 EUR -korko -käsittelykulu
7) Kun varsinainen auto saapuu, siirtyy tämä odotusauto Bilialle jäljellä olevalla velkapääomalla (poistot tehty jo luovutusvaiheessa)
8) Odotusauto menee vaihtoautoriviin "tästä vaihtoehto uudelle, täysi tehdastakuu voimassa 16 kk, säästä uuteen verrattuna XXXX"
9) Bilia ei myy odotusautoa siis tappiolla kirjanpidossa, vaikka se on tuntuvasti uutta edullisempi, koska poistot tehtiin (uuden auton katteesta)
Näitä tarjotaan niin paljon, mitä autoja on Hangossa... tässä huomioitavaa on se, että asiakkaan vaihtoauto ostetaan myös heti uuden auton kauppasopimuksen yhteydessä ja vaihtoauton pääomat ovat Bilian tilillä, kunnes uusi auto tulee (eli jos Bilia menisi konkkaan....paskempi juttu mutta tää nyt oli todella kaukaa haettu)
Itseni tapauksessa Excel-simulaation mukaan kaikki huomioiden "säästän" noin 3000 EUR, mikäli uusi V90 saapuu Marraskuussa sisältäen kaikki mahdolliset autoiluun liittyvät kulut/verot. Ja uuden auton nahka haisee aina hyvälle ja nämä odotusautot ovat ihan ok varusteltuja classic-malleja. Kuten sanoit jokainen päätyy omaan ratkaisuun, perustuen omaan tilanteeseensa.
Odotusauton kannattavuudesta...luulisi yli 50 000 EUR auton arvon tippuvan yli 400 EUR/kk muutaman ekan kuukauden aikana..? Mutta pitää huomioida, että kannattavaan liiketoimintaan tässäkin pyritään kokonaisuutena Bilian puolelta.