Renkaiden kuluminen F11
Moikka. Taasen ongelman edessä. Mistä johtuu että renkaat kuluneet ulko ja sisäreunoilta n2cm. alueelta. Keskeellä kulutuspintaa vielä reilusti jäljellä. Auton mukana tulleet renkaat. Sama kaikissa sekä kesä-talvi, etu-taka. Kaikissa !
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Ensimmäinen rasti on auto nelipyöräsuuntaukseen. Jotenkin epäilyttää että pelkät paineet vetäisi molemmat rengassetit noin. Vai oisko auto voinut olla todella usein täyteen kuormattu matalilla paineilla tai jotain muuta hassua?
Missä tilanteessa syö sisä- ja ulkoreunaa tasaisesti mutta ei keskeltä? Senhän ymmärtäis jos sisä- tai ulkoreuna kuluis, mutta että molemmat kaikista renkaista tasaseen. Pitäis olla ihan viturallaan joka nurkka, ja huomais varmaan kyl ajossa.jannes kirjoitti:Tai alustan geometria pielessä, syystä tai toisesta.
Mun veikkaus, että edellinen omistaja vaan ajellut jollain 2 barin paineilla tai mitä rengasliike laittaa 2,0-2,4 sen enempiä välittämättä ja mittari voi heittää kuinka paljo vaan. Kyl maar näissäkin saa se liki 3 olla oikeesti, tai ainaki yli 2,5 ehjällä mittarilla.
Totta, on tuo aika erikoisen kuuloinen kombo ellei ole räpelletty kulmia. Ihmetyttää vaan miten voi molemmat setit kulua samalla tavalla perseelleen mutta voihan se olla, ettei edellinen omistaja ole paljon viitsinyt paineita tarkistella.
^^Ei tuo nykyään kiinnosta autoliikkeitä, -huoltoja tai rengasliikkeitä hevon*****a enempää, itelläkin oli Autokeskukselta F20 LCI:n luovutuksessa 2 baria joka nurkassa, vaikka ovikarmikyltin mukaan taisi suositukset olla eteen 2,4 bar ja taakse 2,6 bar ja isommalla kuormalla 2,6/3,0 bar. Sai heti himaan päästyään korjata paineet kuntoon uudestakin autosta. Eikä huolloissakaan mitään paineita tarkastella kuin sinne päin, että kuhan sen kaks baria on niin ok. Mittareita ei raaskita kalibroida jne.
Itse asiassa mun ex-autossa oli tilapäisvarapyörä, jossa kyljessä luki kissan kokoisella "MIN PRESSURE 4,0 BAR", auton oston jälkeen sen siihen täytin -> käytin ekassa huollossa -> huollon jälkeen katoin, niin oli vähennetty 2,0 bariin vaikka tilapäispyörän kyljessä ko. teksti oli 5 senttiä korkeella fontilla ja puolen renkaan kehän pituinen. Tarkasti asian ennen huoltoa ja heti sen jälkeen. Sit soitin, että miks ovat vähentäneet siitä paineet "ei me olla koskettukaan siihen" - muuten vaan öljyisiä hanskan jälkiä renkaan kylkeen oli ilmestynyt. Varmaan sitten teleportanneet sinne jostain itsekseen...
Itse asiassa mun ex-autossa oli tilapäisvarapyörä, jossa kyljessä luki kissan kokoisella "MIN PRESSURE 4,0 BAR", auton oston jälkeen sen siihen täytin -> käytin ekassa huollossa -> huollon jälkeen katoin, niin oli vähennetty 2,0 bariin vaikka tilapäispyörän kyljessä ko. teksti oli 5 senttiä korkeella fontilla ja puolen renkaan kehän pituinen. Tarkasti asian ennen huoltoa ja heti sen jälkeen. Sit soitin, että miks ovat vähentäneet siitä paineet "ei me olla koskettukaan siihen" - muuten vaan öljyisiä hanskan jälkiä renkaan kylkeen oli ilmestynyt. Varmaan sitten teleportanneet sinne jostain itsekseen...
Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin. Ajelen suurimman osan pienellä kuormalla jne. Nykyisessä G30 (245/275) tehtaan suositus on 2.2 läpeensä pienellä kuormalla. Olen tässäkin autossa nyt ehtinyt testata liki kaikenlaiset painekombinaatioita ja tulin tässäkin siihen tulokseen, että paras tuo suositus. Melutaso ja ajettavuus mielestäni paras pienillä paineilla. Luulisi tehtaan parhaiten tietävän mikä on optimaalinen paine kuhunkin autoon. Varmaan renkaan kuluminen ja kulutus voisi olla hiukan pienempää jos paineet tapissa. Veikkaan, että tuossa autossa on ollut joko liikaa tai liian vähän paineita suositukseen nähden.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Juuri näin. Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia.Bemmisti kirjoitti:Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin.
F = pA
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
... mikä vähentää myös kulutusta ja renkaan kulumista ...ssalmela kirjoitti:Juuri näin. Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia. F = pABemmisti kirjoitti:Foorumeilla on yleistä suositella ihan järkyttävän suuria paineita renkaisiin. Itse olen tykästynyt liki aina tehtaan suosituspaineisiin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kapeampi kosketuspinta-alahan on parempikin, paitsi kuiva asfaltti.
Voihan noi renkaat olla valmistusviallisetkin, tai vaan epäsopivat painavaan autoon (onko XL-merkintää rengasmerkinnän lopussa?).
Voihan noi renkaat olla valmistusviallisetkin, tai vaan epäsopivat painavaan autoon (onko XL-merkintää rengasmerkinnän lopussa?).
Toi oli hyvä pointti eli riittääkö renkaiden kantavuus? Jonkun merkin huoltomies sanoi mulle aikoinaan et liian kovat paineet renkaissa aiheuttaisi alustan osien nopeampaa kulutusta. Tiedä häntä. Toisaalta kovemminhan montut kolahtaa jos paineet kaakossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Eikä mitään suoraan vähennä... paineen nosto x prosenttia voi ehkä vähentää kosketuspinta-alaa y prosenttia, mutta teepä testi:ssalmela kirjoitti:
Juuri näin. Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia.
F = pA
Katso ensin renkaasi profiilia, kun siinä on 2 bar. Lisää sen jälkeen 50% ilmaa eli 3 bariin. Nykyiset renkaat eivät muuta muotoaan paineen noustessa, joten et huomaa mitään eroa. Eli kosketuspinta pysyy kutakuinkin samana, eli koko renkaan levyisenä. Renkaat kyllä "kovenee" paineen noustessa, joten ajokäytökseen sillä on vaikutusta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Uskoo ken tahtoo. Esim. omassa autossa ovenpielen tarran suositukset käyttämilleni 18" kesärenkaille on 2.2 ja 2.4bar. Jos ajelisin noilla paineilla,niin kumit kuluu keskeltä sileäksi kesän aikana. Nyt paineet noissa on 2.7 ja 3.0bar. Kumit kuluu tasaisesti eikä ole lerjut kuten noilla "ohjepaineilla" ajettaessa.ssalmela kirjoitti:Valmistajan määrittämiä suurempien paineiden suosittelijoiden olisi syytä muistaa että se paineen nosto x prosenttia vähentää suoraan tien ja renkaan kosketuspinta-alaa x prosenttia.
F = pA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Mielenkiintoista, mulla F11 vakiopaineilla ja kumit kuluneet aivan tasaisesti molemmissa rengassarjoissa.Heguli31 kirjoitti: Uskoo ken tahtoo. Esim. omassa autossa ovenpielen tarran suositukset käyttämilleni 18" kesärenkaille on 2.2 ja 2.4bar. Jos ajelisin noilla paineilla,niin kumit kuluu keskeltä sileäksi kesän aikana. Nyt paineet noissa on 2.7 ja 3.0bar. Kumit kuluu tasaisesti eikä ole lerjut kuten noilla "ohjepaineilla" ajettaessa.
Kannattaisiko käydä säädättämässä kulmat tai tutkituttamassa auto muutenkin jos suosituspaineilla renkaat sulaa alle? Voi olla melkoinen kivireki jos RF renkaat ja paineet 2.7/3. Ajossa paineet nousee 3-3.5 baariin?. Toki kerran huoltsikalla oli äijä mikä löi 4 Baria paineita perus skinneriin. Oli kuulemma hyvä ajaa:)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Mulla on peräkärryn renkaissa 6,5 bar. Tyhjänä hiukan pompottaa, mutta jo tonnin kuorma rauhoittaa kivasti. Alipaineita en uskaltaisi kokeilla...Bemmisti kirjoitti:Kannattaisiko käydä säädättämässä kulmat tai tutkituttamassa auto muutenkin jos suosituspaineilla renkaat sulaa alle? Voi olla melkoinen kivireki jos RF renkaat ja paineet 2.7/3. Ajossa paineet nousee 3-3.5 baariin?. Toki kerran huoltsikalla oli äijä mikä löi 4 Baria paineita perus skinneriin. Oli kuulemma hyvä ajaa:)
Eli ei niitä paineita kannata pelätä. Liian pienet eio hyväksi.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i