Kävin Norjassa. Kollega oli järjestänyt lentokentälle odottamaan Tesla Model S P100D auton, joka lienee malliston lippulaiva.
Täytyy sanoa että se kiihtyvyys (2,4 s 0-100 km/h?) on oikeasti aivan uskomaton matalista nopeuksista.
Auto vaikutti varsin hyvältä ajaa ja design oli myös raikas. Pidin sillä ajamisesta, mutta jotain jäi kuitenkin puuttumaan. Mielestäni sisustan viimeistely ei ole ihan hinnan edellyttämällä tasolla vaikka valkoiset nahat autossa sisällä olikin. Ajotuntumakin oli hieman veltto M-sport-alustoihin verrattuna, mutta se teho... se oli suorastaan epätodellinen.
Käännyin moottoritielle ja oikaisin hieman oikeaa nilkkaa ja auto meinasi sännätä mutkan suoraksi eteenpäin - en vain yksinkertaisesti osannut kaikesta huolimatta odottaa niin järjetöntä vauhdin kasvua.
Tesla P100D
Juuri näin. Auton autoveroton alkaen hinta on 160 000. Se on lähes sama kuin S-sarjan mersun AMG-versiossa. Siihen nähden auton sisusta on luokattoman surkea. Autossa on järkyttävästi ylihintaa.ssalmela kirjoitti:Mielestäni sisustan viimeistely ei ole ihan hinnan edellyttämällä tasolla vaikka valkoiset nahat autossa sisällä olikin..
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Teslan halpa hinta johtuu pienestä autoverosta. Suorityskykyä autossa riittää, se on helppo todeta faktana. Myös tavaratilaa on hyvin. En ole teslaa koeajannut, sillä pelkkä istuminen autoon riitti. Laatuvaikutelma oli hintaan nähden ala-arvoinen.Wonderi kirjoitti:Jos Teslaa vertaa muihin yhtä ripeisiin autoihin, se onkin yhtäkkiä halpa. On kyllä kuultu Teslan omistajiltakin "sitten kun Bemari tekee sähkövitosen, vaihdan heti."
esim. BMW M5 autoveroton hinta on 109 000. Saman suorityskyvyn omaava Tesla 100D on autoverottomalta hinnaltaan kalliimpi, mutta bemarissa on nopeasti katsottuna paremmat varusteet. Mikäli autovero olisi sama, en miettisi hetkäkään kumman ottaisin. Laatuvaikutelmaan nähden teslan pitäisi olla hinnaltaan huomattavasti halvempi.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Tesla voi ottaa ylimääräistä, koska perinteisillä valmistajilla ei ole yhtään mitään vastaavaa. Olkoonkin lederit aavistuksen köykäisempiä kuin S-mesessä, ainakin minulle ja monelle muulle pätee Tesla > BMW 7 tai S-mese johtuen tekniikan ylivertaisuudesta. Vaikka V8/V12 kuulostaakin mukavalta, on se vanhaa tekniikkaa. Se on vähän, kun alkaisi tarjoamaan jotain CD-vaihtajaa levyineen Spotifyn tilalle.
Esim. Bemarin e-mallit on rakennettu änkemällä akku epäedulliseen paikkaan polttomoottoridesigniin. Esim. vielä 530e:stä on selvästi ensin suunniteltu polttomoottoriauto, johon tuo akku on laitettu siten, että se tekee tuntuvan möykyn konttiin ja estää koukun asennuksen.
Todennäköisesti vasta seuraavan generaation e-mallit, jos nekään, sijoittavat akut pohjaan niin matalalle kuin mahdollista. Tällöin painopiste saataisiin alas, takakonttiin jäisi tilaa ja koukku ei olisi mikään ongelma.
Tesla ottaa varmasti ylihintaa myös pitääkseen myyntimäärät kurissa, koska heillä ei vieläkään liene kapaa valmistaa riittävästi ja/tai suuria määriä riittävän voitollisesti. Tesla 3 tulee näyttämään, miten voitollisuus onnistuu. Nythän peliin tuli myös Apple autonsa kanssa. Kyllä Baijeri vaan taitaa olla kovin jäljessä tietotekniikan kanssa, kun Tesla ja Apple tekevät itseohjaavia autoja. Mutta ehkä se yllättävät. Kilpailu on vaan hyvä asia.
Toisaalta myös sitä ZF-vaihto- ja turboviivettä ei ole vaan se 5-700 hp tulee käyttöön heti Teslassa. Eli ei ole näitä BMW:n "kaasu pohjaan ja lasketaan sekunteja, että milloin lähtisi".
Ei se Tesla mikään jumalauto ole mutta jos kehtaisi 100 teur hukata autoon, ostaisin kyllä Teslan tai ehkä jopa Porschen. BMW ja Mese ei kiinnosta niillä hinnoilla yhtään.
Esim. Bemarin e-mallit on rakennettu änkemällä akku epäedulliseen paikkaan polttomoottoridesigniin. Esim. vielä 530e:stä on selvästi ensin suunniteltu polttomoottoriauto, johon tuo akku on laitettu siten, että se tekee tuntuvan möykyn konttiin ja estää koukun asennuksen.
Todennäköisesti vasta seuraavan generaation e-mallit, jos nekään, sijoittavat akut pohjaan niin matalalle kuin mahdollista. Tällöin painopiste saataisiin alas, takakonttiin jäisi tilaa ja koukku ei olisi mikään ongelma.
Tesla ottaa varmasti ylihintaa myös pitääkseen myyntimäärät kurissa, koska heillä ei vieläkään liene kapaa valmistaa riittävästi ja/tai suuria määriä riittävän voitollisesti. Tesla 3 tulee näyttämään, miten voitollisuus onnistuu. Nythän peliin tuli myös Apple autonsa kanssa. Kyllä Baijeri vaan taitaa olla kovin jäljessä tietotekniikan kanssa, kun Tesla ja Apple tekevät itseohjaavia autoja. Mutta ehkä se yllättävät. Kilpailu on vaan hyvä asia.
Toisaalta myös sitä ZF-vaihto- ja turboviivettä ei ole vaan se 5-700 hp tulee käyttöön heti Teslassa. Eli ei ole näitä BMW:n "kaasu pohjaan ja lasketaan sekunteja, että milloin lähtisi".
Ei se Tesla mikään jumalauto ole mutta jos kehtaisi 100 teur hukata autoon, ostaisin kyllä Teslan tai ehkä jopa Porschen. BMW ja Mese ei kiinnosta niillä hinnoilla yhtään.
Juu jopa tilaamastani 530e:stä kirjoitin toisaalla, että se perinteinen nokivasara tuntui sen jälkeen helvetin antiikkiselta. Teslassa tuo tunne on varmasti vielä voimakkaampi. 530e:ssähän akku on sijoitettu takarenkaiden etupuolelle lattiaan. Takaluukussa tilan vie bensatankki.
Miksei autoa voinut kuitenkin varustaa pelkillä akuilla ja jättää moottori pois? Sitä en tiedä.
Teslan tulo automarkkinoille on mahtava asia. Loppujen lopuksi premium-automerkkejä on kuitenkin niin vähän, että kilpailu kärsii.
Ei taida tesla vieläkään olla Suomessa itseohjautuva? Automyyjä sanoi, että lainsäädäntö rajoittaa jopa jotain bemarin itseohjautuvuusjuttuja. Uskoisin, että saksalaisilla on kyllä tuossa asiassa homma halussa sitten kun lainsäädäntö sen vain sallii.
Miksei autoa voinut kuitenkin varustaa pelkillä akuilla ja jättää moottori pois? Sitä en tiedä.
Teslan tulo automarkkinoille on mahtava asia. Loppujen lopuksi premium-automerkkejä on kuitenkin niin vähän, että kilpailu kärsii.
Ei taida tesla vieläkään olla Suomessa itseohjautuva? Automyyjä sanoi, että lainsäädäntö rajoittaa jopa jotain bemarin itseohjautuvuusjuttuja. Uskoisin, että saksalaisilla on kyllä tuossa asiassa homma halussa sitten kun lainsäädäntö sen vain sallii.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Teslan voimalinjatekniikka ja sen saama suosio on varmasti yllättänyt perinteiset autovalmistajat housut kintuissa. Siihen lisättynä polttomoottorivalmistajien halu suojella perinteistä tekniikkaa johon on sijoitettu miljardeja, on hidastanut perinnemerkkien sähköistymistä vielä lisää.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
530e on alusta asti ollut suunnitelmissa mukana. Parempaa paikkaa akuille ei liene olemassa kun keskitunnelin varaa voimalinja ja ei bemari halunnut tehdä etuvetoista femmaakaan.ardilla kirjoitti:Tesla voi ottaa ylimääräistä, koska perinteisillä valmistajilla ei ole yhtään mitään vastaavaa. Olkoonkin lederit aavistuksen köykäisempiä kuin S-mesessä, ainakin minulle ja monelle muulle pätee Tesla > BMW 7 tai S-mese johtuen tekniikan ylivertaisuudesta. Vaikka V8/V12 kuulostaakin mukavalta, on se vanhaa tekniikkaa. Se on vähän, kun alkaisi tarjoamaan jotain CD-vaihtajaa levyineen Spotifyn tilalle.
Esim. Bemarin e-mallit on rakennettu änkemällä akku epäedulliseen paikkaan polttomoottoridesigniin. Esim. vielä 530e:stä on selvästi ensin suunniteltu polttomoottoriauto, johon tuo akku on laitettu siten, että se tekee tuntuvan möykyn konttiin ja estää koukun asennuksen.
Todennäköisesti vasta seuraavan generaation e-mallit, jos nekään, sijoittavat akut pohjaan niin matalalle kuin mahdollista. Tällöin painopiste saataisiin alas, takakonttiin jäisi tilaa ja koukku ei olisi mikään ongelma.
Tesla ottaa varmasti ylihintaa myös pitääkseen myyntimäärät kurissa, koska heillä ei vieläkään liene kapaa valmistaa riittävästi ja/tai suuria määriä riittävän voitollisesti. Tesla 3 tulee näyttämään, miten voitollisuus onnistuu. Nythän peliin tuli myös Apple autonsa kanssa. Kyllä Baijeri vaan taitaa olla kovin jäljessä tietotekniikan kanssa, kun Tesla ja Apple tekevät itseohjaavia autoja. Mutta ehkä se yllättävät. Kilpailu on vaan hyvä asia.
Toisaalta myös sitä ZF-vaihto- ja turboviivettä ei ole vaan se 5-700 hp tulee käyttöön heti Teslassa. Eli ei ole näitä BMW:n "kaasu pohjaan ja lasketaan sekunteja, että milloin lähtisi".
Ei se Tesla mikään jumalauto ole mutta jos kehtaisi 100 teur hukata autoon, ostaisin kyllä Teslan tai ehkä jopa Porschen. BMW ja Mese ei kiinnosta niillä hinnoilla yhtään.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Mikähän se todellinen suorituskyky on kylmiltään lähtiessä? Eikö näissä pitänyt akkuja esilämmittää se kolme varttia jotta päästään luvattuun? Siinä on kolmessa vartissa muut autot etäällä.Wonderi kirjoitti:Jos Teslaa vertaa muihin yhtä ripeisiin autoihin, se onkin yhtäkkiä halpa. On kyllä kuultu Teslan omistajiltakin "sitten kun Bemari tekee sähkövitosen, vaihdan heti."
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Noo, palataan tähän kommenttiin sitten kun Bemarit menee edes 3s 0-100kmh...-sami- kirjoitti:Mikähän se todellinen suorituskyky on kylmiltään lähtiessä? Eikö näissä pitänyt akkuja esilämmittää se kolme varttia jotta päästään luvattuun? Siinä on kolmessa vartissa muut autot etäällä.Wonderi kirjoitti:Jos Teslaa vertaa muihin yhtä ripeisiin autoihin, se onkin yhtäkkiä halpa. On kyllä kuultu Teslan omistajiltakin "sitten kun Bemari tekee sähkövitosen, vaihdan heti."
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Todellinen suorituskyky on "tarpeeksi" eli jää nyrkkisääntönä sekunnin täydellisistä lukemista. Täydelliset lukemat tulee lämpimällä akulla ja täydellä latauksella. Tesla ilmoittaa siis liian kauniita lukemia eikä mitään Porsche tasoa että "auto menee aina enemmän kuin luvattu." Hemmetin nopeasti ne silti kiihtyy ja välitön kaasuvaste on upea. Ja kumpikin ominaisuus löytyy myös noista "hitaista Tesloista" jotka kiihtyy "vain" 4-5 sekuntiin...-sami- kirjoitti:Mikähän se todellinen suorituskyky on kylmiltään lähtiessä? Eikö näissä pitänyt akkuja esilämmittää se kolme varttia jotta päästään luvattuun? Siinä on kolmessa vartissa muut autot etäällä.Wonderi kirjoitti:Jos Teslaa vertaa muihin yhtä ripeisiin autoihin, se onkin yhtäkkiä halpa. On kyllä kuultu Teslan omistajiltakin "sitten kun Bemari tekee sähkövitosen, vaihdan heti."
Kuten moni muukin maininnut, niin ei ole silti todellakaan täydellisiä autoja. Laatuvaikutelma on luvattoman heikko, autosta löytyy rengasmelua ja tuulensuhinoita sekä hälyääniä ihan eri kaliiberilla kuin esim. vitosbemarista. Myös jotkut perusjutut on toteutettu aika ala-arvoisesti esim. ajovalot, ilmanvaihto ja tuulilasinpyyhkijät.
Jonkin verran näihin tutustunut kun ollut pari viikonloppua Model S ajossa ja pari päivää Model X.
Ei liene suurta väliä onko kotoa lähtiessä heti alkumatkasta (esim. mun 40-rajoituksella) 400, 500, 600 vai 700 hevosvoimaa käytössä. Ei se heti ole käyntilämmin (ja sitä myöten täystehoihinen) Bemarikaan, ohjekirja taitaa suorastaan kieltää äärimmäisen rääkkäyksen kylmällä koneella. Sitten kun äärimmäisellä suorituskyvyllä leikkii, on toivottavasti radalle asti vaivautunut.
Vaikka Teslan korin laatuvaikutelma ei bemaristia ilahdutakaan, se saattaa silti olla parasta laatua mitä Amerikassa on tehty. Cadillacin muovisisustat on ainakin varsin kamalia.
Vaikka Teslan korin laatuvaikutelma ei bemaristia ilahdutakaan, se saattaa silti olla parasta laatua mitä Amerikassa on tehty. Cadillacin muovisisustat on ainakin varsin kamalia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Teslallahan tehdään oikeaoppisesti täyskiihdytys jokaisista valoista, koska mahdollista ilman melusaastetta tai muuta päät kääntävää dramatiikkaa! Ajosta ihan oikeasti tulee hetkessä on-off poljentaa, jolle vasta pahoinvoiva apukuski tai muu liikenne pistää lopulta stopin.
Fiilis on sama kuin vuoristoradassa, vaikka kyydissä ollaankin eco-autossa
Fiilis on sama kuin vuoristoradassa, vaikka kyydissä ollaankin eco-autossa