G30 5-sarja tilaukset

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 638
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: G30 5-sarja tilaukset

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 08 Heinä 2018, 21:15

Tactica kirjoitti:
08 Heinä 2018, 20:48
Teille 530e:n omistajillle olisi uutta odottavalla muutama kysymys sähköautoilupuolesta:

3) Kuinka nopeasti auto regeneroi/generoi akustoon virtaa polttomoottorilla ajaessa? Esim jos tyhjillä akuilla painaa 100 km bensalla, paljonko akuissa on sen jälkeen virtaa?
Kohdista 1 ja 2 on juteltu lukuisia kertoja "530e kokemuksia" -keskustelussa ja monessa muussakin.

3) Alle puoleen tuntiin tulee sähkökilsat nollasta täyteen, kun laitat keep battery 100% -tilan päälle. Ajomatkalla tai nopeudella ei ole juurikaan merkitystä. Silloin akkua ladataan noin 20 kW teholla aina kun polttomoottorilta sen verran ylimääräistä liikenee.

reduxi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Huhti 2018, 09:16

Re: G30 5-sarja tilaukset

Viesti Kirjoittaja reduxi » 09 Heinä 2018, 15:14

Tactica kirjoitti:
08 Heinä 2018, 20:48
1) Miten lataatte? Mitä latauskaapeleitä tuli mukana autossa ja mitä olette hankkineet lisäksi?

2) Julkisten/ostoskestusten latauspaikat. Oletteko valinneet yhden tai useamman asiakkuuden? Ymmärtääkseni Suomessa on muutamia tekijöitä näitä tarjoamassa; PlugIt, Virta ja Fortum.

Ymmärtääkseni näihin tarvitaan Type 2 -Mennekes-kaapeli, joka tulee ostaa erikseen? Ostitteko uuden auton yhteydessä jälleenmyyjältä, vai tilasitteko jostain netistä? Mitä tulee ottaa huomioon?

3) Kuinka nopeasti auto regeneroi/generoi akustoon virtaa polttomoottorilla ajaessa? Esim jos tyhjillä akuilla painaa 100 km bensalla, paljonko akuissa on sen jälkeen virtaa?

Kiitos kovasti jos vaivaudut vastaamaan!
Onnittelut tulevasta autosta! :drink:

Jotain omia kokemuksia koitan tähän avata, kuten lnaukkar laittokin niin aika paljon on onneksi keskustelua 530e:stä täällä.

1) Mukana tulee tuo normaalista pistokkeesta lataantuva latausjohto. Lisäksi tarvitset type2-johdon, itse kinusin sen kaupantekijäisiksi. OVH taitaa olla joku 300e, toki omalla rahalla varmaan saa varmasti edullisemman tarvikkeena laadun ollessa sama. iWallboxia en ole harkinnut sen hinnan kalliuden vuoksi ainakaan nykyisessä asumismuodossa, jossa lataan autoa parkkihallissa. Jollekkin se varmasti on hyvä vaihtoehto, lataa nopeampaa akun täyteen.

2) Itselläni ei vielä ole asiakkuutta enkä ole vielä sellaista täällä pk-seudulla tarvinnut. Suosittelen hieman seurailemaan mikä noista on sulle paras ja missä tulee itse useimmiten vierailtua. En valitettavasti hengaan niin paljoa kaupoissa, että itselleni olisi suurta merkitystä, toki aina ilmaislatauspaikalle pitää kurvata vaikka hakisi vaan pari asiaa kaupasta ;)

3) Lnaukkar vastasikin jo hyvin. Toki on hyvä muistaa, että ainakin oman havaintoni mukaan Battery Control-tila haukkaa jonkin verran bensaa enemmän? Osaakohan joku viisaampi kertoa, että mikä on tässä hyötysuhde? Mikäli Battery Control ei ole päällä akkuun ei juuri ylimääräistä esim Tre-Hki moottoritiellä kerry.

Kaikkinensa täytyy sanoa, että auto on kyllä upea ajaa ja nautit siitä varmasti. On mielenkiintoista nähdä missä tekniikka menee esimerkiksi kun seuraavan sukupolven 5-sarja julkaistaan sitten joskus. Aina olisi kiva jos akuilla pääsisi 200km ja lataus onnistuisi vartissa ja akusto ei viesi tavaratilaa eikä kustantaisi ekstraa. Siihen asti saa nauttia nykykulkineen matkasta!

ES7
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Kesä 2018, 11:53

Re: G30 5-sarja tilaukset

Viesti Kirjoittaja ES7 » 10 Heinä 2018, 10:58

Tactica kirjoitti:
08 Heinä 2018, 20:48
Teille 530e:n omistajillle olisi uutta odottavalla muutama kysymys sähköautoilupuolesta:

1) Miten lataatte? Mitä latauskaapeleitä tuli mukana autossa ja mitä olette hankkineet lisäksi?

Minulla on latauspistokkeillisia paikkoja töissä, mutta kotona on vain kylmäkatos perinteisellä lämmitystolpalla, jossa kahden tunnin ajastin. Olen ymmärtänyt, ettei noista lämppäritolpista suositella lataamaan autoa yön yli schuko-töplselin kuumentumisvaaran vuoksi. Ymmärrän sen, mutta onko tuosta hidaslatauksesta autolle tai akustolle haittaa? Monissa paikoissa tätä tapaa on suositeltu käyttämään vain harvoin/pakon edessä.

2) Julkisten/ostoskestusten latauspaikat. Oletteko valinneet yhden tai useamman asiakkuuden? Ymmärtääkseni Suomessa on muutamia tekijöitä näitä tarjoamassa; PlugIt, Virta ja Fortum.

Ymmärtääkseni näihin tarvitaan Type 2 -Mennekes-kaapeli, joka tulee ostaa erikseen? Ostitteko uuden auton yhteydessä jälleenmyyjältä, vai tilasitteko jostain netistä? Mitä tulee ottaa huomioon?

3) Kuinka nopeasti auto regeneroi/generoi akustoon virtaa polttomoottorilla ajaessa? Esim jos tyhjillä akuilla painaa 100 km bensalla, paljonko akuissa on sen jälkeen virtaa?

Kiitos kovasti jos vaivaudut vastaamaan!
1: Itselläni tuli mukana tuo ns. "sininen kaapeli" jolla lataaminen onnistuu näillä 2. kohdassa mainitsemillasi latauspaikoilla (itselläni Q-Parkin parkkihallissa töissä) ja sitten mukana tuli vielä normipistorasiaan sopiva latausjohto. Molemmat ovat mielestäni käyttökelpoisia, kunhan saan autokatoksen lämmitystolpan vaihdettua ns. jatkuvaan lataukseen sopivaksi niin sitten tuota normaaliin pistorasiaan sopivaa kaapelia tullee käytettyä enemmän. Kannattaa kysyä tarjousta tuosta ns. koko lämmitystolpan vaihtamisesta jatkuvaan latauskäyttöön sopivaksi, tarvitset myös taloyhtiön hyväksynnän tuolle vaikka olisikin oma osakepaikka.

2: Itselläni ei ole vielä mitään jäsenyyttä olemassa. Sen verran voin sanoa että Turussa käydessäni yritin rekisteröityä jonkin näistä käyttäjäksi ja tokihan tämä nettirekisteröityminen ei juuri silloin toiminut. Saattoi toki olla vaan paskaa säkää :mad:

3: Kuten mainittua aiemmissa viesteissä Battery Control modella (100% varaustila ns. tavoitteena) tuota virtaa kertyy 30km moottoritieajolla noin 50% akusta. Auto E-drivellä tuota ei hirveämmin kerry joten jos haluat ladata ajaessa täytyy tuo Battery Control tila laittaa päälle.

Pakko vielä sen verran sanoa että tuolla sähköllä ajamisessa on "sitä jotain". Hankalaa kuvailla mutta jotenkin tyylikkyys ja luksus saa vielä pisteen iin päälle kun pihasta lähtee ilman että autosta kuuluu mitään ääntä. Muutaman kerran on tullut auto sammutettua ja käynnistettyä uudelleen kun käynnistystä ei huomaa muutoin kun mittariston valoista :w00t:

Barbarov
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Kesä 2018, 19:27

Re: G30 5-sarja tilaukset

Viesti Kirjoittaja Barbarov » 12 Heinä 2018, 07:04

Tactica kirjoitti:
08 Heinä 2018, 20:48
Teille 530e:n omistajillle olisi uutta odottavalla muutama kysymys sähköautoilupuolesta:

1) Miten lataatte? Mitä latauskaapeleitä tuli mukana autossa ja mitä olette hankkineet lisäksi?

Minulla on latauspistokkeillisia paikkoja töissä, mutta kotona on vain kylmäkatos perinteisellä lämmitystolpalla, jossa kahden tunnin ajastin. Olen ymmärtänyt, ettei noista lämppäritolpista suositella lataamaan autoa yön yli schuko-töplselin kuumentumisvaaran vuoksi. Ymmärrän sen, mutta onko tuosta hidaslatauksesta autolle tai akustolle haittaa? Monissa paikoissa tätä tapaa on suositeltu käyttämään vain harvoin/pakon edessä.

2) Julkisten/ostoskestusten latauspaikat. Oletteko valinneet yhden tai useamman asiakkuuden? Ymmärtääkseni Suomessa on muutamia tekijöitä näitä tarjoamassa; PlugIt, Virta ja Fortum.

Ymmärtääkseni näihin tarvitaan Type 2 -Mennekes-kaapeli, joka tulee ostaa erikseen? Ostitteko uuden auton yhteydessä jälleenmyyjältä, vai tilasitteko jostain netistä?
1) Kotona ’älytolppa’, josta auto lataa vajaassa kolmessa tunnissa tyhjästä täyteen auton mukana tulleella johdolla. Ei siis ole mitään hidaslatausta. Selvittäisin taloyhtiöltä tms. saatko muuntaa tolpan jatkuvaa latausta kestäväksi tolpaksi.

Ongelmana itsellä johtojen puljaaminen, kun tulee sanomista, jos latausjohdon jättää yksinään kiinni latauskaappiin. Heti kun saan kiinteällä johdolla varustetun version asentaa, teen sen.

2) Itse hommasin suoraan kaikki. Virralla on esim. Porissa ilmaisia latauspisteitä ja Porvoossa vain kulutukseen perustuvia jne. Useisiin ilmaisiin latauspisteisiin tarvitsee RFID-tagin, joten sellaisen tilasin Virralta. Fortumin pisteet ovat niin kalliita, ettei niillä kannata plugaria ladata. Etäluettava plussakortti myös kannattaa tilata, jos ei sellaista omista, sillä sitä tarvitsee K-ryhmän ilmaisiin latauspisteisiin.

Vastaa Viestiin