530e kokemuksia ja keskustelua

Tactica
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Heinä 2018, 20:40

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Tactica » 08 Elo 2018, 18:43

Päivitystä. 530e oli taas tänään koko päivän huollossa. Eivät löytäneet kompressorista mitään fyysistä vikaa ja olivat taas laittaneet viimeisimmät päivitykset kaikkiin ohjauslaitteisiin, joita on kuulema tullut viimeaikoina paljon.

Vikailmoitus liittyi jotenkin kompressorin saamaan jännitteeseen, jonka minimiraja-arvoja softapäivitys laski. Pyydettiin lataamaan autoa reippaasti, jonka teinkin pihasta lähtiessäni Battery Control -ajotilalla. Ilmastointi puski valitettavasti heti pihasta lähtien lauhaa ilmaa kuten niin monta kertaa aiemminkin. Edes 16-asteeseen säädettynä MAX AC päällä, kesti varmaan viisi minuuttia, että puhallettu ilma oli tunnistettavasti kylmää. Ulkona sää 23°.

Eli ei tullut kuntoon.

Alkaa pikku hiljaa kärsivällisyys loppua, kun tuntuu, että huollossa vaan vilkaistaan ja vähän päivitellään tietämättä edes täysin mitä yritetään korjata.

Auto tosiaan aivan uusi ja vika ollut alusta asti. Missä vaiheessa voi vaatia kaupan purkua, uutta autoa tai muita järeämpiä keinoja korjata tilanne?

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 644
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Havis » 08 Elo 2018, 18:46

lnaukkar kirjoitti:
08 Elo 2018, 06:18
Kiitos Tactica raportista, kerro ihmeessä miten tilanne etenee! Hienoa myös, että keskustelu välillä harhailee takaisin aiheeseen eli juuri 530e mallin erikoisuuksiin.
Huolestuttava asia tässä on se, että vian selvittäminen vaatii auton käyttäjältä sitkeää asennetta jotta liike tutkisi asian, ja se että asian selvittäminen vaatii spesiaalimiehen paikalle. Tietää jatkossa päänvaivaa ja ajankulua jos useammat vaivat menee moisen kaavan mukaan. Se siitä auton käyttövarmuudesta ja huolettomuudesta.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 08 Elo 2018, 20:17

Tactica kirjoitti:
08 Elo 2018, 18:43
Auto tosiaan aivan uusi ja vika ollut alusta asti. Missä vaiheessa voi vaatia kaupan purkua, uutta autoa tai muita järeämpiä keinoja korjata tilanne?
Onpa harmillinen tapaus!

En tiedä missä vaiheessa, mutta kannattaa kyllä ottaa asia heti puheeksi ja yhteyttä myös BMW Finlandiin. Jos vaikka saisi vähän liikettä aikaiseksi. Ei ole normaalia todellakaan tuo sinun kuvaamasi käytös ilmastoinnin kanssa.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salmol » 08 Elo 2018, 21:35

Tactica kirjoitti:
08 Elo 2018, 18:43
Auto tosiaan aivan uusi ja vika ollut alusta asti. Missä vaiheessa voi vaatia kaupan purkua, uutta autoa tai muita järeämpiä keinoja korjata tilanne?
Itselläni Volvo C30 2.0D AUT -vehjettä korjattiin 85 tkm aikana noin 13 kertaa ja sitten se kauppa purettiin. Eli jos asia ei korjaannut asiallisessa ajassa, niin kauppa voidaan purkaa. Ei siis kannata odottaa niin pitkään kuin mitä minä odotin, mutta ota huomioon että ajamasi kilometrit otetaan huomioon, etkä koskaan saa uuden / maksamasi auton hintaa takaisin.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 496
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Huivei » 08 Elo 2018, 23:28

salmol kirjoitti:
08 Elo 2018, 21:35
Tactica kirjoitti:
08 Elo 2018, 18:43
Auto tosiaan aivan uusi ja vika ollut alusta asti. Missä vaiheessa voi vaatia kaupan purkua, uutta autoa tai muita järeämpiä keinoja korjata tilanne?
Itselläni Volvo C30 2.0D AUT -vehjettä korjattiin 85 tkm aikana noin 13 kertaa ja sitten se kauppa purettiin. Eli jos asia ei korjaannut asiallisessa ajassa, niin kauppa voidaan purkaa. Ei siis kannata odottaa niin pitkään kuin mitä minä odotin, mutta ota huomioon että ajamasi kilometrit otetaan huomioon, etkä koskaan saa uuden / maksamasi auton hintaa takaisin.
Se ei ole kaupan purku, maksettua hintaa ei palauteta. Tällöin kyseessä on autoliikkeen tekemä auton osto. Autoliike mielellään käyttää termiä kaupan purku, jotta asiakas saisi sen käsityksen, että hänen tahtonsa on toteutunut

Kaupan purkamisessa suoritukset palautetaan puolin ja toisin.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Elo 2018, 09:01

Huivei kirjoitti:
08 Elo 2018, 23:28
salmol kirjoitti:
08 Elo 2018, 21:35
Itselläni Volvo C30 2.0D AUT -vehjettä korjattiin 85 tkm aikana noin 13 kertaa ja sitten se kauppa purettiin.
Se ei ole kaupan purku, maksettua hintaa ei palauteta. Tällöin kyseessä on autoliikkeen tekemä auton osto. Autoliike mielellään käyttää termiä kaupan purku, jotta asiakas saisi sen käsityksen, että hänen tahtonsa on toteutunut. Kaupan purkamisessa suoritukset palautetaan puolin ja toisin.
Kyllä palautetaan, mutta siitä vähennetään tavarasta / asiasta saatu hyöty, eli tässä tapauksessa 85 tkm edestä ajettuja kilometrejä. Omiaan ei saa koskaan pois, jos purkaa kaupan ja autolla on ajettu vaikka 10-20 tkm. Aina siitä vähennetään saatu hyöty.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 496
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Huivei » 09 Elo 2018, 09:23

salmol kirjoitti:
09 Elo 2018, 09:01
Huivei kirjoitti:
08 Elo 2018, 23:28
salmol kirjoitti:
08 Elo 2018, 21:35
Itselläni Volvo C30 2.0D AUT -vehjettä korjattiin 85 tkm aikana noin 13 kertaa ja sitten se kauppa purettiin.
Se ei ole kaupan purku, maksettua hintaa ei palauteta. Tällöin kyseessä on autoliikkeen tekemä auton osto. Autoliike mielellään käyttää termiä kaupan purku, jotta asiakas saisi sen käsityksen, että hänen tahtonsa on toteutunut. Kaupan purkamisessa suoritukset palautetaan puolin ja toisin.
Kyllä palautetaan, mutta siitä vähennetään tavarasta / asiasta saatu hyöty, eli tässä tapauksessa 85 tkm edestä ajettuja kilometrejä. Omiaan ei saa koskaan pois, jos purkaa kaupan ja autolla on ajettu vaikka 10-20 tkm. Aina siitä vähennetään saatu hyöty.
Lain mukaan kaupan purkamisessa viallisen tuotteen vuoksi rahat on palautettava kokonaan. Autoliikkeen takaisinostoa voi kutsua purkamiseksi, mutta siinä ei ole kyse lain mukaisesta virhevastuusta.

Esimerkiksi KKV:n sivulta:

Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.

Kaupan purkautuessa myyjän on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran myyjälle. Myyjä voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.

Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Elo 2018, 09:56

Huivei kirjoitti:
09 Elo 2018, 09:23
Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.

Kaupan purkautuessa myyjän on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran myyjälle. Myyjä voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.

Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.
No siinähän tuo sanotaan:

"Kaupan purkautuessa myyjän on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran myyjälle. Myyjä voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä." :conf:
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 496
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Huivei » 09 Elo 2018, 10:52

salmol kirjoitti:
09 Elo 2018, 09:56
Huivei kirjoitti:
09 Elo 2018, 09:23
Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.

Kaupan purkautuessa myyjän on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran myyjälle. Myyjä voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.

Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.
No siinähän tuo sanotaan:

"Kaupan purkautuessa myyjän on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran myyjälle. Myyjä voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä." :conf:
Jos auto on viallinen uudesta saakka, niin palautettava summa on täysi hinta ilman vähennyksiä. Tässä tapauksessa kyse oli uudesta autosta, jossa vika on ollut alusta asti.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja salmol » 09 Elo 2018, 11:25

Huivei kirjoitti:
09 Elo 2018, 10:52
Jos auto on viallinen uudesta saakka, niin palautettava summa on täysi hinta ilman vähennyksiä. Tässä tapauksessa kyse oli uudesta autosta, jossa vika on ollut alusta asti.
Älä viitsi tuollaista sontaa jauhaa.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 389
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja melperri » 09 Elo 2018, 17:50

Tactica kirjoitti:
08 Elo 2018, 18:43
Päivitystä. 530e oli taas tänään koko päivän huollossa. Eivät löytäneet kompressorista mitään fyysistä vikaa ja olivat taas laittaneet viimeisimmät päivitykset kaikkiin ohjauslaitteisiin, joita on kuulema tullut viimeaikoina paljon.

Vikailmoitus liittyi jotenkin kompressorin saamaan jännitteeseen, jonka minimiraja-arvoja softapäivitys laski. Pyydettiin lataamaan autoa reippaasti, jonka teinkin pihasta lähtiessäni Battery Control -ajotilalla. Ilmastointi puski valitettavasti heti pihasta lähtien lauhaa ilmaa kuten niin monta kertaa aiemminkin. Edes 16-asteeseen säädettynä MAX AC päällä, kesti varmaan viisi minuuttia, että puhallettu ilma oli tunnistettavasti kylmää. Ulkona sää 23°.

Eli ei tullut kuntoon.

Alkaa pikku hiljaa kärsivällisyys loppua, kun tuntuu, että huollossa vaan vilkaistaan ja vähän päivitellään tietämättä edes täysin mitä yritetään korjata.

Auto tosiaan aivan uusi ja vika ollut alusta asti. Missä vaiheessa voi vaatia kaupan purkua, uutta autoa tai muita järeämpiä keinoja korjata tilanne?
Valitettavan tyypillsitä tarinaa. Mitään vikaa , joka ei yksselitteisesti selviä testerillä tai näy heti paljaalla silmällä ei osata/viitsitä selvittää. Vaikuttaa selvältä , että vian täytyy olla raudassa , eikä ohjelma versiossa. Jos ohjelmassa olisi vika , se esiintyisi kaikissa saman ohjelmaversion autoissa.

Tuoreessa muistissa on erään toisen sakaslaismerkin autossa ollut blind spot systeemin vika. Järjestelmä putosi muutaman tuhannen kilometrin välein aina pois päältä , eikä suostunut menemään takasin. Korjaamolla todettiin systeemin hukanneen kalibraationsa. Se palautettiin ohjelmallisesti , minkä jälkeen vika tietysti aina palasi. Muuta "korjaus" vaihtoehtoa ei tarjottu. Neljännellä kerralla ilmoitin , että jos selvästi raudassa olevaa vikaa ei sillä reissulla saada korjattua , lähden hakemaan kaupan purkua. Vasta siinä vaiheessa asiaa alettiin tutkimaan , ja selvisi heti , että blind spot antureiden johdot oli virheellisesti vedetty liian lähelle parkkitutkan antureita , ja blind spot otti niistä interferenssiä. Johtoja siirettiin 10cm ja vika ei palannut.

Itse en enää katselisi tuollaista pelleilyä , vaan tekisin kuten yllä. On varmasti perustetta hakea kaupan purkua tai vaatia uutta toimivaa autoa tilalle , jos korjaus ei onnistu. Tuo käyttöhyöty lasketaan ajokilometrien mukaan ja sen merkitys vähän ajetussa yksilössä on mitätön jotain 10-15c/km

Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Viesti Kirjoittaja Janisema » 10 Elo 2018, 10:11

melperri kirjoitti:
09 Elo 2018, 17:50


Valitettavan tyypillsitä tarinaa. Mitään vikaa , joka ei yksselitteisesti selviä testerillä tai näy heti paljaalla silmällä ei osata/viitsitä selvittää. Vaikuttaa selvältä , että vian täytyy olla raudassa , eikä ohjelma versiossa. Jos ohjelmassa olisi vika , se esiintyisi kaikissa saman ohjelmaversion autoissa
Tämä! Omassa 330e oli ongelmaa pistokkeen jäätymisen kanssa. Testeri ei näyttänyt mitään vikaa, MUTTA asiakasta uskottiin (vikaa ei voitu todentaa huollossa) ja vaihdettiin koko latauspistokehässäkkä autoon. Myöhemmin todettiin, että solenoidin sisään oli päässyt vettä, joka sitten pakkasella jäätyi ja esti lukituksen toiminnan.

Autokeskus airportin huollolle iso peukku :thuup:
330e M-Sport -16

Vastaa Viestiin