Polttoainekokeilua

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja e36lab » 03 Elo 2018, 00:05

Tämä projekti on viivästynyt muiden töiden vuoksi mutta tässä pientä päivitystä;

vakiokone käy tällä hetkellä seospolttoaineella 6 osaa E85:tä ja 4 osaa 95:tä. Käynti edelleen aivan ok mutta ensimmäinen polttoainevuoto löytyi bensafiltterin liitoksien tienoilta. En vielä tiedä onko kyseessä viime kesän letkujen vaihteluista aiheutunut vuoto vaiko E85:n aiheuttama, mutta toivottavasti pian selviää.

Autoon on tarkoitus asentaa uusi polttoainepaineensäädin ennen enempiä kokeiluja - jonkun tiedon mukaan alkuperäinen paineensäädin pudottaa paineet tyhjäkäynnillä hyvin alas puoleen bariin, jolloin hieman täristävän tyhjäkäynnin saattaa saada paranemaan vaihtamalla uuden suurempaa painetta ylläpitävän säätimen. Samoin kiihdytykseen pitäisi auttaa paineensäädin, jossa on aina suurempi paine kuin vakiossa. Näin seos ei menisi turhan laihalle etenkin E85:llä ajellessa.

Pienin mahdollinen muutostyö flexi-fuel autoksi voi siis olla uusi polttoaineen paineensäädin. Toivottavasti pian selviää ja pääsee ajelemaan fossiilivapaalla.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja e36lab » 03 Elo 2018, 19:33

Polttoainevuodon syyksi selvisi yksi paikaltaan livennyt bensansuotimen klemmari eli asennusvika.

Fuel railin ja polttoainepaineensäätimen vaihtotyö on tulossa seuraavaksi, mutta ei näytä kotikorjaamolle aivan pienitöiseltä. Mahdollista olisi kokeilla 2-litraiseen koneeseen 2.8-litraisen suuttimia ja paineensäätäjää tai vaihtoehtoisesti hankkia uusi säädettävä paineensäädin.

Jos 2.8-litraisen osat menevät suoraan paikalleen, todennäköisesti mitään muuta ei tarvita ja vakiobemu onkin flexi-fuel.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja Aero » 03 Elo 2018, 21:22

e36lab kirjoitti:
03 Elo 2018, 00:05
Autoon on tarkoitus asentaa uusi polttoainepaineensäädin ennen enempiä kokeiluja - jonkun tiedon mukaan alkuperäinen paineensäädin pudottaa paineet tyhjäkäynnillä hyvin alas puoleen bariin, jolloin hieman täristävän tyhjäkäynnin saattaa saada paranemaan vaihtamalla uuden suurempaa painetta ylläpitävän säätimen. Samoin kiihdytykseen pitäisi auttaa paineensäädin, jossa on aina suurempi paine kuin vakiossa. Näin seos ei menisi turhan laihalle etenkin E85:llä ajellessa.
Meneekö siihen bensareguun jotain muutakin kuin bensan meno- ja tuloletkut ja imusarjasta alipaineletku? Jos ei, niin mistä se tunnistaisi tyhjäkäynnin?

Helpoimmalla pääset bensaregun osalta, kun mittaat bensanpaineet. Se on joko staattinen tai proge ja erittäin todennäköisesti staattinen. Staattisen bensaregun idea on pitää suuttimen yli vaikuttava paine-ero vakiona, jotta suutin toimii aina samaan tapaan, joten bensanpainelukeman pitäisi olla imusarjan paine + regulaattorin arvo. Esim. 2,5bar regulla vapaahengittisessä (jossa imusarjan paine käytännössä vispoo -0,8bar - 0bar (tai 0,2bar - 1bar absoluuttista) välillä), joten bensanpaineen pitäisi olla välillä 2,7bar - 3,5bar absoluuttista (läppä auki 3,5, läppä kiinni 2,7). Progressiivinen bensaregu lisää paine-eroa imusarjan paineen noustessa, joten läppä auki ajaessa bensanpainelukeman pitäisi nousta staattista ylemmäksi.

Kannattaa myös muistaa, että suuttimien tuotto ei nouse samalla kertoimella bensanpaineen kanssa. Nousikohan se luokkaa paine-eron neliöjuuressa - no, tuon datan löytää varmasti kun vähän etsii, se on vaan fysiikkaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja e36lab » 04 Elo 2018, 18:34

> Meneekö siihen bensareguun jotain muutakin kuin bensan meno- ja tuloletkut ja imusarjasta alipaineletku? Jos ei, niin mistä se tunnistaisi
> tyhjäkäynnin?

Ei mene muita kytkentöjä kuin nuo. Säädin voi tunnistaa tyhjäkäynnin meno- ja paluukanavan paineiden erotuksesta eli differentiaalista. Se on tyhjäkäynnillä pienin mahdollinen. Jos on näin, että tyhjäkäynnillä säädin säätää paineet alas (jonkun tiedon mukaan EU-direktiivin vaatimus), heti kiihdyttäessä paine ei nousekaan välittömästi vaan viiveellä - syntyy laihan seoksen kiihdytyskohta eli tehoja puuttuu kiihdyttämään lähdettäessä. Toki näin kiihdyttäessä päästöt on pienemmät juuri sillä hetkellä, koska soppaa on laihennettu.

No, joka tapauksessa 2.8:n osat on tilattu - fuel rail ja säädin, sekä kunnostetut suuttimet. Periaatteessa pitäisi osua juuri kohdilleen mutta miten käytännössä - se jää nähtäväksi.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja Aero » 07 Elo 2018, 11:08

Ei kai paluuputkessa pitäisi mainittavaa painetta olla, sehän on avoin putki takaisin bensatankkiin. Ja jos reguun ei mene myöskään sähköä, niin millä se operoisi sitä paineenhallintaa kovinkaan tarkasti?

Laita bp-mittari, niin näet varmaksi, mitä siellä tapahtuu.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja e36lab » 14 Elo 2018, 23:57

> Ei kai paluuputkessa pitäisi mainittavaa painetta olla, sehän on avoin putki takaisin bensatankkiin.

Eikös kyseessä ole closed loop eli putki tankin toisesta päästä toiseen ja välissä suuttimet ja bensaregu?

Tulo- ja paluuputken välillä vallitsee menoputken miinus regun ja suutinten kulutuksen differentiaali. Paluuputkessa on nollapaine vain kun urku on auki eli kaikki menee suutinten kautta. Tyhjäkäynnillä suutinten kautta menee minimi eli paluuputkessa on vain tyhjäkäynnin kulutuksen verran vähäisempi paine (ja regun). En ole asiantuntija mutta näin sen näen sieluni silmillä. Toivottavasti pääsen mittailemaan paineita etenkin osien vaihdon yhteydessä, osa osista jo saapuikin.

Polttoaineseospäivitystä sen verran, että vakiokoneessa on nyt 2/3 osaa E85 ja kolmannes bensaa. Aika hörähtelevää oli aluksi tyhjäkäynti mutta on parantunut hieman.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Polttoainekokeilua

Viesti Kirjoittaja Aero » 15 Elo 2018, 00:59

Eiköhän siinäkin ole ihan normaali kierto, eli tankissa on pumppu, joka pumppaa linjastoon paineen. Jossain, todennäköisesti tukin lähellä on sitten regulaattori, joka on ikään kuin pato ja pitää edellään sen tietyn paine-eron vertailukohtaan (joka on letkulla tuotava imusarjan paine). Ylimääräisen bensan regu päästää virtaamaan paluuputkea pitkin tankkiin ja koska paluuputkessa ei toivottavasti ole toista patoa/tukkeumaa/tms (joka lähinnä haittaisi tuon regun toimintaa, koska kaikki ylijäämäbensa ei välttämättä pääsisi pois) ei paluuputkessa ole painetta. Virtausta kyllä, mutta kovin kummoista painetta siellä ei pitäisi olla.

Vertaa vesiputkeen (bensatukki), hanaan (regulaattori) ja viemäriin (paluuputki) - kun avaat lavuaarin hanan, on vesiputkessa paine ja sieltä tulee vettä x l/m (todennäköisesti n. 10l/m). Jos et vie vettä siitä välistä mihinkään muualle (vastaava tilanne kuin suuttimet kiinni, moottorijarrutus), menee täysin sama vesimäärä x l/m viemäriin, mutta koska viemärissä ei ole pumppua eikä vastustavaa patoa, ei siellä ole painetta, vaan pelkkää virtausta.

Jos paluuputkessa olisi paine (vertailukohteen viemärissä osittainen tai täysi tukos), kasautuisi bensaa vastustamaan virtausta (vertailutilanteessa lavuaari täyttyy ja tulvii vaikka viemärin tulppa puuttuu - tästä tietää että on aika puhdistaa viemäri ja hajulukko) ja paine voisi regun edelläkin nousta kaivattua korkeammaksi eikä suihkutustilanne olisi enää yhtä hyvin hallussa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence