Uusi BMW X5 G05

apulkka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 21:40

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja apulkka » 05 Helmi 2020, 09:05

M-Sport kirjoitti:
05 Helmi 2020, 06:09
apulkka kirjoitti:
11 Tammi 2020, 15:22
Ensimmäinen viesti foorumilla, sillä jaettava tätä innostusta eteenpäin :) Ei pystynyt enää vastustamaan ja niinpä tänään lopulta lähti 45e tilaukseen. Tuli vedettyä pitkä viiva varustelistaan, jottei ainakaan jää harmittamaan jälkeenpäin. Ensimmäinen uutena ostettu auto kyseessä, vaikka Bemareita takana jo viitisen kappaletta, joten fiilis on vähintäänkin loistava :drink:

Seuraavanlainen paketti tulossa:

...

M Sport -turvavyöt olisi ollut vielä haluttava kapistus, mutta olisi vaatinut myös Active Protection -varusteen ja sitä myöten hinta olisi noussut vielä 900 euroa. Jäi sitten pois, kun johonkin piti raja vetää.

Myyjällä oli valmistusslotti varattuna takataskussa, joten positiivinen yllätys olikin, että menee valmistukseen jo viikolla 11 ja ajoon saisi jo toukokuun lopussa. Nyt sitten kiltisti odotellaan :rolle:
Upea paketti tulossa. Juuri mitään ei puutu.

Lisäisin itse vielä ehdottomasti:
Active Protection paketin
Tavaratilan väliverkon
Olithan ottanut tuuletettavat ja hierovat penkit.

Sen verran kallis auto on ja hienosti varustettu, että en enää näissä jarruttelisi.
Sillä periaatteella paketin kasasin ettei harmittaisi jälkeenpäin :)

Kommentit:
- Active protection eskiristää turvavyöt ja laittaa ikkunat ja kattoluukun kiinni onnettomustilanteessa. Tuleeko siinä jotain muuta? En oikein nähnyt tälle tarvetta kun ei tule ikkunat tai kattoluukku auki ajeltua..
- Sama juttu tavaratilan väliverkon kanssa: En koskaan kaivannut edellisessä X5:ssä, joten en nähnyt tarpeelliseksi tälläkään kertaa. Jos enemmän tavaraa kuljetan niin kaadan yleensä penkit, joten ei ole ollut tarvetta "kasata" takakonttiin tavaraa niin että tulee penkin yli. Koiraakaan ei ole.
- Tuuletettavat ja hierovat penkit: Minulla on M5:ssa tuuletettavat penkit ja hyöty on ollut kyllä varsin kyseenalainen. Aika vähän tulee pidettyä päällä edes, sillä enemminkin koen epämiellyttäväksi viileän pinnan. Hieromisen makuun en ole päässyt ja jotenkin en ole tätäkään osannut edes kaivata.. Nämä on varmaan näitä makuasioita ja tottumiskysymyksiä :)

-Antti

tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja tiko » 05 Helmi 2020, 11:25

apulkka kirjoitti:
05 Helmi 2020, 09:05


Sillä periaatteella paketin kasasin ettei harmittaisi jälkeenpäin :)

Kommentit:
- Active protection eskiristää turvavyöt ja laittaa ikkunat ja kattoluukun kiinni onnettomustilanteessa. Tuleeko siinä jotain muuta? En oikein nähnyt tälle tarvetta kun ei tule ikkunat tai kattoluukku auki ajeltua..
- Sama juttu tavaratilan väliverkon kanssa: En koskaan kaivannut edellisessä X5:ssä, joten en nähnyt tarpeelliseksi tälläkään kertaa. Jos enemmän tavaraa kuljetan niin kaadan yleensä penkit, joten ei ole ollut tarvetta "kasata" takakonttiin tavaraa niin että tulee penkin yli. Koiraakaan ei ole.
- Tuuletettavat ja hierovat penkit: Minulla on M5:ssa tuuletettavat penkit ja hyöty on ollut kyllä varsin kyseenalainen. Aika vähän tulee pidettyä päällä edes, sillä enemminkin koen epämiellyttäväksi viileän pinnan. Hieromisen makuun en ole päässyt ja jotenkin en ole tätäkään osannut edes kaivata.. Nämä on varmaan näitä makuasioita ja tottumiskysymyksiä :)

-Antti
Active protection toimii siis ennen onnettomuutta. Jos action on jo alkanut niin tottakai turvavyöt kiristyvät jne kuten muissakin autoissa. Active protection aloittaa toimet etukäteen, jos tietyt ehdot täytyy sensoreilla (kiittyvyy, etu- ja takatutkat jne).

Tavaratilanväliverkko on tapaukessasi juurikin tarpeellinen. Kun kaadat takapenkit, voit asentaa verkon etupenkkien taakse. Ilman verkkoa (raskaat) kamat tulee tiukassa jarrutuksessa/onnetomuustilanteessa ihan samalla tavalla niskaan kuin tuo takapenkin yli tuleva tavarakin.

Tuuletuksesta olen saamaa mieltä. Lisäksi penkien huolto tulee vaativammaksi, kun noihin tuuletusreikiin tartuu likaa ja tuosta kalliimasta nahkasta (jonka olet speksannut) ei olisi juuri iloa, kun istuinosa (tuuletusreiät) on Vernasca nahkaa. Ja taitaapa olla takapenkilläkin ulkonäkösyistä.

Itse vaihtaisin ehkä comfort istumet M-monitoimi-istuimiin.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15

apulkka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 21:40

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja apulkka » 05 Helmi 2020, 14:18

tiko kirjoitti:
05 Helmi 2020, 11:25

Active protection toimii siis ennen onnettomuutta. Jos action on jo alkanut niin tottakai turvavyöt kiristyvät jne kuten muissakin autoissa. Active protection aloittaa toimet etukäteen, jos tietyt ehdot täytyy sensoreilla (kiittyvyy, etu- ja takatutkat jne).

Tavaratilanväliverkko on tapaukessasi juurikin tarpeellinen. Kun kaadat takapenkit, voit asentaa verkon etupenkkien taakse. Ilman verkkoa (raskaat) kamat tulee tiukassa jarrutuksessa/onnetomuustilanteessa ihan samalla tavalla niskaan kuin tuo takapenkin yli tuleva tavarakin.

Tuuletuksesta olen saamaa mieltä. Lisäksi penkien huolto tulee vaativammaksi, kun noihin tuuletusreikiin tartuu likaa ja tuosta kalliimasta nahkasta (jonka olet speksannut) ei olisi juuri iloa, kun istuinosa (tuuletusreiät) on Vernasca nahkaa. Ja taitaapa olla takapenkilläkin ulkonäkösyistä.

Itse vaihtaisin ehkä comfort istumet M-monitoimi-istuimiin.
Näistä kommenteista viisastuneena soitin myyjälle ja lisäsin konkurssiin vielä tavaratilapaketin tavaratilan väliverkon vuoksi. Tuleepahan sitten tällä n. 300 euron lisäpanostuksella vielä takasivuikkunoihin aurinkosuojaverhot ja "Travel & Comfort" systeemi USB-pistokkeineen. Panoraamaluukkuhan olikin jo valittuna.

Active Protectionia ja tuuletuksia en vieläkään saanut itselleni perusteltua.

Pitkään painiskelin jo aiemmin Comfort-penkkien ja M-monitoimi-istuimien välillä. Näkemättä en uskaltanut lähteä noihin M-monitoimi-istuimiin ja muutenkin auton luonteeseen nähden koin Comfortit paremmaksi valinnaksi. Niiden valinta olisi myös tietänyt lisälaskua muiden varusteiden osalta sillä mm. tuuletukset olisi sitten pitänyt lisätä Merino-nahkojen kanssa.

-Antti

M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja M-Sport » 05 Helmi 2020, 19:37

Turvallisia kilometrejä upealla autolla. Itse mietin juuri noita kiristäviä turvajuttuja niin, että mitä jos jotain sattuu. Antaisinko anteeksi ja olisiko pelastunut tällä active protection jutulla. Mielenrauhan vuoksi tein positiivisen valinnan.

M-Sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja M-Sport » 08 Helmi 2020, 20:06

Safety First, minä ainakin ruksaisin kaikki turvavarusteet paikollensa.

Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja Steve » 09 Helmi 2020, 08:28

Itse jätin active protectionin pois, kun jäi vähän arvailujen varaan sen hyöty. Ehtiikö esim. sulkemaan kattoluukun ennen, kun auto vaikka pyörähtää ympäri?

Kaikki muut systeemit sitten otinkin. Night vision on jo useamman peuran spotannutkin. Loistava apuväline Suomen peuratiheimmillä seuduilla.

koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja koudihau » 09 Helmi 2020, 13:11

Steve kirjoitti:
09 Helmi 2020, 08:28
Itse jätin active protectionin pois, kun jäi vähän arvailujen varaan sen hyöty. Ehtiikö esim. sulkemaan kattoluukun ennen, kun auto vaikka pyörähtää ympäri?

Kaikki muut systeemit sitten otinkin. Night vision on jo useamman peuran spotannutkin. Loistava apuväline Suomen peuratiheimmillä seuduilla.
Kiva kuulla, että NV toimii ja on hyvä. Itsekin sen lopulta otin, vaikka jossain kohtaa jo pudotin poiskin. Ensi viikolla vihdoin luovutus 90% todennäköisyydellä.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28

Popp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Tammi 2019, 19:14

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja Popp » 09 Helmi 2020, 17:24

koudihau kirjoitti:
09 Helmi 2020, 13:11
Steve kirjoitti:
09 Helmi 2020, 08:28
Itse jätin active protectionin pois, kun jäi vähän arvailujen varaan sen hyöty. Ehtiikö esim. sulkemaan kattoluukun ennen, kun auto vaikka pyörähtää ympäri?

Kaikki muut systeemit sitten otinkin. Night vision on jo useamman peuran spotannutkin. Loistava apuväline Suomen peuratiheimmillä seuduilla.
Kiva kuulla, että NV toimii ja on hyvä. Itsekin sen lopulta otin, vaikka jossain kohtaa jo pudotin poiskin. Ensi viikolla vihdoin luovutus 90% todennäköisyydellä.
Mielenkiinnolla odotan kuvia ja kommentteja, sillä itselle myös tilattu Phytonic blue mustalla sisustalla.
2014 420d F32 Glacier silber
2020 X5 G05 xDrive45e Phytonic blue (tilattu)

koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja koudihau » 14 Helmi 2020, 18:53

Auto haettu ja onhan se hieno ja antaa mukavan kyydin. Täytyy joskus laittaa kuvia, yritin äsken kännykällä, mutta en osannut :lol: . Musta sisusta Tanzaniten kanssa on minusta hieno, musta on kuitenkin aina musta :thuup: . Ulkoväriltä odotin tuolla hinnalla ehkä vähän enemmän. M-sport merkinnän poiston sijaan olivat repineet kaiken muun irti ja polttoaineluukun vieressä ehkä pieni naarmu, joku pistoolilla kenties vähän huitassut, ei paha ja ensi viikolla pinnoitukseen jos se siitä parantuisi. Käsialueiden lämmitys toimii penkinlämmityksen kanssa, pitkään etsin sitä nappia mistä saisi kädet lämpeneen. Ambient Air:lla ei fyysistä näppäintä, vielä en tiedä mistä saisi hajut pihalle, jos olisi ainetta.
Kaikin puolin hieno auto, vaikka ehkä vähän enemmän odotinkin. Sisäkoristelistalta mm. odotin enemmän 700 eurolla, vaikuttaa vähän värikkäältä liimapaperilta. Penkkien selkänojan pistokkeissa toimii kaiketi vain uusimman iPhonen laturi. Henkaria ja tablet telinettä ei kuulunut siihen hintaan ja Ambiet Air tuoksutkin oli hukassa.
Veikkaan, että tuntemukset paranee ajan kanssa. Nämä on näitä 80 km jälkeisiä kokemuksia.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28

tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja tiko » 14 Helmi 2020, 21:54

koudihau kirjoitti:
14 Helmi 2020, 18:53
Auto haettu ja onhan se hieno ja antaa mukavan kyydin. Täytyy joskus laittaa kuvia, yritin äsken kännykällä, mutta en osannut :lol: . Musta sisusta Tanzaniten kanssa on minusta hieno, musta on kuitenkin aina musta :thuup: . Ulkoväriltä odotin tuolla hinnalla ehkä vähän enemmän. M-sport merkinnän poiston sijaan olivat repineet kaiken muun irti ja polttoaineluukun vieressä ehkä pieni naarmu, joku pistoolilla kenties vähän huitassut, ei paha ja ensi viikolla pinnoitukseen jos se siitä parantuisi.
Sama väri, teetin pinnoituksen ennen luovutusta, joka oli viikko sitten torstaina. Minulle väri on odotusten mukainen, Tananite on heikossa valossa aika saman värinen kuin Carbon black on kirkkaassa valossa ja kirkaassa valossa sitten kunnolla sininen. Sisusta on valkoinen.

Ajomäärä on vajaat 900km, yksi pidempi 450km reissu yöllä, muuten nurkissa pyörimistä. Sähköllä on kuljettu 400km ja akku riittää noin 40-50km ajoon, joten usein miten selviää päivästä pelkästään sähköllä, ladannut olen vain öisin.
Kulutus on keskimäärin 6 litraa, maantieajossa bensaa kului 9-10 litran väliin (nopeus 100-110km/h) eli aika sama kuin edellisessä mallilla. Varmasti kulutus nousee tuosta toiselle kymmenelle sitten kesärajoitusten aikaan.
Maantiellä uusi malli on minusta selkeästi vakaampi kuin edellinen. Ilman avustimia auto meni tarkasti ja vakaasti. Automaattiohjauksessa auto vaelsi ärsyttävästi kaistalla ees taas, mutta saattoi toki johtua haasteellisesta ympäristöstä: pimeää + lievää vesi+räntäsadetta. Pitää kokeilla uudelleen paremmissa oloissa.

Toistaiseksi kokonaisuutena erittäin positiivinen fiilis ensimmäisen viikon jälkeen
+ bensamoottori on todella hieno, ja ehkä merkityksellisin asia itselle. Edellinen oli ensimmäinen neloskoneinen bemari ja paha, paha harha-askel.
+ ketteryys, nelipyöräojaus toimii oikeasti hienosti nurkka-ajossa
+ hiljaisuus maantieajossa
+ erinomaiset kaukovalot
+ riittävän iso akku
+ vakaus moottori-/maantieajossa
+ mukavan letkeä jousitus

- automaattiohjauksen levottomuus,
- automaattiohjaus pakottaa auton keskelle kaistaa eli kumisurien pohjalle. Tuskin käytän avustinta paljoakaan.
- mittariston epäselvyys/tokio-by-night tunnelma - HUD auttaa/korjaa tilannetta onneksi paljon
- rengasmelu kaupunkinopeuksissa
- kaikkien asetusten tekeminen on työlästä ja aikaa vievää touhua (meni tovi, että sain automaatiohjauksen pois päältä)
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15

Vastaa Viestiin