Ei ne nyt ihan sirkkelinteriltä näytä, eikä kyllä tunnukaan. Sanoisin, että paremmat on kuin alkuperäinen koko. Kesällä saa olla leveämpi sitten. Mulla oli tuossa F10:ssä 245/45/18 ensimmäiset 5 talvea ja viime talveksi laitoin 225/50/18 alle ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Ulkonäkö on ihan hyvä eikä nouse esim. loskan/lumen päälle samalla lailla kuin leveämpi rengas. Aiemmin renkaana oli HKPL7:t ja nyt on HKPL9:t.
Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: F31 320dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Kainuu
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja MKV » 28 Syys 2018, 18:06
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI - Paikkakunta: Kaarina
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Juha » 28 Syys 2018, 18:33
225 on ykkös-, kakkos- ja kolmossarjan rengasleveyksiä. Tyhmältä näyttää noin kapea rengas, etkä varmaan huomaa mitään lumen päälle nousemisia tolla erolla. Itse vaihdoin maasturiin 235 -> 275 eikä siinäkään mitään kiipeämistä huomannut.MKV kirjoitti: ↑28 Syys 2018, 18:06Ei ne nyt ihan sirkkelinteriltä näytä, eikä kyllä tunnukaan. Sanoisin, että paremmat on kuin alkuperäinen koko. Kesällä saa olla leveämpi sitten. Mulla oli tuossa F10:ssä 245/45/18 ensimmäiset 5 talvea ja viime talveksi laitoin 225/50/18 alle ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Ulkonäkö on ihan hyvä eikä nouse esim. loskan/lumen päälle samalla lailla kuin leveämpi rengas. Aiemmin renkaana oli HKPL7:t ja nyt on HKPL9:t.
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 927
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina - Paikkakunta: Janakkala
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Aero » 28 Syys 2018, 18:38
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: F31 320dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Kainuu
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja MKV » 28 Syys 2018, 18:51
Turhapa tuota on varmaan väitellä, mutta ei se minusta näytä yhtään tyhmältä. Ja kyllä sen eron huomaa, ainakin minä... Sinusta en osaa sanoa...Juha kirjoitti: ↑28 Syys 2018, 18:33225 on ykkös-, kakkos- ja kolmossarjan rengasleveyksiä. Tyhmältä näyttää noin kapea rengas, etkä varmaan huomaa mitään lumen päälle nousemisia tolla erolla. Itse vaihdoin maasturiin 235 -> 275 eikä siinäkään mitään kiipeämistä huomannut.MKV kirjoitti: ↑28 Syys 2018, 18:06Ei ne nyt ihan sirkkelinteriltä näytä, eikä kyllä tunnukaan. Sanoisin, että paremmat on kuin alkuperäinen koko. Kesällä saa olla leveämpi sitten. Mulla oli tuossa F10:ssä 245/45/18 ensimmäiset 5 talvea ja viime talveksi laitoin 225/50/18 alle ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Ulkonäkö on ihan hyvä eikä nouse esim. loskan/lumen päälle samalla lailla kuin leveämpi rengas. Aiemmin renkaana oli HKPL7:t ja nyt on HKPL9:t.

-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: F31 320dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Kainuu
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja MKV » 28 Syys 2018, 19:14
Em. on sivulta 10, topicista "F10 talvirenkaat". Kuvakin näyttää vielä olevan. Tuon keskustelun perusteella aikanaan itsekin rupesin miettimään 225/50/18 rengaskokoa, eikä ole viime talven perusteella tarvinnut katua...KariFi kirjoitti: ↑25 Loka 2015, 16:14^^ Kyllä ne on 225/45/18.... hassuus on varmaan enempi katsojan silmissä, itse oon panostanut enemmän toimivuuteen. Kyllä mä ensimmäisiä R2sia ostaessani varmaakin vähän tutkiskelin, ettei halkaisija liikaa muuttuisi. Eikä noilla ainakaan nopeusmittarin virhe kovin suureksi kasva, muistaakseni 5 km/h- luokkaa talvinopeuksissa. Kulutus tippuu liki litran kesäkumeihin 245/40/19 verrattuna.
Toisaalta aika tarkkasilmä saa olla jos huomaa eron 245/45/18 kontra 225/45/18.... leveydessä eroa 2 senttiä ja kantin korkeudessa alle sentti.
20151025_154520_resized.jpg
Edit: Tuossa vielä linkki sivulle niin ei tarvi katella: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... &start=180
Mielenkiintoinen keskustelu muutenkin...

-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI - Paikkakunta: Kaarina
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Juha » 28 Syys 2018, 20:24
Juu,mielipiteitähän nämä, mutta miten tuon eron huomaa ajaessa?MKV kirjoitti: ↑28 Syys 2018, 18:51Turhapa tuota on varmaan väitellä, mutta ei se minusta näytä yhtään tyhmältä. Ja kyllä sen eron huomaa, ainakin minä... Sinusta en osaa sanoa...Juha kirjoitti: ↑28 Syys 2018, 18:33225 on ykkös-, kakkos- ja kolmossarjan rengasleveyksiä. Tyhmältä näyttää noin kapea rengas, etkä varmaan huomaa mitään lumen päälle nousemisia tolla erolla. Itse vaihdoin maasturiin 235 -> 275 eikä siinäkään mitään kiipeämistä huomannut.MKV kirjoitti: ↑28 Syys 2018, 18:06
Ei ne nyt ihan sirkkelinteriltä näytä, eikä kyllä tunnukaan. Sanoisin, että paremmat on kuin alkuperäinen koko. Kesällä saa olla leveämpi sitten. Mulla oli tuossa F10:ssä 245/45/18 ensimmäiset 5 talvea ja viime talveksi laitoin 225/50/18 alle ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Ulkonäkö on ihan hyvä eikä nouse esim. loskan/lumen päälle samalla lailla kuin leveämpi rengas. Aiemmin renkaana oli HKPL7:t ja nyt on HKPL9:t.![]()
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 326
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
- Paikkakunta: LU
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja *Ari* » 29 Syys 2018, 08:22
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja salmol » 29 Syys 2018, 10:11


-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 326
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
- Paikkakunta: LU
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja *Ari* » 29 Syys 2018, 11:39
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI - Paikkakunta: Kaarina
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Juha » 29 Syys 2018, 13:14
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 326
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
- Paikkakunta: LU
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja *Ari* » 29 Syys 2018, 13:26
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: F31 320dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Kainuu
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja MKV » 29 Syys 2018, 15:41
Höpöhöpö. Se mikään pullakumi ole. 22,5x0,5=11,25 ja 24,5x0,45=11,025 eli korkeudessa eroa vain 2,25 milliä 225/50 vs. 245/45. Eikä se vaapu eikä heilu sen enempää kuin 245/45 talvirengas. Sulla on alustan säädöt pielessä jos vaappuu ja huojuu...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI - Paikkakunta: Kaarina
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Juha » 29 Syys 2018, 15:47
Jos pelkkää korkeutta katotaan, niin sun mielestä 205/55 185/60 ja 165/65 on ihan yhtä tukevia? Korkeushan niissä on sama...
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 276
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: F31 320dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Kainuu
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja MKV » 29 Syys 2018, 15:53
Noissa varmaan on sulla jo aivan eri vannekoot ja vanteen leveydetkin kyseessä. Em. esimerkissä tarkoitan että vannekokokin pysyy samana 8" x 18". Edit: Myös renkaan kantavuudet sulla varmaan jo aivan eri noissa em. vaihtoehdoissa. 225/50/18 kantavuus 99 ja 245/45/18 kantavuus 100 eli vastaavat aika hyvin toisiaan niiltäkin osin.
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja salmol » 29 Syys 2018, 16:19
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 893
- Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
- Auto: F31 318dA -14
- Paikkakunta: Nokia
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Wonderi » 29 Syys 2018, 17:13
- Aero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 927
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina - Paikkakunta: Janakkala
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Aero » 29 Syys 2018, 17:38
Vaan ne harvoin ovat - ainakin kuviointi, urasyvyys ja pintamateriaali voivat auttaa leveämpää rengasta antamaan jopa kapeampaa rengasta paremman pidon vesi- tai loskakelillä. Tuoreempi rengas antaa luonnostaan parempaa pitoa tienpinnasta riippumatta kuin samanlainen vanha rengas. Leveämpi on oletuksella vakaampi ajaa, mutta jos olkaprofiili ja runkorakenne yhdessä eroaa sopivasti, voi se kapeampi ollakin selvästi vakaampi.
245 aivan varmasti pysyy paremmin pinnalla kuin vastaavan halkaisijan muuten täysin samanlainen 225 (se on ihan perusfysiikkaa), mutta jos toinen verrokeista on 5-vuotias ja toinen uusi (kuten esimerkkitapauksessa), sekä kyseessä on eri malliset tai edes saman mallisarjan eri generaation (kuten esimerkkitapauksessa), niin kuinka helppoa on verrata pelkästään leveyden tuomaa eroa? Jo se, että uudessa renkaassa on täysi kulutuspinta, tarjoaa etua vesi- ja loskakelillä. Eikä ne Nokianin insinöörit ole varmaan ihan laakereillaan lepäilleet, kun Hakkapeliittaa on rustattu jopa kaksi generaatiota eteenpäin, eli on paitsi mahdollista, myös todennäköistä että 9 vaan toimii paremmin niissäkin olosuhteissa kuin 7.
Kuinka moni meistä voi kirkkain silmin kertoa päässeensä vertailemaan saman auton alla, samoilla vanteilla saman rengasmallin kahta muuten samanlaista, mutta eri levyistä/profiilista rengasta? Silloin nimittäin voi oikeasti olla suht. helppoa eritellä, kuinka suuri vaikutus sillä leveydellä tai profiililla on. Muuten pakkaa väkisinkin sekoittaa myös muutama muu tekijä, jotka voivat olla pienempiä, mutta eivät merkityksettömiä ja näin ollen kumota tai vahvistaa yhden parametrin (leveyden) tuomaa eroa ja sen tuntua.
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI - Paikkakunta: Kaarina
Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2
Viesti Kirjoittaja Juha » 29 Syys 2018, 17:40
Kutakuinkin näin. Ainoastaan pehmeässä mössössä kapeampi rengas on parempi. Normaalisti auratuilla ja paljaalla tienpinnalla leveämpi rengas antaa paremman ajotuntuman.salmol kirjoitti: ↑29 Syys 2018, 16:19Ei tämä ihan mielipideasia taida olla. Viisaammat korjatkoon, mutta eikös se nyt ole niin että kapeampi rengas tarjoaa paremman pidon liukkaalla pinnalla, kun pintaa on vähemmän maata vasten ja paino siten osuu pienemmälle pinnalle. Eli sama paino osuu pienemmälle pinnalle joten kitka on parempi. Leveämpi taas on vakaampi ajaa ja pitää paremmin pitävällä pinnalla, mutta lumella ja vedessä huonompi ja nousee esim. vesipatjan päälle herkemmin. Matalampi rengas sortaa alle vähemmän, joten tarjoaa paremman reagoinnin eli ohjaustuntuman.
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Palaa sivulle “Renkaat ja vanteet”
- VIERAILLE
- ↳ Perustietoa foorumista
- YLEINEN
- ↳ Yleinen keskustelu
- ↳ Tekniikka ja varusteet
- ↳ DIY-ohjeet
- ↳ Renkaat ja vanteet
- ↳ Rengas- ja vannelaskuri
- ↳ Viat ja ongelmat
- ↳ Jälleenmyyjät
- ↳ Tapahtumat
- ↳ Off-topic
- MALLIKOHTAISET
- ↳ 1-sarja [ muut ]
- ↳ 1-sarja / 2-sarja [ F20 ]
- ↳ 2-sarja Active / Gran Tourer [ F45 ]
- ↳ 3-sarja [ muut ]
- ↳ 3-sarja [ E90 ]
- ↳ 3-sarja / 4-sarja [ F30 ]
- ↳ 3-sarja [ G20 ]
- ↳ 5-sarja [ muut ]
- ↳ 5-sarja [ E60 ]
- ↳ 5-sarja [ F10 ]
- ↳ 5-sarja [ G30 ]
- ↳ 6-sarja / 8-sarja
- ↳ 7-sarja
- ↳ X-sarja
- ↳ X1 / X2 (F48, F39)
- ↳ X3 / X4 (F25, F26)
- ↳ X3 / X4 (G01, G02)
- ↳ X5 / X6 (F15, F16)
- ↳ X5 / X6 (G05, G06)
- ↳ X-sarja (muut)
- ↳ M-sarja
- ↳ Z-sarja
- ↳ BMWi
- ↳ Oldtimer
- ↳ Moottoripyörät
- ↳ Muut merkit
- AUTOTALLI
- ↳ Autotalli
- ↳ Projektit
- KAUPPAPAIKKA - MYYDÄÄN
- ↳ Myydään autot
- ↳ Myydään osat ja tarvikkeet
- ↳ Myydään renkaat ja vanteet
- ↳ Myydään muut
- KAUPPAPAIKKA - OSTETAAN
- ↳ Ostetaan autot
- ↳ Ostetaan osat ja tarvikkeet
- ↳ Ostetaan renkaat ja vanteet
- ↳ Ostetaan muut