Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja drago » 29 Syys 2018, 19:44

Mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua, mutta jos katsoo ralliautoja talvikisoissa ei kenelläkään ole leveitä kumeja, kyllä ne ovat kapeita ja korkeita sirkkelinteriä. Jos leveä olisi parempi niin kai ne jotka ajaa kelloa vastaan ajaisivat niillä.

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1161
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja Juha » 29 Syys 2018, 19:53

drago kirjoitti:
29 Syys 2018, 19:44
Mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua, mutta jos katsoo ralliautoja talvikisoissa ei kenelläkään ole leveitä kumeja, kyllä ne ovat kapeita ja korkeita sirkkelinteriä. Jos leveä olisi parempi niin kai ne jotka ajaa kelloa vastaan ajaisivat niillä.
Oletko huomannut muita eroja vakioautoihin? Ja vertaatko nyt piikkirenkaita nastarenkaisiin? Omenat omenoina ja silleen.
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: F31 320dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Kainuu

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja MKV » 29 Syys 2018, 20:16

Juha kirjoitti:
28 Syys 2018, 18:33
Itse vaihdoin maasturiin 235 -> 275 eikä siinäkään mitään kiipeämistä huomannut.
Tuli vain tuosta mieleen, että tokkopa sinä sillä maasturillasi ajat 100-110km/h viitostietä Kuusamo-Kajaani väliä talviaamuisin kun tie on vielä auraamaton ja siellä on sen keskimäärin 10cm lunta joskus enemmänkin. Ja joskus kun ohitat rekkaa tms. niin keskipalte saattaa olla vieläkin korkeampi. Sen takia on monesti miettinyt enemmän tuota toiminnallisuutta kuin leveyttä talvikeleillä ja valinnut renkaaksi 225/50/18 sen 245/45/18 tai vielä leveämmän sijaan.
Aero kirjoitti:
29 Syys 2018, 17:38
mutta jos toinen verrokeista on 5-vuotias ja toinen uusi (kuten esimerkkitapauksessa)
Muistan kyllä ihan hyvin millaiset ne seiskat oli uutena. Ei siitä niin kovin kauan ole. Loskan/ lumen päälle ne nousi silloinkin herkemmin kuin viime talvena tuo kapeampi ysi. Toki ysit on uudemmat ja renkaat kehittyneet 5 vuodessa varmasti niin että sekin vaikuttaa varmasti asiaan.

Täällä pohjoisempana kun vain sattuu olemaan talvisin tiellä enemmän lunta tai loskaa kuin siellä etelän auratuilla teillä. Oma kokemukseni vain on että kun aamuisin monesti lähden auraamattomille teille niin silloin kokemukseni mukaan tuo kapeampi on parempi. Eikä se auratuilla lumi- tai jääpeitteisillä teillä tai kuivalla asfaltillakaan mitenkään heilu tai huoju. Ihan yhtä hyvin kulkee kuin tuo edellinen seiskakin. Mistään rata-ajosta ei ole kyllä kokemusta näillä renkailla, siellä voi eroja toki tullakin, sitä en kiellä.

Itse asiassa toissapäivänä vaihdoin jo taas talvirenkaat alle kun pohjoisen suuntaan oli kulku ja oikein hyvät on ollut ajaa. Paljon vaikuttaa myös se että rengaskulmat on autossa kohdillaan ja rengaspaineet oikeat.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 853
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja Aero » 29 Syys 2018, 20:53

MKV kirjoitti:
29 Syys 2018, 20:16
Muistan kyllä ihan hyvin millaiset ne seiskat oli uutena. Ei siitä niin kovin kauan ole. Loskan/ lumen päälle ne nousi silloinkin herkemmin kuin viime talvena tuo kapeampi ysi. Toki ysit on uudemmat ja renkaat kehittyneet 5 vuodessa varmasti niin että sekin vaikuttaa varmasti asiaan.
Ei siitä sinänsä kauaa ole, mutta helposti tosiaan hämää se, että vanhat renkaat kuluu ja heikkenee vähitellen, jonka jälkeen tulee kertarysäyksellä iso parannus sen vanhenemisen nollaamisen lisäksi myös uudemman mallin kehityksen myötä. Hyppy vanhasta seiskasta uuteen ysiin on taatusti isompi kuin uudesta seiskasta uuteen ysiin, jossa siinäkin todennäköisesti on huomattavissa oleva hyppy.

Vähän sama efekti kuin muidenkin vähitellen kuluvien osien, kuten 150-200tkm ajettujen iskareiden kanssa. "Ihan hyvin ne toimii" ja "inssikin kehui täryyttimen lukemia", mutta kun erehtyy vaihtamaan uudet tilalle, niin ai että kun ajettavuus muuttuu parempaan suuntaan, vaikka olisi samanlaiset kuin vanhat. Nopea, iso muutos on helpompi noteerata kuin hidas.

Tuohon kun lisää sen, että kapeampi rengas ihan fysiikan puolesta tosiaan uppoaa sinne loskaan helpommin, niin kyllä pitääkin noiden olosuhteiden ajamisen parantua. Se, että miten se muutos jakautuu iän/kulumisen, kehityksen ja speksimuutoksen välillä, on vähän haastava tarkentaa. Vaan ei sillä oikeastaan ole väliäkään, kun kerran parannus on riittävä ja kuski on tyytyväinen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 29 Syys 2018, 21:03

No niin,täällähän käy keskustelu kuumana.... 😁

Kiitos, kun teette valinnan vaikeaksi 😂 ...sormi liipaisimella 245/45/18 koolle, ja nyt aloin miettimään 225/50/18 kokoa tämän keskustelun myötä - että ensikertalaisen ostona tämä ei kyllä helpota päätöksen tekoa laisinkaan 🤣

Kiitti jätkät :thup:
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 285
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 30 Syys 2018, 07:36

Mulla on 205/50-17 Contit leveillä vanteilla ja heti oli harkinnassa että seuraavat on 225 leveät koska ne istuisi paremmin leveille vanteille. Mieli muuttui talven aikana kun sai ajaa usein auraamatonta motaria missä porukat vetää possujonossa kuuttakymppiä ja vasen kaista tyhjillään. Välillä oli noillakin renkailla luikertelua mutta leveämmillä taatusti enemmän, eikä toi koko ole yhtään veltto F20 M-Sportin alla.

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja Huivei » 30 Syys 2018, 11:15

Juha kirjoitti:
29 Syys 2018, 19:53
drago kirjoitti:
29 Syys 2018, 19:44
Mielenkiinnolla lukenut tätä keskustelua, mutta jos katsoo ralliautoja talvikisoissa ei kenelläkään ole leveitä kumeja, kyllä ne ovat kapeita ja korkeita sirkkelinteriä. Jos leveä olisi parempi niin kai ne jotka ajaa kelloa vastaan ajaisivat niillä.
Oletko huomannut muita eroja vakioautoihin? Ja vertaatko nyt piikkirenkaita nastarenkaisiin? Omenat omenoina ja silleen.
Samassa ralliautossa on pitävällä tiellä leveät ja matalaprofiiliset renkaat.

Turha tuota talvirenkaan leveysasiaa on mielipideasiana pitää. Kapea rengas on yksinkertaisesti talvikelillä parempi kuin leveä

micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: F10 520d A
Business Exclusive 12/2014

Re: Nokian Hakkapeliitta 9 vs Continental IceContact 2

Viesti Kirjoittaja micqo » 02 Marras 2018, 22:16

Päädyin kompromissi-päätöksellä Continentalin renkaisiin koossa 225/55/17. Ajatus oli ensin hankkia 18” setti, mutta koska G-sarjan auto polttaa tulevaisuudessa ja pulttijako eri, niin tää oli tähän rakoon fiksu ratkaisu. Aikaisempaa kokemusta Conteista ei ole - tuleva talvi näyttää. Positiivisen hiljaiset alla näin 500km jälkeen. :thup:
Ex. F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006