Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 26 Marras 2018, 18:39

Ajettuani E93:lla n. 90tkm ja todettuani avoauton hyväksi arkiautoksi, päätin käydä tutustumassa Jyväskylässä myynnissä olleeseen Ameriikantuontiseen, E88 -koriseen 128i -yksilöön. Tässä on luonnollisesti pikkubemarin tärkeimmät varusteet eli sporttipenkit, takavetarit ja jonokuutonen, mutta lisäksi samoihin kuoriin on pakattu punainen nahkasisusta, musta ulkoväri, xenonvalot, niihin penkkeihin sähkösäädöt ja ristiseläntuet, ämsporttia, manuaaliaski ja jotain muutakin pientä. Koeajo paljasti hyvinkin nopeasti, että Freude am Fahren on läsnä huomattavasti paremmin kuin lähes 250kg painavammassa ja reilun 20hp laiskemmassa kolmossarjalaisessa. Lisäksi auto yllätti hiljaisuudellaan ja positiivisena yllätyksenä bongasin koeajolla Defa-tökkelin ja sisäpistorasian. Lisäksi putkisto tuo moottorin murinan mukavammin esiin kuin E93:ssa - sellainen matala ja vahva, muttei kuitenkaan häiritsevä eikä rääkyvä.

Mittarilukemaksi oli ilmoitettu suorastaan epäilyttävästi alle 60tkm, mutta kun autoa tutkin enkä mistään muuta lukemaa löytänyt eikä pahemmin kulumiakaan näy, on se vaan uskottava. Osansa toki selittää se, että auto on kohtuu tuoreena kolaroitu ja ollut sen vuoksi pitkään telakalla. Tutkin autosta korjausjälkiä, joista näkee vaurion sinänsä maltillisen, mutta ilmapallon laukaisseen laajuuden. Keulapalikoita on uusittu asiallisesti ja ilmapallojärjestelmät on vieläpä käyty Suomessa Laakkosen toimesta läpi. Auto on kaikin puolin todella timmin ja olemukseltaan uuden oloinen (mm. vilkkuviiksi tuntuu ironisesti siltä, kuin sitä ei olisi ikinä käytetty :) ). Kaikki on jämpiä, paikoillaan, mikään ei natise, eikä väljiä tunnu. Vaihteensiirto on erittäin miellyttävä ja tarkka, kaukana soppakauhatuntumasta mitä kuluneemmissa yksilöissä voi löytää. Kaikkiaan miellyttävä kikotin.

Myyjä lupasi mukaan hyvät talvirenkaat ja teki asiallisen vaihtotarjouksen, joten päätin rohkeasti vaihtaa pykälää pienempään ja vetää nimiä papereihin. Ei tullut minusta vielä hyrpiittikuskia, mutta pikkuykkönen bensakutosella ei vaan voi olla huono idea. 2 viikkoa vierähti kuitenkin odotellessa, kun molemmat autot kävivät huollossa ja pitihän pikkuykköseen saada vetokoukku, jotta ihmiset voivat pahoittaa siitä mieltänsä (ja että minä saan tavaraa kuljetettua). Lisäksi E93:sta piti vähän vakioida äänentoistoa ja poistaa lisäpitkä keulalta. Hakiessa myyjä pahoitteli kovasti, kun muisti luvanneensa hyvät nastarenkaat, mutta autoon olikin hyväkuntoiset Continentalin kitkat. Totesin olevani asiaan helvetin tyytyväinen ja että se on vain suuri plussa. Ne on myös tuumaa pienemmät kuin ilmoituksessa (16" vs 17"), pidän sitäkin plussana kun ovat kuitenkin kohtuu jäykkärunkoiset, mutta pirusti mukavamman hintaiset.

Vaikka tämä timmi onkin, niin 9 vuotta on ehtinyt kulua joten jotain pikkujuttuja toki löytyy ja vähän pitää koodaamiseenkin perehtyä. Saapahan vähän harrastaa ja parannella.
-Umpioihin kertyi huurua jo koeajolla, mutta on selvästi jo vähenemääin päin. Ellei kuivu tyystin käytöllä, niin sitten kuivuu avustettuna.
-Repsikan jakkaran reisituen säätökahva on rikki, pitää siis korjata.
-Kusijussilla on eturauhasvaivoja, ei niinkään heikko vaan pikemminkin puuttuva suihku. Pitää viedä auto lämpimään ja varmistua, ettei nestepuoli ole jäässä ennenkö toteaa varmaksi että jotain on rikki. Tästä jo myyjää infosinkin.
-Oikea takavalo oli lakannut toimimasta koeajon ja hakuhetken välillä, myyjä tilasi jo ehjän.
-Tehtaan Hifi-paketti ei ihan vastaa meikäläisen käsitystä hifi-termistä, onneksi hyllystä löytyy jo valmiiksi n+1 tuotetta tämän ongelman ratkaisemiseen.
-Auto lukitsee ovia turvalliseen Suomeen turhan hanakasti ja avaa niitä turhan laiskasti, pitää siis koodata aukomaan ovet kerralla ja olemaan lukitsematta automaattisesti ajoon lähtiessä
-Talvirenkaissa ei ole paineantureita, joten pitää reenata painevalvonnan koodaus ABS-antureille.
-Turvavyöpimpotin on turhan innokas, pitäisi saada 100m köröttelyä ilman blingejä, että voi pysähtyä postilaatikolle ja ryömittää pihaan. Koodireeniä tietää tämäkin, mieluummin hieman nostaisin rajoja kuin poistaisin kokonaan.
-Persgrillit puuttuu, ensihätään ostin sellaisen istuimen päälle tulevan lämmittimen, mutta todennäköisesti asentelen penkkeihin jotain parempaa ajan kanssa.

Takana on nyt reilut 550km ja huomenna tulee taas lisää. Syntisen kiva tää on ajaa kolmoseen verrattuna, mutta myöskin yllättävän mukava taittaa matkaa.

Kuvia on vähän heikonlaisesti, koska hakiessa autoa oli jo pimeä ja kotiinpäästessä se oli jo likainen. Viikonloppu tuli puskettua töitä, joten valoisaa hetkeä ja pesuaikaa ei oikein ole kuvaamista varten ollut.

Koeajolla, alla 19" kesätassut:
Kuva

Hakumatkalla tauko Bilteman parkkiksella (helppo maamerkki, morjestin kaveria), paheksuttavasti kärry perässä (piti ne kesärenkaatkin saada kulkemaan, kahteen suuntaan...), alla 16" talvitassut:
Kuva

Oliko tässä nyt mitään järkeä? En tiedä, jotenkin tuntuu järkevältä, kun hinta ja tuote kohtaa toisensa, mutta kyllä Toyota-mies tämänkin järjentunteen lyttää. Toisaalta - aivan sama, mulla on leveempi hymy huulilla kuin Toyota-miehellä, in the end that's what counts :thuup:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 804
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja phuksi » 26 Marras 2018, 21:18

Vai näin siinä kävi :thuup: Varmasti vinkeä valinta. Isommilla möhköillä kun on ajanut tuntuu tällainen pikkukippo aika näpsäkältä varsinkin kaupungissa.

Koodaukseen liittyen kirjottelin itselle pienen ohjeen josta voin aina luntata kun piuhat on kytkenyt. Voin sen sulle nakata jos et ole aiemmin näitä vanhoja koodaillut. Sinänsä simppeliä hommaa ja pystyt oikaisemaan vähän tutkimista ja selvittelyä mitä koitin itse varmistella ennen kuin liipasin ensimmäisiä muutoksia sisään.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 26 Marras 2018, 21:40

Joo, olihan siinä kieltämättä vähän ennusmerkkiä ilmassa :). Autokuume on vähän katala kun se iskee, mutta niin se pirulainen vaan tekee, vähän ennenkö 90tkm on takana...

Aika vähän tulee suhteessa kaupungissa ajettua vaikka toimipiste Helsingissä onkin, mutta on tämä tosiaan matkan päälläkin varsin vakaan oloinen menijä. Mutkapätkällä sitten aivan eri maata kuin 325i oli, massaero näkyy sekä mutkaan ajaessa että kaasua painaessa aika selvästi.

Jaa niin, aivan ihanaa - tässä EI ole iDriveä. Sen lisäksi, että audiopuolen päivitys on kertaluokkaa helpompaa, ei ole sitä perhanan telkkaria killittämässä, vaan etenkin pimeällä voi paremmin keskittyä ajamiseen, mikä on olennainen osa ajamisen iloa. Mittarivalot minimiin, katuvalottomalle tielle, pitkät päälle ja ahh, öinen maailma aukeaa.

Ohjevinkit kelpaa kyllä, nakkasinkin jo YV:n aiheesta :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3985
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja salmol » 26 Marras 2018, 22:40

Aero kirjoitti:
26 Marras 2018, 21:40
Jaa niin, aivan ihanaa - tässä EI ole iDriveä. ...ei ole sitä perhanan telkkaria killittämässä, vaan etenkin pimeällä voi paremmin keskittyä ajamiseen, mikä on olennainen osa ajamisen iloa. Mittarivalot minimiin, katuvalottomalle tielle, pitkät päälle ja ahh, öinen maailma aukeaa.
Ohjevinkit kelpaa kyllä, nakkasinkin jo YV:n aiheesta :)
Vinkkinä sellainen, että iDrive-näytön saa kahdella painalluksella pois päältä. Se Option-nappi ja rulla alas.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 27 Marras 2018, 06:21

Hieno peli ja varmaan on hauska ajella, eikä sitä fiilistä varmaan alenna kuutosen murina ja sporttinen ajettavuus :)

Ja noissa sporttisissa pikkukipoissa on enemmän fiilistä kun isommissa, molempia on ollut ja joku juttu näissä kipoissa jaksaa viehättää :thuup:

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 27 Marras 2018, 06:44

salmol kirjoitti:
26 Marras 2018, 22:40
Vinkkinä sellainen, että iDrive-näytön saa kahdella painalluksella pois päältä. Se Option-nappi ja rulla alas.
Vanhemmissa se vaan ei sammuta taustavaloa. Vaikka tieto katoaa näytöltä, jää taustavalon kaje siihen pööpöilemään ja sammutuksen hyöty jää melko vajaaksi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 13 Joulu 2018, 21:50

Reilu 2tkm takana ykkösavoilua. Huomattavasti kolmosta hauskempi ajettava, vaikka matkassa kulkeekin leppoisasti. Erityismaininta sisämelulle, joka ei kumise ei sitten yhtään. Ainakin alustavasti olen tulkinnut tämän johtuvan siitä, että kangaskatto ei yksinkertaisesti voi kaikua. Bensankulutus tuntuu olevan vähän kovempi kuin edeltäjässä, muttei pahasti - ja saattaa vielä laskea, kunhan tehopainosuhteeseen taas turtuu.

Pääsin vähän myös tekemisen makuun, kun napsautin maanantaina paikoilleen tuoreet Valeon Silencio X-Trm -pyyhkijänsulat :D. Tänään sitten perehdyin vähän siihen eturauhasvaivaiseen kusijussiin, joka oli herännyt vähän ruikkimaan, mutta laimeasti. Mietin mahdollisia vikakohteita pari sekuntia ja tulin siihen tulokseen, että joko pumppu alkaa olla elämänsä ehtoopuolella (epätodennäköistä, mutta ehkä mahdollista) tai linjastossa asuu yksi tai useampi mörkö tukkimassa sitä. Jos pumppu kuolee, on se joka tapauksessa pakko kaivaa esiin, joten päätin varmistua vaihtoehdosta B antamalla mahdolliselle mörölle ns. kickbackin paineilmalla. Puhalsin siis ilmaa linjastossa vastapalloon ja kah, suihku parani kummasti. Joko mörkö pysyy jatkossa tankin pohjalla, hajosi palasiksi tai palaa uudestaan tukkimaan linjaa, mutta toistaiseksi toimii. Jos mörmö palaa linjaan, voi sen kaivaa isommalla työllä esiin.

Vaihdoin myös myyjän suoraan minulle tilaaman takavalon paikoilleen todetakseni, että se ei auttanut valovikaan. Debuggailin mittarin kanssa tullen siihen tulokseen, että sähkö pääsee umpiolle asti, mutta valaisinta ei vaan kiinnosta. Pitänee mainita aiheesta myyjälle. Vaihdoin kuitenkin takavilkkuihin keltaiset polttimot, kun vanhoista oli väri rapissut pois.

59565km Pyyhkijänsulat, Valeo Silencio X-Trm
59794km Takavalon debuggausta, takavilkkujen vaihto, kusijussin herättelyä
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27
Auto: F21 M135i xDrive

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja msalojaa » 20 Joulu 2018, 18:54

Hieno on! Olen erityisen mieltynyt tästä mallisarjasta siihen coupeen eikä tämä avokaan näytä yhtään hassummalta. Punaisista nahoista plussaa :thuup:

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 27 Joulu 2018, 18:03

Tuo helman "venelinja" (kyljen ja helman väli, joka kaartaa niin että on keskeltä alempana kuin päistä) on vieläkin itselleni vähän ewww, mutta muuten E88 on kyllä omaankin silmääni onnistunut kori. Sisustakin on paitsi oivan värinen, myös hyväkuntoinen.

Ostaessa oli puhetta, että myyjä leimaa jos ehtii. No, ei ollut ehtinyt, joten ajoin tänään konttorin kautta töistä kotiin - tuloksena tässä taloudessa suorastaan perinteinen katsastustapahtuma: heti alussa kerroin auton viat inssille, joka käytännössä vahvisti kertomani oikeaksi ja kirjasi ne paperille ylös korjauskehotuksina ja antoi reilun vuoden ajoaikaa. Se uusi takavalo ei meinaan ole vielä tullut (DHL:llä joku joululoma tms - lamppu on jumittanut Saksassa jo kotvan) ja oikea etukoiranluu alkoi myös ilmoittelemaan itsestään. Tilasin koiranluiksi Meylen HD -mallit, katsotaan miten ne suoriutuu hommastaan.

60891km Auto katsastettu, Citykatsastus Riihimäki
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 28 Joulu 2018, 20:50

Koska auto on katsatettu eilen, tulivat uudet takavalot tänään. Hellan tuikut QPartsilta Saksasta maksaa ~120e/kpl, joten symmetrian ystävänä en jaksanut miettiä toisen kestoa vaan vaihdoin molemmille puolin uudet valot. Nyt on kivempi ajaa pimeällä, kun kaikki valot toimii oikein.

60913km Takavalot vaihdettu, Hellan palat, ostopaikka Qparts
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3985
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja salmol » 28 Joulu 2018, 23:41

Aero kirjoitti:
27 Joulu 2018, 18:03
Tuo helman "venelinja" (kyljen ja helman väli, joka kaartaa niin että on keskeltä alempana kuin päistä) on vieläkin itselleni vähän ewww
Tuo alakylkilinjan karre saa vaikutelman että kori jotenkin "roikkuisi". Ja etuvalot ovat kyllä jotenkin ei minun makuuni, mutta muuten kyllä varmasti oikein maistuva.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 925
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 29 Joulu 2018, 00:30

Nimenomaan. Sinänsä tylsä, mutta rehellisen ryhdikäs suora tai edes reilusti suorempi linja olisi paljon miellyttävämpi ja silmälle helpompi. Onneksi tuo kohta omasta autosta ei näy ratin taakse, niin sitä ei tarvi miettiä :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence