Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 14 Huhti 2019, 00:58

Nyt kun vihdoin ja viimein on taas alkanut aikaa riittämään oppivalle harrastukselle, olen vihdoin alkanut tutustumaan koodaustouhuihin. Kiitokset phuksille jo viime vuonna toimittamastaan ohjeesta, joka kivasti avasi perusasiat. Jo auton ostaessa huomasin, että varustelistalta löytyvä Kurwenlicht on poistunut käytöstä, ilmeisesti keulaa korjatessa. Sain kuitenkin tänään päähänpiston kokeilla että mitä tapahtuu, jos sen aktivoi kun huomasin FRM:ssä ruksin sopivassa nicht_aktiv -kohdassa. Kappas oho, nyt mulla on toimivat kaarreajovalot :). Samantien ruksin päälle kulmaamisvaloina toimineisiin keskivaloihin apupitkät ja siirsin huomiovalotoiminnon enkelinsilmistä niihin, sekä aktivoin morjestusvaloihin myös etusumarit, jolloin auto myös vähän valaisee ympäristöään pimeällä, kun lukituksen avaa.

Aero kirjoitti:
05 Huhti 2019, 21:48
SOS-puhelin lakkasi luonnollisesti toimimasta ja sytyttää nyt yleisen huomiokolmion mittaristoon. Tarttee selkeesti koodata se pois kehistä.
Tätä taikaa en vielä keksinyt, saa vinkata jos tahtoo, pakko ei toki ole. Samalla muuten vaimeni kongi, tarvii koettaa törkätä kiinni tuon soittimen adapterisarjan mukaan kuuluva kaiutin, ilmeisesti se toistaa nuokin eikä pelkkää parkkitutkaa (jota tässä autossa ei ole, siksi jätin sen irti soitinta vaihtaessa).

Aero kirjoitti:
31 Maalis 2019, 23:18
Neito huomasi keskimmäisen takavalon pimentyneen oikeasta päästään. Tilasin uuden valaisimen, kun eivät edes kauheita maksa, pitää vaihdella paikoilleen kunhan saapuu.
Liettualainen kauppias taitaa nykytyyliin tilata osia vasta kun saa myytyä, kun tämä pääsi vihdoin torstaina Suomeen asti, ehkä siis jo alkuviikosta kotona. Ei tässä onneksi ole hoppua ollut enkä mitään nopeaa toimitusta tilannutkaan, mutta silti aika hidas suoritus.

Tilasin myös SmartTop -purnukan katon hallintaan, odotellaan sitäkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 15 Huhti 2019, 22:43

Aina kannattaa manata "ääneen" intternetissä, kun silloin yleensä alkaa tapahtua :). DHL:n lähetti kolkutti tänään ovelle ja lykkäsi SmartTop -paketin kouraan. Postimies ei ollut yhtä toimelias ja jarruvalon sai hakea asiamiespostista.

Keli oli komee ja aikaakin tarjolla, joten nyppäsin takaluukusta verhoilun irti (tässä kohtaa paniikkikahvaton euromalli olisi kivempi, kun verhoilu jää roikkumaan paniikkikahvan vaijeriin), rapsuttelin vanhan jarruvalon mutterit auki ja nyppäsin sen pois paikoiltaan. Sen verran hapero oli vanha valo, että kiinnikkeitä hajosi irrottaessa ja jo sisältä säröillä ollut punalasikin lohkesi, joten turha edes perehtyä vikaan vaan tämä lähti suoraan SERriin. Piuha kiinni uuteen tuikkuun, tuikku sijoilleen, mutterit kiinni ja testaamaan. Toimii, joten ei muuta kuin verhoilu paikoilleen, luukku kiinni ja siirtymä sisäpuolelle.

E88:n kattomoduuli asustaa takapenkin selkänojan takana. Mod4cars:lla on hyvät ohjeet, mutta pääpiirteittäin nostetaan istuinosa irti (etureunasta nostamalla irtoaa, sitten vaan nostaa pois). Seuraavaksi niskatuet irti, niskatukien runkopalat irti, selkänojan alareunasta kaksi 13mm mutteria irti ja selkänoja nousee ylöspäin pois paikoiltaan. Seuraavaksi tulikin pieni mietintähetki, kun "This reveals the top controller in the left corner" ja minä sihtasin silmät tietty kuskin puolelle (auton vasen puoli), mutta kyseessä onkin asentajan näkökentän vasen puoli, eli auton oikea puoli. Sieltä se kattomoduuli löytyi aika nopeasti, joten ei muuta kuin taikomaan. Smarttopin mukana tulee PnP -kaapeli, joka asennetaan kattomoduulin kaapelin väliin ja siitä tulee haara Smarttopille. Lisäksi tökkäsin kiinni mukana tulleen USB-kaapelin ja neppailin läppärillä kasan asetuksia kohdalleen. Smarttopin kiinnitin mukana tulevalla velcroteipillä sopivaan kohtaan ja USB-kaapelin vetelin siististi penkin välistä takakulmaan saataville, mutta sopivasti piiloon - nyt sillä voi konffata palikka myöhemminkin, jos mieli muuttuu joltain osin.

Kelpoisa purkki on tuo Smarttop, toimii kuten pitääkin. Konffasin kattoon kauko-ohjauksen sekä konsolinapeista one-touch -toiminnot ja mahdollisuuden aloittaa katon avaus- tai sulkuoperaatio alle 20km/h ajonopeudessa. Aktivoin myös kauko-ohjauksen ikkunoille ja peilien käännölle sekä 2-suuntaisen one-touch -toiminnon kaikkia ikkunoita ohjaavaan isoon ikkunanappiin.

Taas on auto valmiimpi kesään, kun katon avaus on entistä vaivattomampaa :thuup:

67713km: Vaihdettu uusi keskijarruvalo ja asennettu Smarttop -katto-ohjain
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 15 Touko 2019, 22:21

Aero kirjoitti:
05 Huhti 2019, 21:48
SOS-puhelin lakkasi luonnollisesti toimimasta ja sytyttää nyt yleisen huomiokolmion mittaristoon. Tarttee selkeesti koodata se pois kehistä.
*bu-dum-tsihh*, puhelinmurkulan valvonta sammuu, kun Kombista vetää disabled -tilaan asetukset TCM_ALIVE_MONITOR ja TCM_ID_MONITOR. Se siitä huomiokolmiosta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 25 Kesä 2019, 00:49

Auto on pari kertaa vihjannut, että oikea eturengas rauhaksiin kadottaa ilmaa sisästään sekä vasemmalta edestä on alkanut kuulua pieni klik joissakin töyssyissä ja jarruttaessa läsnä on toisinaan pieni tärinä. Näistähän saatiin kerättyä sellainen actionpaketti, että töiden jälkeen hurautin tallille, tunkkasin keulan pukeille ja ruuvasin eturenkaat irti. Molemmista reaktiotangoista löytyi välystä, vasemmalta myös pallon puolelta se klik. Tämän todettuani ruuvasin paikoilleen E93:sta varten ostamani Beyern -vanteilla olevat etupyörät. Keulasta päästyäni tunkkasin ilmaan auton perän ja vaihdoin myös takarenkaat. Takaa löysin yllätyksekseni väljät koiranluut, joten pitänee tilailla ja vaihtaa ne samalla kuin eteen tukivarret.

Aika rajoille nuo ET35 / ET15 -Beyernit tulee tässä korissa, melkeen pitäisi niille pujottaa vielä pari senttiä nykyistä kapeammat renkaat tai löytää jostain 5-10mm lisää ET:tä.

Pari fotoakin tuli otettua:
Kuva

Kuva

Tästä jotenkin näkee tuon fitmentin, omaan silmääni saisi tosiaan olla jopa sentin sisempänä:
Kuva

Ja vielä yksi taiteellinen näkemys, kuvan - tai ainakaan kuvaushetken - nopein ei aina ole Bemari:
Kuva

72359km: alle E93:sta jääneet Beyern-vanteet renkaineen, 8*17" ET35 (edessä) ja ET15 (takana), renkaina 225/45R17. Lisäksi diagnosoitu alustasta vaihdon tarpeessa olevat etureaktiotangot sekä takakoiranluut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Havis » 25 Kesä 2019, 17:36

Aika pienillä kilsoilla reaktiotangot luopuneet neitseellisestä jämäkkyydestään.

Olisko korjausajan seisonnalla asiaan vaikutusta

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 25 Kesä 2019, 22:53

Joo, aika syö kanssa etenkin kumiosia. Oikealla korinpäinen kumi on selvästi vähän väsynyt. Vasemmalla kliksahtava väli on pallon puolella, voi olla että siellä on epäpuhtaus päässyt väärään paikkaan ja alkanut kuluttamaan palloa. Eikä tällä ajaminen varmaan ole aina ollut ihan köröttelyä, ajettavaksihan tämä on tehty :)

Tarttee vielä todeta, että on muuten pikkusen eri auto ajaa noilla pyörillä. Jäykkä alusta ja kevyet pyörät on aivan helmi kombinaatio, tulee sellainen pintapehmeä ja mukava olemus, mutta varsin innokas ja vakavamielinen käytös mutkaan kääntäessä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 23 Heinä 2019, 20:02

En ole pitänyt kiirettä kun on ollut tärkeämpää ruuvattavaa ratalelussa, mutta nyt on tilattu eteen reaktiotangot ja alatukivarret sekä taakse koiranluut. Saatan olla laiska ja vaihtaa vasta lomalla ensi kuun aikana tai yllättää itsenikin ja jumpata jo aiemmin.

Tällä välin tuli kuitenkin vastaan tilanne, jossa auto alkoi muistuttelemaan että jarrunesteitäkin olisi ehkä joskus hyvä vaihdella. Tein työtä käskettyä ja kelkoin auton aikaisin aamulla Koskeloon Metroauton hoteisiin ja samalla kun itse tein töitä, valutteli asentaja autoon uusia litkuja. Asiakkaan tahdon mukaisesti scopea venytettiin kattamaan myös kytkinnesteet, joiden vaihto ei huolto-ohjelmaan kuulu, vaikka samaa litkua jarrunesteen kanssa onkin. Kytkinneste on pienemmällä rasituksella eikä kiehu kovassakaan ajossa, joten se "toimii" ikinesteenä kuten uudempien automaattien vaihteistoöljytkin - kyllä se kytkin kestää nesteiden eliniän...

Raikkarin vaihto on jenkkimallissa jännästi sidottu jarrunesteen vaihdon kanssa samaan huoltoon. Se on vaihdettu öljynvaihtohuollossa joka kuului kauppaan auton ostaessa, joten ei vaihdettu nyt vaan päätin jatkaa sen vaihtelua öljyn kanssa samaan aikaan - öljy kun vaihtuu useammin kuin jarruneste.

Pakko todeta, että autoilu on ihanan halpaa nyt, kun matkaa kertyy puolta vähemmän vuodessa kuin aiemmin. Sitä vallan ihmettelee, kuinka huoltoonkin on vielä niiiiiin pitkä aika.

73711km: Jarru- ja kytkinnesteet, Metroauto Koskelo
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pikkuykkönen arkiajossa - BMW E88 128i 2009

Viesti Kirjoittaja Aero » 15 Elo 2019, 01:14

Aero kirjoitti:
23 Heinä 2019, 20:02
En ole pitänyt kiirettä kun on ollut tärkeämpää ruuvattavaa ratalelussa, mutta nyt on tilattu eteen reaktiotangot ja alatukivarret sekä taakse koiranluut. Saatan olla laiska ja vaihtaa vasta lomalla ensi kuun aikana tai yllättää itsenikin ja jumpata jo aiemmin.
En yllättänyt itseäni, vaan käytin väliajan autoharrastustarmon pääosin ratalelun jarrujen parissa.

Sen verran rajalle tuntui tulevan noilla pyörillä, että takaa rupesi heitoissa kuulumaan ikävää narahdusta. Tähän löytyi lääkettä Vantaalta Autotekiltä, suhailtiin emännän kanssa eilen aamupäivällä sinne ja odotellessa nappasivat takapyörät irti, sorvasivat takavanteiden kiinnityspinnoista 3mm pois, laittoivat paikalleen ja toivottivat hyvää matkaa. Takavanteiden ET on nyt siis 18, eikä ne kyllä vieläkään liian sisään jää, mutta hiljeni kummasti.

Autotekiltä jatkettiin harrastetallille, jossa enste perä ylös. Tuli tsekattua perävälitys kun en ollut siitä ihan varma ja kun 13 kierrosta kardaanilla pyöräytti renkaita melko lähelle 4 kierrosta, on välitys lähellä lukemaa 3,25 eli listasta katsottuna 3,23. Tärkeätä nippelitietoa omasta autosta, se pittää tietää. Seuraavaksi takarenkaat irti, koiranluut irti, uudet kiinni (Lemförder), pyörät paikoilleen ja auto alas.

Kun kaikki takapäähän liittyvä oli operoitu, niin keula ilmaan, eturenkaat irti, sisälokarit irti ja tukivarsijumppa (reaktiotangot Meyle HD ja alatukivarret (Meyle OE) alkakoon, minä vasemmalla ja emäntä oikealla puolen. Vasemmalta enste reaktiotanko uusiin puihin, perään alatukivarsi. Nämä meni ihan helpolla, joten sisälokari sijoilleen ja ihmettelemään oikeaa puolta neidon kanssa. Tukivarren kartio oli vähän tiukassa ja sille piti sanoa vähän pahasti, että lähti irti. Reaktiotangon kartio puolestaan oli vähän enemmän tiukassa, eikä sille riittänyt että sanoi pahasti. Sekä murtohaarukka että vääntötyökalut jättivät kylmäksi, eikä paikalla ollut tarpeeksi leveään otteeseen kykenevää palloniveltyökalua. Aikamme kiroiltuamme jätin vanhan reaktiotangon paikoilleen ja suuntasimme kotiin, missä minulla on paremmin säätyvä palloniveltyökalu.

Kotona siis jälleen auton oikea etukulma ylös, reaktiotangon pallon mutteri irti ja noitumaan. Palloniveltyökalu yltti juuri ja juuri leviämään tarpeeksi, mutta jäi niin vinoon että luiskahti pois paikoiltaan kirratessa. Vaihdoin työkalun keskituen pidempään pulttiin, noiduin pulttipyssyn kanssa työkalun niin tiukkaan kuin sain ja annoin lekaa reaktiotangolle. Eikä mitään, kartio pysyy kiinni kuin hitsattuna. Illalla piti vielä lähteä hakemaan emännän auto kaverilta kotiin, joten ratalelu liikennekäyttöön ja sillä matkaan pikkuykkösen jäädessä pukille.

Tänään palatessani auton luokse totesin, että enää en kysele kauniisti, vaan nyt se ärrkeleen varsi otetaan irti. Kannoin vähän lisää kalustoa auton viereen, kieputtelin mutterin pari kierrosta hollille, nappasin akulta miinuspiuhan irti, heitin lepoasentoon auton kulman alle ja tulitin mutterin sisään virtaa sen minkä Kempistä irtoaa. Vaikka valovirtakone onkin, niin kehutusti parraasta päästä moisia. Hetken päästä mestoilla näkyi sopivasti keltaista hehkua, jonka sopivasti himmenyttyä löin pitkän hylsyn pitkään vääntiöön, tuuppasin sijoilleen ja väänsin. Hitsaus piti tiukemmin kuin kartio ja kartio narskahti vaivaisesti liikkumaan. Seuraavaksi hylsy pulttipyssyyn ja tulitusta ja kah naps, kartio on irti. Nyt vaan siinä päässä on kohtuu tukevasti paikoilleen hitsattu mutteri, joten seuraavaksi pyörivä ystävä kouraan ja rälläköimään mutteria irti. Rälläkkä ei mahtunut sijoille niin, että kierreosan olisi voinut vain katkaista, joten leikkasin ja hioin settiä päästäpäin pienemmäksi, kunnes olin hitsausosasta ohi ja pulttipyssy sai mutterinjämän pyöriteltyä irti. Sisälokari irti, reaktiotanko korista irti ja katsomaan sitä kartiota, joka oli hämmentävästi hapettunut vahvasti ja siitä vissiin jurnahtanut kiinni asti. Harjasin ja tervasin olan kartiokolon, ettei seuraava jämähdä ihan yhtä tiukkaan, löin uuden reaktiotangon paikoilleen ja kasasin auton.

Operoinnista ei tullut kuvia otettua, mutta tuo oikean reaktiotangon pallo näytti lopulta tältä:
Kuva

N. 75600km: Takavanteiden ET-muutos 15->18, Autotek
75656km: Taakse koiranluut Lemförder, eteen alatukivarret Meyle OE ja vasemmalle eteen reaktiotanko Meyle HD
75744km: Oikealle eteen reaktiotanko Meyle HD
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence