Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja AjamisenIloa » 03 Joulu 2019, 15:50

Tiedän, että aihe varmaan saattaa himottaa joitain henkilöitä kirjoittamaan vastauksia asian vierestäkin. Toivonkin, että sellaiset vastaukset jätetäisiin kirjoittamatta :thup:

Millä keinoin kuljettaja voi vaikuttaa saavuttaakseen maksimaalisen toimintasäteen sähköllä ? Teemana 1...5 km lisää. Esimerkkeinä muutama helppo:

- ajonopeus
- esilämmitys + sen ajoitus
- puhallinnopeuden säätö minimiin
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1093
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 03 Joulu 2019, 21:13

Lopetetaan jarrupolkimen painaminen.

AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja AjamisenIloa » 03 Joulu 2019, 22:33

Wonderi kirjoitti:
03 Joulu 2019, 21:13
Lopetetaan jarrupolkimen painaminen.
Niin se varmaan on, vaikkakin näissä vehkeissä tuo jarrupolkimen painaminen aiheuttaa akun latautumista.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 266
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 04 Joulu 2019, 07:26

Kapeammat renkaat

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1322
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja Juha » 04 Joulu 2019, 07:55

wsaarja kirjoitti:
04 Joulu 2019, 07:26
Kapeammat renkaat
Ja niissä yli 3 bar.
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1768
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e 6/2018

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja gestapo » 04 Joulu 2019, 08:17

Eco-ajomoodi ja tärkein on ennakointi.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 606
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja Huivei » 04 Joulu 2019, 08:44

Regen pois päältä tai jos ei saa, niin mahdollisimman pieneksi. Eikö eco-pro toiminnolla ole nykyisin coasting - päällä? Sitten ajetaan niin, että jalka on mahdollisimman lyhyen aikaa kaasulla ja coastingilla mennään, ei kuitenkaan niin kovaa että pitäisi liiemmin jarrutella. Kiihdytykset saa olla ihan reippaita.
Viimeksi muokannut Huivei, 04 Joulu 2019, 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja AjamisenIloa » 04 Joulu 2019, 10:27

Hyviä pointteja tullut.

Tuo kabiinin lämmityskin on ihan mielenkiintoinen juttu. Varmasti näin, että mitä pienempi pyynti, sen vähemmän kuluttaa energiaa. Toisaalta, varmastikin näiden sähkövehkeiden automatiikka hyödyntää tehokkaasti sisäilman kierrätystä, jolloin dt on suunnilleen sama, olipa pyynti 18 tai 20 c. Mutta, osa otetaan kuitenkin aina ulkoa..

Jokuhan on varmasti kokeillut ajaa ilmastointi suljettuna ? Jos range on ilmastointi päällä 40 km, saako tuolla tempulla + 2km lisää => 42 km.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15

Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja 315i » 04 Joulu 2019, 17:03

Ilmanvaihto/ilmastointi antaa kyllä pari kilsaa lisää kun on off. Mutta mahd vähän jarruttelua ja vapaata rullausta on paras tapa. Ite käytän miltei aina sportti moodia, kun taajamassa kuitenkin tarvitsee jarrutustehoa(rege.). Tosin siitä ei saa ikiliikkujaa, eli sais kaikki kiihdytyksen energiat takas akkuun.
Suurin vaikuttava tekijä on monasti muut kulkijat liikenteessä. Jos ruuhkaton aamu ja saa ite ajella omassa "rauhassa" kulutus putoaa helposti 10-20 rossaa.

AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja AjamisenIloa » 05 Joulu 2019, 09:24

Juha kirjoitti:
04 Joulu 2019, 07:55
wsaarja kirjoitti:
04 Joulu 2019, 07:26
Kapeammat renkaat
Ja niissä yli 3 bar.
Tuolla paineen lisäyksellä mahdollista saada n. +1 km lisää (45 km rangeen), perustuen 2% polttoaineen kulutuksen pienentymiseen 0,3..0,5 bar paineen kasvun myötä.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 266
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 05 Joulu 2019, 09:31

Ja tietty painoa vähentämällä. Sekä autosta että kuskista :mus:

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 951
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F25 2.0d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Hybridin sähköisen toimintasäteen kasvattamisen niksit G20/G30 jne.

Viesti Kirjoittaja jaki » 05 Joulu 2019, 14:58

wsaarja kirjoitti:
05 Joulu 2019, 09:31
Ja tietty painoa vähentämällä. Sekä autosta että kuskista :mus:
Eli kaiiki turha kama pois autosta.
- lumiharjaa ei tarvita, lumet voi poistaa kädellä
- parkkikiekko taitaa olla hiukan kevyempi kuin elektroninen vastaava
- autossa muutenkaan ei mitään ylimääräistä, toki matot pitää olla puhtaat, niin ovat kevyemmät
Tuo siis sillä oletuksella, että autoon ei tehdä mitään muutoksia
Sitten kuski:
- laihdutuskuurille
- aina rattiin nälkäisenä, vatsa on tyhjänä kevyempi
- juodaan minimimäärä, vähän nestettä
- kaikki suola pois, elimistö kuivuu
- käytetään säännöllisesti ulostuslääkkeitä
- jos käyttää silmälaseja, leikkaukseen, samalla lähtee hieman painoa pois silmistä
- kevyet vaatteet, silkki tai 100% laadukas villapuku, yllättävän kevyitä vrs tusuninatavara
- nahkapohjakengät, kevyemmät kuin kumi
- kello ja sormus pois
- mukaan vain minimiluottokortit ja setelit, ei kolikoita lainkaan

Nuo kaikki tietysti tosissaan esitettynä :)
Minua kyllä naurattaa eniten varsinkin Saksassa nähdyt Tesla kuskit, jotka köröttelevät Autonahn:lla rekkojen perässä.
Voi helvetti, +700Hp on tarkoitettu ihan johonkin muuhun kuin tuohon :tong:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & koodauksia, ohjelmointeja. Uutena FRM2/3 korjaukset