F11 Ilmajousien vaihto

Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyka » 10 Joulu 2019, 14:54

Mistähän löytyy se hyvä ohje ilmajousien vaihtoon, mikä täällä sivustolla ollut. En vaan löydä.

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 307
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 11 Joulu 2019, 07:44


[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 11 Joulu 2019, 12:34

Goolaamalla löytyy hyviä videoita youtubesta. Esim tuossa: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... OD4xbU2nov

Muutama kuukausi sitten vaihdoin itse (alkuperäiset kestivät 185tkm). Arnotit maksoivat himpun yli 400/pari. Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 307
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 11 Joulu 2019, 12:56

[Zei-M-Zei] kirjoitti:
11 Joulu 2019, 12:34
Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
Oisko helpottanut ajella takapyörät lankunpätkien päälle?

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 12 Joulu 2019, 12:23

Varmasti olis helpottanut, mutta ei sattunut olemaan sopivaa puutavaraa ulottuvilla.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyka » 25 Joulu 2019, 11:40

Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!

Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Huuska » 27 Joulu 2019, 20:56

Jyka kirjoitti:
25 Joulu 2019, 11:40
Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.

Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyka » 28 Joulu 2019, 11:33

Miten siitä Arnottin itselukittuvasta pussista saa sen letkun irti?

Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyka » 28 Joulu 2019, 13:57

Huuska kirjoitti:
27 Joulu 2019, 20:56
Jyka kirjoitti:
25 Joulu 2019, 11:40
Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.
Katsoin Arnottin ohjeet ja siellä ei näitä käsketä irrottaa vanhoista, joten olkoon. Kestää mitä kestää!

Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyka » 01 Tammi 2020, 13:55

Huuska kirjoitti:
27 Joulu 2019, 20:56
Jyka kirjoitti:
25 Joulu 2019, 11:40
Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.
Lähetin viestiä Arnottille asiaan liittyen ja vastasivat, että OEM pusseissa tulee käyttää niitä suojia, mutta heidän pusseissa ei tarvitse asentaa!

Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Kampele1 » 17 Maalis 2020, 15:52

Ostin liikkeestä n. 1kk sitten 520D 15vm 100tkm ajetun auton.
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.

Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?

mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja mikse » 17 Maalis 2020, 16:50

Kampele1 kirjoitti:
17 Maalis 2020, 15:52
Ostin liikkeestä n. 1kk sitten 520D 15vm 100tkm ajetun auton.
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.

Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?
No kyllä tossa vielä melkein kaikki saa mennä myyjäliikkeen piikkiin. Voithan mahdolliseen ämpyilyyn ehdottaa, että laitetaan esim Arnottin tarvikeosat muualla kuin merkkiliikkeessä alle, niin saat kaksi yhden hinnalla.

Peksuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Maalis 2020, 19:54
Auto: BMW 520xd F11 2015

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Peksuli » 22 Maalis 2020, 20:06

Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?

Peksuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Maalis 2020, 19:54
Auto: BMW 520xd F11 2015

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Peksuli » 23 Maalis 2020, 17:03

Peksuli kirjoitti:
22 Maalis 2020, 20:06
Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
No kävi vanhanaikaisesti :dumb: sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?

ex-volvo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 13:00
Auto: F11 520d xDrive

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ex-volvo » 26 Maalis 2020, 11:05

Peksuli kirjoitti:
23 Maalis 2020, 17:03
Peksuli kirjoitti:
22 Maalis 2020, 20:06
Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
No kävi vanhanaikaisesti :dumb: sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Kompressori myös rikki. Mulla vaihdettiin eka molemmat pussit, ja homma tuntui ensin korjaantuneen sillä. Sulake kuitenkin paloi muutaman päivän päästä ja sen jälkeen vaihdettiin myös kompressori. Ei ole sen jälkeen polttanut sulaketta.

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 966
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F25 2.0d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja jaki » 26 Maalis 2020, 17:32

Peksuli kirjoitti:
23 Maalis 2020, 17:03
sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin :)
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää" :mad:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & koodauksia, ohjelmointeja. Uutena FRM2/3 korjaukset

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1182
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: F11 Ilmajousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 26 Maalis 2020, 23:40

jaki kirjoitti:
26 Maalis 2020, 17:32
Peksuli kirjoitti:
23 Maalis 2020, 17:03
sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin :)
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää" :mad:
Tästä syystä Scaniassa ilmestyy mittaristoon varoitus "Suuri ilmankulutus", että tulisi ajettua korjaamolle ennen kuin särkyy enemmän osia. Mutta henkilöautoissa ei haluta häiritä kuljettajaa ylimääräisillä varoituksilla.