Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

jopukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Marras 2018, 19:49
Auto: 320d xDrive GT 2016

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja jopukka » 07 Marras 2018, 22:21

Kävin tätä viestiketjua läpi; tietoa yllinkyllin ja nyt on pää pyörällä. Ostin juuri Ruotsi-auton 320d xDrive GT 2016 ilman mitään ylimääräisiä lämmityksiä.. Ja talvi on tulossa. Pääasiassa ajan lyhyttä työmatkaa, 10 min / suunta, mikä täytyy ottaa huomioon lisälämmitystä hankittaessa. Volvon kanssa vakioarvot olivat keskinopeus 34 km/h ja 8,4 l/100km.
-Tärkein varmistava kysymys: eikö polttoainelämmitin todellakaan saa esilämmittää moottoria?
-hankinko säteilijän, letkulämmityksen pumpulla vai polttoainelämmittimen?

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 927
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Aero » 07 Marras 2018, 22:45

Jos sähköä on tarjolla, niin tuolla ajoprofiililla meikäläisen ääni kombolle, jossa on pumpullinen letkulämppäri, sisäpöhötin ja akkulaturi. Kummoisesti ei meinaan tartte webastoida, että se vajaa 20min veto ei kylmän kulman akkua tarpeeksi lataa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Furior » 26 Marras 2018, 10:40

Itselläni saman kaltainen tilanne, kuin jopukalla. Mietinnässä TT-Thermon lämmitin ja sisähaara kaveriksi. Autona 2014 vuoden 320xd GT, jonka papereissa lukee päästöluokkana euro 6. Luulin, että tuon ikäiset ovat vielä euro 5 luokan autoja, joten mahtaako tuo aiheuttaa ongelmia lämmittimen valinnan suhteen?

Asroc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Marras 2018, 22:14

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Asroc » 05 Joulu 2018, 06:20

Hei, BMW X3 2 litran diesel Euro6 2014 rantautui kesällä Ruotsista ilman lämmityshilppeitä. Asentelin siihen muutama viikko sitten lohkon sisään ylävesiputken liitoksesta menevän Calix RE808 vastuksen. Sitä voi hyvällä omalla tunnolla kutsua lohkolämmittimeksi. Muutama viikko käytetty, ei vikavaloja. Siinä hyvä vaihtoehto jos vaan autoon käy. Kaverin pikkubemariin kun sitä mallailtiin niin näytti vähän siltä että letkuyhteen vieressä oleva laturi ois käytännössä estänyt asennuksen kun se vähän tilaa letkun vierestä vaatii. Mukavaa näpertelyä...

Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Furior » 23 Tammi 2019, 15:55

Päädyin Calixin letkulämmittimeen ja sisähaaraan. Calixin sivut suositteli tuota lämmitintä ilman kiertopumppua, joten sitä ei laitettu. Ekan lämmityksen jälkeen ainakin tuntuis toimivan ihan OK, eikä herjannut mitään. Aika ja kokemus näyttää sitten paremmin.

Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Furior » 30 Tammi 2019, 16:57

Sunnuntaina kerkesi testailemaan lämmitystä vähän enemmän. Ulkolämpötila pyöri siinä -22c ja -24c välillä, auto oli noin 2.5h piuhan päässä. Lämpökameran mukaan kone ainakin jotenkin lämpenee, putket kuumimmilta kohdilta +27c. Käynnistyksen jälkeen salavalikosta katsottuna jäähdytysneste +8c ja öljy -2c. Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin, mutta tällä mennään nyt.

Moottorina siis N47D20C ja lämmitin Calix CVH (16mm) letkulämmitin.

IMG-20190127-WA0004.jpg
IMG-20190127-WA0004.jpg (64.03 KiB) Katsottu 1231 kertaa

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 326
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 30 Tammi 2019, 17:35

Nyt tuli kunnon faktaa eikä mutua, loistavaa :)

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 696
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 30 Tammi 2019, 19:52

Furior kirjoitti:
30 Tammi 2019, 16:57
Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin
Perustuu mihin?

Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Furior » 01 Helmi 2019, 11:28

Heguli31 kirjoitti:
30 Tammi 2019, 19:52
Furior kirjoitti:
30 Tammi 2019, 16:57
Kiertopumpulla voisi ehkä öljy lämmetä paremmin
Perustuu mihin?
Ei ollut siis mikään väittämä, vaan mietintä. Ajattelin, että jos neste kiertäisi tasaisemmin/paremmin, niin moottori lämpenisi paremmin ja lämpö johtuisi myös öljypohjaan paremmin.

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 696
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 01 Helmi 2019, 18:23

En meinannutkaan,että se olisi "väittämä". Ihmettelin vaan mihin tuo perustuisi. Itse aikoinaan ratkaisin öljyn lämmityksen säteily lämmittäjällä. Toinen lämmitin oli lohkossa ja toinen "pannu" öljypohjan kupeessa. Tuli silloisella M-sarjalaisella ajeltua ympäri vuoden ja halusin varmistaa S-sarjan moottoriin maksimi voitelun heti startista.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorinlämmittimet: Defa, Calix, Webasto, Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 01 Helmi 2019, 19:35

Epäilemättä lämpöä tulee moottoriin. Eri asia on kuinka paljon hyötyä siitä on.

Vastaa Viestiin