Viesti
Kirjoittaja Juha » 24 Marras 2018, 20:11
Petsku333 kirjoitti: ↑24 Marras 2018, 20:05
Juha kirjoitti: ↑24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.
Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.
Juuri näin se tekee. Katoppa kiihdytysautojen renkaita. Auto nousee ylöspäin. Ei uskoisi, mutta näin se vaan on.
Kaikki sivut yleensä käskee myös nostamaan talvirenkaiden paineita väh. 0,2 bar ”suosituksista”.
Lue nyt vaikka toi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mit ... gs.zrw9LFA
”Kun ajetaan kovaa liian alhaisilla paineilla, keskipakovoima työntää kulutuspinnan keskiosaa ulospäin, joten keskiosa kuluu laitoja nopeammin. Tämä pullistuminen ei kuitenkaan auta vesiliirrossa. Kun liian matalilla paineilla ajetaan hitaammin, laita-alueet kuluvat normaalia nopeammin, sillä kuorma ei jakaannu kulutuspinnalle tasaisesti. Eli rengas kuluu vajailla paineilla ajettaessa huomattavasti normaalia nopeammin, vaikka kulutuspinta sattuisikin kulumaan tasaisesti.”
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i