Keskustelua talvirenkaista

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1192
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Juha » 24 Marras 2018, 19:44

Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:34
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.

https://www.bridgestonetire.com/content ... essure.png
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.

Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Petsku333 » 24 Marras 2018, 20:05

Juha kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.

Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1192
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Juha » 24 Marras 2018, 20:11

Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 20:05
Juha kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:44
Tuo on paikallaan. Lyöpä yli 80 km/h tauluun, niin alipaineinen rengas nousee keskeltä ylös ja kuluu vain siitä.

Kunnon paineet pitää kulutuspinnan suorassa. Tuo kuva on 1960-luvun renkaisiin sopivaa logiikkaa...
Niin siis Continental ja Bridgestone jne. jakaa siis nettisivuillaan ohjeita 1960 luvun renkaille? Ymmärrätkö myös että renkaita ei pyöritetä ilmassa, niin sitä sinun keskipakoisvoimaa vastassa on tie ja renkaan nouseminen keskeltä ylös tarkoittaisi sitä että koko auto nousisi ylöspäin kun ajetaan kovempaa.
Juuri näin se tekee. Katoppa kiihdytysautojen renkaita. Auto nousee ylöspäin. Ei uskoisi, mutta näin se vaan on.

Kaikki sivut yleensä käskee myös nostamaan talvirenkaiden paineita väh. 0,2 bar ”suosituksista”.

Lue nyt vaikka toi https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mit ... gs.zrw9LFA

”Kun ajetaan kovaa liian alhaisilla paineilla, keskipakovoima työntää kulutuspinnan keskiosaa ulospäin, joten keskiosa kuluu laitoja nopeammin. Tämä pullistuminen ei kuitenkaan auta vesiliirrossa. Kun liian matalilla paineilla ajetaan hitaammin, laita-alueet kuluvat normaalia nopeammin, sillä kuorma ei jakaannu kulutuspinnalle tasaisesti. Eli rengas kuluu vajailla paineilla ajettaessa huomattavasti normaalia nopeammin, vaikka kulutuspinta sattuisikin kulumaan tasaisesti.”
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 311
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 24 Marras 2018, 20:31

Petsku333 kirjoitti:
24 Marras 2018, 19:34
Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.
Kyllä on muuttanut ja aikansa meni mullakin ennen kun uskoin että alhaiset paineet kuluttaa renkaat keskeltä, ennen oli juuri toisinpäin mutta ei enään.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 759
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 25 Marras 2018, 09:50

Sitten taas itsekin valitsen rengaspaineen äänekkyyden ja fiiliksen perusteella, eikä se kuluminen kiinnosta juuri tippaakaan. Varsinkin talvirenkaat eivät juuri edes ehdi kulua sen parin talven aikana, jonka jälkeen paras pito on historiaa ja uudet alle.

Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: F30 330e

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja Sod-3 » 26 Marras 2018, 21:49

Minkälaisilla rengaspaineilla g30-kuskit ajavat talvirenkailla? Meidän autossa on 18" Hakkapeliitta 9:t original-vanteilla ja auto on sanalla sanoen lähes ajamaton. Paineet joka kulmassa 2,8. Hetkeäkään ei suoraan mene ja tärrää ikävästi. Ongelmat tosiaan alkoivat heti talvirenkailla.
Vai ovatko nuo Nokialaiset todella noin huonot? F30:ssa hkpl 8 samassa tuumakoossa oli todella hyvä, eikä tällaista esiintynyt

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 759
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelua talvirenkaista

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 26 Marras 2018, 22:13

Sod-3 kirjoitti:
26 Marras 2018, 21:49
Minkälaisilla rengaspaineilla g30-kuskit ajavat talvirenkailla? Meidän autossa on 18" Hakkapeliitta 9:t original-vanteilla ja auto on sanalla sanoen lähes ajamaton. Paineet joka kulmassa 2,8. Hetkeäkään ei suoraan mene ja tärrää ikävästi. Ongelmat tosiaan alkoivat heti talvirenkailla.
Vai ovatko nuo Nokialaiset todella noin huonot? F30:ssa hkpl 8 samassa tuumakoossa oli todella hyvä, eikä tällaista esiintynyt
Tasapainota renkaat uusiksi, mulla juuri tänään korjaantui ainakin hetkeksi täryt tuon jälkeen. Suoraan on auto kulkenut ihan moitteetta koko ajan. Paineet 2.5/2.8 etu/taka .. eli oisko 0,2 bar yli sen mitä auto suosittelee noille 18" talvitassuille, ettei pakkasella tipu liian alas. Nokian Hakka 8 run-flat. En suosittele nokian talvirenkaita enkä run-flatteja.

Vastaa Viestiin