Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + F11 520d M-Sport -11

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja jleinonen » 15 Marras 2014, 15:19

Tuossa yhtenä aamuna ehdin koekäyttämään ennen töihin lähtöä 25 minuuttia ja lämmöt oli vesi/öljy 38/36 käynnistättessä, ulkolämpötilä -1. Eli toimii nyt niinkuin pitääkin :thup:

Kiitoksia vaan Böntille avusta.

Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Sauman » 19 Marras 2014, 17:13

Böntti kirjoitti:Alkuperäisen virityksen keksimisestä (E6x) menee mun tiedon mukaan pisteet Clavurionille ja Ceeraylle :thuup:
Tässä autossa on muuten M-sport korisarja, normaaleilla puskureilla olevasta autosta saattaa saada sen sähköliittimen jopa irroitettua.
Juu, kyllä näin on! Askartelin toissapäivänä tuohon omaani vastusmodin ja vakiopuskurilla varustetusta kun irrottaa ritilän edestä, saa liittimenkin helposti irti.

Hyllystä sattui löytymään 30ohm 5W tehovastuksia ja arvelin kokeilla ensin sellaisella ja sehän mokoma kelpuutti näinkin pienen vastuksen. Mieluummin hukkaa 5W lämmöksi kuin 25W, ei tuota akkukapasiteettia ole varsinkaan pakkasella koskaan liikaa :)

Useampi lämmityskerta jo takana, eikä ole tullut vikakoodeja.
Kyseinen tehovastus lämpeni aika kuumaksi jo vartin lämmityksellä (ei viitsinyt avokäsin pidellä yhtään), joten ruuvasin sen kiinni 2x3cm kokoiseen alumiinilistan pätkään, jonka vastaavasti ruuvasin vesiventtiilin kylkeen. Nyt vastus ja tuo alumiininpalanen ei lämpiä edes kunnolla kädenlämpoiseksi (-3 pakkasessa), joten tuskin tulee ongelmia tehovastuksen keston suhteen, varsinkin kun tuota käytellään pelkästään pakkaskeleillä :thuup:

Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1084
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Böntti » 19 Marras 2014, 20:01

Pistä vaan se 47 ohminen ja 25 wattinen niin vastus kestää niinku kuuluu. Tuo teholukema on tehonkesto, ei teho. Normaaliin tyyliin P=UI, U=RI => P=U^2/R. 30-ohmisella vastuksella ja 14v jännitteellä tehoksi tulee 6,5 wattia joten tuo nykyinen vastus ei ole varmaankaan kovin pitkäikäinen.

Metallikuorisissa tehovastuksissa on muuten semmonen juttu että 25 w vastus kestää 25 w jos siihen on kiinnitetty jäähdytysripa, ilman jäähdytystä kesto on vain puolet eli 12,5w. Tuo alumiinipala lienee ajaa tämän asian.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128

TTE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
Auto: BMW 530d X-drive touring 2014

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja TTE » 19 Marras 2014, 21:52

Tällainen lienee sopiva tarkoitukseen?

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=13173" onclick="window.open(this.href);return false;

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 19 Marras 2014, 22:27

TTE kirjoitti:Tällainen lienee sopiva tarkoitukseen?

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=13173" onclick="window.open(this.href);return false;
Jep. Täältä olen itse hommannut ja linkkasin jo tuonne aiemmin. KLIK

Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Sauman » 20 Marras 2014, 15:13

Böntti kirjoitti:Pistä vaan se 47 ohminen ja 25 wattinen niin vastus kestää niinku kuuluu. Tuo teholukema on tehonkesto, ei teho. Normaaliin tyyliin P=UI, U=RI => P=U^2/R. 30-ohmisella vastuksella ja 14v jännitteellä tehoksi tulee 6,5 wattia joten tuo nykyinen vastus ei ole varmaankaan kovin pitkäikäinen.

Metallikuorisissa tehovastuksissa on muuten semmonen juttu että 25 w vastus kestää 25 w jos siihen on kiinnitetty jäähdytysripa, ilman jäähdytystä kesto on vain puolet eli 12,5w. Tuo alumiinipala lienee ajaa tämän asian.
Kiitos oikaisusta ja infosta! Taas tuli todistettua, että minä en ymmärrä sähköstä muuta kuin sen että se on sinistä ja sattuu :mus:
47ohm 25W tehovastus tilauksessa...

Tumefin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2014, 04:00
Auto: BMW E70 X5 40d

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Tumefin » 18 Joulu 2014, 23:02

Böntti kirjoitti:Noniin, äsken tutkittiin ja hutkittiin tuon jleinosen auton kanssa. Otettiin kuskinpuoleisen sumuvalon vieressä oleva ritilä pois ja siinähän se vaihtoventtiili sitten olikin, aukon vasemmassa reunassa. Autossa on N47-moottori ja tehdaswebasto näytti olevan kytkettynä samalla tavalla sarjaan kuin E6x-malleissa, joten tehovastuskikka todettiin mahdolliseksi. Sähköliitin oli sen verran hankalassa paikassa että suosiolla katkaistiin venttiilille menevä johtopari ja kolvattiin piuhoihin venttiilin tilalle 47ohm/25w tehovastus:
Kuva
Tämän jälkeen kokeiltiin Webastoa ja kyllähän se tietenkin lämmitti sekä moottorin että sisätilan, ja tämä vastuskoko kelpasi ainakin kymmenen minuutin kokeilun ajan. Vastuksen saa ruuvattua kiinni vesiventtiiliin, siinä on ruuville sopivia reikiä.
Moi,
Mulla on F11 535xd m-sport ja siinä tehdasasennettu webasto. Olen unelmoinut nyt kaksi talvea jo tästä modifikaatiosta. Nyt sain vihdoinkin hankittua kyseisen vastuksen, kolvin, tinaa ja kutistesukkia. Eli enää ei puuttuisi kuin kunnon "kädestäpitäen ohjeet urpolle" homman suorittamiseksi.
Jos Böntillä olis vaikka lisäkuvia operaatiosta, niin ottaisin ilomielin vastaan :thuup:

Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Sauman » 19 Joulu 2014, 12:32

Tumefin kirjoitti: Kuva


Moi,
Mulla on F11 535xd m-sport ja siinä tehdasasennettu webasto. Olen unelmoinut nyt kaksi talvea jo tästä modifikaatiosta. Nyt sain vihdoinkin hankittua kyseisen vastuksen, kolvin, tinaa ja kutistesukkia. Eli enää ei puuttuisi kuin kunnon "kädestäpitäen ohjeet urpolle" homman suorittamiseksi.
Jos Böntillä olis vaikka lisäkuvia operaatiosta, niin ottaisin ilomielin vastaan :thuup:
Kyllä tuossa kuvassa näkyy kaikki, mitä kyseisessä operaatiossa tarvitsee tehdä...
Eli ensin sumuvalon vierestä tuo ritilä irti, sitten katkaiset vesiventtiilille menevän johdon läheltä liitintä (2-3 cm kannattaa jättää liittimen jälkeen, jotta saa vielä halutessaan liitettyä).
Juotat n. 5cm johdonpätkät tehovastukseen kuten kuvassa, suojaa liitokset kutistesukalla ja sitten juotat nuo johdot alkuperäisiin vihreään ja ruskeaan johtoon ja jälleen suojaat kutistesukalla.
Sitten vain sopivan kokoisella ruuvilla tehovastus vesiventtiilin kylkeen kiinni ja ritilä paikoilleen, sitten voikin alkaa moottorikin nauttia kesästä talvipakkasilla :thuup:

Tumefin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Marras 2014, 04:00
Auto: BMW E70 X5 40d

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Tumefin » 19 Joulu 2014, 12:50

Isot kiitokset ! Ihan siis kaikille, jotka ovat keksineet tän modauksen ja vielä jakaneet sen tänne.
Pitääpä sitten vaan rohkeasti ryhtyä hommaan. Ei liene merkitystä kumminpäin vastuksen juottaa vihreän ja ruskean johdon väliin ?

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 19 Joulu 2014, 20:27

Tumefin kirjoitti:Ei liene merkitystä kumminpäin vastuksen juottaa vihreän ja ruskean johdon väliin ?
Ei mitään merkitystä, vastuksella ei ole napaisuutta.

Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Bemmisti » 21 Huhti 2015, 15:06

Tuli laitettu tehdastilaukseen f10 520da. Ruksin siihen tehdasasenteisen lämmittimen.

Tyhmiä kysymyksiä.

1.Myyjä väitti, että tuo tehdas peli lämmittää myös konetta. Tosin siten, että ensiksi lämmittää sisätilat ja sen jälkeen konetta. Tämä ilman käynnistystä. Ilmeisesti myyjä ei tiedä asiaansa?
2. Käynnistettyä sekä koneeseen, että sisätilaan saadaan tuon "webaston" kautta lämpöä"?
3. Jostain luin, että tapahtuu sellainen ilmiö, että kun "webasto" ollut päällä ja auto käynnistetään niin auto kylmenee ja alkaa puhkua kylmää ilmaa sisätilaan?
4. Vielä yksi kysymys pitääkö paikkansa, että esim. 30 asteen pakkasilla tuo auto missä on tehdas "webasto" on sisälämmöiltään kylmenpi vrt. ptc-elementein varustettu auto?

Onko valtuutettu BMW huolto muokkaillut tuota härveliä myös konetta lämmittäväksi?

Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 527
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2012 & M3 E93 2008
Viesti:

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Major » 21 Huhti 2015, 15:12

1) Totta, mutta kovemmilla pakkasilla lämmitysaika ei riitä, motti jää kylmäksi
2) Webasto toimii tarpeen mukaan ajon aikana
3) No jos lämmitettiin vain sisätilaa=vain osa jäähdytysnesteestä on lämmintä niin toki vesipumppu sekoittaa veden kun auto pistetään käyntiin ja hetken tulee kylmempää
4) PCT vastus tuottaa hetipuolin lämmintä, webasto siirtää lämmön veteen joten siinä on enemmän viivettä.
Webaston teho on luokkaa 5 kW ja PCT:n jotain satoja watteja. Toki webaston lämmöstä ajossa osa menee hukkaan...

Tuskin merkkiliike tekee modauksia.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
E60/61 Tyyppivikojen korjausta Jyvässeudulla. Originaalit varaosat E60/61, yleisimmät suoraan hyllystä

Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Bemmisti » 21 Huhti 2015, 15:38

Sieltähän tuli nopsaan vastauksia. Tuohon 1. kohtaan vielä. Saako kone yhtään lämpö jos pakkasta on vaikka se 20? Lähinnä voisko verrata esim. jonkin säteilylämmittimen tehoon tjsp. Pelottaa vaan käynnistää konetta 30 asteen pakkasella jos hitustakaan kone ei ole lämminnyt.

Tuo ilmeisesti lähtee automaattisesti käyntiin kun pakkasta on ja koneen käynnistää?

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 21 Huhti 2015, 18:01

Vaihtoventtiili estää lämmittäessä nesteen kierron moottorille, kunnes sisätilan tavoitelämpötila on saavutettu; oikeilla pakkasilla puolen tunnin lämmityksellä ei lämpöä moottorille ilman vaihtoventtiilin disablointia

Lisälämmittimenä Webasto käynnistyy automaattisesti moottorin käydessä olikohan ulkolämpötilan ollessa <+3 C.

Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja Bemmisti » 21 Huhti 2015, 19:29

Mikähän mahtaa olla sit tuo sisätilan tavoitelämpö? Pystyykö sen tiputtamaan esim. johonkin + 5 asteeseen. Silloinhan tuo lämpö saavutettaisiin varmaan kohtuu nopsaan ja lämpöä pääsisi koneelle.

ahautanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:05

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja ahautanen » 08 Tammi 2016, 10:51

Osaisko joku kertoa toimiiko tehdaswebasto vakiona koneen ollessa käynnissä siten, että se kierrättää vettä kennon ja webaston kautta (eli lyhyemmällä kierrolla). Vai kiertääkö vesi aina koneen ollessa käynnissä koko kierron kennon, koneen ja jäähdyttimen kautta? Tietääkseni jos on tarpeeksi kylmää ja koneen lämmöt ei riitä webasto auttaa kopin lämmittämisessä ajon aikana.

Itse laittelin eilen tuon vastuksen ja aamulla -27 astetta oli pakkasta ja puolessa tunnissa öljy ja nesteet lämpeni + 24 asteeseen, sisus oli lämmennyt +4 asteeseen ja suht nopsaa tuli lämmintä koppiin. Eilen aamulla oli -29 ja kone kyllä hörähti käyntiin suht helposti, sisätilassa oli toki lämpimämpää kuin nyt tuon vastusmodin jälkeen, ei tullut vaan katsottua millaiset lämmöt oli eilen öljyllä/nesteellä. Nyt tarttee seurailla miten riittää lämmöt modatun webaston kanssa koppiin, vai pitääkö tuo modi purkaa, lähinnä vaan että riittääkö vastusmodin kanssa lämmöt siihen että ikkunat sulaa jos ne sattuu jäätymään auton ollessa parkissa.

jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + F11 520d M-Sport -11

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja jleinonen » 26 Tammi 2016, 21:48

Kyllä ne ikkunat on sulaneet ihan hyvin tuon modin jälkeenkin, mutta sisätilat on muuten kyllä kylmemmät. En ainakaan muista että milloin olisi pitänyt ikkunoita rapata.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

nenonmar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Syys 2018, 14:55

Re: Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)

Viesti Kirjoittaja nenonmar » 08 Syys 2018, 15:27

Onko kokemuksia että edellä oleva muutos toimii myös uudemmissa malleissa? Siis ilman että alkaa jotain hälyjä vilkkumaan kojetaulussa pysyvästi. Kyseessä olisi -16 mallin 2 litrainen diesel. Tekijöitä pk-seudulta? Mitähän maksaisi?