Runflat-kumit

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 23 Huhti 2018, 05:58

Eilen testailin samalla reitillä useita eri rengaspaineita 18" sekarenkailla, yritin löytää kompromissia vetelyn ja melun suhteen. Matalilla (2.5/2.8) paineilla melu oli siedettävä mutta ei meinannut kaistalla pysyä kun muutta urista suuntaa, myös rengas alkoi sortamaan vauhdikkaassa mutkassa ja takapää karkaa yllättäen alta. Lopulta ajettavuus meni kaiken edelle ja nyt on 3.2/3.4 ja urissa vetely loppui lähes kokonaan eikä tule ylläreitä vaikka tuuppaa mutkaan vauhdikkaammin, rengasmelu on mitä on ja sen kanssa on vaan tultava toimeen. Valmistajan suosittelemilla 2.7/3.2 paineilla ei toiminut ja poukkoili urissa minne milloinkin.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 23 Huhti 2018, 12:18

2 ekaa kesää Bridgestonen potenzat rft 17" sekarengastus m-sport meni ihan mukavasti just noilla kovilla paineilla. Viime kesänä jo meteliä oli havaittavissa ja laskin paineita. Nyt sit heitin alle niin jumalauta mikä meteli, heittämällä kovempi ku Hakkapeliitta 8 nastat... Lienee kovettuneet tai sit kylmässä vaan liian kovat rungot. Pintaa edelleen 8 mm joka renkaassa, ei kyl oo ajettukaan autolla 1,75 vuodessa ku se 19tkm.

ToPa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
Auto: 320i Touring A xDrive

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja ToPa » 28 Huhti 2018, 10:39

Sama kokemus täällä rengaspaineiden vaikutuksesta urissa vetelyyn. Alla on Bridgestone Potenza runflat 225/50R17 renkaat joiden suosituspaineet on 2.0 edessä ja takan 2.3. Vetely poistui melkein koknaan kun nosti paineet 2.5 eteen ja 2.7 taakse.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 28 Huhti 2018, 17:27

Kuulostaa vieläkin alhaisilta paineilta, kokeile 2.8/3.0. Nykyiset renkaat tuntuu pitävän kovemmista paineista kuin ennen muinnoin 155-13 renkaat ja keskikohdan kuluminen nykyisillä renkailla kielii liian alhaisista paineista. Näin se maailma muuttuu :)

ToPa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
Auto: 320i Touring A xDrive

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja ToPa » 28 Huhti 2018, 20:40

Täytyypä kokeille. Tuo eturenkaiden paine menee kaksi kymmenystä yli autonvalmistajan suosituksen maksimikuormalla.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 29 Huhti 2018, 08:36

Mulla on etupaineet 0.5/0.2 yli suositusten ja sillä sain urissa vetelyn vähän rauhoittumaan.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Runflat-kumit

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 29 Huhti 2018, 08:49

masaf1 kirjoitti:
23 Huhti 2018, 12:18
2 ekaa kesää Bridgestonen potenzat rft 17" sekarengastus m-sport meni ihan mukavasti just noilla kovilla paineilla. Viime kesänä jo meteliä oli havaittavissa ja laskin paineita. Nyt sit heitin alle niin jumalauta mikä meteli, heittämällä kovempi ku Hakkapeliitta 8 nastat... Lienee kovettuneet tai sit kylmässä vaan liian kovat rungot. Pintaa edelleen 8 mm joka renkaassa, ei kyl oo ajettukaan autolla 1,75 vuodessa ku se 19tkm.
Kyllähän toi meteli asettu, oli vaan talvivarastoinnin jälkeen / kylmällä kelillä tjsp. Nyt kyllä ihan ok. Edessä 2,5 bar ja takana 2,7 bar (kylmällä pistetty), nouseehan noi ajossa ja kelistä riippuen 0,1-0,2.