45e ajokokemuksia

Naggi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 12:36

Latausongelma.
Autoja aletaan keräilemään marraskuun puolivälissä ja kärryt palailee omistajille keväällä. Hyvä pöhinä.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Naggi kirjoitti: 04 Marras 2020, 00:29 Latausongelma.
Autoja aletaan keräilemään marraskuun puolivälissä ja kärryt palailee omistajille keväällä. Hyvä pöhinä.
Mistä tuo "keväällä"-tieto on peräisin? Oma autoni ei ole takaisinkutsulistalla - ainakaan vielä. Muutaman kuukauden aikana olen kuullut jo neljästä G05-takaisinkutsusta, mutta toistaiseksi yksikään ei ole osunut..
Naggi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Helmi 2020, 12:36

iNut
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Joulu 2015, 15:56
Auto: BMW 530e (G30) vm. 2017

Minkä kokoinen laturi tässä 45e:ssä? Olen kuullut kahta väitettä että olisi 3,7kw tai 7,4kw.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 681
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

iNut kirjoitti: 01 Helmi 2021, 16:00 Minkä kokoinen laturi tässä 45e:ssä? Olen kuullut kahta väitettä että olisi 3,7kw tai 7,4kw.
Laturi on 3.7 kW eli yksivaiheinen 16A laturi
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

Kiinnostaisi kuulla X545e kuskeilta millaisia sähkörangeja olette saaneet ajetuksi näin talviaikaan? Lämpimällä menee kaiketi aika pitkältikin mutta kuinka pakkasessa?
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Pikkupakkasella (luokkaa -10 C) pääsen mäkisessä maastossa 80 km/h maantiellä ehkä noin 50 km tai vähän yli. Esilämmitys "verkkovirralla", mutta tuo auton tiiliskivi"laturi" ei riitä, vaan auto ottaa osan lämmitysenergiasta akusta. Toiseen säikeeseen kirjoitinkin jo tämän:

-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.

Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

bittivirhe kirjoitti: 05 Helmi 2021, 19:52 Pikkupakkasella (luokkaa -10 C) pääsen mäkisessä maastossa 80 km/h maantiellä ehkä noin 50 km tai vähän yli. Esilämmitys "verkkovirralla", mutta tuo auton tiiliskivi"laturi" ei riitä, vaan auto ottaa osan lämmitysenergiasta akusta. Toiseen säikeeseen kirjoitinkin jo tämän:

-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.

Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
Kiitos! Aika hyvin menee vielä -10, harvemmin kumminkaan yli -20 pakkasia eteläisessä osassa maata on. Kiinnostaisi vaan niin pirusti tuo kampe, ja omaan profiiliin sattuisi paremmin kuin hyvin, ja säilytys lämpimässä tallissa varmaan tasoittaisi noita pakkaskelien kulutuksia.
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
TOP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 09 Marras 2020, 08:36

Osta minun X5 😁
Ajattelin vaihtaa seiskaan.
tomij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Elo 2011, 14:14

Jasp kirjoitti: 05 Helmi 2021, 20:16
bittivirhe kirjoitti: 05 Helmi 2021, 19:52 Pikkupakkasella (luokkaa -10 C) pääsen mäkisessä maastossa 80 km/h maantiellä ehkä noin 50 km tai vähän yli. Esilämmitys "verkkovirralla", mutta tuo auton tiiliskivi"laturi" ei riitä, vaan auto ottaa osan lämmitysenergiasta akusta. Toiseen säikeeseen kirjoitinkin jo tämän:

-26 asteen kelissä ensimmäiset 31 km maantieajoa mentiin bensalla, mutta silti akkua kului koko ajan. Kun auto vaihtoi sähkölle, jäljellä oleva matka näytti 33 km. (Edellisen latauksen jälkeen auto väitti sähköllä päästäväksi matkaksi 82 km.) Moottorin (öljyn) lämpötila ei noussut yli 75 asteen koko matkalla.

Mittarissa reilut 5300 km, siitä 2300 km sähköllä. Koko matkan keskimääräinen kulutus 6.1 l/100 km, bensalla ajetun osan keskikulutus 10.85 l/100 km. Joskus olen ladannut akkua ajossa, mikä nostaa tuota bensakilometrien keskikulutusta.
Kiitos! Aika hyvin menee vielä -10, harvemmin kumminkaan yli -20 pakkasia eteläisessä osassa maata on. Kiinnostaisi vaan niin pirusti tuo kampe, ja omaan profiiliin sattuisi paremmin kuin hyvin, ja säilytys lämpimässä tallissa varmaan tasoittaisi noita pakkaskelien kulutuksia.
Itsellä on nyt rapiat 7000 km takana, joista n. 5300 km sähköllä. Asun pääkaupunkiseudulla, ja ajo on näin korona-aikana ollut pääasiassa "nurkkapyörittelyä" eli päivämatkat pääosin luokkaa 40-80 km. Kokonaiskulutus on ollut 2,9 l satasella, joka on mielestäni mitättömän vähän tuollaiselle malmikasalle. Ehkä kerran 6 viikossa käyn tankilla. :) Välillä kyllä ajan polttiksella ja vähän dynaamisemmin ihan sen vuoksi että saan kuunnella B58:n ääntä, mikä tietty nostaa keskikulutusta varsin nopeasti...
Kulutus myös toki muuttuisi oleellisesti heti jos tulisi pidempää matkaa muualle Suomeen.

Voimalinja on mielestäni mainio. Onneksi bemari ei lähtenyt säästölinjalle tuon auton moottorivalinnan kanssa, sillä ainakin itse siedän kutosen suurempaa kulutusta mielelläni, kun vastineeksi saa nauttia koneen pehmeämmästä käytöksestä ja äänistä verrattuna neloskoneeseen. :thuup:
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

TOP kirjoitti: 05 Helmi 2021, 20:45 Osta minun X5 😁
Ajattelin vaihtaa seiskaan.
Juu, edullinen paketti :) Uusi pyörä 30 teur ja auto120 teur, ehkä en noihin ihan veny :mus:
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
TOP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 09 Marras 2020, 08:36

Kilometrit 3800.
105k
Viimeksi muokannut TOP, 06 Helmi 2021, 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

Lisätään tuohon kulutustietooni vielä se, että alkuvaiheessa ajoin aika paljon pakotetusti bensalla, jotta sain moottorin sisäänajon nopeammin tehtyä. Nyt korona-aikaan ajan tyypillisesti 2x80 km matkan silloin kun ajan, joten reissusta alle puolet pääsee sähköllä (en ehdi juurikaan ladata toisessa päässä). Välillä sitten käyn lähikaupassa 28 km:n päässä, jolloin melkein koko reissu voi onnistua sähköllä.

Se tuntuu kyllä pahalta, että polttomoottoria käynnistellään 30 asteen pakkasessa kylmiltään eikä se välttämättä lämpene kunnolla missään vaiheessa.
TOP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 09 Marras 2020, 08:36

Minulla on ainakin asennettuna moottorinlämmitin.
Viittaan tuohon -30c kylmäkäynnistelyyn.
tomij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Elo 2011, 14:14

TOP kirjoitti: 06 Helmi 2021, 10:47 Minulla on ainakin asennettuna moottorinlämmitin.
Viittaan tuohon -30c kylmäkäynnistelyyn.
Millainen lämmitin sinulla on? Jos normi sähkökäyttöinen säteilylämmitin, niin onko sille "kätevästi" oma pistoke vai onko jotenkin kytketty ottamaan sähkö varsinaisen latauskaapelin kautta?
TOP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 09 Marras 2020, 08:36

Kyllä tämä taitaa olla perinteinen säteilylämmitin. Oma pistoke.
bittivirhe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 14:05

TOP kirjoitti: 06 Helmi 2021, 18:05 Kyllä tämä taitaa olla perinteinen säteilylämmitin. Oma pistoke.
Paljonkohan moottori mahtaa lämmetä kunnon talvikelissä esim. tunnissa tai parissa? Joutuisi varmaan jollain carlyllä tms. kyselemään anturitietoja autosta.. Mitä itsellä jossain autossa ollut säteilylämmitin, niin välillä tuntui että auttoikohan se jotain vai ei.. ;-(
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Ajokokemuksista haluaisin kertoa erittäin positiivisen havainnon. Ajan varsin säännöllisesti työmatkaa kahden suomalaisen yliopistokaupungin välillä. Mittaa tulee yhteen suuntaan aina noin 300 km. Yhtenä päivänä ajan toiseen suuntaan ja sitten seuraavana päivänä palaan takaisin. Auto on aina yön laturissa.

Ajan Adaptive-ohjelmalla ja käytän navigaattoria. Akku toki menee tyhjäksi tuolla ajosiivulla aina, mutta 95E -bensiiniä kuluu taipaleella keskimäärin 3,7 litraa / 100 km. Aluksi ihmettelin, että voiko se pitää paikkansa, mutta useampi toisto vahvistaa asian.

Lisäksi ajan aina nopeusrajoitusten mukaan. En ole mikään tukko tiellä. Oikeasti joskus tulee painettua vähän reippaamminkin kaasua.

Mutta käytännössä on todella taloudellinen auto tämä X5 45e. Kaupunkiajot menevät kokonaan sähköllä ja maantiesiirtymätkin näin pienellä kulutuksella. Olen todella tyytyväinen autoon. Laatukin on ollut kunnossa koko ajan.
Vastaa Viestiin