Sivu 14/17

Re: G20 330e

Lähetetty: 08 Loka 2020, 09:48
Kirjoittaja jlik
Nonnii, nyt hieman vastauksia ABB:lta koskien ABB Terra latausasemaa.

Kuormanhallintaa varten asetusten muutokset tehdään ChargerSYnc sovelluksella. ChargerSync sovelluksessa on toiminto ”Load Balance” jonka takaa valitaan ”Smart meter” jonne asetellaan sulake/liittymäkoko, kokonaiskuormituksen yläraja (%) ja alaraja (%).

Vaikuttaa siis aika helpolta. Aika sitten näyttää kuinka helppoa/vaikeata. Taidan ottaa käyttöön tuon kuormanhallinnan ihan mielenkiinnon vuoksi ja pitää hommata vielä yksi ABB:n energiamittari. Raportoin lisää kunhan saan asennettua laturin. Laakkosen myyjä lupaili vielä 330e:n koeajoon syksyn aikana joten pääsen sitten testaamaan lataamista.

Taas yksi uusi lelu jottei elämä ole liian yksitoikkoista. Pitäähän sitä jotain tekemistä olla kun ajokausi K1300:lla alkaa kohta olla pulkassa.

Re: G20 330e

Lähetetty: 08 Loka 2020, 17:32
Kirjoittaja [Zei-M-Zei]
Joskus tutkin noita Bemarin omia wallboxeja (itsellä tuli auton mukana se "Wallbox Essential", joka on kyllä ihan karvalakkimalli). Sensijaan ne Wallbox Connect ja Wallbox Plus ovat molemmat kytkettävissä ulkopuolisiin energiamittareihin (lista supportoiduista malleista löytyi wallboxien asennusohjeista, mutta se asennusohjeissa oleva linkki ei ainakaan tällä hetkellä toimi - joka tapauksessa silloin kun viimeksi katsoin niin yhteensopivia energiamittarimalleja oli useilta eri valmistajilta, ABB:ltakin useampaa mallia). Lisäksi nuo bemarin wallboxit keskustelevat keskenään kunhan ovat verkossa, ja niitä voi ketjuttaa useampia. Se ei manuskoja lukemalla selvinnyt, että riittääkö kulutustiedon tuominen energiamittarilta yhteen wallboxiin jonka jälkeen muut samassa verkossa olevat boxit keskustelevat keskenään jakamalla tuon kulutustiedon, ja säätävät sen perusteella maksimaalisen lataustehon vai pitääkö tuo mittaustieto tuoda jokaiseen wallboxiin erikseen, jonka jälkeen ne kekustelevat oman verkkonsa kautta keskenään kuka lataa, ja millä teholla.
Latasin niiden tuettujen energiamittarimallien datalehdetkin johonkin, vaan en löydä nyt niitä mistään - joka tapauksessa ABB:n malleissakin oli sellaisia DIN kiskoon asennettavia "pihtimittari" malleja, joissa kolme anturikaapelia ja joilla yksinkertaisuudessaan tehtiin vain johtoluuppi pääkeskuksessa kunkin vaiheen syöttökiskoon vaihekohtaista mittausta varten ja tietysti output puoli parikaapelilla puhuen esim. modbus protokollaa.

Näytti muuten bemarilla olevan taas joku kampanja päällä, eli se essential malli tulee nyt uuden lataushybridi/täyssähkömallin mukana "ilmaiseksi".
Joka tapauksessa kunhan taloon tulee toinen plugari tai eka täyssähkäri niin tuo essential malli menee vaihtoon ja dynaamista latausta tukevat mallit tilalle, kun meinasin ainakin aluksi pärjätä tällä perus 3x25A pääsulakekoolla.

Re: G20 330e

Lähetetty: 08 Loka 2020, 18:21
Kirjoittaja jlik
Katsoin piruuttain noiden bemarin latureiden hintoja ja aika arvokkailta ne monipuolisenmmat mallit vaikuttaa. Mun ABB:n "karvalakki" mallissa (W22-T-0) on ethernet ja sitä hallitaan jonkun sovelluksen kautta, mutta ei wifiä ja hinta oli ~670eur. Kalliimmissa malleissa on sitten myös wifi ja rfid-lukija mutten tarvi sellaista kun olen ainut käyttäjä. Niiden hinta saattaa sitten pompsahtaa jo bemarin latureiden tasolle. ABB:n latureita pystyy kansa ketjuttamaan (master-slave) mutten tiedä sitten miten kuormanhallinta oikein toimii. Yksi energiamittari riittää kuitenkin kaikille.

En tiedä kuinka luotettavia (tarkkoja) noi pihtimittarit on. Joskus mulla oli joku halpismittari eikä sen tarkkuus riittäny mihinkään mutta ehkä ABB:n mittarit on tarkempia. Ei tommosen "tavallisen" mittarin asennus nyt niin paha ole. Tietenkin tarvitaan sähkäriä siihen hommaan. Tänään tilasin SLO:lta toisenkin ABB mittarin B23112-100. Toinen on siis kuormanhallintaa varten ja toinen kulutuksen seurantaan. ABB:n asemaa pystyy sovelluksen kautta lukemaan mutta mä haluan kytkeä Terran meidän talon muuhun automaatioon joten tarvitsen Modbusin kautta luettavaa mittaria.

EDIT: Tää laturikeskustelu on menny vähän OT:ksi joten ehkä olisi parasta tehdä uusi ketju koska keskustelu saattaa kiinnostaa muitakin.

Re: G20 330e

Lähetetty: 08 Loka 2020, 18:46
Kirjoittaja My.Ai.Hu
No itsellä maksoi tuo plus boksi 500.-
kun tuli auto. no se siitä.
lan löytyy ja kytketty vain lokin katseluun.
modbus.. liitetään kun kerkiää.

itsellä tuo eatron 630 jo luennassa mutta täytyy selvittää
miten onnistuu luku kahdella eri masterilla yhtä aikaa

Re: G20 330e

Lähetetty: 08 Loka 2020, 19:27
Kirjoittaja [Zei-M-Zei]
jlik kirjoitti: 08 Loka 2020, 18:21 En tiedä kuinka luotettavia (tarkkoja) noi pihtimittarit on. Joskus mulla oli joku halpismittari eikä sen tarkkuus riittäny mihinkään mutta ehkä ABB:n mittarit on tarkempia.
Kyllä laadukkaat pihtimittarit on jokseenkin tarkkoja (=milliampeeritasolla). Eikä se noilla perus gG sulakkeilla tarvitse niin hirveän tarkkaa ollakkaan. Esim 25A:n sulakkeen ylempi toimintarajavirta on 1.6x (2h), eli kestää kuormittaa parin tunnin ajan 40A virralla ennekuin nalli napsahtaa...

Re: G20 330e

Lähetetty: 09 Loka 2020, 05:49
Kirjoittaja jlik
[Zei-M-Zei] kirjoitti: 08 Loka 2020, 19:27 Kyllä laadukkaat pihtimittarit on jokseenkin tarkkoja (=milliampeeritasolla). Eikä se noilla perus gG sulakkeilla tarvitse niin hirveän tarkkaa ollakkaan. Esim 25A:n sulakkeen ylempi toimintarajavirta on 1.6x (2h), eli kestää kuormittaa parin tunnin ajan 40A virralla ennekuin nalli napsahtaa...
No joo onhan noi laadukkaat pihtimittarit riittävän tarkkoja. Kuten sanoin mulla oli joku halpismittari, jonka virhe oli luokkaa 10%. Helppoja ne taitaa olla asentaa eikä tarvitse välttämättä sähkäriä. No, en ole ihan varma onko kuitenkaan luvallista asentaa itse.

Re: G20 330e

Lähetetty: 25 Loka 2020, 08:24
Kirjoittaja gestapo
Muistaakseen TM:ssä kirjoitettiin, että 330e:ssä ei olisi enää normaali akkua auton käynnistämiseen. Se tapahtuisi auton ajoakun kautta.
Eilen etsiessäni auton lukkopulttihylsyä löysin takakontista kaksi ihan perus akkua.
Auton oikealla takakontin puolen takarenkaan takana lähellä Polttoaineluukkua ja toinen sitten takakontin pohjalla joka näkyy siitä pienestä luukusta.

Kait se sittenkin käynnistyy normiakulla ja toinen jotain apulaitteita varten?

Re: G20 330e

Lähetetty: 25 Loka 2020, 10:24
Kirjoittaja Wonderi
Kaikissa täyssähköautoissakin on 12V akku. Ettei tarvitse pitää jännitteenmuunninta jatkuvasti päällä (mm. keskuslukkoa varten) virtaa hukkaamassa.

Re: G20 330e

Lähetetty: 26 Joulu 2020, 11:03
Kirjoittaja Nikok89
Lataileeko muut autoaan tuolla perus pistorasia piuhalla?

Tilatessani auton myyjä vakuutteli että sillä onnistuu ladata ihan ok, mutta nyt etenevissä määrin törmää teksteihin missä kerrotaan sen soveltuvan vaan väliaikaiseen lataukseen ja minun olisi kyllä tarkoitus latailla päivittäin. Työantajakin suostui vain normi suko-rasiaan autopaikalleni.

Uusi talo, autokatos ja uudet rasiat vikavirtasuojineen löytyy ja aikaa on latailla vaikka 12h.

Re: G20 330e

Lähetetty: 26 Joulu 2020, 13:34
Kirjoittaja Sod-3
Itse olen ladannut 4 vuotta tuolla vakiolaturilla ilman ongelmia. Anna mennä vaan.

Re: G20 330e

Lähetetty: 26 Joulu 2020, 13:35
Kirjoittaja gestapo
Voit ladata satavarmasti vaikka kokoajan tuolla auton omalla schuko-laturilla.
Itse latailen ehkä kerran viikossa tuolla ja kotosalla aina kiinteällä laturilla koska siinä nopeampi lataus(3,6kw).

Re: G20 330e

Lähetetty: 26 Joulu 2020, 18:03
Kirjoittaja Nikok89
Kiitos vastauksista, helpotti oloa! :)

Re: G20 330e

Lähetetty: 28 Joulu 2020, 17:14
Kirjoittaja Turbodog
Rajoitatteko auton päästä latausvirtaa riippuen siitä missä lataatte?

Jostain muistan lukeneeni että ainakaan vanhoissa taloissa ei saisi ladata normipistokkeesta yli 7A virralla. Niinpä olen aina kotona ladatessani säätänyt autosta latausvirran minimiin, tuollakin lataa hyvin yön yli akun täyteen. Mutta en tiedä onko tämä oikeasti tarpeen, myyjäkin oli asiasta aika epämääräinen. Aiheuttaa ylimääräistä säätöä ja muistettavaa, jos tuota rajoitusta tarvitsee koko ajan edestakaisin hinkata.

Re: G20 330e

Lähetetty: 28 Joulu 2020, 18:47
Kirjoittaja Wonderi
Turbodog kirjoitti: 28 Joulu 2020, 17:14 Rajoitatteko auton päästä latausvirtaa riippuen siitä missä lataatte?

Jostain muistan lukeneeni että ainakaan vanhoissa taloissa ei saisi ladata normipistokkeesta yli 7A virralla. Niinpä olen aina kotona ladatessani säätänyt autosta latausvirran minimiin, tuollakin lataa hyvin yön yli akun täyteen. Mutta en tiedä onko tämä oikeasti tarpeen, myyjäkin oli asiasta aika epämääräinen. Aiheuttaa ylimääräistä säätöä ja muistettavaa, jos tuota rajoitusta tarvitsee koko ajan edestakaisin hinkata.
Riskihän on että pistorasia saattaa palaa jos se on kulunut. Paloi muutaman vuoden vanha pistorasia kuivausrummun takanakin, vaikka siihen oli töpseli kytketty noin yhden kerran eli ei varmasti ollut kulunut.

Jos vaan latausjohdon asetus säilyy muistissa, helpompi rajoittaa virta siitä eikä autosta. Ettei tule moka sitten kun lataa jostain muualta josta saisi ottaa enemmänkin virtaa.

Re: G20 330e

Lähetetty: 17 Tammi 2021, 13:24
Kirjoittaja gestapo
Olen aina luullut että auton oma Spotfy appi vaatii toimiakseen myös kännykän, mutta ei tartte.
Toimii täysin itsenäisesti auton omalla Spotfy apilla.
Unohtui nimittäin kännykkä asken kauppareissulla pois ja alkoi musiikki kuulumaan.No kaikkea oppii! :)

Mielestäni edellinen G30 ei näin tehnyt, saatan olla väärässäkin.

Re: G20 330e

Lähetetty: 17 Tammi 2021, 16:36
Kirjoittaja laituri
330e Touring xDrive on vahvasti harkinnassa ja olisi samalla ensimmäinen hybrid-malli itselle.

Miten tuo akunlataus maantieajossa eli kun pidemmällä reissulla akku menee nolliin, niin jääkö akkuun virtaa maksitehoa varten eli siis esim. ohitustilanteissa, vai ollaanko silloin vain bensakoneen tehojen varassa?

Toinen kysymys liittyy lataukseen eli kun autosta puuttu ns. pikalaturi, niin kuinka kauan tyhjästä täyteen laitaus kestää esim. latausboxin kautta? Mietin siis, että kannattaako auto alkaa latamaan, jos pysähdys on vaikka 30min tai 60min?

Re: G20 330e

Lähetetty: 17 Tammi 2021, 18:31
Kirjoittaja gestapo
- Riittää tehot tehokkaaseen ohitukseen, vaikka akku olisi tyhjä, mitä se koskaan ei ole.
Sinne jää aina jonkin verran virtaa ja autohan lataileekin sitä hieman itsekseen.

- Auto kykenee ottaa vastaan enimmillään 3,6kwh virtaa ja tuolla teholla tyhjän akun lataus vie 3h 50min(13kwh).
My BMW appi kertoi tuon kun äsken latasin. Siitä voi päätellä kannattaako latailla, jos ilmainen niin kyllä tunniksi kannattaa.

Tuo latausnopeus on BMWn heikko lenkki nykyään.
Mersut ja monet muut plugarit kykenee ottaa jo vähintään 7,2kwh vastaan.
Uusi Ässämese jo 11kwh ja pikalaturilla 60kwh.

Re: G20 330e

Lähetetty: 17 Tammi 2021, 18:34
Kirjoittaja melperri
"Toinen kysymys liittyy lataukseen eli kun autosta puuttu ns. pikalaturi, niin kuinka kauan tyhjästä täyteen laitaus kestää esim. latausboxin kautta? Mietin siis, että kannattaako auto alkaa latamaan, jos pysähdys on vaikka 30min tai 60min?"

Julkisista latauspisteistä ei hybridiä kannata ladata koskaan , tulee käytännössä aina kalliimmaksi kuin bensalla ajelu. Auto taitaa ottaa enimmillään virtaa 3.6KW teholla , eli kolmisen tuntia kestää akun täyttäminen , jos hankkii 3.6kw tarvikelaturin. Auton mukana tuleva laturi rajoittaa virran 8 ampeeriin , jolloin aikaa kuluu kaksi kertaa enemmän.

Re: G20 330e

Lähetetty: 17 Tammi 2021, 18:55
Kirjoittaja gestapo
Onko joillekkin tullut auton mukana tuo 8A laturi?
Minulla ainakin on 10A.

Re: G20 330e

Lähetetty: 26 Tammi 2021, 14:58
Kirjoittaja Turbodog
melperri kirjoitti: 17 Tammi 2021, 18:34 Julkisista latauspisteistä ei hybridiä kannata ladata koskaan , tulee käytännössä aina kalliimmaksi kuin bensalla ajelu.
Miten niin? Mielestäni 15 senttiä per kWh ei ole vielä erityisen kallis verrattuna bensaan. Ja osa latauspisteistä kokonaan ilmaisia.
Minuuttiveloitteiset sitten eri asia.