Millä varustekoodilla tuommosen voi tilata? Saako myös retrofittinä vanhempaan malliin?
G20 viat ja ominaisuudet
Nyt kuukauden verran ajanut nykyisellä G20 330e xDrivellä ja muutamia havaintoja kertynyt.
Auto on erittäin hiljainen myös rengasääniltään(vakio 225/50/17), ei häpeä yhtään G30 530e:lle.
Samoin ovien sulkeutumis- ja suuntavilkun äänet paljon laadukkaampia, ei rämise eikä sirise.
Taludellisuus aivan huippua: työmatkalla(120km) kuivalla tienpinnalla 2,3-2,6l/ 100km! Täydellä akulla toki ajettu.
Samoin akun ajokapasiteetti myös viileämmässä kelissä(-7-+5"C) 48-62km hyvällä mallillaan.
Ainut moite oikeastaan on tuo tuulilasin pesujärjestelmä. Nyt ne on laitettu pyyhkimien varteen ja ei toimi kunnolla.
Täysin paska systeemi, kuljettajan puolen sivulasi peittyy kokonaan pesunesteeseen hetken kuluttua. Aivan sama onko nopeutta 60 tai 160kmh.
No toinen moite tietenkin koskee tuota Bemarin navia: Miten se voikin olla noin umpisurkea!
Ajattaa mielellään tuon minun työmatkan sorateitä pitkin ja pidemmän kautta. Ei vielä kuukauden aikana oppinut vakioreittiä, tuskin oppiikaan, kun G30 ei sitä tehnyt kahden vuoden aikanakaan.
Nuo kaksi helppoa kohtaa kun joskus korjaantuu, niin auto on kympin arvoinen. Ja saisihan tuo akun latausnopeuskin nousta tuosta 3,6kw:sta ylemmäksikin.
Auto on erittäin hiljainen myös rengasääniltään(vakio 225/50/17), ei häpeä yhtään G30 530e:lle.
Samoin ovien sulkeutumis- ja suuntavilkun äänet paljon laadukkaampia, ei rämise eikä sirise.
Taludellisuus aivan huippua: työmatkalla(120km) kuivalla tienpinnalla 2,3-2,6l/ 100km! Täydellä akulla toki ajettu.
Samoin akun ajokapasiteetti myös viileämmässä kelissä(-7-+5"C) 48-62km hyvällä mallillaan.
Ainut moite oikeastaan on tuo tuulilasin pesujärjestelmä. Nyt ne on laitettu pyyhkimien varteen ja ei toimi kunnolla.
Täysin paska systeemi, kuljettajan puolen sivulasi peittyy kokonaan pesunesteeseen hetken kuluttua. Aivan sama onko nopeutta 60 tai 160kmh.
No toinen moite tietenkin koskee tuota Bemarin navia: Miten se voikin olla noin umpisurkea!
Ajattaa mielellään tuon minun työmatkan sorateitä pitkin ja pidemmän kautta. Ei vielä kuukauden aikana oppinut vakioreittiä, tuskin oppiikaan, kun G30 ei sitä tehnyt kahden vuoden aikanakaan.
Nuo kaksi helppoa kohtaa kun joskus korjaantuu, niin auto on kympin arvoinen. Ja saisihan tuo akun latausnopeuskin nousta tuosta 3,6kw:sta ylemmäksikin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Meillä on VM 2019 530e ja 20 330e Sport busines. Kumpikin perusrenkailla. Omasta mielestäni 330 e rengasäänet tulee selvästi kovempana kajuuttaan. Alusta on kivireki verrattuna pehmeään 530 e alustaan esim koroke töyssyjä ylittäessä. Sirinöitä ei kuulu kummankaan sisustuksesta. 330 e ei lisäksi toimi vieläkään etäpalveluista muu kuin lukitus ja esilämmitys. Edrive kulutustiedot ja muu info puuttuu . No vastahan tämä on vuoden ollut
Ei ole.
Tai tavallaan kiinteästi asennettu on, kun niitä ajattaa hanakasti
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 21 Joulu 2020, 20:54
- Auto: BMW G20 320iA xDrive -19
Minulla oli sama ongelma keväällä, eli start/stop lakkasi sammuttamasta. Normaalisti talviaikana aina automaattisesti tuli kytkettyä se pois käynnistyksen jälkeen. Kevään tullen yritin käyttää, mutta ei. No, vein auton ehjäämölle ja hain iltapäivällä pois. Olivat ladanneet akun ja taas sammui liikennevaloihin. Mitään varoituksia matalasta latauksesta ei tullut, mutta koronakevättalven pätkäajot saivat akun sen verran tyhjenemään ettei start stop enää toiminut. Toisaalta auto kuitenkin rullasi alamäissä, eli ei se kuitenkaan yrittänyt sitä käsittääkseni kauheasti lataillakaan...user kirjoitti: ↑16 Touko 2020, 11:13 Onko G20:ä vielä niin vähän vai onko tämä ollut vähän onnistuneempi tuotos, kun on niin vähän näitä vikoja. Itselläni ei ole ollut iDrive vaivoja ja bensatankin luukkukin on niinkuin pitää.
Mutta mulla ei toimi start/stop! Pariin kuukauteen ei ole sammunut itsestään vaan aina käy kunnes napista sammuttaa. Mitään näkyviä ilmoituksia ei ole ja auto toimii moitteetta. En ole viitsinyt tuon takia korjaamolle lähteä, ehkä ennemminki saisi jäädä noin:)
Toisaalta hiukan taustalla kalvaa ettei jotain muutakin haittaa ole tai tule myöhemmin. Onko tästä vaivasta, siis start/stopin, kellään tietoa tai kokemusta? Odottelenko vain rauhassa seuraavaa vikaa tai huoltoa ja valittelen vasta sitten?
Eli ei muuta kuin laturiin silloin tällöin...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 08 Helmi 2014, 09:01
- Auto: BMW 330e G20 XDrive M Sport 2021
Onko kellään ollut ongelmia 330e (vm. 2021) kotilatausaseman kanssa siten, että auto muuttaa itse maksimi latausvirran minimiin eli 6A:iin tilanteessa, kun kytken latauskaapelin autoon, vaikka asema puskisi sen maksimin 16A ja että autoon olisi säädetty arvoksi se maksimi 16A ennen pistokkeen kytkemistä autoon? Latausasema Defan eRange IQ kuormansäätöyksiköllä varustettuna. BMW:n huolto ja latausaseman toimittaja ei ole löytänyt asiaan ratkaisua. Onneksi ongelma ilmenee vain kerran viikossa/kahdessa (auto ladataan kerran päivässä pääsääntöisesti) joten asia ei hirveästi häiritse, mutta kuitenkin.
Eli autosta saa säädettyä manuaalisesti maksimi latausvirran ja se on säädetty autossani aina kotilatausaseman yhteydessä maksimiin 16A:iin.
ps. BMW:n maahantuoja ei ole ollut kovin kiinnostunut ongelmasta koska laturi ei ole BMW:n oma versio. Antanut välikäden kautta ymmärtää (suorin sanoin), että katsotaan ongelmaa sitten, jos laturi olisi ollut Wallbox.
Eli autosta saa säädettyä manuaalisesti maksimi latausvirran ja se on säädetty autossani aina kotilatausaseman yhteydessä maksimiin 16A:iin.
ps. BMW:n maahantuoja ei ole ollut kovin kiinnostunut ongelmasta koska laturi ei ole BMW:n oma versio. Antanut välikäden kautta ymmärtää (suorin sanoin), että katsotaan ongelmaa sitten, jos laturi olisi ollut Wallbox.
X5-ketjussa on samasta ongelmasta useammalla tarinaa. Sanoisin että ei voi latauslaitteen syytä olla että auton asetukset muuttuilee itsekseen. Aivan järjettömän paha tietoturvaongelma olisi jos latauslaite pääsisi auton asetuksia muuttamaan. Todennäköisempää että auto sekoilee omiansa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Loka 2019, 11:53
Itsellä (G21) vm. 21 tekee samaa eli randomisti pudottaa lataustehon 6A. Seuraavalla latauskerralla lataa 16A kuten pitääkin. Mystinen homma
Minulla taas on ostettu reilut kaksivuotta sitten latausasema Saksasta, siis sellainen joka kytketään 16A "työmaapistokkeeseen" joka lataa 3,6-11KW teholla.
Vaikka autoon olen asettanut 6A, niin tuo latatusasema puskee sen 3,6kw ja auto ottaa sen vastaan.
Vaikka autoon olen asettanut 6A, niin tuo latatusasema puskee sen 3,6kw ja auto ottaa sen vastaan.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 08 Helmi 2014, 09:01
- Auto: BMW 330e G20 XDrive M Sport 2021
Pieni korjaus asiaan, tarvitset kyllä täydet 16A virran jotta saavutat yksivaiheisena 3,7kW lataustehon autoosi.
Varsinainen laturi (ja invertteri) sijaitsee autossa ja BMW:n tapauksessa se on 1-vaiheinen versio. Sähköopin kaavoilla saamme seuraavaa:
Teho=jännite x virta (P=U x I) (tehon yksikkö kW)
Sähköenergia = teho x aika (E=P x t) (energian yksikkö kWh)
330e akun käyttökapasiteetti on noin 10,4kWh ja jos sitä lataat 3,7kW teholla vie se aikaa noin 3h (10,4/3,7=n. 2,8h teoriassa)
Jos rajoitat maksimivirran 6A:iin niin lataus tapahtuu silloin 1,38kW teholla (230V x 6A = 1,38kW) ja aikaa latauksen kuluu silloin (tyhjästä täyteen) noin 10,4kWh / 1,38kW = 7,5h
Eli lataustehoeron huomaat selvästi latausajasta jonka auto ennustaa ja se on riippuvainen juurikin käytetyn/asetetun virran suuruudesta em. esimerkin mukaisesti
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 08 Helmi 2014, 09:01
- Auto: BMW 330e G20 XDrive M Sport 2021
Minkä merkkisellä laturilla lataat autoasi? Jos BMW:n oma Wallbox niin kannattaa laittaa 'tiketti' eteenpäin huoltoon (ja muutenkin) josko maahantuoja/tehdas kiinnostuisi enemmän ratkaisemaan tätä ongelmaa :-)PHEVmielessä kirjoitti: ↑31 Joulu 2020, 22:34 Itsellä (G21) vm. 21 tekee samaa eli randomisti pudottaa lataustehon 6A. Seuraavalla latauskerralla lataa 16A kuten pitääkin. Mystinen homma
ps. maahantuojan edustaja ilmaisi myös että tämä minun raportoimani tapaus olisi ainoa laatuaan Suomessa, mutta eipä näytä olevan. Tästä myös kannattaa antaa 'terveisiä' eteenpäin.....
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Loka 2019, 11:53
Käytössä ei ole varsinainen latausasema, vaan Parkkisähkön moduli piharasiassa, jossa max teho 3,7kW.
Lisäksi hankin tarvikekaapelin, jossa myös 16A asetus. Parkkisähkön apista näkyi hyvin kun virta tippui 6A, vaikka pyyntö oli 16A. Tutkinnassa oli Parkkisähkön moduli, latauskaapeli ja auton sisäinen laturi. Nyt tosiaan näyttää, että vika on autossa. Pitää lomien jälkeen tehdä huoltoon tiketti, jos ongelma jatkuu. Hyvä tietää, että muillakin on ollut vastaava ongelma.
Lisäksi hankin tarvikekaapelin, jossa myös 16A asetus. Parkkisähkön apista näkyi hyvin kun virta tippui 6A, vaikka pyyntö oli 16A. Tutkinnassa oli Parkkisähkön moduli, latauskaapeli ja auton sisäinen laturi. Nyt tosiaan näyttää, että vika on autossa. Pitää lomien jälkeen tehdä huoltoon tiketti, jos ongelma jatkuu. Hyvä tietää, että muillakin on ollut vastaava ongelma.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 08 Helmi 2014, 09:01
- Auto: BMW 330e G20 XDrive M Sport 2021
Ok, kerro jos saat asiaan huollosta uutta tietoa :-)PHEVmielessä kirjoitti: ↑01 Tammi 2021, 14:06 Käytössä ei ole varsinainen latausasema, vaan Parkkisähkön moduli piharasiassa, jossa max teho 3,7kW.
Lisäksi hankin tarvikekaapelin, jossa myös 16A asetus. Parkkisähkön apista näkyi hyvin kun virta tippui 6A, vaikka pyyntö oli 16A. Tutkinnassa oli Parkkisähkön moduli, latauskaapeli ja auton sisäinen laturi. Nyt tosiaan näyttää, että vika on autossa. Pitää lomien jälkeen tehdä huoltoon tiketti, jos ongelma jatkuu. Hyvä tietää, että muillakin on ollut vastaava ongelma.
ps. vinkki, kun auto lukossa, paina avaimen keskuslukituksen 'kiinni' nappia kerran niin mittaristo näyttä hetken aikaa latauksen tilan ja sen hetkisen käytetyn amppeerimäärän millä auton laturi akkuja lataa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 17
- Liittynyt: 02 Heinä 2020, 13:12
Minulla tiputtaa 6 Amppeerin rajoitukselle muutaman päivän välein. Käytössä on työpaikalla auton mukana tullut 8A laturi ja kotona Bmw:n wallbox. Sinänsä itselle ei siitä harmia ole, kun kotona ja töissä auto on narun jatkona pitkiä aikoja ja päivän ajotkin vain noin 50-60 km:ä yhteensä. Teoreettisesti hidas lataus on akullekin kaiketi hyväksi, mutta joku bugi jossain on ja nimenomaan auton ohjelmistopuolella.
Myös minulla tiputteli tuota latausvirtaa muutaman päivän-viikon välein 6a, kun pyyntö on ollut 10a. Olen ladannut sillä auton mukana tulevalla väliaikaislaturilla.
Pari päivää ennen joulua auto kävi ohjelmistopäivityksessä tuon takia, kun vaihtoivat samalla takakontin lattian verhoilun takuuseen. Sen jälkeen ei ole tuota tehnyt ainakaan vielä. Auto siis vm.20 330e
Pari päivää ennen joulua auto kävi ohjelmistopäivityksessä tuon takia, kun vaihtoivat samalla takakontin lattian verhoilun takuuseen. Sen jälkeen ei ole tuota tehnyt ainakaan vielä. Auto siis vm.20 330e
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Ihan sama täällä. Tippuu toistuvasti 6A. Toistaiseksi pääosin latailtu auton omalla 10A laturilla.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Minulla myös latausvirta tippuu 6A:iin säänöllisen epäsäännöllisesti. Lataukset hoituvat auton mukana tulleella laturilla, mutta en usko että ongelma on lataukseen liittyvä, sillä virta tippuu välillä vaikka auto ei olisi laturissa käynytkään.