Tilasin Saksanmaalta kyseisen 2019 vm auton. Toiminut hienosti. Onkohan kellään ajatusta saako siihen lohkolämmitintä jälkiasennuksena miten helposti?
Tulee ajoittain tilanteita että joudun käynnistämään kylmänä ja olen siinä käsityksessä että esim. puhelimesta laitettava sisätilan ennakkolämmittys ei lämmitä moottoria tai akustoa.
Onko jollain mestarilla hyvää tietoa asiasta?
330e G20 lohkolämmitin?
Calix RE965 pitäisi mennä tuohon heittämällä paikalleenLauri5000 kirjoitti: ↑28 Joulu 2021, 11:01 Tilasin Saksanmaalta kyseisen 2019 vm auton. Toiminut hienosti. Onkohan kellään ajatusta saako siihen lohkolämmitintä jälkiasennuksena miten helposti?
Tulee ajoittain tilanteita että joudun käynnistämään kylmänä ja olen siinä käsityksessä että esim. puhelimesta laitettava sisätilan ennakkolämmittys ei lämmitä moottoria tai akustoa.
Onko jollain mestarilla hyvää tietoa asiasta?
https://www.calix.se/-file/1A9D8F3CFAF4 ... /RE965.pdf
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Eri asia sitten onko tuo kannattavaa. Tietysti sellaisissa olosuhteissa jos on tarpeeksi kylmää (> -15) ja/tai tietää että polttomoottori tulee käynnistymään liikkeelle lähtiessä tai sen pakottaa käymään siten että kabiinia ei ole lämmitettynä (ts. järjestelmässä oleva jäähdytysneste on kylmää). Toki näissä lataushybrideissä moottori on lämpöeristetty ICE malleja paremmin, joten tuo moottori ei välttämättä ehdi jäähtyä (varsinkin kun näyttää että tuo calixin tuote on oikea jäähdytysjärjestelmään asennettava nestettä lämmittävä vastus) vaikka muutama kilometri pelkällä sähköllä mentäisiinkin. Kylmissä olosuhteissa liikkeelle lähdettäessä (pelkällä sähkölläkin) nestekierto avataan myös moottorin suuntaan (ja kabiinin lämmityksessä käytetty jäähdytysneste rupeaa kiertämään myös moottorissa) joka samalla lämmittää myös polttomoottoria ja valmistelee sitä käynnistykseen, siis mikäli se ei käynnistynyt jo liikkeelle lähdettäessä.
Calixin tuote näyttää ihan pätevältä vempeleeltä, vielä kun tuon saisi ohjelmoitua sisäiseen jäjestelmään, eli virta otettaisiin ajoakuston kautta sen sijaan että pitäisi asentaa plugi toisellekin kaapelille. Sähköähän tuo ei paljoa vaadi kun on vain 400W.
Calixin tuote näyttää ihan pätevältä vempeleeltä, vielä kun tuon saisi ohjelmoitua sisäiseen jäjestelmään, eli virta otettaisiin ajoakuston kautta sen sijaan että pitäisi asentaa plugi toisellekin kaapelille. Sähköähän tuo ei paljoa vaadi kun on vain 400W.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
No ei takuulla, jos rahassa mittaa. Ja on jotenkin hullua ostaa hybridi jos pelkää kylmäkäynnistyksiä, joita siis tulee ja paljon. Siinä se nokalla polttomoottori jäähtyy kun ajat sähköllä.
Mutta jos tykkää, niin mikä ettei.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Täähän on hyvä. Eli autossa on siis letkulämppäri käytännössä sisäärakennettuna ?[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑28 Joulu 2021, 13:00 Eri asia sitten onko tuo kannattavaa. Tietysti sellaisissa olosuhteissa jos on tarpeeksi kylmää (> -15) ja/tai tietää että polttomoottori tulee käynnistymään liikkeelle lähtiessä tai sen pakottaa käymään siten että kabiinia ei ole lämmitettynä (ts. järjestelmässä oleva jäähdytysneste on kylmää). Toki näissä lataushybrideissä moottori on lämpöeristetty ICE malleja paremmin, joten tuo moottori ei välttämättä ehdi jäähtyä (varsinkin kun näyttää että tuo calixin tuote on oikea jäähdytysjärjestelmään asennettava nestettä lämmittävä vastus) vaikka muutama kilometri pelkällä sähköllä mentäisiinkin. Kylmissä olosuhteissa liikkeelle lähdettäessä (pelkällä sähkölläkin) nestekierto avataan myös moottorin suuntaan (ja kabiinin lämmityksessä käytetty jäähdytysneste rupeaa kiertämään myös moottorissa) joka samalla lämmittää myös polttomoottoria ja valmistelee sitä käynnistykseen, siis mikäli se ei käynnistynyt jo liikkeelle lähdettäessä.
Calixin tuote näyttää ihan pätevältä vempeleeltä, vielä kun tuon saisi ohjelmoitua sisäiseen jäjestelmään, eli virta otettaisiin ajoakuston kautta sen sijaan että pitäisi asentaa plugi toisellekin kaapelille. Sähköähän tuo ei paljoa vaadi kun on vain 400W.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Joo, siis 5kW "sähkö"webastohan siellä on, joka on ohjelmoitu lämmittämämään pelkästään siätiloja. En osaa kuvia tänne liittää, mutta tuolta realoem:n linkistä käy selville mitä tarkoitan.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=64_2545
lekusysteemejä seuraamalla näyttää, että ohjauksen hoitaa joko tuo changeover valve (osa#10 seuraavassa diagrammissa)
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=64_2544
tai sitten venttiililtä moottorinsuuntaan lähtevän letkun toisessa päässä oleva heat management module (ja/tai näiden yhdistelmä):
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_7753
Nyt vaan koodia väsäämään, jolla noita saisi ohjattua siten, että kytkettäessä kabiinin lämmitys avautuisi kierto myös moottorin suuntaan tiettyjen olosuhteiden niin salliessa.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=64_2545
lekusysteemejä seuraamalla näyttää, että ohjauksen hoitaa joko tuo changeover valve (osa#10 seuraavassa diagrammissa)
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=64_2544
tai sitten venttiililtä moottorinsuuntaan lähtevän letkun toisessa päässä oleva heat management module (ja/tai näiden yhdistelmä):
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_7753
Nyt vaan koodia väsäämään, jolla noita saisi ohjattua siten, että kytkettäessä kabiinin lämmitys avautuisi kierto myös moottorin suuntaan tiettyjen olosuhteiden niin salliessa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Kiitoksia vastauksista, Calixin jälkiasennuksen järkevyyttä voi tosiaan miettiä mutta piti kysyä. Voipi jäädä tekemättä.
Eli sisätilojen lämmittäminen etukäteen on siis kuitenkin bensakoneen kannaltakin hyvä. Jos osaat Zei-M-Zei tarinoida lisää hybridin sielunelämästä niin anna tulla.
Eli sisätilojen lämmittäminen etukäteen on siis kuitenkin bensakoneen kannaltakin hyvä. Jos osaat Zei-M-Zei tarinoida lisää hybridin sielunelämästä niin anna tulla.