Hybridien tulipalot

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

X1 palaa 2 tuntia. Työllistävä vaikutus; 25 palomiestä ja 6 autoa... https://www.youtube.com/watch?v=MIaVR9Q-Qyk
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1345
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F15 40e 2018
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Jasp kirjoitti: 06 Kesä 2021, 18:42 X1 palaa 2 tuntia. Työllistävä vaikutus; 25 palomiestä ja 6 autoa... https://www.youtube.com/watch?v=MIaVR9Q-Qyk
Mietippä miten hankalaa oli 1800- ja 1900-lukujen taitteessa kun siirryttiin autoihin. Palomiesten hommat räjähtivät käsistä kun polttomoottoriauton sammuttamiseen tarvittiin niin paljon enemmän resersseja kuin hevosen sammuttamiseen. Ja vielä on maailam pystyssä ;)
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

Juu, hevonen on helppo "sammuttaa" keinolla jos toisellakin. Mutta pointtina, että vaikea noita nykytekniikalla on sammuttaa, ja vaikka harvinaisia ovatkin, niin ei ole mukava jos sattuu autotallissa kärtsäämään. Saattaa gyproceista huolimatta menna talli autoineen ja huonossa tapauksessa talokin.
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Jaa-a... Kävin mokomalla heti tuleen syttyvällä ja oman + naapurin talon polttavalla krematoriolla Lapissa - eikä ees siellä syttynyt tuleen, vaikka perinteet vahvasti olisivat velvoittaneet! Mihin saa valittaa?
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

lerppu kirjoitti: 10 Kesä 2021, 12:05 Jaa-a... Kävin mokomalla heti tuleen syttyvällä ja oman + naapurin talon polttavalla krematoriolla Lapissa - eikä ees siellä syttynyt tuleen, vaikka perinteet vahvasti olisivat velvoittaneet! Mihin saa valittaa?
No tänne vaikka. Kuten teit. Kannatttaa lukea viesti: "vaikka harvinaisia ovatkin". Jos noin harmittaa niin ehkä autovalinta meni harhaan.
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Jasp kirjoitti: 11 Kesä 2021, 21:02
lerppu kirjoitti: 10 Kesä 2021, 12:05 Jaa-a... Kävin mokomalla heti tuleen syttyvällä ja oman + naapurin talon polttavalla krematoriolla Lapissa - eikä ees siellä syttynyt tuleen, vaikka perinteet vahvasti olisivat velvoittaneet! Mihin saa valittaa?
No tänne vaikka. Kuten teit. Kannatttaa lukea viesti: "vaikka harvinaisia ovatkin". Jos noin harmittaa niin ehkä autovalinta meni harhaan.
Valintoja kannattaa aina tarkastella kriittisesti ja harhoistakin voi parantua. Vaikka lainaamassani vastauksessa hieman sappea tihkuukin, aion pukea tässä sanoiksi jotain, joka voi aidosti plugaria miettivälle olla jopa hyödyllistä. BMW:n ostajathan ei tulta perinteisesti ole pelänneet, ainakaan jos kulkine on liikkunut paholaisenmehulla. Bensalaitteet taitavat olla suht tulivapaita...
Asiaan.
Omakohtaisesti paluu SUV kantaan tuli ajankohtaiseksi kahden F34:sen jälkeen. Haaveissa oli Alfa Romeo Stelvio, joka on autona syvästi konfliktinen kokemus, mutta kuskin penkiltä pelkkää nirvanaa. Harmi että haluamillani varusteilla hinta karkasi paarialuokan edustajan realismin ulkopuolelle. Koskapa olen aiemmin omistanut parikin jenkkisuvia, BMW:llä oli oikeastaan vain yksi vaihtoehto. X1:sen olin kyllä jo koeajanut aikoinaan dieselinä - ja se oli tylppä kokemus joka jäi mieleen lähinnä siinä, että oltiin menty väärään suuntaan E84:stä (jollainen myös itsellä ollut). Mutta autoveron määrä plugari X1 kohdalla sai minut koeajolle.
Ja voihan pentele - autossahan oli toimiva ohjaus! Nyky-BMW:lle tämä on erittäin poikkeavaa, F-sukupolvesta eteenpäin ohjaus on ollut heikon ja valheellisen välillä. Alustakin oli erittäin toimiva, lieneekö sitten ero nassukohotuksessa vai akkupaketin pakottamissa muutoksissa, tiedä häntä. Olin oikein vakuuttunut. Lisäksi sähkön mukanaan tuoma käytännön suorituskyky oli perheautoon oikein mieluisa lisä, tämähän menee ympyröitä B48 ZF8 nelikon ympärillä, joka siis kakkosauton virkaa toimittaa. Muutenkin saa kolmevuotiaan F31:sen vaikuttamaan menneisyyden harrasteautolta. X1 on oikeasti hyvä. Plugariominaisuus ei ole pelkkää viherpesua, kaupunkikäytössä tämä enimmäkseen on - ja range riittää lämpimällä ilmalla. Odotin autolta paljon vähemmän kuin mitä se tarjoaa.
Aito miinus "nelivedosta". Jos ajaa liukkaalla pelkän sähkövoiman turvin, eturenkaat tulevat vetoon mukaan vasta bensamoottorin käynnistymisen jälkeen - ja tämä viive tuntuu selkeästi ajossa. Mutta on tämä kumminkin vajaavetoiseen verrattuna suht toimiva talviauto. Kerron heti jos syttyy tuleen, mutta potentiaalisen ostajan kannattaa mieluummin huomioida millainen auto on kyseessä kuin miten vaikea sitä on sammuttaa, jos se palaa. Auton kanssa joutuu kuitenkin elämään siihen asti.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1085
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F25 MSport 3.0
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

No, oftopikkiinhan tämäkin meni :)
Hyvä aina muistaa, että nuo poikittaismoottoriset eivät oikeasti ole mitään xDrivejä, paitsi nimeltään.
Minusta oikea xDrive on takaveto BMW, johon on lamellikytkimellä lisätty etuvetoa.
Ajodynamiikka on ihan eri planeetalta kuin nuo VW/Volvo- tekniikalla toteutetut. Puhumattakaan noista hybrideistä, jotka sitten ovat, kuten edellä kerrottu, ihan jotain muuta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & koodauksia, ohjelmointeja. Uutena FRM3 korjaukset
Vastaa Viestiin