Parikymmentä vuotta sitten melko harvassa autossa oli ilmastointi, nykyään se on vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa.
Sitä mukaan on myös ruvettu markkinoimaan "ilmastointi huoltoja". Tarvitseeko niitä ja millä aikavälillä?
Mikä lienee totuus Bemareiden osalta? Ainakin uusien Bemareiden huolto ohjelmassa on aina filsujen vaihto ja ilmastoinnin desifiointi.
Mutta millä aikavälillä ilmastointi pitää/kannattaa oikeasti huoltaa? Ja mitä se oikea huolto sisältää muuta kuin valohoitoa?
Ilmastoinnin huolto?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Laitteistosta kylmä aine häviää pikkuhiljaa , vaikkei varsinaista vuotoa olisikaan. Tällöin laitteen teho heikkenee ja kun ainetta on tarpeeksi vähän , ei kompura enää mene ensinkään päälle. Tästä syystä täyttöhuolto muutaman vuoden välein on paikallaaan , maksaa alle 100€.
Edelliseen vääränmerkkiseen teetin ilmastoinnin huollon kolmivuotiaana, ihan turhaan kun käytännössä yhtään kylmäainetta ei ollut karannut. Sitten ajoinkin ilmastointiin koskematta kymmenvuotiaaksi asti sen ja hyvin pelasi. En siis ilmastointihuoltoa teetä (paitsi tietysti raitisilmasuodatin ja tarvittaessa kennojen puhdistusta) niin kauan kun kylmää tulee.
- ollibeib
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
- Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.
Tarkempaa raporttia täältä:
X1, N47D20, automaatti, ikää 5,5v, ajettu 160tkm. Etelä-Saksasta tuotu mulle 110tkm kohdalla. (Jostakin BMW:n ilmastointihuollosta maininta huoltokirjassa 90tkm kohdalla)
Kylmäainetta ennen täyttöhuoltoa: 475 grammaa, öljyä 40 grammaa
Kylmäainetta kuuluisi olla: 590 grammaa, öljyä noin 50 grammaa. 20% siis poistunut noin kolmessa vuodessa.
Vaikutusta? Kyllä. Mitään laboratoriotestejä ei tullut suoritettua, mutta nimenomaan alkujäähdytystehossa (kun esim. pihalla sisätiloistaan kuumentuneen mutta ajamattoman auton käynnistää) on suuri ero. Auto jäähtyy kuten ns. uutena, jolloin äänekäs puhaltelu kuumalla ilmalla väheni merkittävästi. Ts. puhallin pysyy pienemmällä teholla ajossa, sanomattakin tämä on selvää.
Täytyy muistaa, että "täysin tyhjä" ilmastointijärjestelmä ei tarkoita että kylmäaineen määrä olisi 0% vaan systeemistä riippuen jo puolet voi tarkoittaa järjestelmän diagnositiikalle "tyhjää" paineen laskiessa liikaa. Systeemi oli automaattitesterissä täysin tiivis, joten noin 3v aikana 20% vajaudesta voi jokainen laskeskella, onko oman auton ilmastointihuollolle tarvetta. En myy huoltoja tässä kenellekään, kukin tehkööt omat johtopäätöksensä. Suosittelen kuitenkin kaikille tätä toimenpidettä jo näillä "vajausasteilla" Laite oli Bosch ACS 7-jotain, valokuvamuisti ei aivan pelaa.
PS. Samanlaisen tuloksen (21% vaje) sain huollattaessani vm 2009 E87 120d:tä noin 130tkm kohdalla (2012) ensi kertaa, auto oli viettänyt siihenastisen elämänsä Pohjois-Saksassa.
X1, N47D20, automaatti, ikää 5,5v, ajettu 160tkm. Etelä-Saksasta tuotu mulle 110tkm kohdalla. (Jostakin BMW:n ilmastointihuollosta maininta huoltokirjassa 90tkm kohdalla)
Kylmäainetta ennen täyttöhuoltoa: 475 grammaa, öljyä 40 grammaa
Kylmäainetta kuuluisi olla: 590 grammaa, öljyä noin 50 grammaa. 20% siis poistunut noin kolmessa vuodessa.
Vaikutusta? Kyllä. Mitään laboratoriotestejä ei tullut suoritettua, mutta nimenomaan alkujäähdytystehossa (kun esim. pihalla sisätiloistaan kuumentuneen mutta ajamattoman auton käynnistää) on suuri ero. Auto jäähtyy kuten ns. uutena, jolloin äänekäs puhaltelu kuumalla ilmalla väheni merkittävästi. Ts. puhallin pysyy pienemmällä teholla ajossa, sanomattakin tämä on selvää.
Täytyy muistaa, että "täysin tyhjä" ilmastointijärjestelmä ei tarkoita että kylmäaineen määrä olisi 0% vaan systeemistä riippuen jo puolet voi tarkoittaa järjestelmän diagnositiikalle "tyhjää" paineen laskiessa liikaa. Systeemi oli automaattitesterissä täysin tiivis, joten noin 3v aikana 20% vajaudesta voi jokainen laskeskella, onko oman auton ilmastointihuollolle tarvetta. En myy huoltoja tässä kenellekään, kukin tehkööt omat johtopäätöksensä. Suosittelen kuitenkin kaikille tätä toimenpidettä jo näillä "vajausasteilla" Laite oli Bosch ACS 7-jotain, valokuvamuisti ei aivan pelaa.
PS. Samanlaisen tuloksen (21% vaje) sain huollattaessani vm 2009 E87 120d:tä noin 130tkm kohdalla (2012) ensi kertaa, auto oli viettänyt siihenastisen elämänsä Pohjois-Saksassa.
Se automaattitesteri ei sit kyllä reikiä löydä, koska testipaine-ero jää niin pieneksi ettei sillä oo todellisen käytön kannalta mitään merkitystä. Itellä oli Mersussa lauhdutinkenno puhki, testeistä meni vaan läpi, uudet aineet tilalle ja 2 kk taas toimi heikentyen koko ajan. Liikkeessä sano että ei vuoda ku ei tuu väriainettakaan mihkään. Toiseen paikkaan typpitestiin (realistisen korkeet koepaineet) ja vika löytyi heti, kenno falskas monesta kohtaa.
Edellisen vääränmerkkisen vein kolmivuotiaana ilmastointihuoltoon "varmuuden vuoksi". Ainetta oli kadonnut ihan marginaalinen määrä. Sitten ajelin sillä seuraavat seitsemän vuotta tekemättä ilmastoinnille mitään, hyvin pelasi.
Selvien oireiden ilmaantuessa kannattaa toki huollattaa, kunnollisella korjaamolla eikä halvinta ilmastointihuoltoa tarjoavassa.
Selvien oireiden ilmaantuessa kannattaa toki huollattaa, kunnollisella korjaamolla eikä halvinta ilmastointihuoltoa tarjoavassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 124
- Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
- Auto: BMW 530d X-drive touring 2014
Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.
Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
Olisi hyvä mainita auton malli ja vuosimalli niin muutkin tietäisivät.TTE kirjoitti:Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.
Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
Miksi ilmastointi pitäisi sammuttaa ennen moottorin sammutusta?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Kukin tyylillään. Kenno ehtii hieman kuivaa, eikä ala niin herkästi kasvamaan bakteerikantaa -> ei hajua. Itsekin teen noin aina nykyisessä nyt 20v ikään päässeessä E39:ssä, enkä tähän päivään mennessä ole vielä joutunut haistamaan sitä perinteistä koiran hajua.salmol kirjoitti:Miksi ilmastointi pitäisi sammuttaa ennen moottorin sammutusta?
Itse lauhduttimen korroosioon tuolla tempulla ei ole vaikutusta, koska lauhdutinhan on lämmin/kuuma, kun ilmastointi on käytössä.
Itse en ymmärrä tuota, laitteet on tarkoitettu käytettäväksi ja jos joutuu tekemään ilmastoinnin huollon vaikka 10-v välein, niin se on elämää.penttim kirjoitti:Kukin tyylillään. Kenno ehtii hieman kuivaa, eikä ala niin herkästi kasvamaan bakteerikantaa -> ei hajua. Itsekin teen noin aina nykyisessä nyt 20v ikään päässeessä E39:ssä, enkä tähän päivään mennessä ole vielä joutunut haistamaan sitä perinteistä koiran hajua.
Itse lauhduttimen korroosioon tuolla tempulla ei ole vaikutusta, koska lauhdutinhan on lämmin/kuuma, kun ilmastointi on käytössä.
Vieläkin naurattaa kun joku joskus tosissaan selitti ettei penkinlämmitintä saa pitää talvella koko aikaa päällä. LOL. [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol kirjoitti:Itse en ymmärrä tuota, laitteet on tarkoitettu käytettäväksi ja jos joutuu tekemään ilmastoinnin huollon vaikka 10-v välein, niin se on elämää.penttim kirjoitti:Kukin tyylillään. Kenno ehtii hieman kuivaa, eikä ala niin herkästi kasvamaan bakteerikantaa -> ei hajua. Itsekin teen noin aina nykyisessä nyt 20v ikään päässeessä E39:ssä, enkä tähän päivään mennessä ole vielä joutunut haistamaan sitä perinteistä koiran hajua.
Itse lauhduttimen korroosioon tuolla tempulla ei ole vaikutusta, koska lauhdutinhan on lämmin/kuuma, kun ilmastointi on käytössä.
Vieläkin naurattaa kun joku joskus tosissaan selitti ettei penkinlämmitintä saa pitää talvella koko aikaa päällä. LOL. [emoji23]
Onhan ne tehty käytettäviksi, mutta jos haluaa pysyä terveempänä ja ei halua haistella huonoa ilmaa (tai usein tehtävää ilmastoinnn desinfiointia) niin ilmastoinnin sammuttaminen muutama tovi ennen auton seisontaa, on oiva keino vältää tunkkaista hajua.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 124
- Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
- Auto: BMW 530d X-drive touring 2014
Tuossa vasemmallahan se lukee eli 530d 2014. Kampanjakoodi 0064880100.salmol kirjoitti:Olisi hyvä mainita auton malli ja vuosimalli niin muutkin tietäisivät.TTE kirjoitti:Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.
Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
Miksi ilmastointi pitäisi sammuttaa ennen moottorin sammutusta?
Kiitti. Tuo autotieto ei näy kun käyttää foorumia mobiilisti tapatalkilla, kuten minä käytän useasti.TTE kirjoitti:Tuossa vasemmallahan se lukee eli 530d 2014. Kampanjakoodi 0064880100.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Täyttä bullshittiä. Yhtä vanha tieto kun että turboja pitää tyhjäkäyttää ennen ja jälkeen käytön.TomA kirjoitti: Onhan ne tehty käytettäviksi, mutta jos haluaa pysyä terveempänä ja ei halua haistella huonoa ilmaa (tai usein tehtävää ilmastoinnn desinfiointia) niin ilmastoinnin sammuttaminen muutama tovi ennen auton seisontaa, on oiva keino vältää tunkkaista hajua.
Bemareiden huollossa desifioidaan nykyään aina ilmansuodattimen kotelo (josta se mahdollinen paskanhaju tulee)
ja turbo jäähdytetään sähköaivojen (ATK) avulla.
Fikummat tossa yllä kertoivatkin sitten muut faktat.
Itse olen pitänyt ilmastointia päällä kesät talvet, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mistä näitä peltoinsinöörejä vielä löytyymasaf1 kirjoitti:Ihan turhaa. Täyttää sit jos tarvii / menee tehottomaksi. Edellisessä autossa kesti 10 vuotta ja sit lauhdutin alkoi vuotaa.
Eihän ne kylmäaineet katoo jos ei oo vuotoa
Saa toki (eihän sitä missään ole kielletty) mutta onhan se aivan typerää pitää penkinlämmitintä päällä yhtään pitempään kuin on tarve. Kun auto lämpiää sisältä ei sitä istuinta enää erikseen tartte mitenkään lämmittää. Jatkuva elementin päällä olo vain lyhentää sen elinikää ja nostaa rikkoutumis riskiä.salmol kirjoitti:Vieläkin naurattaa kun joku joskus tosissaan selitti ettei penkinlämmitintä saa pitää talvella koko aikaa päällä. LOL. [emoji23]
Mut jokainen saa tehdä omassa autossaan toki niin hölmösti kun itse haluaa. Hyvä jos noin pienestä tulee iloinen olo
Kannattaako tänne noin pitkästi kirjoittaa kun on selvästikin ihan "pihalla". Jatka silti samaan malliin :o)Ricracing kirjoitti:Täyttä bullshittiä. Yhtä vanha tieto kun että turboja pitää tyhjäkäyttää ennen ja jälkeen käytön.TomA kirjoitti: Onhan ne tehty käytettäviksi, mutta jos haluaa pysyä terveempänä ja ei halua haistella huonoa ilmaa (tai usein tehtävää ilmastoinnn desinfiointia) niin ilmastoinnin sammuttaminen muutama tovi ennen auton seisontaa, on oiva keino vältää tunkkaista hajua.
Bemareiden huollossa desifioidaan nykyään aina ilmansuodattimen kotelo (josta se mahdollinen paskanhaju tulee)
ja turbo jäähdytetään sähköaivojen (ATK) avulla.
Fikummat tossa yllä kertoivatkin sitten muut faktat.
Itse olen pitänyt ilmastointia päällä kesät talvet, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Olen kyllä, mutta en pelto- vaan lvi-. On jotain hajua kylmätekniikkaankin ja töissä 100x isompien coolereiden parissa, joten mee sä sinne pellolles myymään turhia huoltojas.Havis kirjoitti:Mistä näitä peltoinsinöörejä vielä löytyymasaf1 kirjoitti:Ihan turhaa. Täyttää sit jos tarvii / menee tehottomaksi. Edellisessä autossa kesti 10 vuotta ja sit lauhdutin alkoi vuotaa.
Eihän ne kylmäaineet katoo jos ei oo vuotoa
Ja huh vai pitäis ilmastointi sammuttaa vähän ennen auton seisontaa Kannattaa avata samalla konepeltikin aina ajon jälkeen, niin tuulettuu samalla konetila paremmin -> kestää johtojen eristeet pidempään (ja tää tarina on ihan tosi eräs v8-mersumies tekee näin...). Penkit ois myös hyvä kaataa ja luukku auki, niin tuulettuu se ummehtunut konttikin, se se on vasta vaarallista sisäilmaa.