Autokuumeilua

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Kiitoksia vastauksista. Median koeajoissa A3:a on ylistetty luokkansa ykköseksi, mutta vähän olen ollut skeptinen ottaen huomioon, että VAG-laitteissa on ollut omat ongelmansa. Erityisesti DSG mietityttää; sen kun on kerrottu porsineen jo alle 100 000n ajaneissakin yksilöissä. Omassa E90.ssä automaatti toiminut moitteetta jo 226 000 km.

Olen harkinnut F20:n hankkimista juuri sen vuoksi, että se on vielä takaveto. Kolmossarjalainen tuntuu vähän turhankin isolta autolta, kun käytän sitä pääosin yksin. Suurin osa myynnissä olevista F20:eista näyttää olevan 118i:ä. Niissä on vähän pieni moottori makuuni. 118d:ssä vääntö varmasti riittää; oma autoni on 318d. 120i tai 120d toki vielä parempi. Aika monissa vaihtoautoissa näyttää olevan madallettu alusta. Se ei tunnut kovin hyvältä Suomen oloihin.

Miten muuten pikku-Bemarin talviajo-ominaisuudet takavetona? Kolmonenhan kulkee mainiosti, mutta ykkönen on kuitenkin kevyempi ja akseliväli lyhyempi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Pari vuotta sitten mulla oli F20 118iA laina-autona kun F31 318dA oli korjaamolla. 18i moottorin vääntö tuntui selvästi heiveröisemmältä, automaattikaan ei toiminut sen kanssa ollenkaan niin sujuvasti kuin 18d:ssä. Muuten ajotuntuma oli (talvikelissä) yllättävän samanlainen, alustarakenteethan on molemmissa periaatteeltaan samaa. Voimakkaammalla koneella ykkönen voisi olla hyvinkin hauska ajaa. Miinuspuoli ykkösessä (isommalle kuljettajelle) on varsin edessä oleva B-pilari, joka haittaa sivulle näkemistä ja ovesta kulkemista. Paitsi tietysti 3-ovisessa.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mulla oli 118d eikä se tuntunut ponnettomalta, vääntöä mukavasti ja vaihteisto hakkaa 6-0 vaggien DSG:t. On muutenkin aika selkeesti laadukkaamman oloinen auto.

Talvella ei ollut mitään ongelmaa kunhan on hyvät renkaat alla, kertaakaan en jäänyt kiinni että olisi tarvinut apuja.

Siinä oli matala M-Sportin alusta enkä kokenut sitä liian matalaksi, mökkitiet meni samalla tavalla kun muillakin autoilla eikä talvella jäänyt pohjastaan kiinni.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Toin yhden 116i:n Saksasta asiakkaalle. F-sarjalainen on kyllä ihan eri maata kuin vanhemmat E- sarjalaiset. Riittävän ketterä kaupungissa mutta myös vakaa maantiellä.
Kun ottaa automaatilla (on aina 8- lovinen), niin tuollainen 116i tuntui satasen vauhtiin saakka todella hyväkulkuiselta. Sitten iskee todellisuus. Kaikki siitä isommat varmasti ok.
Asiasta seitsemänteen. Onko täällä lääketieteen asiantuntijoita: minulla on ollut F25 jo 1 ½ vuotta eikä vieläkään ole autokuumetta, kun auto tuntuu mukavalta. Mikä minua vaivaa? :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Kompakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19
Paikkakunta: Tuusula

En ole lääkäri, mutta vaikuttaisi siltä, että teillä on pysynyt 3.0 vitamiinitasot kohdillaan. Nautittuna M-sportin kanssa pysyy hymy huulilla pidempään 😃
Edelliset BMW:t

E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Onko täällä lääketieteen asiantuntijoita: minulla on ollut F25 jo 1 ½ vuotta eikä vieläkään ole autokuumetta, kun auto tuntuu mukavalta. Mikä minua vaivaa? :)"

Ei tarvetta hakeutua pilleripurkille , itselläni jo 8:s vuosi F25 kanssa. Erinomainen peli , juuri sopiva kokoinen . Hyvä ajaa kaupungissa ja maantiellä , eikä adblue systeemiä riesana.
zapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Joulu 2010, 17:14
Auto: E91 320iA M-Sport -08

Auton vaihto ajankohtainen ja vaihtoehdoiksi valikoitumassa käytetty 225xe tai 330e, noista 225xe enemmän tavaratilaa ja monikäyttöisempi mutta miten mahtaisi toimia 330e kolmihenkisen perheen kulkineena? Tavaratila melko vaatimaton ja isompaa tavaraa hankala saada kyytiin, tosin sille ei montaa kertaa vuodessa ole tarvettakaan mutta kuitenkin. Kulutukset noissa taitaa olla melkolailla samanlaiset, kokemuksia 330e mallin käytöstä?
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Meillä on nyt peräkkäin toinen 225xe menossa ja kun sitä vertaa vanhaan F10 530d:hen niin pakko myöntää että se mikä mielestäni menetetään ajo-ominaisuuksissa (tuohon ei vieläkään saa m-sport alustaa, vakio on todella löysä), niin vastaavasti monikäyttöisyys on ihan eri luokkaa kuin tuollaisessa isossa sedanissa. Kyllä meillä otetaan tuo 225xe kaikkeen paikallispyöritykseen, koska sinne saa yllättävän paljon tavaraa mahtumaan kun pistää osan tai koko takapenkin nurin. F10:n tavaratila on leveä mutta matala (vaikkakin muistaakseni selvästi korkeampi kuin uudemmissa 330e tai 530e sedaneissa), eikä se iso dieselkään ole yhtä responsiivinen taajama-ajossa vrt sähkömoottorin julmettuun vääntöön heti kättelyssä (ilman kierrättämistä).

Sitten kun mennään pidempää matkaa tai haluaa oikeasti nauttia hetken aikaa ajamisesta, niin 225xe jää taas vuorostaan pihaan.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kannattaa käydä ajamassa lenkki molemmilla automalleilla, ne on tuntumalta ja tunnelmalta hyvin erilaisia. Ymmärrän hyvin että toiset tykkää Active Tourerista, mutta mulle ei maistunut ollenkaan F31:een verrattuna silloin.
Jämerä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Syys 2018, 08:32
Auto: BMW 740e pure excellence -16
BMW Z4 2.5i -03
Paikkakunta: Uusimaa

Edellisen F11 BMW 530d jälkeen F30 330e tuntui tietenkin pieneltä,mutta bensan kulutus oli taas loistavan vähäistä.
Kaikki minun ajot keskikulutuksella 2,9L/100km

Kaipasin kuitenkin mukavampaa ja hiljaisempaa kyytiä, joten nyt alla on vähän isompi hippihybridi G11 740e.
Ilmajousitus antaa kyllä mahtavat kyydit.
BMW G11 740e -16 Pure Exellence
BMW E85 Z4 2.5i Roadster SMG -03
Ex. BMW E30 330e M-Sport -16
Ex. BMW F11 530d M-Sport xDrive -12
Ex. BWW E60 530d LCI -08
+Muut kulkuvälineet
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Meidän 3 hengen taloudessa oli aiemmin 330e. Koskaan ei ollut tilan kanssa ongelmaa, kun reissussa käytiin. Erittäin hyvä auto ajaa ja elää sen kanssa
zapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Joulu 2010, 17:14
Auto: E91 320iA M-Sport -08

Kiitos näistä 👍 Vaaka kallistumassa tuon 225xe puolelle juurikin tuon monikäyttöisyyden vuoksi. 330e on aidon BMWn tuntuinen kyllä ja upea peli kaikin puolin mutta tilat eivät vaan passaa omiin tarpeisiin.

Rengasmelu on kyllä melkoinen 225xe mallissa, ehkäpä oikealla rengasvalinnalla saa sitäkin pienemmäksi.

Mukavaa kevättä kaikille!
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Teslan Model 3 SR+ "facelift" käyty koeajamassa. Model 3 (M3) tuli aika laajasti muutoksia vuoteen 2021, siksi "facelift". Hieno auto, upean näköinen mielestäni, etenkin pidän muotoilusta joka on selkeästi sähköautoon luotu. Matala keula ja umpinainen etupuskuri, sekä etukontti. Mukulakivitestissä ei pärjää saksalaisille, kuten BMW:lle, aavistuksen on korkeamman taajuista iskunvaimennuksen toiminta. Samoin oven kiinnilaitto ei ole aivan yhtä jäykkä ja matalataajuinen, ja "Tesla panel caps" -ongelma näyttäytyy, mutta maltillisena. Negatiivista lisää : eivät Teslalla ota vaihdokkeja vastaan ja palaute ei Teslan takuuhuollosta aivan kärkijoukkoon yllä, sen mitä lukenut. Nämä miinuksena. Mopoinkin versio on todella nopea, noin 5 s. sataseen. HKI:n keskustassa ja takas Vetokujalle Vantaalle oli kulutus noin 13kwh/100km. Tarkoittaa noin 1,5-2 € kustannusta kotisähköhinnalla. Aika kiva yhdistelmä, mistä vastaavan bensikseen? Laatukin parempaa kuin esim. Fordeissa, eli asettuu ehkä saksalaispremiumien ja näiden Ford ym. väliin. Sisusta vaikuttava muutoin, käyttöliittymä erinomainen kosketusnäytössä. Vakiovarusteet laajat. Missä luuraa BMW:n i4?

Onko täällä sähköön vaihtoa pohtivia?
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Täällä, tosin Teslaan ei saa HUDia ja se on ehdoton varuste. Muuten varmaan ok peli, istunut olen , en ajanut.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Mikä hudissa miellyttää?

Ajoin taannoin, ja kun sellaista ei ole ollut, niin en heti keksinyt muuta hyötyä, kuin nopeuden näkemisen välittömästi. Kenties navinkin. Kuitenkin tulee ajettua aika paljon lim-päällä tai säädettyä vakioksi muutoin nopeus, niin nopeutta ei tartte kattella.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ilmeisesti Teslan laatuvaikutelma on noussut faceliftissä, aika moni autotoimittaja on arvostellut Mach-E:n laatutuntuman Model 3:n yläpuolelle. Joku näistä on varmaan munkin seuraava auto, mutta en voi vielä mennä koejelemaan ja kiusaamaan itseäni, kun vaihto ei ole vielä ajankohtainen.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Mach E:n ajaneena sanoisin eron Tesla M3 olevan olematon tai sitä ei ole. M3 laatu kohentunut -21 malliin, kokolailla. Okei, Machissa en havinnut panel cappeja, toki kuulemma Kiinasta tulleissa niitä ei ole ollut...odotan et Berliinistä tulee Suomen Tesla M3:t. Hintakin voisi laskea (tulli ja rahdit). Mach E:stä. Se ei suoriutunut mun mukulakivitestissä BMW:n 1er siistimmin, alusta ei ottanut yhtä hyvin töyssyjä. Arvosta pehmeää matalataajuuksista ääntä. Ehkä vain ona mieltymys. Hieno auto Mach E, ulkoa tyylikäs ja paketti ns. kunnossa. Myyjä sanoi ettei ilmalämpöpumppua, se miinus. Kulutus lienee myös M3 korkeampi.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Puhelimen ja radion käyttö tosi näppärää, ja saa katsoa eteen ulos koko ajan. Ei tarvitse mittaristoa tuijotella. Paljon kun ajaa, niin mukavuus ja vaivattomuus on kiva asia. Makuasioita tosin.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Nyt on koeajettu 330e G20 M-sporttina. Vaikea tämän jälkeen kyllä mieltää, että valitsisi Model 3, vaikka on siinäkin lukuisia hyviä puolia. F20 ja G20 välissä laatu ottaa pompun, joten kun F20 tuntui laadukkaammalta kuin Model 3, niin G20 on taas jälleen eri luokan tuote. Suurin ero alustassa ja ovissa. Sisustan materiaalit on Teslassakin ihan kohdillaan. Lisäksi Model 3 penkki, vaikka -21 malliin se on kuulemma koventunut, on melko pehmeä ja tarjoaa aika huonon sivuttaistuen. G20 sporttijakkarat itselleni todella sopivat ja jämäkät. Toisaalta ei tämä G20 ole vastaus sähköautoon, koska tuo plugari on hidas latautumaan ja range on sen 40-50km. Vaatii siis toimiakseen kotilatauksen, koska akun lataus täyteen (12kwh) kestää sen 3-4 tuntia tuolla reilu 3kw latausteholla. A-sarjan Mercedes omaa 7kw latauksen ja tuleva C-sarja 300e:nä lyö pöytään 55kw latauksen. C-sarjan 25kwh akuston lataa täyteen jopa 30 minuutissa. Lisäksi näissä plugareissa sähkön kulutus on yleensä suurempaa kuin vastaavan sähköauton. Toki pieniä summia kokonaisuudessa. Mietityttää miten BMW aikoo pärjätä ton 330e:n kanssa, kun kilpailijat tuo tulille uusia malleja. BMW:n sisusta vaatisi myös jotain säväyttävää, muistuttaa ehkä liiaksi tuota nykyistä F20.

Eikun hillitsemään alkavaa Teslakuumetta...ja odottelemaan jos BMW saisi pikaisesti aikaan jonkin mieleisen sähköauton.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Älä anna hybridin latausnopeuden häiritä, se ehtii kyllä yön aikana hyvin latautua kotipihassa. Kaikki sähköautot ja plugarit vaativat kotona (tai työpaikalla) latausmahdollisuuden, muuten hommassa ei ole mitään järkeä.
Vastaa Viestiin