Kiiltävä ratti takaisin mattaiseksi

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

En olisi uskonut, mutta perinteinen ratin pesu kiiltävästä mataksi eli puhtaaksi ei vaadi paljoa. Neljännen kierroksen jälkeen ei rättiin jäänyt enää likaa. Alla kuva ennen ja jälkeen. Pesuvehkeet 5€ eli Le Chalet saippua ja 2€ kynsiharja sekä puhdistusliina. Vedin myös nahkapenkit samalla... :)
4A3C788D-3432-4C8D-A5F1-0BC60665214B.jpeg
4A3C788D-3432-4C8D-A5F1-0BC60665214B.jpeg (879.15 KiB) Katsottu 20581 kertaa
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Hienoa työtä! Tuossa vain pitää muistaa olla varovainen ja olla hankaamatta (kun kuivaa rattia) liikaa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Tossa AIO-tuote, millä saa kiiltävän takaisin luonnolliseksi helposti. Pyhkäsee tuolla ratin muutaman kk välein niin ei kiillotu ja suojautuuki samalla

https://www.autonhoitokauppa.fi/chemica ... ner-473-ml
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Kynsiharja on aika raju tuohon mutta hyvää jälkeä näköjään tuli. Itse käytän pesusienen pehmeää puolta ja tulee myös hyvää jälkeä. Saippua on sama
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Marseille saippua ja mikrokuituliina, sillä saa ratin puhtaaksi ja kiillon pois. Usein riittää pelkkä kostea mikrokuituliina.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Samoilla linjoilla - yksi mikrokuituliina lian irrottamiseen, toinen poispyyhkimiseen. Tarvittaessa penkkeihin harjaa, jos on pahempaa likaa. Pesuaineena just nyt näiden leather cleaneria https://www.furnitureclinic.com/automotive.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Mitenkäs tolla kissasaippualla homma tapahtuu niinkun yksityis kohtaisemmin? Sehän on palasaippuaa eikö? Jos nyt vaikka esimerkiksi tota rattia putsaisi.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kastele se saippua hanan alla ja hiero vaikka mikrokuituliinaan ja sillä liinalla sitte putsailee/vaahdottaa ratin ja hieroo vaahtoa. Saippuan määrä paskan määrän mukaan ja jos on oikein paha niin sit hieroo saippuapalalla. Esim. moottoriöljytahra nahassa tms. parempi hieroi suoraan saippuakimpaleella ja sen jälkeen pyyhintä kosteella rätillä x kertaa kunnes saippuat saatu pois.

Tuolla tyylillä voi pestä vaikka öljyisen moottorin lampaanhanurilla ja sen jälkeen putsata pesukintaan bling bling uutta vastaavaksi.

Harjottelua vaan. Kyllä se siitä. Toimii myös tekstiileihin, alcantaraan jne.
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

TurboKoo kirjoitti: 22 Kesä 2020, 21:15 Kynsiharja on aika raju tuohon mutta hyvää jälkeä näköjään tuli. Itse käytän pesusienen pehmeää puolta ja tulee myös hyvää jälkeä. Saippua on sama
mulla olikin semmonen luonnonharjaksinen pehmeä harja 😏
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

BMW e90 kirjoitti: 23 Kesä 2020, 18:04 Mitenkäs tolla kissasaippualla homma tapahtuu niinkun yksityis kohtaisemmin? Sehän on palasaippuaa eikö? Jos nyt vaikka esimerkiksi tota rattia putsaisi.
palasaippua,luonnonharjaksinen pehmeä kynsiharja, vesiastia ja mikrokuituliina. Kostuta sitä harjaa vedessä, sitten harjaat saippuaa siten, että harjaan tulee vähän sitä valkeaa saippuaa. Sitten harjailet rattia ja välillä huuhtaset harjaa vesiastiassa. Pyyhit saippuan pois ratista rätillä. Kun harjasta loppuu vaahto niin kostutat harjaa vähän ja lisäät siihen saippuaa. Teet tuota niin monta kierrosta, kunnes ratista ei irtoa enää väriä. Ja se lika lähtee ihan pehmeillä otteilla eli tosiaan hampaat irvessä ei tartte jynssätä. Istuinten nahoille voi tehdä saman käsittelyn. Oma auto tuoksui ihan luonnolliselle nahalle seuraavana päivänä, vähän jopa lehmälle 😂
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Itse sain kyllä kynsiharjalla hankaamalla jo kuluneen ratin huonoon kuntoon. Jatkossa en rattiin käytä harjaa, vain mikrokuituliinaa. Nahkapinnoite lähti kuluneista paikoista pois.
Robusto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Elo 2019, 16:40
Auto: F36 420i GC M-sport
Paikkakunta: Espoo

Tätä piti kokeilla, en tajunnutkaan kuinka likaiseksi ratti mennyt parissa vuodessa. Tuli uudenveroinen pienellä vaivalla ja tuntuu taas ratilta, hieno tippi aloittajalta .
tiakri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Kesä 2013, 07:23

Tässä vielä ohje kun itsekin etsin joskus, kissasaippuan käyttöön:

1) Osta jostain CM/Prisma Le Chat saippuaa, tiedät sen kyllä kun näet että se on tämä.
2) Ota jokin tyhjä 1,5l kokis tms pullo ja täytä se puolilleen, tai vähän yli vedellä
3) Murenna joku peukalon kokoinen palikka le chattia sinne sekaan, sekoita ja anna imeytyä.
4) Pyydä vaimoltasi / poikaystävältäsi / keltä vaan jokin vanhaksi mennyt tyynyliina / lakana ja revi siitä sopivia palasia
5) Kastele sitä liinaa reilusti tekemääsi le chat seokseen ja pyyhi sillä ratti puhtaaksi
6) Toista niin kauan kunnes tulos miellyttää.

Kantsii sitten säästää se seospullo koska siitä on hyötyä myöhemminkin, jos tarttee esim. nahkakenkiä putsata, toimii hyvin.

Ainoa juttu mikä särähti AP:ssa korvaan oli se, että tuollahan käytännössä poistetaan rasvat, ja saa mattapinnan kyllä mutta harva nahkapinta kestää ilman rasvaa (vrt. kengät ilman plankkia). Kokeilin itse keväällä ekaa kertaa Autoglymin tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/602742/ ... alm-500-ml ja eipä tuo nyt muutaman ajokerron jälkeen mitenkään kiiltäväksi jäänyt.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Itse olen ratin pyyhkäissyt aina ikkunanpesuaineella puhtaaksi samalla,kun olen pessyt lasit sisäpuolelta. Ei pääse rattiin pinttymään vuosien shaissea kiinni. Tuo "puunaus" riittää minulle.
skt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Elo 2013, 10:06

Lasinpesuaine voi olla aika rajua pitkän päälle. Le chat-saippuassa on käsittääkseni itsessään aika paljon rasvaa, joten ei jätä nahkaa täysin kuivaksi.
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

skt kirjoitti: 30 Heinä 2020, 22:12 Lasinpesuaine voi olla aika rajua pitkän päälle. Le chat-saippuassa on käsittääkseni itsessään aika paljon rasvaa, joten ei jätä nahkaa täysin kuivaksi.
Juurikin näin se lechat toimii. tosin käsittelin itsekin ratin ja penkit lisäksi glymin nahanhoitoaineella ja sen kun antaa imeytyä kunnolla eli 24-36h, niin lopputulos on myös matta. Eli jatkossa pesu kisusaippualla ja kuivumisen jälkeen glymiä pintaan. Mun käsityksen mukaan tarvii tehdä 2-3 krt vuodessa.
GiraFFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 18 Loka 2011, 13:45
Auto: F20 LCI 118dA M-sport

Tuli täälläkin tehtyä ratin pesua kissasaippualla ja kiillot lähti ja hyvältä näyttää. Ongelmaksi jäi kuitenkin edelleen ratin liukkaus, jota itseasiassa lähdin itse korjaamaan. Onko se siis vieläkin likainen vai jotain muuta jota en osaa nyt ajatella?
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

GiraFFi kirjoitti: 26 Syys 2020, 23:14 Tuli täälläkin tehtyä ratin pesua kissasaippualla ja kiillot lähti ja hyvältä näyttää. Ongelmaksi jäi kuitenkin edelleen ratin liukkaus, jota itseasiassa lähdin itse korjaamaan. Onko se siis vieläkin likainen vai jotain muuta jota en osaa nyt ajatella?
Jos se ratti on likainen, niin kokeile lechat/vesi seokseen kastetulla valkoisella kuituliinalla. Jos siihen liinaan jää likaa on se ratti on vielä likainen :) Jos ei jää, niin voi olla, että laitoit saippuaa liikaa siihen rattiin eli sitten se ylimääräinen saippua vaan pois esim. vedellä kostutetulla nihkeän kostealla kuituliinalla ja annat kuivua.

Totuus on, että vaikka miten noita ratteja putsaa ja saa ne mattaiseksi, niin ainakin mulla se on parin viikon päästä taas kiiltävä :wassat:
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Ja sitten jos alkaa olla oikein kulunut (ei kiillottunut), voi maalauttaa sen. Kestosta ei ole itsellä kokemusta, mutta yhden ratin nahkamaalilla maalanneena ainakin jälki oli erinomainen maalauksen jälkeen. Ratti oli miellyttävän matta.
Vastaa Viestiin