2-sarjan Coupe ulkomailta?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Nelari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Tammi 2022, 19:38

Minulla on vuonna 2017 uutena ostettu 220i Coupe, johon olen ollut ja olen äärimmäisen tyytyväinen. Halusin kuitenkin siirtyä uuteen malliin, kun se ilmestyi viime vuonna. Paha pettymys: mallia ei tuodakaan Suomeeen. En ole vieläkään oikein toipunut järkytyksestä.

Ruotsiin tätä 2-sarjan Coupeta tuodaan. Saisiko sen sieltä ostettua?. Varmaan, mutta olo on epävarma. Kokemusta tämmöisestä kansainvälisestä kaupasta ei ole. Takuu- ja huoltoasiatkin arveluttavat.

Olisiko kellään hyvää neuvoa tämmöiseen tilanteeseen?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

EU-maasta ostaminen on helppoa. Tehdastakuut ja monet käytetyn auton takuutkin toimii ongelmitta. '

Olet ilmeisesti hankkimassa uutta tai uudenkarheaa autoa. Alle 6tkm ja/tai 6kk ostohetkellä käytetty auto on "uusi", ja arvonlisäveron kanssa toimitaan toisin kuin "käytetyn" tapauksessa. Uudesta koko arvonlisävero maksetaan Suomeen, auto ostetaan lähtömaasta ALV 0 hintaan. Todennäköisesti kauppias osaa toimia oikein kun nätisti pyydetään. Jos vahingossa maksat ALV:n esim. Ruotsiin auto ostaessa, joudut sen maksamaan myös Suomeen, eli tulee kallis virhe. Laivan lähestyessä suomalaista satamaa näppäillään netitse tulli-ilmoitus ja autoveroilmoitus, ajetaan siirtokilvillä kunnes autoveropäätös tulee, ja sitten rekisteröidään auto. ALV maksetaan samalla rytmillä kuin yrityksetkin ALV:n valtiolle maksaa, se tulee vähän jäljessä.

"Käytetty" auto samoin kuin edellinen, paitsi ALV maksetaan normaalilla tavalla niin kuin mitä tahansa ostaessa, eikä sitä tarvitse murehtia.

Traficomin ja verottajan sivuilla on hyvät ohjeet, kun vaan jaksaa etsiä ja kahlata läpi.

Minkälaisen vaan auton ulkomailta ostaakin, kannattaa myyjää pyytää hankkimaan tai auttamaan siirtokilpien kanssa, eri maissa on erilainen byrokratia. Siirtokilvistä riippuen niillä voi sitten ajaa kilpisortista riippuvan määräajan Suomessakin autoveropäätöstä ja Suomi-kilpiä odotellessa. Kunhan pääsee satamaan asti niin riittää, Suomalaiset siirtotarrat on helpot ja halvat. Suomalaiset siirtotarrat ei ole voimassa ulkomailla.

Kannattaa vertailla eri maiden hintatasoja, Ruotsin hinnat välillä yllättää suuntaan tai toiseen valuuttakurssien vaihdellessa. Saksa on tietysti Bemarin kotimaa, mutta jos kieli ei taivu hyvin niin suosittelen Hollantia, siellä puhuvat mielellään englantia ja kilpibyrokratiakin on Saksaa helpompi.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Voisin veikata, että Saksasta tuollaisen saa halvemmalla.
Itse ainakin ostaisin +6tkm ajetun, koska Saksan alvi on tällä hetkellä vain 16% (vai nousiko jo 19?), vrt Suomen 24%.
Takuiden osalta ei kannata päätään vaivata. ne toimii ian kuin Suomesta ostettuunkin.
En tiedä saako Suomesta sitä 5vuoden jatkettua takuuta.
Siirtokilvet on tässä jumpassa pala kakkua.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Nelari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Tammi 2022, 19:38

Katsoin BMW:n Ruotsin sivuja. Valikoima on niinkin suppea kuin 2 mallia, 220i ja M240xDrive (eli väliltä puuttuu 230).

Ruotsin MOMS näyttää olevan 25% ja Suomen 24%. SKR-kurssilla 0,097 saan 220i:n hinnaksi Suomessa (ilman autoveroa) 35 300€. Kun CO2-lukema on 144g/km, niin autovero lienee 16,3% (korjatkaa, jos olen väärässä). Autoverollinen hinta on siis noin 41 050€.

(Saksan MWST on käsittääkseni nyt taas 19%. On se tietysti vähemmän kuin Ruotsin, mutta matkakin on pitempi. Hollannin BTW (??) on 21%.)
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Nelari kirjoitti: 10 Tammi 2022, 17:13 Katsoin BMW:n Ruotsin sivuja. Valikoima on niinkin suppea kuin 2 mallia, 220i ja M240xDrive (eli väliltä puuttuu 230).
(Saksan MWST on käsittääkseni nyt taas 19%. On se tietysti vähemmän kuin Ruotsin, mutta matkakin on pitempi. Hollannin BTW (??) on 21%.)
Ei kai nyt muutaman satasen kalliimpi hakureissu voi olla se ratkaiseva tekijä?
Halvin 2201 taitaa olla n 46teur Saksassa, siis uusi (BMW:llä). Onkohan nuo hinnat ihan vertailukelpoisia?
Se toki BMW:n omistajanahan tiedät, että lisävarusteet voivat maksaa tuollaisessa kohta puolet auton hinnasta.
Itse ostaisin vähän ajetun, niin voisi saada hyvät varusteet ilmaiseksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

jaki kirjoitti: 10 Tammi 2022, 15:45 Voisin veikata, että Saksasta tuollaisen saa halvemmalla.
Itse ainakin ostaisin +6tkm ajetun, koska Saksan alvi on tällä hetkellä vain 16% (vai nousiko jo 19?), vrt Suomen 24%.
Takuiden osalta ei kannata päätään vaivata. ne toimii ian kuin Suomesta ostettuunkin.
En tiedä saako Suomesta sitä 5vuoden jatkettua takuuta.
Siirtokilvet on tässä jumpassa pala kakkua.
Saa Suomesta käsin jatkotakuun viiteen vuoteen , jos alkuperäismaassa ei ole ehditty ostaa yhtään vuotta jatkotakuuta valmiiksi alle. Eli 2-5v onnistuu , mutta jos yrittää jatkaa esim 3-5v , ilmoitetaan , että herralle ei myydä.
Nelari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Tammi 2022, 19:38

jaki kirjoitti: 10 Tammi 2022, 18:42 Ei kai nyt muutaman satasen kalliimpi hakureissu voi olla se ratkaiseva tekijä?
Halvin 2201 taitaa olla n 46teur Saksassa, siis uusi (BMW:llä). Onkohan nuo hinnat ihan vertailukelpoisia?
220i:n halvin listahinta Saksassa näyttäisi olevan 39 700€ (Modell Advantage). Ruotsissa saa halvemmalla – mutta ehkä auto ei ole ihan sama.
jaki kirjoitti: 10 Tammi 2022, 18:42 Se toki BMW:n omistajanahan tiedät, että lisävarusteet voivat maksaa tuollaisessa kohta puolet auton hinnasta.
Itse ostaisin vähän ajetun, niin voisi saada hyvät varusteet ilmaiseksi.
Joo, mutta...Luulen, että siinä voi mennä ikä ja terveys, kun rupeaa hakemaan juuri sitä haluamaansa väriä ja juuri niitä' haluamiaan lisävarusteita. Minä esimerkiksi tykkään nahkaistuimista ja vetokoukusta, mutta EN tummennetuista laseista enkä jostain ihme harmankardoneista.l
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En ainakaan löydä lisävarustelemattomista perusversioista eroa Ruotsin ja Saksan konfiguraattoreissa. Hintaeroa melkein viisi tonnia ennen ALV:a. Lisävarusteiden hinnoittelu ja paketointi voi sitten taas heittää hintaa eri suuntaan. Arvonlisäverottomia hintoja joka tapauksessa kannattaa verrata (ja ynnätä suomalainen ALV päälle), jos uutta autoa on tuomassa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Wonderi kirjoitti: 10 Tammi 2022, 21:18 En ainakaan löydä lisävarustelemattomista perusversioista eroa Ruotsin ja Saksan konfiguraattoreissa. Hintaeroa melkein viisi tonnia ennen ALV:a. Lisävarusteiden hinnoittelu ja paketointi voi sitten taas heittää hintaa eri suuntaan.
Eli Sksassa kalliimpi noin paljon? Outoa.
Onneksi on konfiguraattorit. Yksittäiset lisävarustethan maksaa maltaita, mutta valitsemalla sopivia paketteja, saa varusteita melkein, no, ilmaiseksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onnistuisi varmaan sellainenkin, että autoa ei millään tavalla rekisteröitäisi ostomaahan, ensirekisteröinti Suomeen tekisi siitä Suomi-auton kun ei näy ulkomaista rekisterinumeroa Trafin tiedoissa.
Nelari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Tammi 2022, 19:38

Nyt älysin, että Saksassakin on tarjolla vain kolme vaihtoehtoa: 220i, 220d ja M240i xDrive. Toisaalta YouTubessa näkyy runsaasti 230i:n koeajoja ja esittelyjä. Ovatkohan ne kaikki ns. rapakon tuolta puolen? Epämääräisesti muistelen, että 2-sarjan Coupeta valmistettaisiin (vain) Meksikossa...Onko tässä jotain sirupulaa vai mitä?
Nelari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Tammi 2022, 19:38

Nyt on 230i ilmestynyt ainakin Saksan ja UK:n konfiguraattoreihin. Ei kuitenkaan Ruotsin...
Vastaa Viestiin