Noniin, tuli sitten hommattua eka Bemari, tarkemmin ottaen F31 320i XDrive LCI v.2019. Eka nelivetoni myös. Pelkkiä etuvetoja ollut 22v ajan.
Pari viikkoa takana ja edelleen aina hätkähdän kun risteyksissä perä lähtee puskemaan sivulle vaikka kuinka rauhallisesti ajaa. Eihän se perä kauas ehdi kun ajovakautus aktivoituu ja meno tyssää kahdeksi sekunniksi, kunnes taas moottori ikään kuin herää ja päästään eteenpäin. Tuntuu vähän siltä, että etuvedolla pääsisin liukkaat risteykset kääntymään nopeammin (kuka jo hermostui). Lukemani mukaan voimansiirtosuhde on 40 eteen ja 60 taakse, mikä selittänee miksi takapää puskee. En uskalla ajatellakaan millaista olisi ajaa pelkällä takavedolla talvella.
No nythän on ne pääkallokelit ja alla on kitkat Bridgestone Blizzak lm-32 205/60 R16. Kulutuspintaa 4 mm. Testien mukaan pitäis olla ihan OK ja "Kiitettävä arvosana AutoBILD-testissä 2011" mutta jarrutukset meinaa mennä koko ajan pitkäksi, eli täytyy vaihtaa parempaan kitkaan: CONTI VIKING CONTACT 7.
Nastat olis ihan jees kun on tämmönen kunnon talvi, mutta tiedän että jos ens talvi on vähäluminen, niin en viitsisi kuunnella sitä meteliä. Etenkin jos puheet Bemarien heikosta äänenvaimennuksesta pitää paikkansa.
Muuten tuntuu sulalla asfaltilla kääntyilevän hienosti. Selkeästi on urheilullinen alusta verrattuna edelliseen Passattiin. En malta odottaa kesää. Mutta talvella ajeleminen ei ole ollut nyt ihan niin mieluisaa, kun tietenkin kova alusta hyppyyttää ikävästi vaihtelevissa jäämuodostelmissa ja perä heittelee. Toki valoista lähdettäessä on kiva jättää muut taakseen nelivedon voimin. Mutta jos haluaa pehmeää kyytiä niin Volvo V70 tuntui nopeassa testissä sellaista tarjoilevan.
TLDR; Summa summarum, miten tuohon perän heittämiseen tottuu, ja jos siitä en ole vielä oppinut tykkäämään niin pitääkö vaihtaa takaisin etuvetoon?
Kauanko kestää tottua takatuuppariin?
Suosittelen käymään jääradalla totuttelemassa autosi käytökseen. Eiköhän se ajamisen ilo löydy. No ei ehkä vanhoilla kitkarenkailla.
Takatuuppareista mulla on kokemusta vain vanhoista volkkareista ja fiiatista sekä 2000-luvun possuista (996, 997).
Takatuuppareista mulla on kokemusta vain vanhoista volkkareista ja fiiatista sekä 2000-luvun possuista (996, 997).
Olen kyllä samaa mieltä. Toinen talvi menossa XDrivella. Lumipöperössä tai muuten liukkaalla risteyksissä meno on kuin kurittomalla amisteinillä. Perä lipsuu ja luistonesto hyydyttää vauhdin. Luulisi, että nelivedolla pystyisi parempaankin. Maantieajossa ja suorassa kiihdytyksessä neliveto toimii kyllä hyvin.
Pari edellistä autoani oli takavetoja. Vuosien varrella olen omistanut 9 takavetoa, 18 etuvetoa ja 3 nelivetoa. Niihin siis on luontevaa verrata.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
No oleellisempaa taitaa olla, että ovat jo aika kuluneet, ehkä vanhatkin.
Itse siaan. jos takavetoisella/nelarilla ajaminen on noin epäillyttävää, ehkä kannattaa vaihtaa sitten vaikka epä bemariin, eli johonkin etuveto BMW:hen.
EDIT: vetosuhde muuttuu xDrivessä (siis oikeassa sellaisessa missä moottori pitkittäin) koko ajan. Muistaakseni yli 180 km/h auto on vain takavetoinen Etupäähänhän ei koskaan voi mennä enempää kuin 50%, rakenteesta ajohtuen. mikään varsinainen jakolaatikkohan VTG ei ole.
Viimeksi muokannut jaki, 24 Helmi 2022, 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Outoa, itse ajanut kahdella xdrivella, f10 ja g30, eikä mitään ongelmaa kurveissa. Voi sieltä snadi sivuheitto toisinaan tulla, mutta kaasua lisää. Nelikko pitää ajaa vähän eri lailla, juu.
Molemmissa ollut contin kitkat 6 ja 7.
En tiedä onko 3 sarjassa sama xdrive kuin 5 sarjassa, jossa vetosuhde muuttuu koko ajan pidon/luiston perusteella, eli ei se ole vakio 40/60 .
Nykyinen Alfa Giulia awd on tosi takavetoinen perusasetuksellaan mutta muuttaa vetoa tarvittaessa eteen ja vielä eri puolille eri suhteessa.
Kurveissa antaa sivusladia bemua enemmän mutta kun vähän kaasua lisää niin suoristuu nätisti. Ajonvakaus ei myöskään häiritse herkästi vaan antaa kuskin nauttia menosta .
Molemmissa ollut contin kitkat 6 ja 7.
En tiedä onko 3 sarjassa sama xdrive kuin 5 sarjassa, jossa vetosuhde muuttuu koko ajan pidon/luiston perusteella, eli ei se ole vakio 40/60 .
Nykyinen Alfa Giulia awd on tosi takavetoinen perusasetuksellaan mutta muuttaa vetoa tarvittaessa eteen ja vielä eri puolille eri suhteessa.
Kurveissa antaa sivusladia bemua enemmän mutta kun vähän kaasua lisää niin suoristuu nätisti. Ajonvakaus ei myöskään häiritse herkästi vaan antaa kuskin nauttia menosta .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
"vetosuhde muuttuu xDrivessä (siis oikeassa sellaisessa missä moottori pitkittäin) koko ajan. Muistaakseni yli 180 km/h auto on vain takavetoinen Etupäähänhän ei koskaan voi mennä enempää kuin 50%, rakenteesta ajohtuen. mikään varsinainen jakolaatikkohan VTG ei ole"
mulla meni nyt vähän ohi, mutta tarkoititko tuolla max. "50% rakenteesta johtuen" noiden etuvetomallien xDrive systeemiä?
Kyllähän perinteinen xDrive osaa 0-100% molemmille akseleille vaikka onkin se 40/60 "under normal circumstances". Tää on melko helppoa havainnoida kun vetää isoakovaa jääradalla - on aika veemäinen vietävä kun pitää osata ennakoida millo muuttuu 100% etuvetoiseksi (kun sopivassa luisussa takasilla ei ole mitään pitoa).
mulla meni nyt vähän ohi, mutta tarkoititko tuolla max. "50% rakenteesta johtuen" noiden etuvetomallien xDrive systeemiä?
Kyllähän perinteinen xDrive osaa 0-100% molemmille akseleille vaikka onkin se 40/60 "under normal circumstances". Tää on melko helppoa havainnoida kun vetää isoakovaa jääradalla - on aika veemäinen vietävä kun pitää osata ennakoida millo muuttuu 100% etuvetoiseksi (kun sopivassa luisussa takasilla ei ole mitään pitoa).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Mulla tulee täysin samanlainen olo kuin aloittajalla jos auto vetää oudosta päästä. Mutta koska olen opetellut ajamaan takavedolla, ja ajanut viime aikoinakin pääosin takavedolla (viisi etuvetoakin olen omistanut), mulla se outo olo tulee etuvedon ratissa. Joskus aikanaan meinasi käydä huonostikin kun etuvedon lähtiessä luistelemaan tein takavedon korjausliikkeitä.
Suosittelen harjoittelemaan jääradalla auton luistattelua. Harjoittele tuntikausia, kaikki se poltettu polttoaine on säästöä jos ja kun sillä välttää vahingon. Mutta ensin käy rengaskaupassa.
Suosittelen harjoittelemaan jääradalla auton luistattelua. Harjoittele tuntikausia, kaikki se poltettu polttoaine on säästöä jos ja kun sillä välttää vahingon. Mutta ensin käy rengaskaupassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
tuollahan esimerkiksi tuota yritetään xdriven toiminnallisuutta yritetään selittää:
https://cutietransfer.ro/en/articol/wha ... ox-xdrive/
mut joo kyllä jaki on oikeassa siinä , että kun jakolaatikon kytkin on täysin kiinni niin veto menee 50/50, ja jos täysin auki, niin 100/0 (poikittaismoottorisissa 100% etupyörille ja pitkittäismoottorisissa 100% takapyörille).
Mulle ei nyt vaan aukea, että miten se voima voidaan välittää 100% kummalle akselille vain, jos kerran kytkimen ollessa kiinni, tuo välitys menee 50/50(?)
https://cutietransfer.ro/en/articol/wha ... ox-xdrive/
mut joo kyllä jaki on oikeassa siinä , että kun jakolaatikon kytkin on täysin kiinni niin veto menee 50/50, ja jos täysin auki, niin 100/0 (poikittaismoottorisissa 100% etupyörille ja pitkittäismoottorisissa 100% takapyörille).
Mulle ei nyt vaan aukea, että miten se voima voidaan välittää 100% kummalle akselille vain, jos kerran kytkimen ollessa kiinni, tuo välitys menee 50/50(?)
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Puhun vain oikeista xDriveistä, eli jossa moottori pitkittäin. Ne etuveto "xDrivet" ei oikeasti ole mitään xdrivejä, vaan ihan samaa paskaa mitä Volvot, volkkarit jne. Ne voidaan unohtaa heti.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑24 Helmi 2022, 15:47
mulla meni nyt vähän ohi, mutta tarkoititko tuolla max. "50% rakenteesta johtuen" noiden etuvetomallien xDrive systeemiä?
Kyllähän perinteinen xDrive osaa 0-100% molemmille akseleille vaikka onkin se 40/60 "under normal circumstances". Tää on melko helppoa havainnoida kun vetää isoakovaa jääradalla - on aika veemäinen vietävä kun pitää osata ennakoida millo muuttuu 100% etuvetoiseksi (kun sopivassa luisussa takasilla ei ole mitään pitoa).
Kerro minulle miten ihmeessä etupäähän voi mennä enemmän kuin 50%? Kannattaa ensi tutustua ja vaikka purkaa yksi VTG, niin ymmärtää esimerkiksi yhden aika oleellisen seikan:
vaihteiston takapäästä kardaani jatkuu KATKEAMATTOMANA auton perälle saakka. Eli tuon "jakolaatikon" vosi vaikka heittää huiskuikkaan siitä ja silti BMW kulkisi ihan hyvin, takavetoisena
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
- Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*
Täysin sama kokemus itsellä etuvedosta. Nyt on eka x-drive alla, musta taas tuntuu, että x-drive vain aliohjaa, perän pitäisi mielestäni juuri luistaa enemmän.Wonderi kirjoitti: ↑24 Helmi 2022, 15:59 Mulla tulee täysin samanlainen olo kuin aloittajalla jos auto vetää oudosta päästä. Mutta koska olen opetellut ajamaan takavedolla, ja ajanut viime aikoinakin pääosin takavedolla (viisi etuvetoakin olen omistanut), mulla se outo olo tulee etuvedon ratissa. Joskus aikanaan meinasi käydä huonostikin kun etuvedon lähtiessä luistelemaan tein takavedon korjausliikkeitä.
Suosittelen harjoittelemaan jääradalla auton luistattelua. Harjoittele tuntikausia, kaikki se poltettu polttoaine on säästöä jos ja kun sillä välttää vahingon. Mutta ensin käy rengaskaupassa.
Eli nämä ovat tottumiskysymyksiä ja harjoittelu auttaa ja se on vielä erittäin mukavaa
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
ex: 330e M-Sport -16
Yksi napsu luistonestoa pois niin käytös on pikkupyörittelyssä paljon mieluisampi. Silloin ei tapa vetoja heti ja kahvalla voi morjestella ohikulkijoita jos leikityttää.Janisema kirjoitti: ↑25 Helmi 2022, 10:05Täysin sama kokemus itsellä etuvedosta. Nyt on eka x-drive alla, musta taas tuntuu, että x-drive vain aliohjaa, perän pitäisi mielestäni juuri luistaa enemmän.Wonderi kirjoitti: ↑24 Helmi 2022, 15:59 Mulla tulee täysin samanlainen olo kuin aloittajalla jos auto vetää oudosta päästä. Mutta koska olen opetellut ajamaan takavedolla, ja ajanut viime aikoinakin pääosin takavedolla (viisi etuvetoakin olen omistanut), mulla se outo olo tulee etuvedon ratissa. Joskus aikanaan meinasi käydä huonostikin kun etuvedon lähtiessä luistelemaan tein takavedon korjausliikkeitä.
Suosittelen harjoittelemaan jääradalla auton luistattelua. Harjoittele tuntikausia, kaikki se poltettu polttoaine on säästöä jos ja kun sillä välttää vahingon. Mutta ensin käy rengaskaupassa.
Eli nämä ovat tottumiskysymyksiä ja harjoittelu auttaa ja se on vielä erittäin mukavaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
"Kerro minulle miten ihmeessä etupäähän voi mennä enemmän kuin 50%? Kannattaa ensi tutustua ja vaikka purkaa yksi VTG, niin ymmärtää esimerkiksi yhden aika oleellisen seikan:
vaihteiston takapäästä kardaani jatkuu KATKEAMATTOMANA auton perälle saakka. Eli tuon "jakolaatikon" vosi vaikka heittää huiskuikkaan siitä ja silti BMW kulkisi ihan hyvin, takavetoisena"
Tämä toimintaperiaate selvisi selvästi myös tuosta webilinkistä jonka postasin. Se tunne "täysin" etuvetoisesta tulee vain silloin ku perä on täysin irti ja etupyörillä pitoa - tähän varmaan myös nuo bemarin omilla sivuilla olevat toimintaperiaatekuvaukset perustuvat:
" Under normal circumstances, xDRIVE distributes drive power between the front and rear axles in a 40:60 ratio. When road conditions change, xDRIVE can change this distribution to provide the most power to the axles with traction, even allocating up to 100% of its power to one axle. Dynamic Stability Control (DSC) helps to regulate xDRIVE, using sensors to monitor road conditions and providing brake force when it detects wheel spin is likely to occur.
When the BMW xDRIVE system detects oversteering, it can send more power to the front axle. If it detects understeering, drive power to the front axle can be reduced. This helps ensure that vehicle stability returns to normal quickly, often before the driver even notices any slippage occur."
vaihteiston takapäästä kardaani jatkuu KATKEAMATTOMANA auton perälle saakka. Eli tuon "jakolaatikon" vosi vaikka heittää huiskuikkaan siitä ja silti BMW kulkisi ihan hyvin, takavetoisena"
Tämä toimintaperiaate selvisi selvästi myös tuosta webilinkistä jonka postasin. Se tunne "täysin" etuvetoisesta tulee vain silloin ku perä on täysin irti ja etupyörillä pitoa - tähän varmaan myös nuo bemarin omilla sivuilla olevat toimintaperiaatekuvaukset perustuvat:
" Under normal circumstances, xDRIVE distributes drive power between the front and rear axles in a 40:60 ratio. When road conditions change, xDRIVE can change this distribution to provide the most power to the axles with traction, even allocating up to 100% of its power to one axle. Dynamic Stability Control (DSC) helps to regulate xDRIVE, using sensors to monitor road conditions and providing brake force when it detects wheel spin is likely to occur.
When the BMW xDRIVE system detects oversteering, it can send more power to the front axle. If it detects understeering, drive power to the front axle can be reduced. This helps ensure that vehicle stability returns to normal quickly, often before the driver even notices any slippage occur."
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Eka virhe: Noin kauan ilman takavetoa, hyi sinua
Päinvastoin, minusta on vaan oikein että kuljettajalle viestitetään jos pinta on liukas. Minusta esim nämä eleettömät ja avustetut SUV:t nostavat liikenteen onnettomuusriskiä potenssiin 10, kun jotkut pauhaa muun liikenteen seassa kuin kesäkelissa oli kitkapito mitä hyvänsä.Fakiiri kirjoitti: ↑23 Helmi 2022, 23:48
Pari viikkoa takana ja edelleen aina hätkähdän kun risteyksissä perä lähtee puskemaan sivulle vaikka kuinka rauhallisesti ajaa. Eihän se perä kauas ehdi kun ajovakautus aktivoituu ja meno tyssää kahdeksi sekunniksi, kunnes taas moottori ikään kuin herää ja päästään eteenpäin. Tuntuu vähän siltä, että etuvedolla pääsisin liukkaat risteykset kääntymään nopeammin (kuka jo hermostui). Lukemani mukaan voimansiirtosuhde on 40 eteen ja 60 taakse, mikä selittänee miksi takapää puskee. En uskalla ajatellakaan millaista olisi ajaa pelkällä takavedolla talvella.
No nythän on ne pääkallokelit ja alla on kitkat Bridgestone Blizzak lm-32 205/60 R16. Kulutuspintaa 4 mm. Testien mukaan pitäis olla ihan OK ja "Kiitettävä arvosana AutoBILD-testissä 2011" mutta jarrutukset meinaa mennä koko ajan pitkäksi, eli täytyy vaihtaa parempaan kitkaan: CONTI VIKING CONTACT 7.
Nastat olis ihan jees kun on tämmönen kunnon talvi, mutta tiedän että jos ens talvi on vähäluminen, niin en viitsisi kuunnella sitä meteliä. Etenkin jos puheet Bemarien heikosta äänenvaimennuksesta pitää paikkansa.
P.S.
Ei kai vaan niillä kitkoilla ole ajettu läpi vuoden? Jos on, ei tartte ihmetellä huonoa pitoa sen enempää. Tai sit pitää hommata uudet kitkat joka syksy just ennen talven tuloa. Kesäajo tekee kitkarenkaan pinnan niin kovaksi ettei se pidä talvella vaikka kuinka mekkaan päin kumartelis ja alla olis vaikka millainen imbreza WRX hyvänsä.
Mutta vakavasti puhuen. Ensin uusisin renkaat, ja nyt sit alle ihan oikeat talvirenkaat tuoreella paistoleimalla.Fakiiri kirjoitti: ↑23 Helmi 2022, 23:48 Muuten tuntuu sulalla asfaltilla kääntyilevän hienosti. Selkeästi on urheilullinen alusta verrattuna edelliseen Passattiin. En malta odottaa kesää. Mutta talvella ajeleminen ei ole ollut nyt ihan niin mieluisaa, kun tietenkin kova alusta hyppyyttää ikävästi vaihtelevissa jäämuodostelmissa ja perä heittelee. Toki valoista lähdettäessä on kiva jättää muut taakseen nelivedon voimin. Mutta jos haluaa pehmeää kyytiä niin Volvo V70 tuntui nopeassa testissä sellaista tarjoilevan.
TLDR; Summa summarum, miten tuohon perän heittämiseen tottuu, ja jos siitä en ole vielä oppinut tykkäämään niin pitääkö vaihtaa takaisin etuvetoon?
Ja katot tilannetta sen jälkeen uudestaan.
Jos rengas on seisonut varastossa otollisessa ilmastossa (ei kuumassa), se kyllä säilyy hyvänä vuosiakin. Mutta todennäköisemmin nyt kyseessä on niin käytössä kovettunut rengas ettei se enää kulukaan.
Sellainen vinkki että elä missään nimessä osta ainakaan Nexen merkkisiä.
Itse tein pari vuotta sitten sen virheen, kun se myyjä suositteli. Ei edes ensimmäisenä talvena pitoa ollut ku nimeksi.
Onneks ens viikolla alle tulee X-Ice north 4 misukalta
Se valitseeko kitka- vai nastarenkaat riippuu omista mieltymyksistä. Kumpikin käy, kunhan on hyvät.
Ja sitten ensimmäinen talvi pakkasissa ja suolatuilla teillä kovettaa vanhan kumin tuoretta nopeammin. Eli kyllä se vanha rengas vanhettuu nopeammin käytössä,kuin tuore kumi.
Mienkäs tää onnistuu....mun 420:ssä taitaa olla vaan niin että joko on tai ei luistonesto päällä (sport laatikko läpsyttimillä). Itseä kanssa harmittaa pikkasen toi et hyytyy heti ku perä alkaa lähtee alta....vaikka itse kylläkin tykkäisin että tekis sen ja sit vaan kaasulla suoraks....mutta mulla luiston esto estää ton kokonaan..aivan kuten keskustelun aloittajalla. Ainut on ottaa luistonesto pois mutta normiajossa ei oikeen ole järkevää.
Itsellä Nokia R3 kitkat ja eka auto jossa kitkat ja neliveto. Olen kyllä tykännyt menosta....tosi liukkaalla vaan pitää vähän enemmän kieli keskellä suuta ajella ja se mikä ehkä suurin ero nastoihin on se ettei kitkat varoita kun pito loppuu...nastat alkaa ropisee ja äänestä kuulee kun on lähdössä irti...