Kauanko kestää tottua takatuuppariin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Normaalisti yksi "lyhyt" painallus ottaa sen "puoliksi" pois päältä (riippuen mallista syttyy yksi keltainen varoitusvalo tai ilmoitus monitoiminäytössä), tällöin sutimista/luistoa sallitaan jonkin verran mutta suojelusenkeli puuttuu kyllä peliin jos vähänkin rivakammin mennään luisussa. Sitten kun samaa luistonestonamiskaa pidetään pitkään pohjassa (3-5s) niin järjestelmän saa kokonaan pois käytöstä (joissain malliessa näkyy 2 keltaista merkkivaloa mittaristossa, uudemmissa merkkivalot ja tekstivaroitukset). Tässä moodissa ei suojelusenkeli puutu millään tavalla menoon.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Tuossa sama esitettynä erittäin mukaansatempaavaan tyyliin https://www.youtube.com/watch?v=xJ_3i5rniFwIstoT kirjoitti: ↑28 Helmi 2022, 13:07Mienkäs tää onnistuu....mun 420:ssä taitaa olla vaan niin että joko on tai ei luistonesto päällä (sport laatikko läpsyttimillä). Itseä kanssa harmittaa pikkasen toi et hyytyy heti ku perä alkaa lähtee alta....vaikka itse kylläkin tykkäisin että tekis sen ja sit vaan kaasulla suoraks....mutta mulla luiston esto estää ton kokonaan..aivan kuten keskustelun aloittajalla. Ainut on ottaa luistonesto pois mutta normiajossa ei oikeen ole järkevää.
Itsellä Nokia R3 kitkat ja eka auto jossa kitkat ja neliveto. Olen kyllä tykännyt menosta....tosi liukkaalla vaan pitää vähän enemmän kieli keskellä suuta ajella ja se mikä ehkä suurin ero nastoihin on se ettei kitkat varoita kun pito loppuu...nastat alkaa ropisee ja äänestä kuulee kun on lähdössä irti...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 131
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Ensimmäinen autoni oli E90, ja kun viime vuonna päätin vaihtaa autoa, kiirehdin hankkimaan F20:n, koska se tulee jäämään viimeiseksi takavetoiseksi ykkössarjalaiseksi. Etuveto ei missään vaiheessa ollut vaihtehto.
Kummankaan yksilön kohdalla takaveto ei ole ollut minkäänlainen ongelma talvella. Pidän yksinomaan hyvänä asiana, että takaveto varottaa heti, jos tienpinta on liukas: se ei tuudita vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen. E90:n ajonhallinta oli erinomainen ja F20:ssa se on vieläkin sofistikoituneempi.
Oman kokemukseni mukaan pahin sää takavedolle on kuuraliukkaus. Se vaikuttaa nimen omaan sivuttaispitoon. Sen sijaan ns. normaalilla talvikelillä ajaminen on ihan leppoisaa.
Tuntuu ihan hyvältä neuvolta tuo edellä annettu, että ajoradalla tai muulla turvallisella paikalla voi tutustua auton käyttäytymiseen ja etsiä ajonhallinnan rajoja.
Asun Pirkanmaalla, joten kitkoja en kyllä alle laittaisi. Sen verran paljon kuitenkin joutuu ajelemaan jäisillä tienpinnoilla.
Ihan ymmärrettävää, jos siirtyminen etuvedosta takavetoon tuntuu oudolta. Muutos on varmaankin suurempi kuin jos sen tekisi toisinpäin.
Kummankaan yksilön kohdalla takaveto ei ole ollut minkäänlainen ongelma talvella. Pidän yksinomaan hyvänä asiana, että takaveto varottaa heti, jos tienpinta on liukas: se ei tuudita vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen. E90:n ajonhallinta oli erinomainen ja F20:ssa se on vieläkin sofistikoituneempi.
Oman kokemukseni mukaan pahin sää takavedolle on kuuraliukkaus. Se vaikuttaa nimen omaan sivuttaispitoon. Sen sijaan ns. normaalilla talvikelillä ajaminen on ihan leppoisaa.
Tuntuu ihan hyvältä neuvolta tuo edellä annettu, että ajoradalla tai muulla turvallisella paikalla voi tutustua auton käyttäytymiseen ja etsiä ajonhallinnan rajoja.
Asun Pirkanmaalla, joten kitkoja en kyllä alle laittaisi. Sen verran paljon kuitenkin joutuu ajelemaan jäisillä tienpinnoilla.
Ihan ymmärrettävää, jos siirtyminen etuvedosta takavetoon tuntuu oudolta. Muutos on varmaankin suurempi kuin jos sen tekisi toisinpäin.
Kortin kanssa "pääasiallisena" käyttöautona ollut 3 x takaveto, 3 x etuveto ja 3 x nelikko. Itelle hankalin siirtymä oli kahden takavedon jälkeen tullut ensimmäinen etuveto. Talvella alkuunsa jokainen kurvi oli hirvityksen paikka. Kaikkiin kyllä tottui parissa viikossa.
Kitkat on olleet alla edellisen vuosikymmenen, jonka ajalle mahtuu nelikko, takatuuppari ja nykyinen nelikko. Varsinaissuomessa toimii aivan hyvin. Pari semmoista peilijää keliä on ollut, että on tarvinnu erikseen ajella varovasti. Muuten hiljaisuus on isompi plussa. Ja ettei ole niin väliä koska vaihtaa kumit.
Turvallisella paikalla kokeilulle iso peukku. Kyllä se ilo siellä löytyy.
Kitkat on olleet alla edellisen vuosikymmenen, jonka ajalle mahtuu nelikko, takatuuppari ja nykyinen nelikko. Varsinaissuomessa toimii aivan hyvin. Pari semmoista peilijää keliä on ollut, että on tarvinnu erikseen ajella varovasti. Muuten hiljaisuus on isompi plussa. Ja ettei ole niin väliä koska vaihtaa kumit.
Turvallisella paikalla kokeilulle iso peukku. Kyllä se ilo siellä löytyy.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
- Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16
Auto historia nopeasti; 1x opel etuveto, 2x bmw takaveto, 1x mercedes takaveto, 2x vw etuveto ja nyt F10 takaveto.
Ja voi sitä ilonpäivää 13.9.2019 kun sai siirtyä takaisin "oikeavetoisten" pariin. Etuvedolla ajaminen kun oli tylsää vaikka viimeisempi vw golf oli pakasta itse revitty ja likipitäen kaikilla mausteilla.
Ajotuntuma on vain eri luokkaa ohjautuvuuteen ja tiehen nähden takavedossa kuin etuvedossa. Talvella otan mielumin slaidin sivulle vastaan kuin liikenne ympyrästä ulos puskemisen. Autonhallinta on jollain tavoin enemmän omassa kontrollissa . Ja tieto siitä että jos sen menettää, se maksaa, pistää mmyös hieman keskittymään.
Ja APlle, kyllä siihen perän irtoamiseen tottuu. Kannattaa vain käydä harjoittelemassa ilman estoja turvallisessa paikassa. Luistonesto ja ajanvakautus, oikealla tilanne nopeudella, antaa myös hyvän avun näissä autoissa. Omaan makuun jopa liian hyvän.
Ja voi sitä ilonpäivää 13.9.2019 kun sai siirtyä takaisin "oikeavetoisten" pariin. Etuvedolla ajaminen kun oli tylsää vaikka viimeisempi vw golf oli pakasta itse revitty ja likipitäen kaikilla mausteilla.
Ajotuntuma on vain eri luokkaa ohjautuvuuteen ja tiehen nähden takavedossa kuin etuvedossa. Talvella otan mielumin slaidin sivulle vastaan kuin liikenne ympyrästä ulos puskemisen. Autonhallinta on jollain tavoin enemmän omassa kontrollissa . Ja tieto siitä että jos sen menettää, se maksaa, pistää mmyös hieman keskittymään.
Ja APlle, kyllä siihen perän irtoamiseen tottuu. Kannattaa vain käydä harjoittelemassa ilman estoja turvallisessa paikassa. Luistonesto ja ajanvakautus, oikealla tilanne nopeudella, antaa myös hyvän avun näissä autoissa. Omaan makuun jopa liian hyvän.
- Miksu1973
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 31 Touko 2022, 17:49
- Auto: G05 e45
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Yksi painallus ottaan luistoneston pois, mutta jättää ajovakaudenhallinnan päälle.. Pitkään painaminen poistaa myös ajohallinnan, sekä Abs jarrut käytöstä.[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑28 Helmi 2022, 13:38 Normaalisti yksi "lyhyt" painallus ottaa sen "puoliksi" pois päältä (riippuen mallista syttyy yksi keltainen varoitusvalo tai ilmoitus monitoiminäytössä), tällöin sutimista/luistoa sallitaan jonkin verran mutta suojelusenkeli puuttuu kyllä peliin jos vähänkin rivakammin mennään luisussa. Sitten kun samaa luistonestonamiskaa pidetään pitkään pohjassa (3-5s) niin järjestelmän saa kokonaan pois käytöstä (joissain malliessa näkyy 2 keltaista merkkivaloa mittaristossa, uudemmissa merkkivalot ja tekstivaroitukset). Tässä moodissa ei suojelusenkeli puutu millään tavalla menoon.
- Miksu1973
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 31 Touko 2022, 17:49
- Auto: G05 e45
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Okei! Vanhemmista lähti. No ajonhallinta poistunee luistoneston lisäksi pitkään painamalla.
Eihän näitä uskalla edes ilman Abs: siä enää edes ajaa, kun ei enään varmaan edes osaisi....
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
En ymmärrä kysymystä, olen omistanut vain takavetoisia autoja. Työn puolesta tosin joutunut sekaantumaan muihinkin vaihtoehtoihin.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport