Automaattilaatikon öljynvaihto
Tuli hommattua tommonen 2007 195 tkm ajettu E92 30D , maltillisesti optimoitu 280hp/600NM. Laatikkoon ei tiettävästi ole vaihdettu öljyjä. Toimii moitteetomasti. Nyt on harkinnassa öljyn vaihto ja nimenomaan huuhtelemalla + uusi öljypohja. Missähän tollaisen saisi pääkaupunkiseudulla teetetttyä ?
Moi, uutena BMW:n omistajana olin tänään aika ymmälläni, kun havahduin ettei automaattilaatikon ja nelivedon öljynvaihdot kuulu huolto-ohjelmaan... Jostain luin, että automaattilootaan suositellaan 100 tkm välein öljynvaihtoa näissä uudemmissa. 520d xDrive 2018 tuo kulkineeni nyt ja kilsoja 95 tkm. Jarrunesteen vaihtoon huoltosopparin puitteissa menossa tässä kuussa, mutta pitäisiköhän tuo laatikkoöljy myös vaihtaa? Jos ei vaihtaisi niin alkaako nämä aikanaan yleensä oireilemaan siten, että vaihto onnistuu ilman, että ehtii aiheuttamaan pahempia tuhoja. Ei tuo nyt mahdoton hinnaltaa ole, 500e nurkissa lienee merkkarilla? Tuohon saisi 100e huoltosetelinikin käytettyä.
Entä nuo nelivedon öljyt vastaavasti? Sen vaihto ei hintava eli 150e. Järkeä vaihtaa?
Ihan yleisesti onko käsitystä vaihdetaanko näitä öljyjä todellisuudessa enemmistöön autoja vaikka ohjelmassa olekaan?
Tavallaan nuo olisi helppo nyt hoitaa pois alta, kun auton juuri hankkinut. Saisi varmaan oman omistusajan ajella huoletta noiden osalta.
Entä nuo nelivedon öljyt vastaavasti? Sen vaihto ei hintava eli 150e. Järkeä vaihtaa?
Ihan yleisesti onko käsitystä vaihdetaanko näitä öljyjä todellisuudessa enemmistöön autoja vaikka ohjelmassa olekaan?
Tavallaan nuo olisi helppo nyt hoitaa pois alta, kun auton juuri hankkinut. Saisi varmaan oman omistusajan ajella huoletta noiden osalta.
Laatikon öljyjä ei tarvitse vaihtaa ja lootilla ajelee helposti 400 tkm ilman öljynvaihtoja. Ei laatikon öljynvaihdolla haittaakaan saa tehtyä, kunhan sen tekee 80-100 tkm paikkeilla aina. Jos laatikolla olisi ajettu jo esim. 200 tkm, niin silloin ei missään tapauksessa kannattaisi enää vaihtaa öljyjä.Auto83 kirjoitti: ↑02 Syys 2020, 23:18 Moi, uutena BMW:n omistajana olin tänään aika ymmälläni, kun havahduin ettei automaattilaatikon ja nelivedon öljynvaihdot kuulu huolto-ohjelmaan... Jostain luin, että automaattilootaan suositellaan 100 tkm välein öljynvaihtoa näissä uudemmissa. 520d xDrive 2018 tuo kulkineeni nyt ja kilsoja 95 tkm. Jarrunesteen vaihtoon huoltosopparin puitteissa menossa tässä kuussa, mutta pitäisiköhän tuo laatikkoöljy myös vaihtaa? Jos ei vaihtaisi niin alkaako nämä aikanaan yleensä oireilemaan siten, että vaihto onnistuu ilman, että ehtii aiheuttamaan pahempia tuhoja. Ei tuo nyt mahdoton hinnaltaa ole, 500e nurkissa lienee merkkarilla? Tuohon saisi 100e huoltosetelinikin käytettyä.
Entä nuo nelivedon öljyt vastaavasti? Sen vaihto ei hintava eli 150e. Järkeä vaihtaa?
Ihan yleisesti onko käsitystä vaihdetaanko näitä öljyjä todellisuudessa enemmistöön autoja vaikka ohjelmassa olekaan?
Tavallaan nuo olisi helppo nyt hoitaa pois alta, kun auton juuri hankkinut. Saisi varmaan oman omistusajan ajella huoletta noiden osalta.
Öljynvaihtojen kanssa voi toimia huolto-ohjelman mukaisesti (= suositeltavaa), tai joitain vaihtoja voi aikaistaa. Aikaistukselle ei nyt kuitenkaan ole isompaa syytä. Kysyin omaan autooni aikanaan BMW merkkikorjaamon huoltopäällikköltä, että pitäisikö "väliöljynvaihto" tehdä ja tekisikö hän itselleen, jos auto olisi hänen. Hän sanoi, ettei tekisi mitään välivaihtoja, vaan noudattaisi huolto-ohjelmaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 184
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Itse kun kysyin laatikkoöljyjen vaihdosta, niin ao pienemmän BMW-pajan edustaja olisi itse vaihtanut ehkä 80tkm kohdalla, oma meni nyt 100tkm rajaan. Öljynvaihto miten haluaa autoaan kohdella, ainakin omalla kohdalla on tullut vaihdettua 12-15tkm välein moottoriöljyt, suodattimien yms vaihdot huolto-ohjelman mukaisesti. Jos ei muuta, niin kyllähän se moottori käy hiljaisemmin edes vähän aikaa öljynvaihdon jälkeen. Varsinkin kylmän kauden koittaessa riipaisee vähemmän laittaa mylly käyntiin, vaikka kuinka olisi moottorilämmitintä käyttänyt.
Oman auton moottorin öljynvaihtoväliä ja väliöljynvaihtojen tarpeellisuutta miettiessä kannattaa ottaa huomioon moottorin tyyppi ja oma ajotapa. Mä olen mennyt n. 10-15tkm väleillä ja vaihdettu aina öljyt ja suodatin. Auto on nähnyt rataa, Saksan autobaanoja ja on tehokkaammasta päästä valikoimaa. Tykkään myös ottaa lämpimästä moottorista tehoja ulos. En tällä yhdistelmällä missään nimessä menisi BMW:n suositteleman ohjelman mukaisesti.
Niin kyselin tuosta laatikon öljynvaihdosta BMW-merkkiliikkeen huoltopäälliköltä ja sanoi, että tuosta 150 tkm tosiaan puhutaan. Kuitenkin hänen mukaansa todella luotettava laatikko ja oman puheensa mukaan heillä ei juurikaan ole öljyjä vaihdeltu. Itse asiassa ainut tulla laatikolla olisi ollut 400 tkm kelattu taksi. Sanoi, että hänen pitäisi näitä öljyjen vaihtoja mainostaa tietenkin myynnin kannalta, mutta oli sitä mieltä ettei tarpeellista. Ainakin suhteessa kustannukseen.
Jakolaatikon öljyt mennee kyllä vaihtoon seuraavassa huollossa. Ei ole pahan hintainen ja tätä suositteli jossain kohtaa tehtäväksi.
Jakolaatikon öljyt mennee kyllä vaihtoon seuraavassa huollossa. Ei ole pahan hintainen ja tätä suositteli jossain kohtaa tehtäväksi.
ZF:n laatikoitahan nämä ovat. ZF on sitä mieltä, että tarvitsevat öljynvaihtoa.
https://aftermarket.zf.com/go/en/afterm ... il-change/
Palvelevat mielellään kuluttajiakin. Parisen vuotta sitten laitoin viestiä ja sain kirjallisen ohjeen 8-vaihteisen automaatin öljynvaihtoon. Suosituksen mukainen öljynvaihtoväli normaaliajossa on 100tkm. Minun F31:een vaihdettiin öljyt 136tkm kohdalla ja huoltomies totesi vanhoista öljyistä että olivat uudenveroiset silmätuntumalta. En huomannut laatikon toiminnassa muutosta suuntaan tai toiseen operaation jälkeen. Ehkä sain hieman mielenrauhaa ostettua lisää.
Vaikea sanoa kannattaako vaihto vai ei. Jos autolla on ajettu 100tkm ja aikoo ajaa vielä toiset 100tkm, niin siinä ja siinä kannattaako laittaa useita satasia öljynvaihtoon. Onhan noiden autojen laskennallinen elinikä kuitenkin vain 200-300tkm. Noilla kilometreillä autoa joutuu jo tekohengittämään uusilla osilla sinne tänne ja laitettu raha ei kuitenkaan tee siitä arvokkaampaa tai uudenveroista, korkeintaan toimivan käyttöauton.
Jos kyseessä on hieman erikoisempi BMW, niin ehkä sitten kannattaa tehdä näitä ylimääräisiä huoltoja, mutta normikäyttöpeliin ei ehkä. Vanhoja näistä kaikista tulee ja joskus on vain annettava periksi ja annettava vanhuksen hiipuen ikääntyä romuttamoa kohden!
https://aftermarket.zf.com/go/en/afterm ... il-change/
Palvelevat mielellään kuluttajiakin. Parisen vuotta sitten laitoin viestiä ja sain kirjallisen ohjeen 8-vaihteisen automaatin öljynvaihtoon. Suosituksen mukainen öljynvaihtoväli normaaliajossa on 100tkm. Minun F31:een vaihdettiin öljyt 136tkm kohdalla ja huoltomies totesi vanhoista öljyistä että olivat uudenveroiset silmätuntumalta. En huomannut laatikon toiminnassa muutosta suuntaan tai toiseen operaation jälkeen. Ehkä sain hieman mielenrauhaa ostettua lisää.
Vaikea sanoa kannattaako vaihto vai ei. Jos autolla on ajettu 100tkm ja aikoo ajaa vielä toiset 100tkm, niin siinä ja siinä kannattaako laittaa useita satasia öljynvaihtoon. Onhan noiden autojen laskennallinen elinikä kuitenkin vain 200-300tkm. Noilla kilometreillä autoa joutuu jo tekohengittämään uusilla osilla sinne tänne ja laitettu raha ei kuitenkaan tee siitä arvokkaampaa tai uudenveroista, korkeintaan toimivan käyttöauton.
Jos kyseessä on hieman erikoisempi BMW, niin ehkä sitten kannattaa tehdä näitä ylimääräisiä huoltoja, mutta normikäyttöpeliin ei ehkä. Vanhoja näistä kaikista tulee ja joskus on vain annettava periksi ja annettava vanhuksen hiipuen ikääntyä romuttamoa kohden!

Langan perusteella taidan jättää laatikon öljynvaihdon väliin, f31 320d jossa kilsoja lähes 170tkm ja ei ole kertaakaan vaihdettu öljyjä lootaan. Ilmeisesti liikaa riskiä että möhnät irtoavat osittain ja jäävät laatikkoon rikkoen sen sitten.