Uuden omistajan kysymyksiä BMW 520 xDrivestä (F10) vm 2014

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Elias 1st
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2020, 07:14

Tervehdys tälle palstalle. Saan ensi viikolla ensimmäisen BMW:ni eli vuosimallin 2014 520 xDriven. Aiempi, auton ensimmäinen ja ainoa omistaja ei ole ollut niin kiinnostunut auton "vimpaimista" ja koejon perusteella jäin miettimään montaakin asiaa, jotka eivät suoraan selvinneet ohjekirjastakaan. Arvostaisin kovasti vinkkejä.

- Sain puhelimeni (Samsung S20) kiinni autoon bluetoothilla, mutta viestinotifikaatioita en saanut näytölle (Gmail, Insta, whatsapp jne) Oletuksena tämä ei kai toimi, mutta onko tähän olemassa jotain tapaa? Käsitin joidenkin käyttäneen puhelimen appsia, joka lähettää notifikaatioita bluetoothin välityksellä.

- Onko käytännön merkitystä onko puhelin kiinni autossa bluetoothilla vai piuhalla?

- Hyvin tyhmä kysymys, mutta joskus jokaisella on ensimmäinen automaattivaihteinen auto. Tilaa voi kai vaihdella kesken ajon tarpeen mukaan (sport, comfort, eco)? Itse ajan pääasiassa pitkää matkaa, joten voinko periaatteessa ajaa aina tuolla eco pro -tilalla ja vaihdella tarpeen mukaan sportiin tms? Ainakin nopealla testillä auto rullasi ecollakin ihan ok matka-ajossa.

- Auton ohjekirja on täynnä huomautuksia tyyliin "tämä ominaisuus voi olla tässä tai jossakin muussa autossa". Käsitin, että BWM:n sivuilta saisi spesifimmän ohjekirjan ladattua alustanumeron avulla, mutta ei tuonkaan ohjekirjan kuvat esimerkiksi vastaa täysin omaa autoa.

Täältä kokeilin: https://www.bmw.fi/fi/footer/s%C3%A4hk% ... a-bmw.html

Mistään ei kuitenkaan taida olla saatavissa tämän tarkempaa ohjekirjaa?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Elias 1st kirjoitti: 07 Syys 2020, 07:16 - Onko käytännön merkitystä onko puhelin kiinni autossa bluetoothilla vai piuhalla?

- Hyvin tyhmä kysymys, mutta joskus jokaisella on ensimmäinen automaattivaihteinen auto. Tilaa voi kai vaihdella kesken ajon tarpeen mukaan (sport, comfort, eco)? Itse ajan pääasiassa pitkää matkaa, joten voinko periaatteessa ajaa aina tuolla eco pro -tilalla ja vaihdella tarpeen mukaan sportiin tms? Ainakin nopealla testillä auto rullasi ecollakin ihan ok matka-ajossa.
Piuhalla ja Bluetoothilla voit musiikissa huomata vähän laatueroja, mutta ei muuta isoa pitäisi olla. Tietysti piuhalla se lataa puhelinta samalla.

Voit ajella pidempiä matkoja Eco Pro:lla ja laittaa sitten sportille / manuaalille tarvittaessa, mutta ota huomioon varsinkin talvella, että Eco Pro vaikuttaa esim. ilmastointiin, puhalluksen nopeuteen ja lämmitykseen. Itse huomasin, että auton ikkunat menevät tuolla moodilla huuruun ja jäähän ja auto oli kylmä, joten talvella en tuota koskaan käyttänyt. Tuo ajomoodi ei mielestäni kuitenkaan säästä niin paljoa polttoainetta, että itse en käyttäisi noin "epäresponsiivista" moodia vaan ajaisin comfort-moodilla aina.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Bluetoothia olen itse käyttänyt koko ajan ja hyvin on pelannut. Muistan, että jossain vaiheessa joitain kännykän viestejä tuli auton näyttöönkin näkymään, mutta ne oli jotenkin kömpelöitä ja sittemmin olen asian vain unohtanut. Näkeehän ne viestit kännykän näytöltäkin.

En koskaan käytä eco-pro asentoa, kun se tekee autosta takkuisen tuntuisen. Noita ajomoodeja voi vaihtaa lennosta milloin vain. Sport moodin saa kätevästi vaihdekepistä siirtämällä sen sport- moodiin (vapautus vasemmalle), jolloin myös start-stop lopettaa toimintansa. Käytän tuota vaihdekepin sport-moodia usein liikennevaloissa kun haluan hetkeksi estää start-stopin, ja lisäksi joskus tulee käytettyä ohituksissa tai kiihdytyksissä.

Eco-pro moodin ikävä sivuvaikutus on tosiaan se, että se laittaa ilmastoinnin/lämmityksen säästömoodiin, mikä ei ole mukavaa. Tuostahan Salmol jo mainitsikin
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eco-pro:n vaikutusta ilmanvaihtoon voi asetuksista säätää (ainakin joissain versioissa).

USB-kytkennällä on laadun ja latauksen lisäksi etuna vielä se että vahingossa puhelimesta pienelle kääntynyt äänenvoimakkuus ei vaikuta puhelimesta musiikkia auton kaiuttimiin striimatessa, toisin kuin bluetoothilla. Jos vain hf-puheluita käyttää puhelimesta, ei mitään merkitystä. Kytken USB:n vain pidemmällä matkalla ettei popitus syö puhelimen akkua.

Auton varusteet tunteva ohjekirja on iDriven syövereissä ja BMW:n käyttöohjeappissa.
Elias 1st
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Syys 2020, 07:14

Kiitoksia vastauksista;)

Vielä yksi kysymys. Olen yrittänyt vaihtaa profiileja ja tallentaa penkin asentoja yms, mutta mitään ei kyllä tapahdu kun vaihdan profiilia. Lisäksi missään profiilissa ei pysty klikkaamaan Reset Current profile -painiketta eli painike näkyy harmaana koko ajan.

Jos autossa pystyy vaihtamaan ja nimeämään profiileja, niin kai niiden pitäisi tallentaakin jotain eli penkin asentoja jne.
Vastaa Viestiin