Bemarin 3.0 moottori ja sen kestävyys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
miikkova958
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Marras 2020, 16:55

Eli kertokaas miten kestävästä koneesta on kyse.En tiedä moottorin mallinumeroa.Mutta kyseistä moottoria on esim -03 Z4 pemarissa.Suora kuutonen 3.0 l ja siihen minun tietämys loppuu.Niin ja ketjukone kyseessä.Paljonko kilsoja keskimäärin tuo mylly kestää?
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Muuten ihan ok kone, mutta öljynkulutukseen taipuvainen ja huohotin voi mennä tukkoon lyhyttä ajoa talvella ajellessa.
lazariopeepin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Tammi 2024, 02:22

BMW:n 3.0 litran suora kuutonen, joka on käytössä esimerkiksi 2003 vuoden BMW Z4:ssä, on yleisesti tunnettu sen kestävyydestään ja suorituskyvystään. Kyseessä on todennäköisesti BMW:n M54-moottori, joka on arvostettu sen luotettavuuden ja hyvän suorituskyvyn vuoksi. Tämä moottori on myös "ketjukone", mikä tarkoittaa, että siinä käytetään jakoketjua jakohihnan sijaan, mikä yleensä lisää moottorin kestävyyttä.
Mr.Ti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2022, 15:52

Z4 kohdalla en kyllä katselisi M54 koneella olevia yksilöitä, ellei tarkoitus olisi ahtaa sitä tai tehdä jotain muuta radikalimpaa. Sen lisäksi m54 koneen perään ei oo tarjolla 6hp latikkoa. Kone on aika tylsä voimantuotoltaan, kestävä kyllä, jos sattuu hyvän yksilön saamaan, mutta on noissakin murheensa. N52 kone on omasta mielestä 100-0 parempi vaihtoehto tuohon. Vetää ihan joka alueella aivan eri tavalla ja siitä on sitten kaivettavissa vielä ihan mukavasti lisääkin sitä voimaa. Siinä missä M54 menee yläpäästä tukkoon, N52 haluaa kiekua aina vaan pidemmälle. Sen lisäksi ehjä N52 menee matkassa todella pienellä kulutuksella. Vikantuvia osia siinä koneessa kyllä on, mutta toisaalta minkään niiden vaihtaminen ei ole erityisen hankalaa perus harrastajalle. Disat, vanoksen solkut ja takaiskut (joskus kai itse pyörätkin), huohotus, lambdat jne. Jakopää ei näissäkään ole ikuinen, mutta ei se semmosta paskaa ole, kuin tuon aikakauden ja uudempien neloskoneiden vastaavat. Ehkä suuritöisin homma on venttiilivarren kumien vaihto. Melko varmasti ne ovat loppu vanhemmissa vehkeissä ja sitä ei oikein tiedä mistään, koska katit ovat niin isot, että öljy palaa siellä ennen kuin pääsee edes pakoputistoon, eikä käryjä juuri tule, ellei tilanne ole todella huono. Ajan kanssa katit menevät sitten tukkoon. Huolloista olisin huolestunut, jos on huollettu vain tehtaan ohjelman mukaan. Enemmän ajetut alka olla aika hirveässä kunnossa sisältä.

Koeajon kannalta N52 on hankala, jos ei tiedä, miten ehjä semmonen vetää. niissä voi olla moni asia pikkusen pielessä ja kaakkeja kateissa reilustikin ja silti saattavat toimia ihan normalin oloisesti. samanlainen oli omakin kutonen ostaessa. Tiesin, että jotain on pikkusen pielessä, kun alavääntöä oli kateissa. Mitää vikakoodeja ei välttämättä löydy. No osilla siitä selviää, mutta pelkät disat on 350e/pala ja tavikeosat silkkaa paskaa.
Mini Cooper S "JCW"
BMW e63 630i
Smart Fortwo 0.8cdi
Vastaa Viestiin