Uusien avomallien talviajettavuus (lähinnä katon osalta)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jm76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Elo 2021, 22:00

Tällä hetkellä on pihassa"kovakattoinen" cabrio M435 vuosimallia 2015. Haaveena vaihtaa se tuoreeseen M440 avomalliin (2020).

Nyt kun uusiin malleihin on tullut taas takaisin "kangaskatot", niin kyselisin kokemuksia talviajettavuudesta, lähinnä tuon katon osalta. Pitääkö hyvin mm. kylmyyttä ja miten kangas käyttäytyy lumen kanssa? Kovasti sanotaan, että nämä uudet kangaskatot ovat kovakaton ja vanhan perinteisen kangaskaton välimaastosta (ns. hybridejä) eli että ne olisi talviominaisuuksiltaan selvästi vanhoja malleja parempia. Kokemuksia? Ovatko miten huoltovapaita ja onko järkevää esim. pitää talvella taivasalla?

Avomallillakin tarkoitus ajella ns. perusajoa talvella (katto luonnollisesti kiinni :rolle: ) lähes päivittäin. Autotalli on, mutta sinne ei auto mahdu muun roinan vuoksi. Autokatoskin löytyy, mutta se hieman ahdas leveydeltään ja ei mielellään päivittäin sinne autoa ajelisi.

Kiitos paljon kommenteista jo etukäteen!
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hyvin tarkenee perinteisenkin kangaskaton alla, onhan se moninkertainen rakenne kaikissa rättisitikkaa kehittyneemmissä. Eikä muutenkaan ongelmaa, kunhan ei yritä avata jäistä kattoa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ei kokemusta näistä uusista, mutta E46:ssa (on kuitenkin tuplakatto)., on todella paljon meluisampi kuin umpimalli.
Katto varmaan kestää puhdasta lunta, mutta suolavesi tuskin tekee katolle hyvää.
Eiköhän kangaskatto ole edelleen kangaskatto ja sitä pitää huoltaa kuten..kangaskattoa.
OT minusta avoautossa PITÄÄ olla kangaskatto. Avoauto ei ole järkiauto = järkiautot ja avoautot erikseen :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Mulla ei ole kokemusta BMW:n avoautosta mutta Boxster löytyy pihasta.
Mielestäni ei ole ongelmia ollenkaan käyttää sitä talvella. Toki minä pidän sitä peitteen alla ja käsittelen varmuudeksi yleensä kahdesti vuodessa katon.
Vertailua kovaan kattoon ei oikein pysty sanomaan mutta en koe ollenkaan kylmäksi.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

En hetkeäkään usko, että uudet katot olisi vanhoja huonompia ja E88 meni vallan nätisti talviautona. Kunnon tekstiilikylläste kattoon vaan ja kovaa ajoo. Kuten jaki totesi, katosta pitää huolehtia ja muistaa että se on kangaskatto.

Ääntä tosiaan rättikatossa on tyypillisesti sisällä enemmän kuin umpimallissa, mutta toisaalta koska se kangaskatto ei yksinkertaisesti pysty kaikumaan, ei auto toimi umpimallin tavoin kaikukotelona ja ääni on siksi "yksinkertaista" eikä kumisevaa eikä siksi ainakaan omaan korvaani niin häiritsevää kuin umpiauton ajoäänet tyypillisesti on. Toki korvat on yksilöllisiä, joten sama mieli ei välttämättä (tai todennäköisesti) ole kaikilla.

Suosittelen lämpimästi (heh) tilaisuuden salliessa avaamaan katon ja suuntaamaan jääradalle. Jäärata-avoilu on nimittäin ehkä parasta, mitä voi tehdä housut jalassa :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin