Automaattilaatikon öljynvaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tuli hommattua tommonen 2007 195 tkm ajettu E92 30D , maltillisesti optimoitu 280hp/600NM. Laatikkoon ei tiettävästi ole vaihdettu öljyjä. Toimii moitteetomasti. Nyt on harkinnassa öljyn vaihto ja nimenomaan huuhtelemalla + uusi öljypohja. Missähän tollaisen saisi pääkaupunkiseudulla teetetttyä ?
Japa52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Loka 2013, 17:32
Auto: BMW F31 320 ixa

Kysy Sepcar Tuusula. Operaatio tehdään huuhtelemalla ja kohtuu hinnalla.
J-P.P.
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Tammi 2015, 16:00
Auto: F25 30D

Suosittelut bemarihuollolle Espoossa(Bemarihuolto Ahokas & Leppänen) vaihteiston öljynvaihtoon huuhtelulla ja suodattimen vaihdolla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Kiitos vastauksista , eiköhän asia näillä järjesty.
Auto83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Elo 2020, 21:23

Moi, uutena BMW:n omistajana olin tänään aika ymmälläni, kun havahduin ettei automaattilaatikon ja nelivedon öljynvaihdot kuulu huolto-ohjelmaan... Jostain luin, että automaattilootaan suositellaan 100 tkm välein öljynvaihtoa näissä uudemmissa. 520d xDrive 2018 tuo kulkineeni nyt ja kilsoja 95 tkm. Jarrunesteen vaihtoon huoltosopparin puitteissa menossa tässä kuussa, mutta pitäisiköhän tuo laatikkoöljy myös vaihtaa? Jos ei vaihtaisi niin alkaako nämä aikanaan yleensä oireilemaan siten, että vaihto onnistuu ilman, että ehtii aiheuttamaan pahempia tuhoja. Ei tuo nyt mahdoton hinnaltaa ole, 500e nurkissa lienee merkkarilla? Tuohon saisi 100e huoltosetelinikin käytettyä.

Entä nuo nelivedon öljyt vastaavasti? Sen vaihto ei hintava eli 150e. Järkeä vaihtaa?

Ihan yleisesti onko käsitystä vaihdetaanko näitä öljyjä todellisuudessa enemmistöön autoja vaikka ohjelmassa olekaan?

Tavallaan nuo olisi helppo nyt hoitaa pois alta, kun auton juuri hankkinut. Saisi varmaan oman omistusajan ajella huoletta noiden osalta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Auto83 kirjoitti: 02 Syys 2020, 23:18 Moi, uutena BMW:n omistajana olin tänään aika ymmälläni, kun havahduin ettei automaattilaatikon ja nelivedon öljynvaihdot kuulu huolto-ohjelmaan... Jostain luin, että automaattilootaan suositellaan 100 tkm välein öljynvaihtoa näissä uudemmissa. 520d xDrive 2018 tuo kulkineeni nyt ja kilsoja 95 tkm. Jarrunesteen vaihtoon huoltosopparin puitteissa menossa tässä kuussa, mutta pitäisiköhän tuo laatikkoöljy myös vaihtaa? Jos ei vaihtaisi niin alkaako nämä aikanaan yleensä oireilemaan siten, että vaihto onnistuu ilman, että ehtii aiheuttamaan pahempia tuhoja. Ei tuo nyt mahdoton hinnaltaa ole, 500e nurkissa lienee merkkarilla? Tuohon saisi 100e huoltosetelinikin käytettyä.

Entä nuo nelivedon öljyt vastaavasti? Sen vaihto ei hintava eli 150e. Järkeä vaihtaa?

Ihan yleisesti onko käsitystä vaihdetaanko näitä öljyjä todellisuudessa enemmistöön autoja vaikka ohjelmassa olekaan?

Tavallaan nuo olisi helppo nyt hoitaa pois alta, kun auton juuri hankkinut. Saisi varmaan oman omistusajan ajella huoletta noiden osalta.
Laatikon öljyjä ei tarvitse vaihtaa ja lootilla ajelee helposti 400 tkm ilman öljynvaihtoja. Ei laatikon öljynvaihdolla haittaakaan saa tehtyä, kunhan sen tekee 80-100 tkm paikkeilla aina. Jos laatikolla olisi ajettu jo esim. 200 tkm, niin silloin ei missään tapauksessa kannattaisi enää vaihtaa öljyjä.

Öljynvaihtojen kanssa voi toimia huolto-ohjelman mukaisesti (= suositeltavaa), tai joitain vaihtoja voi aikaistaa. Aikaistukselle ei nyt kuitenkaan ole isompaa syytä. Kysyin omaan autooni aikanaan BMW merkkikorjaamon huoltopäällikköltä, että pitäisikö "väliöljynvaihto" tehdä ja tekisikö hän itselleen, jos auto olisi hänen. Hän sanoi, ettei tekisi mitään välivaihtoja, vaan noudattaisi huolto-ohjelmaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Itse kun kysyin laatikkoöljyjen vaihdosta, niin ao pienemmän BMW-pajan edustaja olisi itse vaihtanut ehkä 80tkm kohdalla, oma meni nyt 100tkm rajaan. Öljynvaihto miten haluaa autoaan kohdella, ainakin omalla kohdalla on tullut vaihdettua 12-15tkm välein moottoriöljyt, suodattimien yms vaihdot huolto-ohjelman mukaisesti. Jos ei muuta, niin kyllähän se moottori käy hiljaisemmin edes vähän aikaa öljynvaihdon jälkeen. Varsinkin kylmän kauden koittaessa riipaisee vähemmän laittaa mylly käyntiin, vaikka kuinka olisi moottorilämmitintä käyttänyt.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Oman auton moottorin öljynvaihtoväliä ja väliöljynvaihtojen tarpeellisuutta miettiessä kannattaa ottaa huomioon moottorin tyyppi ja oma ajotapa. Mä olen mennyt n. 10-15tkm väleillä ja vaihdettu aina öljyt ja suodatin. Auto on nähnyt rataa, Saksan autobaanoja ja on tehokkaammasta päästä valikoimaa. Tykkään myös ottaa lämpimästä moottorista tehoja ulos. En tällä yhdistelmällä missään nimessä menisi BMW:n suositteleman ohjelman mukaisesti.
Auto83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Elo 2020, 21:23

Niin kyselin tuosta laatikon öljynvaihdosta BMW-merkkiliikkeen huoltopäälliköltä ja sanoi, että tuosta 150 tkm tosiaan puhutaan. Kuitenkin hänen mukaansa todella luotettava laatikko ja oman puheensa mukaan heillä ei juurikaan ole öljyjä vaihdeltu. Itse asiassa ainut tulla laatikolla olisi ollut 400 tkm kelattu taksi. Sanoi, että hänen pitäisi näitä öljyjen vaihtoja mainostaa tietenkin myynnin kannalta, mutta oli sitä mieltä ettei tarpeellista. Ainakin suhteessa kustannukseen.

Jakolaatikon öljyt mennee kyllä vaihtoon seuraavassa huollossa. Ei ole pahan hintainen ja tätä suositteli jossain kohtaa tehtäväksi.
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

ZF:n laatikoitahan nämä ovat. ZF on sitä mieltä, että tarvitsevat öljynvaihtoa.
https://aftermarket.zf.com/go/en/afterm ... il-change/

Palvelevat mielellään kuluttajiakin. Parisen vuotta sitten laitoin viestiä ja sain kirjallisen ohjeen 8-vaihteisen automaatin öljynvaihtoon. Suosituksen mukainen öljynvaihtoväli normaaliajossa on 100tkm. Minun F31:een vaihdettiin öljyt 136tkm kohdalla ja huoltomies totesi vanhoista öljyistä että olivat uudenveroiset silmätuntumalta. En huomannut laatikon toiminnassa muutosta suuntaan tai toiseen operaation jälkeen. Ehkä sain hieman mielenrauhaa ostettua lisää.

Vaikea sanoa kannattaako vaihto vai ei. Jos autolla on ajettu 100tkm ja aikoo ajaa vielä toiset 100tkm, niin siinä ja siinä kannattaako laittaa useita satasia öljynvaihtoon. Onhan noiden autojen laskennallinen elinikä kuitenkin vain 200-300tkm. Noilla kilometreillä autoa joutuu jo tekohengittämään uusilla osilla sinne tänne ja laitettu raha ei kuitenkaan tee siitä arvokkaampaa tai uudenveroista, korkeintaan toimivan käyttöauton.

Jos kyseessä on hieman erikoisempi BMW, niin ehkä sitten kannattaa tehdä näitä ylimääräisiä huoltoja, mutta normikäyttöpeliin ei ehkä. Vanhoja näistä kaikista tulee ja joskus on vain annettava periksi ja annettava vanhuksen hiipuen ikääntyä romuttamoa kohden! :drool:
koopee74
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Tammi 2015, 19:47
Auto: 116d
f20 118
e60 535
f10 520
f25 x3
g01 x3

X3 2015 2.0D . 400th ajettu eikä vaihdettu koskaan laatikkoon öljyjä.
118d 2012 300th eikä siihenkään koskaan vaihdettu.
Laatikot toiminut moitteetta.
Joe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Kesä 2012, 12:07

Langan perusteella taidan jättää laatikon öljynvaihdon väliin, f31 320d jossa kilsoja lähes 170tkm ja ei ole kertaakaan vaihdettu öljyjä lootaan. Ilmeisesti liikaa riskiä että möhnät irtoavat osittain ja jäävät laatikkoon rikkoen sen sitten.
joukova
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Helmi 2020, 20:05
Auto: BMW 318d GT F34

salmol kirjoitti: 17 Kesä 2019, 19:59
Mikkeksi kirjoitti: 09 Huhti 2019, 11:15 Uusi tyyppii täällä, ja kyselisin semmoista nytte ku tullu hommattua tollanen -08 vm. 525d tomaatti 220tkm ajettu. Liikkeestä ku hommasin ni myyjä kovasti mulle väitti, että ikuiset öljyt laatikossa ja ei tarvitse koskaan vaihtaa (eikä ole siis koskaan vaihdettu). Minä tyhmänä uskoin enkä jäänyt sitä silloin niin paljon miettimään. Laatikko vaihtaa edelleen hyvin eikä minkäänlaista probleemaa ole.

Eli kysymykseni olisi, että mitä mieltä täällä porukka on, kannattaako enää ruveta vaihtamaan ns. varotoimenpiteenä öljyjä laatikkoon? Kuitenkin toimii hyvin niin kannattaako sitä toimivaa ruveta sörkkimään?
Monesti on käynyt niin, että jos öljyjä ei ole vaihdettu säännöllisesti 100 tkm välein, niin öljynvaihto tuolla 220 tkm aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli sieltä voi töhnät lähteä liikkeelle ja tukkii jotain öljykanavia. BMW:n ohjeiden mukaan laatikossa ON ikiöljyt, eikä tietääkseni yksikään laatikko ole hajonnut siitä syystä että öljyjä ei ole vaihdettu. Mutta liian myöhään öljyjen vaihtamisen takia laatikoita on mennyt. Toki pitää pitää huoli että öljyntaso ei pääse tippumaan. Laatikon valmistajan (ZF) suositus on vaihtaa öljyt 80 tkm välein, mutta BMW ei ole tuota suositellut huolto-ohjelmassaan.

Itse en vaihtaisi öljyjä, jos laatikko toimii hyvin tai edes kohtuullisesti.
318d GT F34 200tkm ajettu ja vaihdatutin automaattilaatikon öljyt ei-BMW huollossa. Laatikko toimi hyvin ilman minkäänlaista nykimistä. Öljyjen vaihdon jälkeen kuitenkin lähtötilanteessa ja nyt myös kun kaasulta nostaa jalan joskus tuntee pientä nykäisyä.
Oliko tyhmää vaihtaa tuossa tilanteessa öljyt. Huoltohenkilö vähän hymähteli jotta BMW sanoo ettei ikinä öljyä tarvitse vaihtaa ja sanoi että tottakai öljyt pitää vaihtaa jos ei ole 200 tkm aikana vaihdettu.
Onko minua siis viilattu linssiin? Onko muilla tapauksia jossa automaattilaatikon öljyn vaihdon jälkeen alkaa nykiminen, varsinkin lähdössä?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Ei sua linssiin ole viilattu. Toiset vaihtaa, toiset ei. Sen saa ihan itse päättää.
Samoin vaihtotyyppiä on pari:
Toiset vaihtaa öljyhuuhtelulla, toiset tiputtaa/imee vanhat pois ja uudet tilalle.
Tyttären X3 2013 20d ajettu nyt 175000 km, eikä olla ajateltu vaihtaa, kun laatikko toimii pehmeästi.
Nurmis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Helmi 2023, 22:37

Itse kans uutena BMW omistajana aloin miettiä pitäisikö öljyt vaihtaa. Kyseessä F10 2l diesel. Päälle 300tkm nyt ajettu eikä tietoa onko vaihdettu, huoltokirjassa ei merkintää vaikka muuten on säännöllisesti leimattu. Laatikko toimii ku unelma, taidan jättää näiden keskustelujen jälkeen vaihtamatta.
Mr.Ti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2022, 15:52

Jostain syystä nuo vaihdot kuitenkin kuuluvat M-B huolto-ohjelmiin. Taitaa olla syynä lähinnä se, että kestää kyllä hienosti takuuajan ja kun näiden ylläpitokulut näyttelevät isoa osaa hankintapäätöksessä, niitä ei laiteta huolto-ohjelmaan. Onhan ne long life öljynvaihtojen haitatkin tulleet hyvin selville tässä vuosien saatossa. Koneet näyttää sisältä siltä, että siellä olis pyöritelty jotain tervamössöä... Ihmetellään kun kaikki hienot systeemit lakkaa (vanokset valvetronicit jne...) pikkuhiljaa toimimasta. Oma 630i saa keväällä uudet öljyt laatikkoon, vähän nyt vielä kahden vaihella, vaihdanko itse vai vienkö liikkeeseen, huuhtomalla jokatapauksessa. Kilsoja vajaa 150tkm ja aika vähän talviajoa.
Viimeksi muokannut Mr.Ti, 31 Maalis 2023, 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mini Cooper S "JCW"
BMW e63 630i
Smart Fortwo 0.8cdi
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Mersun laatikothan ovat heidän omavalmisteitaan, ei sillä että ne mitenkään huonoja olisivat, mutta eri valmistajan tuote ja eri huolto-ohjeet. Tuo öljynvaihtotarve niin vaihdelaatikossa kuin myös moottorissa (tarkoitan nyt niitä longlife öljyjä) riippuu hyvin paljon ajoprofiilista. Jos ajetaan pitkää matkaa ja auto ehtii lämmetä aina normaalilämpöihin sekä moottorin että voimansiirron osalta, niin longlife huolto-ohjelma on ihan riittävä. jos taas ajellaan lyhyttä matkaa eikä moottori oikein koskaan lämpene kunnolla eikä kondension aiheuttama kosteus pääse poistumaan, niin onhan se selvää, että öljyt pitää vaihtaa tiheämmin. Itse kuulun tuohon joukkoon, jolla kilometrejä tulee ja öljyhuollot moottorin osalta olen suorittanut aina huolto-ohjelman mukaisesti, eli mitä se huoltotietokone nyt kertookaan. Mustaahan se öljy on 30tkm jälkeen (vaikka dieselissä se kyllä mustuu heti vaihdon jälkeen), mutta ainakin omissa ollut edleeen hyvinkin juoksevaa (yleensä 30tkm tulee alle vuodessa, joskus aikaisemmin n.9kk aikana). Luulisi tekniikan mahdollistavan paljon agresiivisemman huoltotietokoneen toiminnan juurikin noihen ajomatkojen/käynnistysten määrän ja moottorin lämpöjen perusteella (tarkoitan siis sitä että huoltotietokoneen näyttämän tulisi moottoriöljyn vaihdon tapauksessa näissä meidän olosuhteissa tietynlaisella ajoprofiililla pudottaa huoltovälin jo automaattisestikin lyhyemmäksi), mutta saksalaiset insinöörit eivät näin ole päättäneet ohjelmointia tehdä - ehkä.
Tuon 530xD laatikkoon ei ole öljyjä vaihdettu, enkä ajatellut enää vaihtaa kun 300tkm alkaa lähestyä ja vaihtaa edellen loistavasti (vaikka 1500kg jarrullista kärryä tulee paljon kiskottua). tuosta ZF8HP70 kestävyydestä "ikiöljyillä" ei ole kokemusta, mutta ZF5HP19 kesti velipojan hyvinkin samantyylisellä käytöllä näissä pohjolan olosuhteissa 450tkm. Jos tuo 8HP70 sen kestää, niin paaliin se sit jo joutaakin.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Mr.Ti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2022, 15:52

Toimintaperiaate on ihan sama, oli sen sitten valmistanut ZF tai Mercedes (tai kuka lie ne niille lopulta tekee..). Suunnitellut huoltovälit voi liittyä enemmän kaikkeen muuhun, kuin pitkään elinkaareen. Oman kinnerin (6HP19) hain tänään huuhteluvaihdosta ja eipä voi kuin iloita parantuneesta käytöksestä. Ei se mitenkään erityisen huono ollut ennenkään, mutta nyt on selvästi smoothimmat vaihdot eikä luista enää yhtä paljon kuin ennen. Lisäksi saan mielenrauhan siltä, ettei aikuisen ikään ehtineet mustaksi menneet mömmöt kierrä enää järjestelmässä. Omasta mielestä money well spent. Nii juu, otin samaan konkurssiin jonkun pesuaineenkin, mikä ajettiin myös laatikon läpi.
Mini Cooper S "JCW"
BMW e63 630i
Smart Fortwo 0.8cdi
Mr.Ti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Helmi 2022, 15:52

Tähän voiskin päivitellä kuulumisia. Kesä vedeltiin tuoreilla öljyillä menemään, mutta syksyllä alkoi loota luistella satunnaisesti nelosella. Ei tehnyt sitä sportilla tai vaihde lukittuna, mutta D:llä saattoi yht äkkiä kadota pito voimalinjasta, kun kierroksia oli yli 4500 ja kunnon veto päällä. Heti perään tuli myös kunnon rykäisy, kun vaihde kytkeytyi takas kii. Marraskuun lopulla sain aikaiseksi lähettää venttiilikoneiston Maktransille puolaan hoitoon https://maktrans.net/remont-6hp19 Solkkuja oli rikki ja paineenohjausventiileissä väljää. 600e maksoi remppa posteineen, että ei silleen paha. Mielummin teetätän homman ja saan samalla diagnoosin vioista, kuin ostan summassa jonkun huolletun, joista ei lopulta kukaan tiedä, miten ne on korjattu.

Viikko takaperin sain osan takaisin käsiini ja eihän sitä malttanut odotella kevättä, vaan suoraan ruuvaamaan osa kii ja koejamaan. Öljyiksi laitoin halvinta, eli motonetin Comma MVATF+, jota ainakin Jaggeklubilaiset ovat menstyksekkäästi käyttäneet omissa 6hp ZF:ssä. Kaiken lisäksi tuon merkin vaihteistoöljyt ovat pelanneet hyvin monessa mun vehkeessä (BMW:t, Porsche 944S2, Smart jne).

Täyttöhommeleihin hankin semmosen 7L pumppupallon Saksan ebaystä 80e hintaan, samat kotimaassa yli 160e. Se olikin ihan kurko laite, homma oli naurettavan helppoa. Ensin öljypohjaan kamaa niin paljon kun sinne menee, sitten koneet tulille ja pumppailua, että taso pysyy korkealla ja kun öljy on 45C (inpalla katselin) ja ylimääräiset valuneet ulos, proppu kii. Kahteen kertaan vaihtelin sen öljypohjassa olevan 2L vielä ekan täytön ja ajeluiden jällkeen (oikeesti sielä on 3L, mutta ulos tulee vain kaksi) . Nyt on hyvä, ei mitään temppuilua loodassa ja vaihteet vaihtuu lähes huomamattomasti xHP stage 3 softallakin. Periaatteessa olis ihan pikku homma mottorin öljynvaihdon yhteydessä lurutella se öljypohja tyhjäksi ja täyttää uudestaan siltä varalta, että siellä olis vielä lifeguardia seassa. Ei sitä paljoa enää ole, mutta enpä tiedä, onko tuolla mitään väliä.

Jos nyt aloittaisin uusiksi koko tän shown, vaihtelisin pikkuhiljaa öljyt ihan itse ja jos tulis ongelmia, käyttäisin yksikön huollossa. Lopulta tuo yksikön irroitus on yksi helpoimpia hommia tehdä itse ja noilla täyttövälineillä koko homma on hyvin helppo toteuttaa kotinurkissa. Vaikka loota olis kohtuudella vaihdellut vaihteita ilman huoltoa, ei se ehjä olisi ollut kuitenkaan, niin siinä mielessä tää homma meni ihan onnellisesti. Nyt se pelaa just niinku kuuluukin.
Mini Cooper S "JCW"
BMW e63 630i
Smart Fortwo 0.8cdi
Vastaa Viestiin