Päästöissä ongelmia? X1 xDrive 2d 2019 , 113tkm

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Mittaritaulussa palaa jatkuvasti keltainen moottori emoji joka ohjekirjan mukaan tarkoittaa päästöissä ongelmia ja että pitäs marmoritiskiĺlä tarkastaa. Bemari oli pari viikkoa sitten katsastuksessa eikä siellä mitään ongelmia nähty.
Onko tietoa/kokemusta vastaavasta?
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 135
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

kseta kirjoitti: 30 Marras 2024, 18:52 Mittaritaulussa palaa jatkuvasti keltainen moottori emoji joka ohjekirjan mukaan tarkoittaa päästöissä ongelmia ja että pitäs marmoritiskiĺlä tarkastaa. Bemari oli pari viikkoa sitten katsastuksessa eikä siellä mitään ongelmia nähty.
Onko tietoa/kokemusta vastaavasta?
Vikakoodithan sieltä on luettava Istalla tai jollain muulla kunnollisella testeillä. Tuon vikavalon voi sytyttää varmaan tuhat eri syytä, vika voi olla pieni tai iso (lue halpa tai kallis) Eli BMW erikoistuneelle korjaamolle.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Kävin BMW marmoritiskiĺlä testauttassa ongelmaa.
Siellä tunnistivat syyksi hiukkasuodattimen anturin. Antaa kuulemma suodattimelle väärää tai puutteellista tietoa ja pitäis se vaihtaa.

Onko kokemuksia vastaavasta viasta.?
Olin lukevinani jostain että hiukkassuodattimen ikä olisi ylipäätään noin 120 tkm
Niin että kannattaako siihen enää 113 tkm ajon jälkeen osia asentaa?

Onko kokemuksia hiukkasuodattimen kestosta?
Maksaa alkuperäisosana n. 2000.- Löytysköhän jostain toimivaa "piraatti suodatinta" jonka uskaltas asentaa?
Tartteeko suodattimen kunnosta välittää kun katsastus oli marraskuussa 24?Seuraava siis vasta marraskuussa 26.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1160
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jos hiukkasuodattimen polttoprosessi toimii autossa oikein, niin ei se dpf noilla kilsoilla mihinkään hajoa. Mutta jos poltto/puhdistus ei toimi auton käytössä oikein, niin hiukkasloukku kyllä tukkeutuu.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1874
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ja jos tukkeutuukin, sen voi pestä taas toimivaksi. Käytännön elämässä lähes ikuinen pönttö jos ei vaan kolhi.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Hiukkassuodatin on mulle vähän uusi asia vaikka käytetyillä diesel bemareilla ( 3 sarjalaisella ja x3 :lla) ajanut olenkin. Niissä kun ei tuo suodatin ole aiheuttanut ongelmia. Päästörajoitukset ovat toki näissä uudemmissa tiukentuneet. Antureita ja elektroniikkaa (vikaantuvaa) on ainakin lisätty.

Menin merkkihuoltoon siksi että heillä ainakin teorissa pitäs olla paras tieto/osaaminen ongelman hoitoon.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1160
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Wonderi kirjoitti: 03 Tammi 2025, 11:55 Ja jos tukkeutuukin, sen voi pestä taas toimivaksi. Käytännön elämässä lähes ikuinen pönttö jos ei vaan kolhi.
Kyllä näin. Ja mikäli polton kaikki kriteerit täyttyy, niin testerillä suoritetun pakkopolton jälkeen saattaa dpf toimia taas normaalisti ilman pesuakin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1874
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Heguli31 kirjoitti: 03 Tammi 2025, 19:08 Kyllä näin. Ja mikäli polton kaikki kriteerit täyttyy, niin testerillä suoritetun pakkopolton jälkeen saattaa dpf toimia taas normaalisti ilman pesuakin.
Siitä ne ongelmat yleensä alkaa kun kriteerit ei täyty. Ei tarvita kuin jumittava termostaatti niin mikään vikavalo ei syty ennen kuin suodatin on liian tukossa.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Menee mielenkiintoiseksi ( toivottavasti ei kalliiksi) kun nähdään toimiiko suodatin anturin vaihdon jälkeen. Vika emoji palo aluksi satunnaisesti mutta rupes sitten palamaan jatkuvasti. Ei kuitenkaan alkanu vilkkumaan minkä vasta pitäs olla varsinaisen vian merkki.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1160
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

DPF voi siis olla jo osittain tukkeessa, jos polton kaikki kriteerit ei ole täyttyneet. Testerissä tuokin pitäisi näkyä. Ja mikäli auto on nyt kunnossa, niin testerillä pakkopoltolla varmaan puhdistuisi käyttökuntoon.
Vastaa Viestiin