Minulla alkoi ilmajousien kompura käymään tiheämmin kuin aikaisemmin, mutta perä ei kuitenkaan yön aikana ole laskeutunut ala-asentoon.
Päättelin ilmapussien vuotavan ja vaihdatin uudet Arnott ilmapussit. Huoltomies ilmoitti että kompura käy huonosti ja suositteli
kompuran vaihtoa jos ilmapussien vaihto ei auta. No, ei auttanut. Hankin uuden kompuran Arnott-merkkisen+rele ja ne vaihdettiin.
Kompura käy edelleen (epäsäännöllisesti) 1-3 kertaa päivässä (n. 5-10 sek/kerta).
Kysyisinkin mikä on normaali käyntiväli kompuralla? Onko mahdollista että ilmaletkut vuotaa? Vai onko kaikki ok?
Tietääkseni kompuran käyntiä ohjaa sama asentoanturi kuin ajovaloja.
BMW 520d XDRIVE 2016 ilmajousien painevuoto?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 232
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Tuliko kompuran mukana "koko paketti" eli myös se kompressoriventtiili/solenoidi (johon kompuralta menee paineletku, ja josta lähtevät linjat palkeille)? Linjat harvemmin vuotaa ja olet tuossa koko järjestelmän näköjään uusinut. Noita kompressoripaketteja on nimittäin myynnissä ilman sitä solvenoidia ja sit sen solenoidin kanssa.
Itsellä vähän samantyylinen ongelma. Kompura rupesi käymään pitkiä aikoja eikä jaksanut enää pitää oikeassa tasossa. lopulta kompura kävi jatkuvasti ja sammui sulakkeen irroituksella.
Palkeet ehjät, väliaikainen ratkaisu "manuaalinen tasonsäätö" 4mm pisto t-liitin johon yhteen haaraan liimasin tubeles venttiilin ja muut haarat palkeille. Renkaantäyttölaitteella saa ilmaa sisään/ulos (kunhan vaan tekee tarpeeksi kovan paineen).
Purin kompuran, ja männän tiiviste oli rikki (syytä ei vielä tiedossa). Vaihdoin männän, tasonsäätö rupesi toimimaan, mutta todella hitaasti eikä kompura edelleen pysähtynyt. Tämän jälkeen vaihdoin takaiskuventtiilin, joka on yleisin syy siihen että kompura ei pysähdy (vaikka vanha takaisuventtiili tuntui äänen perusteella toimivan). Edelleen kompura kävi jatkuvasti. Todennäköisesti rikkoutunut/kovettunut männän tiiviste on vioittanut sylinteriä sen verran, että se ei enää ole tiivis. Vaihdoin tuon kuivainosan (jossa tuo sylinteri on) muutama vuosi sitten, enkä ruvennut enää tilaamaan uutta, vaan tilasin koko kompressorin venttiileineen. Pitäisi tulla tänään. Tuon aikaisemmin maintseman kompressoriventtiilin solenoidin vastukset antoivat jotenkin ihmeellisiä arvoja, toinen 17ohm, ja toinen 37ohm vaikka omasta mielestäni ovat identtisiä - molemmat käämit kyllä toimivat ja venttiili toimi kun sinne syötti virtaa. Tilasin kuitenkin uuden kompressorin mukana myös uuden venttiilin.
Itsellä vähän samantyylinen ongelma. Kompura rupesi käymään pitkiä aikoja eikä jaksanut enää pitää oikeassa tasossa. lopulta kompura kävi jatkuvasti ja sammui sulakkeen irroituksella.
Palkeet ehjät, väliaikainen ratkaisu "manuaalinen tasonsäätö" 4mm pisto t-liitin johon yhteen haaraan liimasin tubeles venttiilin ja muut haarat palkeille. Renkaantäyttölaitteella saa ilmaa sisään/ulos (kunhan vaan tekee tarpeeksi kovan paineen).
Purin kompuran, ja männän tiiviste oli rikki (syytä ei vielä tiedossa). Vaihdoin männän, tasonsäätö rupesi toimimaan, mutta todella hitaasti eikä kompura edelleen pysähtynyt. Tämän jälkeen vaihdoin takaiskuventtiilin, joka on yleisin syy siihen että kompura ei pysähdy (vaikka vanha takaisuventtiili tuntui äänen perusteella toimivan). Edelleen kompura kävi jatkuvasti. Todennäköisesti rikkoutunut/kovettunut männän tiiviste on vioittanut sylinteriä sen verran, että se ei enää ole tiivis. Vaihdoin tuon kuivainosan (jossa tuo sylinteri on) muutama vuosi sitten, enkä ruvennut enää tilaamaan uutta, vaan tilasin koko kompressorin venttiileineen. Pitäisi tulla tänään. Tuon aikaisemmin maintseman kompressoriventtiilin solenoidin vastukset antoivat jotenkin ihmeellisiä arvoja, toinen 17ohm, ja toinen 37ohm vaikka omasta mielestäni ovat identtisiä - molemmat käämit kyllä toimivat ja venttiili toimi kun sinne syötti virtaa. Tilasin kuitenkin uuden kompressorin mukana myös uuden venttiilin.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Jos järjestelmä ehjä ja takakonttiin ei laiteta/poisteta tavaroita, kompressori ei kyllä käy lainkaan = jos käy, jossakin vuoto
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikka & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset, jne
Mulla tosin X5 G05, mutta ikinä en ole kuullut pihaustakaan kompurasta, eli pitääkö tuo jossain kohtaa ääntä?
Ex: G01 X3 e30 ja 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. BMW K1300S, K1200S.
Terve
Minulla meni kolme vuotta etten havainnoinut koko kompuraa tai sen käyntijaksoja.
Kun ostin auton 2021 vaihdettiin silloin ilmapussit koska Rintajoupin myyjä sanoi että toinen pusseista vuotaa.
Ei se silloinkaan perä ollut kallellaan yön jälkeen.
Ensikertaa havaitsin kompuran käyvän kun pysäköin auton hieman kaltevalle kadulle jossa oli jäätä toisen renkaan alla.
Jostain luin että kompuran jatkuva käynti johtuisi rikkinäisestä takaiskuventtiilistä. Varmaankin uusi takaisku tuli Arnott kompuran matkassa??
Mietin sellaista vaihtoehtoa että olisiko vika (jos on vikaa ylipäätänsä ollenkaan)korkeudensäätö anturissa joka ohjaa myös ajovaloja.
Aamulla lähdin kotoa ja perä oli ylhäällä normaalisti ja ajoin huoltamolle. Huoltamolta lähdettäessä kävi kompura n. 10 sekunttia.
Pitää vieä testailla mittaamalla perän korkeutta yön yli (lokasuojan yläkaaren etäisyys maasta) kunhan jäät sulaa pysäköintipaikalta.
Sitten jos on vuotoa niin ainoa mitä ei ole vaihdettu on sininen ja punainen letku kompuran venttiililtä ilmapusseille.
Vielä sellainen havainto; en ole huomannut kesärenkailla ajettaessa kyseistä kompuran käyntiä ollenkaan. Nyt on Continental nastarenkaat joissa ilmaa 2,9k. Pitää seurata asiaa....
Minulla meni kolme vuotta etten havainnoinut koko kompuraa tai sen käyntijaksoja.
Kun ostin auton 2021 vaihdettiin silloin ilmapussit koska Rintajoupin myyjä sanoi että toinen pusseista vuotaa.
Ei se silloinkaan perä ollut kallellaan yön jälkeen.
Ensikertaa havaitsin kompuran käyvän kun pysäköin auton hieman kaltevalle kadulle jossa oli jäätä toisen renkaan alla.
Jostain luin että kompuran jatkuva käynti johtuisi rikkinäisestä takaiskuventtiilistä. Varmaankin uusi takaisku tuli Arnott kompuran matkassa??
Mietin sellaista vaihtoehtoa että olisiko vika (jos on vikaa ylipäätänsä ollenkaan)korkeudensäätö anturissa joka ohjaa myös ajovaloja.
Aamulla lähdin kotoa ja perä oli ylhäällä normaalisti ja ajoin huoltamolle. Huoltamolta lähdettäessä kävi kompura n. 10 sekunttia.
Pitää vieä testailla mittaamalla perän korkeutta yön yli (lokasuojan yläkaaren etäisyys maasta) kunhan jäät sulaa pysäköintipaikalta.
Sitten jos on vuotoa niin ainoa mitä ei ole vaihdettu on sininen ja punainen letku kompuran venttiililtä ilmapusseille.
Vielä sellainen havainto; en ole huomannut kesärenkailla ajettaessa kyseistä kompuran käyntiä ollenkaan. Nyt on Continental nastarenkaat joissa ilmaa 2,9k. Pitää seurata asiaa....
Terve
Käytin autoa marmorilla ja lukaisivat avaimesta vikatiedot. Olihan se auto herjannut alustasta ennen kompuran vaihtoa mutta ei enään
vaihdon jälkeen. Jotain vikaa oli ollut. Kuulemma saattaa kylmällä ilmalla käydä tiheämpään kuin lämpimällä.
Käytin autoa marmorilla ja lukaisivat avaimesta vikatiedot. Olihan se auto herjannut alustasta ennen kompuran vaihtoa mutta ei enään
vaihdon jälkeen. Jotain vikaa oli ollut. Kuulemma saattaa kylmällä ilmalla käydä tiheämpään kuin lämpimällä.